ההתחייבות של ראש המוסד

נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט וראש המוסד דוד ברנע בטקס הדלקת נרות חנוכה בבית הנשיא בירושלים, 2 בדצמבר 2021 (צילום: חיים צח, לע"מ)
חיים צח, לע"מ
נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט וראש המוסד דוד ברנע בטקס הדלקת נרות חנוכה בבית הנשיא בירושלים, 2 בדצמבר 2021

ההתחייבות של ראש המוסד, דוד ברנע, כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני, מעוררת הדים בעולם. היא נשמעת יומרנית, למרות שלמוסד יש קבלות מוכחות במלחמה נגד הגרעין האיראני. ישראל חייבת לשמור על עצמאותה וחופש הפעולה שלה ואסור לה להתחייב בפני ממשל ביידן כי לא תפתיע אותו בכל הקשור למלחמתה נגד הגרעין האיראני.

סבב שיחות הגרעין בווינה הסתיים בסוף השבוע שעבר ללא פריצת דרך, כפי שהיה צפוי. השיחות אמורות להתחדש שוב השבוע.

איראן מפגינה עמדה קשוחה. היא חזרה בה מכל  הפשרות שעשתה בסבבי השיחות הקודמים והרחיבה את דרישתה להסיר מעליה את הסנקציות.

כצפוי, אין בינתים פריצת דרך בסבב שיחות הגרעין בווינה. איראן מפגינה עמדה קשוחה, חזרה בה מהפשרות שעשתה בסבבי השיחות הקודמים והרחיבה את דרישתה להסיר מעליה את הסנקציות

נציגי המעצמות הבהירו כי העמדות של נציגי איראן "אינן רציניות" וביקשו להעביר את המסר הזה להנהגה בטהרן כדי שתשקול שוב את עמדותיה.

ממשל ביידן מתחיל להפנים כי איראן מהתלת בו ובשאר המעצמות.

בכיר אמריקאי תדרך את אמצעי התקשורת בסוף השבוע שעבר כי ארה"ב נערכת לעולם שבו לא תהייה חזרה להסכם הגרעין. הוא הבהיר כי ארה"ב תגביר את הלחץ על טהרן אם היא "תמשיך בנתיב הנוכחי".

ההערכה היא כי האיראנים שוב נוקטים בסחבת, כדי לנצל את הזמן ולהאיץ את העשרת האורניום.

ההתחייבות של ראש המוסד

בינתיים ההודעה הדרמטית של ראש המוסד דוד ברנע בנושא איראן מעסיקה את אמצעי התקשורת הבינלאומיים.

"לאיראן לא יהיה נשק גרעיני, לא בשנים הקרובות, לעולם לא. זו התחייבותי, זו התחייבות המוסד". אמר דוד ברנע בטקס הדלקת נר חנוכה בבית הנשיא, והוסיף: "הסכם הגרעין הוא גרוע, שאני מקווה שלא יגיעו אליו, הינו בלתי נסבל. איראן חותרת להגמוניה אזורית, מתנהלת בטרור אותו אנו בולמים יום-יום בכל רחבי העולם, ומאיימת באופן מתמשך על יציבות המזרח התיכון. לכן עינינו פקוחות, אנו דרוכים, ונעשה יחד עם עמיתינו במערכת הביטחון כל שנדרש כדי להרחיק את האיום ממדינת ישראל ולסכלו בכל דרך".

ברנע חשף את הולכת השולל האיראנית ואמר:

"ברור שאין צורך באורניום מועשר ל-60% למטרות אזרחיות, אין צורך בשלושה אתרים עם אלפי צנטריפוגות פעילות אלא אם כן קיימת כוונה לפתח נשק גרעיני".

ההתחייבות החריגה והפומבית של ראש המוסד דוד ברנע למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני מעוררת הדים רבים. היא מעלה את סף הדריכות במזרח התיכון וגם מסקרנת מאוד.

ההתחייבות החריגה והפומבית של ראש המוסד דוד ברנע למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני מעוררת הדים רבים, מעסיקה את כלי התקשורת הבינלאומיים, מעלה את סף הדריכות במזה"ת וגם מסקרנת מאוד

גורמים מדיניים בירושלים טוענים כי ראש הממשלה בנט שלח אותו לומר את הדברים "ולשים את האזהרה הישראלית על השולחן" בצורה הכי ברורה כדי להעביר את המסר ההרתעתי למדינות העולם.

