מדינת פלסטין חיה ובועטת בדובאי ובאבו דאבי

ביתן "מדינת פלסטין" בתערוכת אקספו 2020 בדובאי, באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
AP Photo/Jon Gambrell
ביתן "מדינת פלסטין" בתערוכת אקספו 2020 בדובאי, באוקטובר 2021

מדינת פלסטין חיה, נושמת ובועטת בתערוכה הבינלאומית "אקספו" בדובאי ובכפר הגלובלי באבו דאבי. בשני המקומות הוקמו ביתנים שמספרים את הסיפור הפלסטיני, ברוח העם העורג למדינתו וחי חיי תרבות ועשייה.

יש שם ציורים ועבודות יצירה שיש בהם כדי להעיד על עם שוחר שלום. את הפיגועים, ההרג, המאבק להקמת יישות עצמאית – לא נמצא שם. וכשמדברים בימים אלה על הינדוס התודעה – גם לזה מכוונים הפלסטינים.

מדינת פלסטין חיה, נושמת ובועטת בתערוכה הבינלאומית "אקספו" בדובאי ובכפר הגלובלי באבו דאבי. בשני המקומות הוקמו ביתנים שמספרים את הסיפור הפלסטיני, ברוח העם העורג למדינתו וחי חיי תרבות ועשייה

הביתן הישראלי באקספו 2020 (תערוכה שנדחתה בשנה בשל הקורונה) תוכנן לפני המהפך הפוליטי. המטרה היתה להגיע אל אנשי עסקים. לעורר בהם סקרנות להשקיע בעסקים, במפעלים, בארץ שלנו.

ישראל מוצגת שם כמדינה עם אופק כלכלי, מדינת הייטק וכל הסופרלטיבים שאנחנו רגילים בהם. אין בביתן הישראלי שום התייחסות לסכסוך במקומותינו. לא נמצא כל אלמנט לאומי או דתי. עסקים נטו וקידמה טכנולוגית.

זה רחוק מרחק שנות אור מההסברה הבינלאומית שמקיימים הפלסטינים. אין אצלנו שום איזכור להיותנו מדינה הנתונה בסכסוך יומיומי מול ארגוני טרור.

הפלסטינים מתייחסים אל הארוע כאל חלק ממערך אידיאולוגי בינלאומי שהם מקדמים. הם מ-ד-י-נ-ה שוחרת שלום. כן הם מדברים על מדינה. מהים ועד לנהר. הביתן הפלסטיני לא מתכוון להציג תערוכה על מנת למשוך משקיעים עסקיים. מטרת הביתן היא להאבק על דעת הקהל.

בכפר הגלובלי הממוקם באבו דאבי מתנוסס השלט המואר "פלסטין" לצד כל השלטים של המדינות המציגות שם את ההווי והמאכלים האופייניים. כשריח הפלאפל ממלא את האויר, וכל העובר במקום זוכר לטעום ולשמוע על המקור של המאכלים הפלסטינים. כאילו נחתנו על פלנטה אחרת.

המסר הוא: בואו לבקר במדינת פלסטין, ובירושלים, בירת המדינה הפלסטינית. המפות שמוצגות שם אלה מפות של מדינת ישראל. אלא שעליהן נרשם באותיות קידוש לבנה – פלסטין. שם בכפר הגלובלי אין ביתן ישראלי. אנחנו אינם.

מפת "פלסטין השלמה" בדוכן הפלסטיני בכפר הגלובלי באבו דאבי (צילום: פאר לי שחר)
מפת "פלסטין השלמה" בדוכן הפלסטיני בכפר הגלובלי באבו דאבי (צילום: פאר לי שחר)

אז עכשיו כשיחסים עם דובאי מתחממים, והיא הופכת ליעד מבוקש גם אצלנו (הד השפה העברית עולה כמעט בכל אתר מבורג' חליפה ועד לארמון השליט אמיר דובאי) זה הזמן להפנים שאסור להותיר אתרי תיירות בינלאומיים ללא נוכחות ישראלית. ובכל מקום בנוסף להתמקדות ביעדים הנקודתיים בכל ארוע, תערוכה, הייד פארק וכד' יש לזכור שמדובר גם בזירת קרב על התודעה.

המסר בביתן הפלסטיני בכפר הגלובלי באבו דאבי הוא: בואו לבקר במדינת פלסטין, ובירושלים, בירת המדינה הפלסטינית. המפות המוצגות הן מפות מדינת ישראל, שנרשם עליהן פלסטין. ואין שם ביתן ישראלי

עד כה ראינו רפיסות וחוסר עשייה, תוך הזנחת קשרי החוץ, פגיעה בפקידים הבכירים במשרד, תוך עקיפה והעברת סמכויות לאנשים לא מקצועיים ולא מיומנים. עכשיו, בממשלה הזו, כשאנשי המקצוע במשרד מתחילים לזקוף קומה,
על השינוי להתרחש ובהקדם.

הנרי קיסינג'ר, מי שהיה מזכיר המדינה האמריקאי בשנות השבעים (היהודי הראשון שמונה לתפקיד), אמר שלישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פוליטית. לאחר עשרות שנים הגיע הזמן לשנות את המנגינה.

ראש הממשלה החליפי, והיום שר החוץ יאיר לפיד כבר החל את המסע בדרך הנכונה. עכשיו, לאחר שניתן האות לשינוי, על אנשי המקצוע להאיץ את התהליכים במלחמה על דעת הקהל העולמית.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 457 מילים ו-1 תגובות
סגירה