אחרי שסגר חשבון עם נתניהו, מקרון מסמן את לפיד כידיד צרפת

כבר ב־2019, כשנתניהו הצטלם עם מנהיגי העולם לטובת קמפיין הליכוד, מקרון אותת לממשלה שהוא שם עין על לפיד ● דיפלומט בכיר הוסיף ואמר לזמן ישראל כי נשיא צרפת כלל לא מסכים להיפגש עם שרים ● ברקע טיסת גילת בנט, חרף המלצת רה"מ, הממשלה בדרך לקבוע שיא שלילי חדש – כמות הכסף שהולכת על תקציבי נסיעות מיותרות ● פרשנות

נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש עם שר החוץ יאיר לפיד בארמון האליזה, 30 בנובמבר 2021 (צילום: Quentin Crestinu)
Quentin Crestinu
נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש עם שר החוץ יאיר לפיד בארמון האליזה, 30 בנובמבר 2021

באפריל 2019, כמה ימים לפני פתיחת הקלפיות בסבב הבחירות הראשון, נסע יאיר לפיד – אז יו"ר של מפלגה בת 11 מנדטים – לפגישה בארמון האליזה בפאריז עם הנשיא עמנואל מקרון.

הפגישה הזאת בין מקרון ללפיד הייתה חריגה. בנימין נתניהו, שב־2019 היה ראש ממשלה חזק ובטוח בעצמו, רץ עם קמפיין "ליגה אחרת" ורתם את מנהיגי העולם לקחת חלק פעיל בתעמולת הבחירות של הליכוד. ראש וראשון, נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, שטקס ההכרה שלו ברמת הגולן התניע את קמפיין הליכוד בבחירות מועד א'.

אחרי טראמפ באו פגישות מתוזמנות היטב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, וביקור של נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בישראל.

על רקע האמור לעיל, החלטתו של נשיא צרפת מקרון ב־2019 להצטלם כתף אל כתף עם לפיד הייתה מסקרנת. באפריל 2019 ההערכות היו כי נתניהו ייבחר לראשות הממשלה הבאה, ולפיד, מקום שני ברשימת כחול לבן, התמודד על מקום בולט באופוזיציה.

המנהיג של אחת המדינות החשובות באירופה, צרפת, התנער בצורה בולטת מראש ממשלת ישראל דאז. כולם הכירו את החשבונאות האישית של נתניהו וברור שתמונות כאלה, עם לפיד בארמון האליזה, נועדו להעביר מסר

המנהיג של אחת המדינות החשובות באירופה, צרפת, התנער בצורה בולטת מראש ממשלת ישראל דאז. כולם הכירו את החשבונאות האישית של נתניהו וברור שתמונות כאלה, עם לפיד בארמון האליזה, נועדו להעביר לנתניהו מסר ברור. העם (הצרפתי) לא איתך.

מים רבים זרמו מאז בסן, והשבוע התקיימה פגישת המחזור. מקרון מוכר לרבים בישראל כמנהיג השומר על קשר בין־אישי, באמצעות ווטסאפ או טלגרם, עם בכירים מישראל, בתוך המערכת הפוליטית ומחוצה לה.

אולם דיפלומט בכיר אמר לזמן ישראל השבוע כי מקרון לא מסכים לפגוש – פנים אל פנים – שרים של ממשלות זרות. לדבריו הוא מקפיד על פגישות אישיות עם מקבילים לו בלבד ולא נוהג להצטלם עם שרים.

אם כך, לפיד הוא חריג. הן המפגש האישי המתריס (יחסית) לפני כמעט שלוש שנים, והן הפגישה הנוכחית עם שר החוץ, שאמור להתמנות לראשות הממשלה בעוד פחות משנתיים. על כל פנים, בהודעות ופרסומים על נסיעת לפיד לבריטניה וצרפת, לא הוזכרה הפגישה הקודמת באליזה.

מיותר לציין כי על פי ההודעות הרשמיות, הצדדים דנו בעיקר בגרעין האיראני. יחד עם זאת, יכול היה להיות מעניין להיות זבוב קטן בסלונים היפים של האליזה ולשמוע את השיחות האמיתיות בין האישים אחרי שנתיים, ארבעה קמפיינים ועם הממשלה החדשה והמוזרה של ישראל.