ראש המוסד דוד ברנע הינו ראש ארגון מקצועי ומצויין. מפתיע מאוד שהוא נענה לבקשתו של ראש הממשלה ויצא בהתחייבות פומבית יומרנית כזו. יש בכך טעם לפגם וטעם של יחסי ציבור מיותרים. על כך נאמר "על יתהלל חוגר כמפתח". אסור לראש מוסד להיגרר אחרי הגחמות של ראש הממשלה. נפתלי בנט השתמש בו גם ליצירת הספין בעניין פרסום המבצע החשאי של המוסד לבירור גורלו של הנווט הנעדר רון ארד.

הגיעה העת שראש הממשלה בנט יפסיק להשתמש במוסד לקידום הספינים המדיניים שלו. הוא חוזר בדיוק על הטעויות של בנימין נתניהו.

בקרב גורמים בכירים במערכת הביטחון נשמעת ביקורת, כי השימוש בראש המוסד דוד ברנע כדי להעביר את המסר הזה נעשה  מוקדם מדי, וכי ראש הממשלה בנט היה צריך לשמור את הקלף הזה לשלב מאוחר יותר במגעים עם המעצמות.

למוסד ולעומד בראשו יש קבלות מבצעיות מצויינות ומוכחות בכל הנוגע לטיפול בסכנת הגרעין האיראני. לכן, כשהצהרה כזו באה מראש ארגון הביון החשאי הישראלי, היא מעוררת ניחושים אילו עוד קלפים מסתירה ישראל בשרוול. קלפים שיישלפו ברגע המתאים כדי למנוע מאיראן להשיג את הפצצה הגרעינית הראשונה שלה.

ראש המוסד ברנע הינו ראש ארגון מקצועי ומצויין. מפתיע מאוד שנענה לבקשת רה"מ ויצא בהתחייבות פומבית יומרנית כזו. יש בכך טעם לפגם וטעם של יחסי ציבור מיותרים. על כך נאמר "על יתהלל חוגר כמפתח"

במזרח התיכון שואלים עד כמה ההתחייבות של ראש המוסד רצינית. האם המבצעים המתוכננים של המוסד נגד פרוייקט הגרעין האיראני יתקיימו תוך כדי תהליך השיחות בווינה או שישראל תדחה אותם.

דבריו של ראש המוסד נאמרו זמן קצר לפני נסיעתו השבוע לוושינגטון לפגישה עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס ובכירים בממשל, כדי לדון בסכנת הגרעין האיראני. הוא יביא עמו גם "הוכחות" מודיעיניות לכוונות האמיתיות של איראן.

ברקע הדברים דרישה איראנית מארה"ב לרסן את ישראל ולהשיג ממנה התחייבות שלא לתקוף את פרוייקט הגרעין באיראן באמצעות פעולות צבאיות של צה"ל או פעולות חשאיות של המוסד הישראלי.

גם ממשל ביידן עצמו חושש שפעולות כאלה של המוסד הישראלי יחבלו בשיחות הגרעין בווינה.

בחצי השנה האחרונה, מאז הקמת ממשלת בנט-לפיד-גנץ, לא היו מבצעים של המוסד באיראן נגד פרויקט הגרעין האיראני, כנראה בגלל ההבטחה שנתן בראש הממשלה בנט לנשיא ביידן שלא יהיו "הפתעות" מצדה של ישראל.

זו הייתה טעות גדולה של ראש הממשלה בנט, ולא אתפלא אם מקורביו יכחישו כי נתן הבטחה כזו לנשיא ביידן, אך בפועל, הפעילות של המוסד עסקה בתקופה הזו באיסוף מודיעין בלבד על פרויקט הגרעין האיראני.

גורמים יודעי דבר אומרים כי חיסולו של אבי פרויקט הגרעין האיראני מוחסן פח'רי זאדה לפני כשנה, שמיוחס למוסד הישראלי,  לא הביא לתוצאות המקוות ולא האט את פרויקט הגרעין. האיראנים מפיקים לקחים מכל מבצע של המוסד ושועטים לעבר פצצת הגרעין הראשונה שלהם.

גורמים יודעי דבר אומרים כי חיסול אבי פרויקט הגרעין האיראני מוחסן פח'רי זאדה לפני כשנה, שמיוחס למוסד,  לא הביא לתוצאות המקוות ולא האט את פרויקט הגרעין

יש עדיין מספיק מטרות איכותיות וחשובות של פרויקט הגרעין האיראני, שפגיעה בהן תביא להאטת ההתקדמות של איראן לעבר הפצצה. אינני שותף סוד לתוכניות המבצעיות של ישראל, אבל כל בר דעת יכול להעריך כי בשטח פועל או פועלים אנשים שהחליפו את מוחסן פח'רי זאדה בתפקידו, ומדענים אחרים שעובדים על פיתוח הטיל שאמור לשאת את פצצת הגרעין ואת מנגנון הנשק שאמור להיות מורכב על ראש הטיל ולפוצץ אותה.

