חוק הגיור מלחמת היהודים הבאה של מתן כהנא

אחרי שהצליח להעביר, לא בלי מאבקים וסערות, את חוק הכשרות, השר כהנא מתכנן להגיש בשבוע הבא את תזכיר חוק מערך הגיור ● מול כהנא נאבקים הפוליטיקאים החרדים, הממסד הדתי - כמו גם כמה שותפים קואליציונים ● כהנא אומר לזמן ישראל: "הזהות של מדינת ישראל נמצאת בפני סכנה אסטרטגית, וחובה עלינו לעשות הכול כדי שכל ישראלי שאינו יהודי ירצה להתגייר" ● פרשנות

סגן השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
סגן השר לשירותי דת מתן כהנא

אחרי שגרם לסערה גדולה והעביר, אחרי מאבקים רבים, את חוק הכשרות השנוי במחלוקת, מסתער השר לשירותי דת מתן כהנא על מערך הגיור.

אתמול (רביעי) פורסמו עיקרי מתווה חוק הגיור שמתכוון כהנא להעביר בממשלה ובכנסת. המתווה מעורר כבר עכשיו מחלוקת עזה, התבטאויות קשות ואיומים שמזכירים את המאבק על חוק הכשרות וחוקים דתיים אחרים. במקרה הזה, המלחמה רק תחריף בין שני הצדדים, בעיקר בין החרדים מול כהנא ורבנים מהציונות הדתית שתומכים בו.

הגיור נחשב בעיני רבים נושא חשוב ורגיש שעליו התנהלו מלחמות דת בעם היהודי מאז ימי רות המואבייה. כהנא מנסה עכשיו להגיע למתווה מקובל, אבל ברגע זה הרבנות הראשית והממסד הדתי בחלקו מתנגדים למתווה.

על הדרך מנהל כהנא מאבקים גם מול השותפים הקואליציוניים שלו, בעיקר מישראל ביתנו, שרוצים להעביר חוק הרבה יותר רדיקלי מזה שהוא מציע.

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)
הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)

לפי המתווה של כהנא, מערך הגיור הקיים – בראשו עמד עד לאחרונה הרב חיים דרוקמן – יקבל לראשונה הכרה ממלכתית בחוק; רבני ערים יוכלו להקים בתי דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי; תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים; וגם – לרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית תהיה הסמכות לבטל מינוי של רב מגייר באופן מבוקר.

בעיני הרבנים הראשיים, כהנא הוא אנטיוכוס היווני שאינו ראוי לשום שיתוף פעולה. הנתק מוחלט, בעיקר מול הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שלא מוכן לקבל מכהנא אפילו שיחת טלפון.

הרבנות הראשית מתנגדת למתווה באופן נחרץ, למרות שיש לה בחוק המוצע מעמד בכל הקשור לקביעת נהלים, פיקוח ופסילת רבנים לא מתאימים. המתווה מעניק סמכויות גיור לרבני ערים שהם סדין אדום מול הרבנות, כמו הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם.

גם החרדים מתנגדים למתווה בכל הכוח. אתמול טען ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה ש"אם כל רב עיר יוכל לגייר, אז בקרוב כל מי שיקנה מוצרי כחול-לבן כמו מקררים של אמקור או מזגן של תדיראן – ייחשב יהודי".

אתמול טען ח"כ מאיר פרוש ש"אם כל רב עיר יוכל לגייר, אז בקרוב כל מי שיקנה מוצרי כחול-לבן כמו מקררים של אמקור או מזגן של תדיראן – ייחשב יהודי"

השר לשירותי דת מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לשירותי דת מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השר כהנא אמר לזמן ישראל בתגובה כי "עשירית מהזוגות שמתחתנים בישראל הם זוגות מתבוללים. הפוליטיקאים החרדים עוצמים את העיניים ומתעלמים מהבעיה ולכן לא עושים דבר כדי למצוא פתרון.

"הזהות של מדינת ישראל נמצאת בפני סכנה אסטרטגית, וחובה עלינו לעשות הכול כדי שכל ישראלי שאינו יהודי ירצה להתגייר. תכנית הגיור שאני מביא נתמכת על ידי גדולי רבני הציונות הדתית, וזו אולי ההזדמנות האחרונה לתת מענה לבעיה הזו", סיכם כהנא.

"חובה עלינו לעשות הכול כדי שכל ישראלי שאינו יהודי ירצה להתגייר. תכנית הגיור שאני מביא נתמכת על ידי גדולי רבני הציונות הדתית, וזו אולי ההזדמנות האחרונה לתת מענה לבעיה הזו"

אבל כהנא לא מתמודד רק מול החרדים. יש לו בעיות גם בתוך הקואליציה, בעיקר עם חברי כנסת בישראל ביתנו שרוצים להעביר חוקי גיור רדיקליים יותר כאן ועכשיו.

שלשום (שלישי) התפתח עימות בין כהנא ובין השר עודד פורר וח"כ יוליה מלינובסקי, שניהם מישראל ביתנו. מלינובסקי תגיש ביום ראשון הצעת חוק פרטית, שמרחיבה את  סמכויות הגיור כמעט לכל רב בישיבה. כהנא מתנגד לזה.

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישאל ביתנו (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישאל ביתנו (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

"אנחנו יכולים להעביר כל חוק", אמר כהנא. "יש לנו רוב בקואליציה. זו לא בעיה. אבל אם לחוק לא תהיה לגיטימציה, וכל הממסד הרבני יצא נגדנו – לא יהיו פה גיורים".

"אנחנו יכולים להעביר כל חוק. יש לנו רוב בקואליציה. זו לא בעיה. אבל אם לחוק לא תהיה לגיטימציה, וכל הממסד הרבני יצא נגדנו – לא יהיו פה גיורים"

מלינובסקי לא השתכנעה ותגיש את הצעת החוק הפרטית שלה ביום ראשון, כמתוכנן. "חיכינו מספיק, אנחנו לא מחכים יותר", אמרה.

כהנא יגיש את תזכיר החוק שלו לעיון הציבור במהלך השבוע הבא, עד אז הוא ינסה לשכנע את הרבנות הראשית לקבל את המתווה. הסיכוי קטן, בעיקר אחרי הקרע שנפער בין הצדדים בעקבות חוק הכשרות.

בהסכם הקואליציוני נכתב כי רבני ערים יורשו לערוך גיורים. כהנא צריך לרוץ בין הטיפות – הפוליטי, הדתי והרבני – ולהעביר עוד חוק היסטורי בלי להירטב.

עוד 591 מילים ו-1 תגובות
סגירה