עובדת יצאה עם האחראי עליה. כשהיחסים הסתיימו, הוא דרש שתתפטר. ההנהלה אילצה אותה להמשיך לעבוד תחתיו

פרסום ראשון אחרי שעובדת קבלן סרבה לדייט שלישי עם הממונה עליה ברט"ג, הוא הודיע לה כי תצטרך לעזוב את עבודתה ● העובדת התלוננה לממונה על הטרדות ● ברט"ג חשבו שהוא ניצל סמכות לרעה, אך איפשרו לו להמשיך להיות אחראי על העובדת ● "לא ברור איך נתנו לו להמשיך כרגיל, הרגשתי שמטאטאים אותי מתחת לשטיח" ● רט"ג: "הנושא טופל באופן ענייני, השניים הסכימו להמשיך לעבוד יחד"

עובדי רט"ג, אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90
עובדי רט"ג, אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

עובד ברשות הטבע והגנים דרש מעובדת קבלן שתחתיו לעזוב את עבודתה לאחר שסרבה לקיים איתו קשר רומנטי. העובדת התלוננה לרשות אך זו לא נקטה בסנקציה כלשהי כלפי אותו עובד, ואיפשרה לו להמשיך להיות אחראי על העובדת הזו במשך חודשים.

העובד ספג תלונות נוספות מעובדים אחרים ובסופו של דבר הועבר לתפקיד אחר ואותה אישה כבר סיימה את עבודתה הזמנית ברשות, אך עד היום היא מתקשה להבין כיצד תלונה על התנכלות והטרדה בארגון ממשלתי גדול הסתיימה בלא כלום.

באוקטובר 2020 ת' החלה לעבוד ברשות הטבע והגנים כעובדת קבלן של חברת "רשף". עד אותו הזמן היא הייתה מאמנת כושר ופנתה לעבודה ברט"ג בגלל הסגרים. היא שובצה לצוות של שישה עובדים שעליהם היה אחראי ש' מטעם רט"ג. הצוות עסק בהשמדת מינים פולשים באזור פלמחים.

"כל בוקר הגענו לחורשת הצנחנים ומשם נסענו לשטח בשני רכבים. השמדנו עצי שיטה עם רעל וגרזנים בחתכים מיוחדים סביב הגזע. אי אפשר לכרות את העץ כי אז הוא מתרבה עוד יותר. היה נורא כיף", היא מספרת בשיחה עם זמן ישראל.

לאחר בערך חודש של עבודה היא והאחראי מטעם רט"ג נכנסו לקשר רומנטי קצר שארך ימים ספורים וכלל שני דייטים. לדבריה, הם לא הגיעו לשלב של מגע אינטימי והיא החליטה להפסיק את הקשר כי הבינה "שזה לא זה", כלשונה. בתקופה של כשבועיים וחצי אחר כך, ת' חשה ביחס מוזר מצדו של האחראי. "הרגשתי שהוא פשוט לא יכול להיות לידי בעבודה, כנראה פיתח אלי רגש".

בשלב מסוים הוא הציע לה לנסוע לטיול קצר, אך היא הבהירה לו שהיא אינה מעוניינת בקשר מחוץ לשעות העבודה. במקום זאת, הם קבעו להיפגש ביום שישי במקום ציבורי, כאשר מבחינתה המטרה הייתה לחדד את סיום הנתיב הרומנטי, וכך היא הבהירה לו באותה פגישה.

הצוות בפעולת הדברה בפלמחים (צילום: באדיבות המצולמים)
צוות עובדי הקבלן בפעולת הדברה בפלמחים. ת' יצאה לשני דייטים עם האחראי מטעם רט"ג ואז הבינה ש"זה לא זה"

בשעות שלאחר מכן הוא הבהיר לה בהודעות ובשיחה טלפונית שהיא תצטרך להפסיק את עבודתה בצוות מאחר שהוא לא מרגיש בנוח לידה.

בשיחה הסביר שיהיה לו קשה לעבוד איתה, "בגלל שהיינו מעורבים רגשית ובגלל שזה לא עובד ככה פתאום עכשיו יחסים מקצועיים עם בת, אני לא מאמין בזה, אהה, זהו זה הקו שלי זה מה שאני חושב. אני מקווה שאת מבינה פחות או יותר למה אני מתכוון, לי יהיה קשה לעבוד איתך באופן אישי".