שלא לדבר על המפעלים שמייצרים את הצנטרפוגות המתקדמות להעשרת אורניום. אחד מהם באזור כראג' חזר באחרונה לפעול לאחר שנפגע בהתקפת מל"ט שמיוחסת אף היא למוסד הישראלי.

המתקנים להעשרת האורניום הינם יעד קבוע להתקפה אפשרית של ישראל. אחד מהם, המתקן בנתנז, כבר הותקף פעמיים בפיצוצים מתוחכמים המיוחסים למוסד הישראלי. ראש המוסד דוד ברנע ציין כי העשרת האורניום נעשית בשלושה מתקנים.

הסכם ביניים

שר הביטחון בני גנץ יוצא אף השבוע לוושינגטון לפגישות עם בכיר הממשל בעניין הסכנה האיראנית. ראש הממשלה בנט נכשל בדרישה שלו מממשל ביידן לסגת משיחות הגרעין בווינה לאלתר.

בני גנץ מוביל קו מתון יותר מראש הממשלה בנט בנושא. הוא תומך במיצוי המהלך של שיחות הגרעין בווינה, במקביל להשלמת ההכנות הצבאיות לתקיפת מתקני הגרעין. לנפתלי בנט נפל האסימון והוא לא היסס בשיחת הטלפון עם שר החוץ טוני בלינקן לקרוא לממשל לסגת משיחות הגרעין ולבוא חשבון עם איראן שמנסה לעשות "סחיטה גרעינית" של המעצמות.

שר הביטחון בני גנץ יוצא אף השבוע לוושינגטון לפגישות עם בכיר הממשל בעניין הסכנה האיראנית. ראש הממשלה בנט נכשל בדרישה שלו מממשל ביידן לסגת משיחות הגרעין בווינה לאלתר.

החשש המיידי של ישראל כבר עתה הוא שהנשיא ביידן מוכן להגיע להסכם ביניים חלקי עם איראן, שבמסגרתו יוסרו הסנקציות מעל איראן בתמורה להאטת קצב העשרת האורניום.

מבחינת ישראל מדובר בסכנה גדולה. הפרויקט הגרעיני ימשך והכסף שישתחרר כתוצאה מהסרת הסנקציות יועבר על ידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי לפיתוח פרויקט הטילים הבליסטיים ולמימון כוח "קודס" והשלוחות שלו בסוריה, עיראק, לבנון, תימן ורצועת עזה.

האם ישראל תבצע את איומיה?

ישראל חייבת להפגין רצינות בכל האזהרות וההתחייבויות שהיא מפריחה לחלל האוויר כמו זו של ראש המוסד דוד ברנע.

לכן אסור לדרג המדיני להתחייב שום פנים ואופן בפני ממשל ביידן כי "לא יהיו הפתעות" בכל הקשור לפרויקט הגרעין האיראני. תהייה זו טעות גדולה של ישראל לתת ההבטחה כזו שקושרת את ידיה.

ישראל חייבת לשמור על עצמאותה וחופש הפעולה הביטחוני שלה.

האיראנים מעריכים כי האיומים והאזהרות של ישראל מכוונים בעיקר לארה"ב ולמעצמות כדי שלא יגיעו להסכם עם איראן.

בפועל, האיראנים בטוחים שלישראל יהיה קשה מאוד לתקוף צבאית את מתקני הגרעין שלהם, מכיוון שישראל איננה ערוכה לכך והיא יודעת שתשלם על כך מחיר כבד.

"ישראל משמיעה את אותם האיומים כבר כמה שנים, אך בפועל איננה מעזה לעשות שום דבר", אומרים פרשנים איראניים, "מדובר בניסיון עלוב של איום באופציה הצבאית בתקווה שהדבר ישכנע את ארה"ב לגבש קואליציה בינלאומית נגד איראן ולדחוף את ארה"ב לפעולה צבאית".

ישראל צריכה לגלות קור רוח ולשמור עליו. איראן היא אויב מתוחכם. האיראנים פועלים על ציר זמן ארוך טווח. הם סבלניים ומאמינים בצדקתם. לכן חופש הפעולה של ישראל חשוב מאוד להרתעת איראן.

ישראל צריכה לגלות קור רוח ולשמור עליו. איראן היא אויב מתוחכם שפועל על ציר זמן ארוך טווח. הם סבלניים ומאמינים בצדקתם. לכן חופש הפעולה של ישראל חשוב מאוד להרתעת איראן

האיראנים חייבים להבין שהאופציה הצבאית של ישראל נמצאת על השולחן ושהיא איננה קשורה בשום הבטחה בנושא לארה"ב הכובלת את ידיה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,328 מילים ו-1 תגובות
סגירה