שרשרת הפגישות עם ג'ונסון

דווקא בפגישתו של לפיד עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הוא חרש על אלבום התמונות הפרטי ושלף תמונות מחויכות ופרועות שיער. התיעוד הוותיק, מלפני כ־17 שנה, הופץ מטעם לפיד בעמוד האינסטגרם שלו (משום מה התיעוד לא הופץ גם בטוויטר).

התמונה, משנת 2003, מציגה בעל טור בעיתון בשנה בה כתב וצילם את סדרת הטלוויזיה שלו "חדר מלחמה", וספר מאוסף טוריו "עומדים בטור" מתפרסם. התוכניות הפוליטיות שלו, באותה העת, נמצאות עדיין עמוק במגירה.

בשנת 2003 ג'ונסון היה כבר היה בעל ניסיון פוליטי כחבר פרלמנט מטעם מחוז הנלי, ובעת פגישתם, ג'ונסון שימש כעורך מגזין הספקטטור וספרו הקומי, "72 בתולות" – על טרוריסט שמנסה לשבש ביקור של נשיא ארה"ב בבריטניה – עמד לצאת לאור.

אגב, בספר העלילתי, חבר פרלמנט דחוי, שמתנייד על אופניים ברחבי לונדון ויש לו בלורית שיער פרועה במיוחד, מנסה לסכל מתקפת טרור כדי להסיט את תשומת הלב משערורייה כלכלית בה הוא מעורב.

בחזרה להווה, ג'ונסון נפגש בתוך חודש עם כל שרשרת ההנהגה הישראלית. ראשון היה ראש הממשלה נפתלי בנט שנועד איתו בגלזגו, שני היה נשיא המדינה יצחק הרצוג שהתארח בדאונינג 10 לפני שבוע.

השלישי הוא שר החוץ לפיד שהגיע להדלקת נר. כולם דיברו עם ג'ונסון על איראן. המחווה של ג'ונסון לכל ראשי ישראל הייתה לא לדבר על הנושא הפלסטיני, לפחות לא בהודעות הרשמיות לציבור.

טיסות טיסות טיסות

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הודיע בראשית השבוע כי החליט לדחות נסיעה רשמית של משלחת, עם ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה, לקוריאה הדרומית לציון 60 שנה לכינון היחסים בין המדינות. להבדיל מגילת בנט, אשת ראש הממשלה, לוי לקח ברצינות את ההפחדות והאזהרות מפני זן הקורונה החדש. ארבעה חברי כנסת (כולל לוי) אמורים היו להיות בשבוע הבא בקוריאה.

יו"ר הכנסת מיקי לוי, הדיונים על התקציב, 2 בנובמבר 2021 (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ/דני שם טוב)
יו"ר הכנסת מיקי לוי, 2 בנובמבר 2021 (צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב)

להבדיל מגילת בנט, אשת ראש הממשלה, לוי לקח ברצינות את ההפחדות והאזהרות מפני זן הקורונה החדש

נסיעה אחרת של יו"ר הכנסת, ביקור בביתן הישראלי באקספו בדובאי, גם לא תצא לפועל. לוי החליט שהנסיעה מיותרת. מהיום שנכנס לוי לתפקיד הוא יצא לנסיעה אחת לחו"ל, לאתונה, לכנס של יושבי ראש פרלמנטים ונפגש שם עם שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס, ביוזמת משרד החוץ.

לוי אומנם ויתר על דובאי, אבל שרי הממשלה הפכו אותה ליעד המועדף עליהם. מעבר לשר החוץ לפיד, שהנסיעה שלו לשם כדי לחנוך את השגרירות הישראלית הייתה כמעט מובנית מאליה, שרים רבים אחרים הגיעו לשם לשלל אירועים שאינם קשורים ישירות למשרדיהם.

בין אותם שרים: שר הדתות מתן כהנא, שרת הפנים איילת שקד, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג', השר אלי אבידר, שר התיירות יואל רוזבוזוב, שרת הגנת הסביבה תמר זנדברג, שרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת המדע אורית פרקש הכהן.