בשיחה הסביר שיהיה לו קשה לעבוד איתה, "בגלל שהיינו מעורבים רגשית ובגלל שזה לא עובד ככה פתאום עכשיו יחסים מקצועיים עם בת, אני לא מאמין בזה"

ת': "אוקיי אבל אני לא מתכוונת להתפטר בגלל זה, אני לא עשיתי שום דבר רע פה".

ש': "לא עשית שום דבר רע אבל אני לא רוצה שיהיה מתח בינינו כלשהו".

ת': "לא יהיה מתח בינינו כמו שלא היה עד עכשיו".

ש': "היה הרבה מאוד".

ת': "מתח? איזה מתח?"

ש': "כן, בעקיצות, ההערות הסרקסטיות".

ת': "שלך?"

ש': "שלך".

ת': "אבל גם אתה יש לך הרבה הערות סקסיסטיות".

ש': "בכל אופן, באמת נראה לי שבגובה העיניים אני אומר לך שזה לא הולך לעבוד".

ת': "אוקיי, אני לא מתכוונת להתפטר".

ש': "אז בסדר, מה שאני אעשה אני פשוט אפעל להוציא אותך, זה הכול מבחינתי".

ת': "תפעל להוציא אותי? מאיזו סיבה?"

ש': "בדיוק מהסיבה הזו שהיינו מעורבים רגשית, ואני לא יכול להמשיך איתך. בסדר?".

צוות ההדברה בפעולה בפלמחים. לאחר שת' סרבה לדייט שלישי עם האחראי מטעם רט"ג, הוא הבהיר לה שתצטרך לעזוב את העבודה (צילום: באדיבות המצולמים)
צוות ההדברה בפעולה. ת' סרבה לדייט שלישי עם האחראי מרט"ג והוא הודיע שיפעל להוציא אותה מהעבודה

בהודעה ששלח לאחר השיחה הזו ש' שאל את ת' האם היא נוטרת לו טינה, והיא ענתה שלא. הוא השיב לה ש"לא, זה לא עובד ככה. כדאי שתעזבי". בהודעה ששלח בשבת שלמחרת, הוא המשיך לייחס לה טינה ופגיעות כלפיו ומבהיר לה שוב שלא ייתן לה להמשיך לעבוד בצוות:

"אחרי המפגש אתמול הבנתי כמה את מרגישה פגועה ממה שקרה וכמה את עדיין כועסת. אני מתנצל ומבקש סליחה אבל כמו שאת אומרת זה כבר מאוחר מדי וצר לי על כך. את כבר התהפכת עליי ואנחנו לא נוכל להמשיך לעבוד ביחד. זה רק מתכון לעוד צרות וחיכוכים, לא משנה עד כמה 'מקצועיים' נהיה (כמו שאמרת).

"גם אני מרגיש פגוע וגם לי יש מטענים כלפייך, וכל הדבר הזה רק ימשיך לפגוע בי, בך ובעבודה. אי אפשר להתעלם מזה כאילו לא קרה כלום, אני לא מוכן לתת לזה לקרות ולכן אני חותך את זה כאן. אני כבר לא ארגיש בנוח לעבוד איתך ואת לא תוכלי להמשיך בעבודת ההדברה החל ממחר. אני לא אסכים שתיכנסי לשטח. אני לא מפטר אותך ואין לי את הסמכות לפטר אותך. אני פשוט לא רוצה להמשיך לעבוד איתך ואני אתעקש על כך".

באותו יום, ת' אומרת כי התקשרה לקווי סיוע לשאול מה לעשות. "נראה לי לא הגיוני שלא אוכל לעבוד".

ש' עמד בדיבורו. ביום ראשון בבוקר ת' הגיעה לשטח ונכנסה לרכב העבודה כרגיל. כשש' הגיע למקום, הוא הורה לה לצאת מהרכב והודיע לה שהיא לא תיכנס לשטח באותו יום ושלא תעבוד איתם יותר. כשרצתה לחזור לרכב כדי לקחת את התיק שלה, הוא ניסה לחסום אותה בגופו, היא הדפה אותו והתעקשה לקחת את התיק בעצמה.

