אירופה, חמאס והאנרכיה בגדה

פלסטינים חמושים בג'נין. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
AP Photo/Majdi Mohammed
פלסטינים חמושים בג'נין. אילוסטרציה

ההחלטה של בריטניה להכריז על חמאס כאירגון טרור יצרה בעיה מול עמדת אירופה כלפי הבעיה הפלסטינית. בעוד אירופה לוחצת על אבו מאזן לערוך בחירות כלליות בגדה ובעזה, הרי שעל פי עמדת בריטניה חמאס הוא אירגון טרור הפסול במגע.

מכאן, שמול עמדת אירופה הלוחמת לאחדות פלסטינית לקראת מדינה, הרי משמעות עמדת בריטניה היא שאין מדינה פלסטינית המכילה את חמאס.

החלטת בריטניה להכריז על חמאס כאירגון טרור יצרה בעיה מול עמדת אירופה כלפי הבעיה הפלסטינית. בעוד אירופה לוחצת על אבו מאזן לערוך בחירות כלליות בגדה ובעזה, עפ"י עמדת בריטניה חמאס פסול במגע

אבל פסילת חמאס כשותף לתהליכים מדיניים או תהליכים כלשהם מעסיקה היום את המוקטעה ברמאללה. גם כשלון המאמצים להבטיח סיוע בינלאומי לקיומה של הרשות הפלסטינית מעמיד בסימן שאלה את המשך קיומה. כאן למשל ריאד מאלכי, שר החוץ הפלסטיני, מודה בכשלון ועידת המדינות התורמות (ועידה בינלאומית העוסקת בתיאום ובהגשת סיוע כלכלי לרשות הפלסטינית).

על פי מקורות ברמאללה, מדינות אירופה נמנעו מהבטחת הסיוע בגלל דרישתן שממשלת פתח בראשות מוחמד שתייה תוחלף בממשלה טכנוקרטית, שתאפשר איחוד עם עזה. המועמד מבחינת אירופה להחליף את שתייה הוא זיאד אבו עמרו, המקובל על אבו מאזן וחמאס, אך איננו חבר פתח ולכן אירגון פתח מתנגד לכך. כל עוד אין פריצת דרך בעניין זה, הסיוע האירופי לא יחודש – כך מסרו לנו המקורות ברמאללה.

תנאי נוסף שהציבו המדינות תורמות הוא משילות וכיבוד זכויות האדם (כמו למשל בביקורת האירופית על הריגת ניזאר בנאת). בעניין זכויות האדם הרשות לא יכולה לתת הבטחות, אבל בעניין משילות היא חייבת זאת גם לעצמה, וגם כדי להוכיח שהיא מסוגלת לקיים מדינה פלסטינית בת קיימא.

ובעניין המשילות חלה הידרדרות חמורה בשבועות האחרונים בחברון ובג'נין. בעוד בחברון מלחמת החמולות בין ג'עברי לקוואסמה יצאה מכלל שליטה, והמיליצות החמולתיות שולטות ברחובות – המשטרה נעלמה.

המדינות התורמות דורשות משילות וכיבוד זכויות האדם. בעניין זכויות האדם הרשות לא יכולה להתחייב, אך בעניין משילות היא חייבת זאת גם לעצמה וכדי להוכיח שהיא מסוגלת לקיים מדינה פלסטינית בת קיימא

אובדן השליטה בג'נין נשא אופי אחר. בהלווית בכיר פתח, באו מאות חמושים מכל הפלגים, נושאים נשקם בהתרסה מול הרשות, בעיקר פתח וג'יהאד האיסלאמי, כאשר פעילי חמאס הניפו את דגלי חמאס, האסורים בגדה.

כאן הרשות הפלסטינית נאלצה להיכנס בכח מול המיליציות החמושות, פרצו קרבות בג'נין, ומוקדם להעריך איך יסתיימו.

להתנגשויות בג'נין יש עוד היבט – התחרות בין הבוס הגדול של הביטחון הפלסטיני, מאג'ד פרג', לבין מוחמד דחלאן הגולה באבו דאבי.

תנזים פתח בג'נין נחשב כנאמן של דחלאן, והמאמר של סוכנות אנאדול מפרט היכן עוד יש לדחלאן השפעה בגדה. את המאבק הזה אפשר לפרש גם כמאמץ של פרג' להחליש את יריבו בקרב הירושה ליום שאחרי אבו מאזן.

מה שמצביע על הכיוון הזה הוא ביקורו המפתיע של מאג'ד פרג' באמירויות לתערוכת אקספו (אחרי  החזרת השגריר הפלסטיני מאבו דאבי). זה אומנם לא היה ביקור רשמי, אבל הוא התקבל בידי בכירי האמירות לשיחה מדינית.

יש להעריך כי באמירויות שמחו לקבל איש רשות, אחרי הביקורת של הרשות על האמירויות בגלל הסכמי אברהם, כדי לתת לגיטימציה לאמירויות לצעדים עם ישראל, אבל דחלאן קיבל את זה אחרת.

יש להעריך כי באמירויות שמחו לקבל איש רשות, אחרי הביקורת של הרשות על האמירויות בגלל הסכמי אברהם, כדי לתת לגיטימציה לאמירויות לצעדים עם ישראל, אבל דחלאן קיבל את זה אחרת

מאז הביקור של מאג'ד פרג', האתרים של דחלאן התחילו לפרסם עד כמה הוא מושחת לכאורה, וקשרו אותו עם הממונה על הקשר עם ישראל מטעם הרשות, חוסיין א-שיח'.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 516 מילים
סגירה