גם סגני השרים עידן רול ואביר קארה כבר ביקרו בדובאי. האחרון, אגב, עדיין חבר כנסת ומחויב להתייצב גם במליאה להצבעות. פחות מחצי שנה מאז הושבעה הממשלה ה־36 היא מסתמנת כממשלה מעופפת ובזבזנית. שריה סובלים מיעפת והמוזיקה הערבה לאוזניהם היא איי לאב יו טרמינל.

נוסעים בנמל התעופה בן-גוריון, 18 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
נוסעים בנמל התעופה בן-גוריון, 18 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

פחות מחצי שנה מאז הושבעה הממשלה ה־36 היא מסתמנת כממשלה מעופפת ובזבזנית. שריה סובלים מיעפת והמוזיקה הערבה לאוזניהם היא איי לאב יו טרמינל

לא רק שמדובר בממשלה מנופחת עם הרבה יותר מדי שרים, לא רק שגודלה של הממשלה עומד בניגוד מוחלט לאינסוף הבטחות בחירות של לפיד (ממשלה רזה של 18 שרים, הוא חזר והבטיח במשך שנים), אלא גם שהממשלה הזו לקחה את אפשרויות הרחבתה, על בסיס החוק הנורווגי, רחוק מאוד.

עם 28 שרים, חמישה סגני שרים, מספר ה"נורווגים" עומד על 21. השר ה־22 שאינו ח"כ הוא שר התפוצות נחמן שי, היחיד שהגיע לסידור הנ"ל שלא דרך הכנסת. כלומר, 22 שרים בממשלה אינם נחוצים להצבעות במליאה ובהתאם הם מוספים חטא על פשע ומרבים להסתובב בעולם.

ביום שישי האחרון פרסמה העיתונאית איילה חסון בערוץ 13 את מספר הימים בהם שהו שרים מחוץ למדינה, ומצאה ש־15 שרים שהו בחו"ל בין 3–8 ימים רק בחודש נובמבר. להלן הרשימה המלאה:

• פרקש הכהן שהתה 8 ימים בסך הכול בצרפת ובאמירויות.
• איילת שקד הייתה 8 ימים בארה"ב.
• אלי אבידור היה 6 ימים בהונדורס.
• אלעזר שטרן שהה 4 ימים בצרפת.
• יועז הנדל היה 8 ימים בארה"ב.
• יואל רוזבוזוב שהה 16 ימים בסך הכול בקזחסטן, בריטניה ורוסיה.
• נחמן שי היה 4 ימים באוסטריה.
• ניצן הורביץ היה 6 ימים בגרמניה.
• עיסוואי פריג' היה 6 ימים בנורווגיה.
• תמר זנדברג הייתה 3 ימים בסקוטלנד.
• קארין אלהרר הייתה 9 ימים בסך הכול בסקוטלנד, איחוד האמירויות ומצרים.

שר הביטחון בני גנץ בביקור במרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ בביקור במרוקו, 24 בנובמבר 2021 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

פה ושם עדיין התקיימו נסיעות שנראות חיוניות ביותר – כמו של שר הביטחון בני גנץ למרוקו למשך שלושה ימים ושל שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לירדן, לפחות מיממה, ושל השר זאב אלקין לרוסיה ליומיים כדי ללוות את ראש הממשלה.

שאר השרים בהחלט מספרים על פגישות חשובות וחתימות על הסכמים (במצרים, איחוד האמירויות ובסקוטלנד) אבל בעידן הקורונה אפשר לקיים גם פגישות בזום ולחתום על הסכמים באמצעים דיגיטליים.

אם הקצב הזה יימשך, הממשלה ה־36 תשבור שיאים בכל החזיתות – במספר השרים המיותרים ובכמות הכסף על תקציבי נסיעות

עוד קודם לכן פרסם עיתונאי הארץ אורי משגב כי בין החודשים יוני–אוקטובר שרי הממשלה ה־36 טסו 33 פעמים. מיותר לציין שלמרבית הטיסות מצטרפים עוזרים, יועצים וכסף נוסף נשפך על מלונות, מחלקות ראשונות, תזונה כשרה ושאר הוצאות כספיות.

אם הקצב הזה יימשך, הממשלה ה־36 תשבור שיאים בכל החזיתות – במספר השרים המיותרים ובכמות הכסף שהולכת על תקציבי נסיעות. ולחשוב שהם כינו את עצמם ממשלת השינוי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 1,142 מילים ו-3 תגובות
סגירה