לדבריה, ש' אינו אלים ולא חששה ממנו במובן הפיזי, אך חשה מושפלת מהתקרית הזו שקרתה מול שאר חברי הצוות. אחד מהם אישר בפני זמן ישראל שכך אכן היה. "הוא השפיל אותה מול כולם", הוסיף אותו חבר צוות שהיה עד לאירוע.

"בעקבות התקרית הייתי נסערת", אומרת ת'. היא החלה ליצור קשר עם מי שיכלה ברט"ג ובחברת כוח האדם, ובשלב מסוים שוחחה עם האחראית על הטרדות מיניות במחוז ברט"ג וזו העלתה על הקו את סגן מנהל המחוז.

צוות ההדברה בפלמחים. ש' שלח את ת' הביתה מול כולם, היא הרגישה מושפלת ומבוזה (צילום: באדיבות המצולמים)
צוות ההדברה בפלמחים. ש' הורה לת' לצאת מהרכב ושלח אותה הביתה מול כולם. היא הרגישה מושפלת

הוא שאל אותה, "האם מבחינתך את רוצה לחזור לשגרה ולצוות, האם תרצי להגיש תלונה יותר מפורטת? רק כדי שנדע לאן לקחת את זה".

היא הבהירה שהיא רק רוצה לחזור לעבודה שאותה היא אוהבת. סגן מנהל המחוז שאל אותה אם היא מסוגלת "לעשות את ההפרדה" ולחזור לעבוד כשש' אחראי עליה. היא סיפרה לו מה שקרה באותה ימים, כאשר הבהירה לאותו אחראי שהיא לא מעוניינת בקשר ולאחר מכן קיבלה "הודעות בלתי פוסקות" שבהן איים לגרום לפיטוריה. "זו לא הטרדה מינית של נגיעות ופגיעה פיזית, אבל נפשית אני לא יודעת איך לאכול את הבן אדם הזה", אמרה.

סגן מנהל המחוז: "נחדד, זו לא הטרדה מינית, אנחנו קוראים לזה התעמרות, הטרדה מקצועית".

ת': "זו הטרדה מינית בעבודה, דיברתי עם קו סיוע ואמרו לי שכל עוד יש יחסי כפיפות ועניינים כאלה הוא עובר פה על החוק".

בשלב הזה כבר היה ברור לסגן מנהל המחוז שיש חשש כבד להתעמרות בעבודה, כלשונו, ולכן לא ברור מדוע בחר לשאול את ת' האם תסכים לחזור לצוות תחת ש' או שתרצה לעבור לצוות אחר ומדוע הוא לא השעה או העביר לתפקיד אחר את אותו אחראי באופן מיידי.

כך גם לגבי הממונה על ההטרדות, שהוסיפה בשיחה כי זה שש' "העיף אותך מהצוות לא היה חוקי, אנחנו רוצים להחזיר אותך לצוות אבל גם אם יטופל משמעתית יש סבירות שימשיך לנהל את הצוות הזה". הם מסכמים להתחיל בבירור, לשמוע את הצד שלו, וסגן מנהל המחוז אומר שמטרתם כרגע היא "להקפיא מצב" ושבינתיים ש' ימשיך לעבוד כרגיל.

"נעדכן את הטיפול המשמעתי שניתן … אבל אם מדובר על דברים פליליים זה עובר לטיפול משטרתי ולא טיפול שלנו אבל אני רוצה שתהיי מפוכחת על ההחלטה שאת עושה את זה, כי את אומרת שלא היו נגיעות ולא היה פה באמת פגיעה פיזית אבל פגיעה מנטלית או נפשית כן ולכן אני לא בטוח שזו הטרדה מינית אלא יותר ניצול המעמד שלו כמנהל.

"חשוב להגיד לך דבר אחד: אל תדברי על זה עם אף אחד. לא עם הפקחים, כי כבר דיברת וזה … אני לא רוצה להרחיב את מעגל האנשים שמתעסקים בזה. היא אחראית (על הטרדות מיניות) דברי איתה, דברי עם אמא שלך ותחליטי מה הכיוון שאת רוצה לקחת את זה".

"חשוב להגיד לך דבר אחד: אל תדברי על זה עם אף אחד. לא עם הפקחים, כי כבר דיברת וזה … אני לא רוצה להרחיב את מעגל האנשים שמתעסקים בזה. דברי עם אמא שלך ותחליטי מה הכיוון שאת רוצה לקחת את זה"

צוות ההדברה בפלמחים. ש' אמר לעובדת הקבלן: "אנחנו מעורבים רגשית, אני לא יכול להמשיך איתך. כדאי שתעזבי" (צילום: באדיבות המצולמים)
צוות ההדברה בפלמחים. ש' אמר לעובדת הקבלן: "אנחנו מעורבים רגשית, אני לא יכול להמשיך איתך. כדאי שתעזבי"

בשורה התחתונה, הם אפשרו לש' להמשיך לעבוד כרגיל במהלך הימים הבאים בעוד שת' הוצאה לחופשה של מספר ימים. לאחר מכן נקבעה פגישה בין סגן מנהל המחוז, הממונה על ההטרדות במחוז, ת' וש'. הנה חלק מהדברים שנאמרו שם:

סגן מנהל המחוז: "שלום ת', מה שלומך? מה, את קשוחה?"

ת': "סורי, מצב קצת אחר".

סגן מנהל המחוז: "החלטנו לעשות את הפגישה, המטרה שלנו לחזור לשגרה למרות המורכבות".

ת': "גם אני רציתי לחזור לשגרה".

סגן מנהל המחוז: "למרות המורכבות הרגשית והבין-אישית, מבחינתנו אנחנו רוצים שנחזור לשגרה ונעשה את הפגישה הזו רק כדי לעשות תיאום ציפיות ולהבין שחוזרים לשגרה ושכל ההתנהלות שלך ושל ש' בצוות תהיה מקצועית לחלוטין וההתנהלות של ש' כמנהל המקצועי של הצוות כלפייך וכלפי אחרים כשווה בין שווים ללא שום התייחסות לכאן או לכאן. רק מבחינתנו לדעת שיכולים לחזור לשגרה ולא מסתכלים אחורה. מסתכלים קדימה ונותנים צ'אנס".

"למרות המורכבות הרגשית והבין-אישית, מבחינתנו אנחנו רוצים שנחזור לשגרה ונעשה את הפגישה הזו רק כדי לעשות תיאום ציפיות ולהבין שחוזרים לשגרה ושכל ההתנהלות שלך ושל ש' בצוות תהיה מקצועית לחלוטין"

ת' מבהירה שמבחינתה היא תמיד הייתה מקצועית בהתנהלות, וכשסגן מנהל המחוז מחדד כי ש' הוא מנהל הצוות ו"צריך לזכור את זה", היא משיבה ש"הוא צריך לזכור את זה" ומוסיפה שתמיד הקשיבה לו.

בשלב מסוים, האחראית על ההטרדות אומרת: "לפעמים, תראי, אני ממונה על הטרדות מיניות ושומעת אינספור סיפורים. מאידך, אנחנו גם אומרים שזה קצת הורס את הרומנטיקה, כי גם את בשיחה שלי איתך אמרת מרצונך שממש לא היה שום דבר כפוי. ניסיתם, זה יכול היה גם להצליח, מה שקורה במקרים כאלה וברגע שמצליח איזשהו קשר כזה והוא עולה על דרך".

ת': "הוא לא עלה".

צוות ההדברה בפלמחים. "סגן מנל המחוז: "אנחנו קוראים לזה התעמרות, הטרדה מקצועית" (צילום: באדיבות המצולמים)
צוות ההדברה בפלמחים. "סגן מנל המחוז: "אנחנו קוראים לזה התעמרות, הטרדה מקצועית" (צילום: באדיבות המצולמים)

הממונה על ההטרדות: "שנייה, רגע, אז המחויבות של ש' לבוא להודיע על זה, ולראות איך מפצלים ביניכם שלא תעבדו ביחד. אבל היות שכביכול לא הגעתם לשלב של להעלות הילוך בקשר רומנטי ביניכם, שהוא נקטע מסיבות של שניכם ואני לא נכנסת לזה אז כאילו לא היה לו מה לבוא לדווח.

"אבל הקטע הכביכול לא בסדר שהיה זה שהוא הוציא אותך מהצוות לא ממניעים מקצועיים אלא כי הוא חשב שלא תוכלו לעבוד ביחד או שהוא לא יוכל לעבוד איתך או שאת לא תראי בו סמכות. מבחינת הטרדה מינית אנחנו חושבים שלא הייתה כאן אלא ניצול סמכות שזה בעצם לא היה נכון להוציא אותך מהצוות. כמו שאמרתי לך בשיחה, את רשאית להתלונן אם את חושבת שנעשה לך איזשהו עוול".

"מבחינת הטרדה מינית אנחנו חושבים שלא הייתה כאן אלא ניצול סמכות שזה בעצם לא היה נכון להוציא אותך מהצוות. כמו שאמרתי לך בשיחה, את רשאית להתלונן אם את חושבת שנעשה לך איזשהו עוול"

ת': "לא רציתי להתלונן אף פעם. ואני לא הולכת עם זה למשטרה ולשום מקום, אני לא מחוללת דרמות. אבל וואלה, אל תתערב לי בחיים, עד העבודה. יש גבול לבן אדם, זה לא תקין".

סגן מנהל המחוז: "אנחנו מתואמים עם החברה (הקבלן שהעסיק את ת' ישירות, ע.ש.), והצענו להם מתווה פשרה – או של להסתכל קדימה – כי בסוף הם משלמים לך את המשכורת. וזה מקובל עליהם וחשוב שיהיו בתמונה וכל בעיה שיש אנחנו נטפל בה. עם קצת בגרות הדדית של שניכם וכל אחד יבין את מקומו, אתם תעלו על מסלול מקצועי ולא צריכים להיות פה יותר מדי בעיות.

"ש' ידע את מקומו, את תדעי את מקומך ואני מקווה שהכול יהיה בסדר ותלמדו לנתק את הרגש, ואנחנו פה כדי לפתור בעיות ולענות על הצרכים שלכם ונצליח. אנחנו בכל מקרה פה איתך, מה שלא יהיה אנחנו מלווים אתכם ולא מנתקים מגע. מה שצריך נעשה".

"ש' ידע את מקומו, את תדעי את מקומך ואני מקווה שהכול יהיה בסדר ותלמדו לנתק את הרגש, ואנחנו פה כדי לפתור בעיות ולענות על הצרכים שלכם ונצליח"

ש': "אני מסכים לגמרי".

ת': "תודה רבה".

הממונה על ההטרדות: "שיהיה בהצלחה".

צוות ההדברה בשטח. ממונית הטרדות: "זה קצת הורס את הרומנטיקה" (צילום: באדיבות המצולמים)
צוות ההדברה בשטח. ממונית הטרדות: "זה קצת הורס את הרומנטיקה. אמרת שזה היה מרצונך וזה יכל להצליח"

לא ברור האם ש' הועמד לדין משמעתי כלשהו. ת' אומרת כי הבינה במהלך הפגישה שמטרתה לטאטא את תלונתה מתחת לפני השטח. "הם ניסו לגשר על מה שהיה על מנת שנמשיך לעבוד יחד במקום לקחת אותו ולהעיף אותו משם. לא לפטר, אבל לא לשים אותו כאחראי על אנשים. הוא חזר לעבוד כרגיל וכך גם אני, באותו צוות תחתיו, יום יום. לא אתן לאף אחד לקחת ממני את הפרנסה".

לדברי ת' ועובד נוסף בצוות, הם המשיכו לעבוד תחת אותו אחראי מטעם רט"ג במשך כחודשיים וחצי, שבמהלכן היו תקריות אחרות שלו מול העובדים האחרים. כך, למשל, הם טוענים שאמר לחברת צוות אחרת "את על הזין שלי" בתגובה לכך שאמרה לו שאין לה מסכה כרגע. התלונות הביאו לכך שהוא הועבר מתפקידו כאחראי על הצוות, והם המשיכו לעבוד לבד בפיקוח מרחוק של אנשי הרט"ג.

האיסור על התעמרות בעבודה מטיל על המעסיק הישיר ומזמין העבודה חובה לספק לעובד סביבת עבודה הוגנת, בטוחה ומכבדת. האיסור הזה עדיין לא מעוגן בחוק אך בתי הדין לעבודה הכירו בו בשנים האחרונות. ההתעמרות יכולה להיות התנהגות מטרידה ומשפילה שחוזרת על עצמה, גם אם לא באופן פיזי. לכאורה, זה בדיוק מה שקרה לת'.

האיסור על התעמרות בעבודה מטיל על המעסיק הישיר ומזמין העבודה חובה לספק לעובד סביבת עבודה הוגנת, בטוחה ומכבדת. האיסור הזה עדיין לא מעוגן בחוק אך בתי הדין לעבודה הכירו בו בשנים האחרונות

החוק למניעת הטרדה מינית הוא חדש יחסית ונחקק ב-1998 ביוזמתה של יעל דיין, על בסיס הניסוח שהציעה אורית קמיר. החוק כולל איסור התנכלות על רקע הטרדה מינית, ובהחלט ייתכן שגם ת' חוותה התנכלות מצדו של אותו אחראי.

עם זאת, לדברי משפטניות שאיתם שוחחנו, כדי להוכיח שהייתה התנכלות צריכה להיות הטרדה מינית שקדמה לה. ההטרדה מוגדרת בין השאר כהצעות חוזרות בעלות אופי מיני והתנכלות לעבודת שהוטרדה. העבירה היא פלילית וניתן להגיש גם תביעה אזרחית נגד המעסיק והמטריד.

בכל מקרה, הממונה על ההטרדות ברשות הטבע והגנים הייתה אמורה להיפגש עם המתלוננת והאחראי עליה בנפרד, לשמוע עדים ולבחון האם אכן הייתה כאן התעמרות ו/או התנכלות על רקע הטרדה מינית. את מסקנות הבירור וההמלצה הייתה אמורה להגיש בכתב למנהלי הרט"ג ורק אחר כך להחליט מה לעשות.

אם התהליך מתקיים במלואו, אחת התוצאות האפשריות יכולה להיות פגישה משותפת כמו זו שהתקיימה במקרה זה, וחידוד הגבולות לאחראי כך שלעובדת תובטח סביבת עבודה בטוחה.

הטרדה מינית במקום העבודה. אילוסטרציה (צילום: iStock)
הטרדה מינית במקום העבודה. אילוסטרציה (צילום: iStock)

משפטנית אחת אמרה לזמן ישראל כי "אין מניעה שאותו אדם ימשיך להיות אחראי על העובדת ובלבד שייקבעו תנאים לכך שיימנע מהתנהגות לא רצויה. לא מופרך שהיו מגיעים לאותה מסקנה, אבל כאן יש חוסר שביעות רצון מאיך שזה טופל. אם היא הייתה מרגישה שזה מספיק טוב, התוצאה הסופית הייתה מיישמת את הצורך להחזיר לה את סביבת העבודה המוגנת והבטוחה. כנראה שזה לא המצב".

עו"ד אמיר בשה היה יותר נחרץ, ולטענתו יש כאן "התנהלות חמורה" מצד הארגון כלפי העובדת. "הם היו צריכים להפריד בין שני העובדים ולנקוט סנקציות כלפי אותו אחראי, לרבות זימון לשימוע. על המעסיק לדאוג לסביבת עבודה בטוחה לעובדים לרבות עובדי הקבלן, ולא ייתכן שעובדת זוטרה זמנית תהיה נתונה לסוג של סחיטה במירכאות מצד ממונה שאחראי על הביטחון התעסוקתי שלה.

"הייתה פה לכאורה הטרדה מינית שיכולה להביא לידי כך שהיא תתבע את המעסיק והאחראי הישיר עליה. בשונה מחוקים אחרים, כאן לא צריך להוכיח נזק – מספיק שיש אירוע של הטרדה ואפשר לתבוע בגינו".

"הייתה פה לכאורה הטרדה מינית שיכולה להביא לידי כך שהיא תתבע את המעסיק והאחראי הישיר עליה. בשונה מחוקים אחרים, כאן לא צריך להוכיח נזק – מספיק שיש אירוע של הטרדה ואפשר לתבוע בגינו"

ת' סיימה את עבודתה ברט"ג לפני מספר חודשים. היא לא חושבת שהייתה כאן סגירת מעגל של טיפול הולם מבחינת הרט"ג. "לאחר האירוע, ש' המשיך בעבודתו כרגיל, כאילו לא קרה כלום. לא ברור לי איך נתנו לו להמשיך לעבוד ולהיות אחראי על אנשים אחרים, מה גם שיחסו לשאר אנשי הצוות היה מבזה. אני עצמי הרגשתי שמטאטאים אותי מתחת לשטיח".

תגובות

את תגובתו של ש' לא ניתן היה להשיג.

רשות הטבע והגנים העבירה לזמן ישראל את התגובה הבאה: "ראשית, יצוין כי הרשות מגנה בכל תוקף מעשי הטרדה ופגיעה מינית באשר הם. ככל שעולה חשש לכך הרשות פועלת באופן מהיר, ענייני וברגישות המתבקשת לבדיקה של הדברים ומיצוי הפעולות הנדרשות לטיפול בנושא.

"מבלי להיכנס לעומקם של הפרטים משיקולי צנעת הפרט של העובדים, נציין כי מדובר בשני עובדים בוגרים ורווקים שעבדו יחד בפרויקט זמני ובחרו על דעת עצמם ובהסכמה משותפת של שניהם לנסות לפתח קשר אישי מעבר. הדבר נמשך לפרק זמן קצר בלבד. רק בסיומו, כאשר נוצרה סיטואציה לא נעימה בין השניים מטבעם של דברים,  הובא הדבר לידיעת רשות הטבע והגנים המעסיקה את העובד וחברת רשף שהעסיקה את העובדת.

"הנושא טופל באופן ענייני וברגישות ובמסגרת זו גם התקיימה  פגישה בין השניים יחד עם הגורמים הרלוונטיים, ביניהם מנהלת משאבי אנוש מחוזית וסגן מנהל מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים.

"במסגרת הפגישה, לאחר שהתבררו הפרטים, השניים הביעו הסכמה הדדית מרצונם החופשי להמשיך לעבוד יחד מבלי שיידרש לנקוט צעדים אחרים. העובדת, שהועסקה כעובדת קבלן מטעם חברת רשף בפרויקט הזמני, סיימה באחרונה את עבודתה עם סיום הפרויקט כפי שהוגדר. העובד עדיין ממשיך לעבוד באחד מאתרי הרשות בתקן חד-יומי כפי שעבד לפני שהתחיל בפרויקט הזמני בשיתוף חברת רשף.

"יודגש כי על פי המידע שהגיע לרשות לא היה כל מגע אינטימי בין השניים והעובדת גם לא הגישה תלונה נגד העובד. יחד עם, ליתר ביטחון, הדבר דווח גם לאחראית על מניעת הטרדה מינית בחברת רשף עם היוודע דבר הקשר שנוצר בין העובדים, כדי להבטיח שהפעולות שנדרש לבצע לטיפול הולם בנושא אכן מבוצעות".

מחברת רשף נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה יצרנו קשר עם העובדת על מנת לקבל את גירסתה. רשף מגנה בכל תוקף מעשי הטרדה ופגיעה מינית ופועלת על פי כל הנוהלים ומיצוי הפעולות הדרושות בנושא. חשוב לציין כי במקרה הנדון לא מדובר בהטרדה מינית אלא בניצול לרעה של מעמד העובד בחברה.

"במקרה הנדון העובד הוא של רשות הטבע והגנים ואין לו סמכות לפטר או להעביר עובד של רשף לצוות אחר. לאחר שהתקיימה פגישה עם כל אחד מהעובדים בנפרד ופגישה משותפת עם הגורמים הרלוונטיים, העובד התנצל והעובדת ביקשה להמשיך לעבוד בצוות שלה ואמרה כי אין לה כעס אישי והיא יכולה מקצועית להמשיך לעבוד מול ראש הצוות".

עוד 2,663 מילים
סגירה