החזרה הרוסית הגדולה למזרח התיכון

ולדימיר פוטין (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
AP Photo/Alexander Zemlianichenko
ולדימיר פוטין

היום הרוסים מציינים תאריך משמעותי מאוד מבחינתם – לפני 20 שנים ולדימיר פוטין עלה לשלטון והפך לראש ממשלת רוסיה – חודשים ספורים אחר כך, כבר היה לנשיא. אז, ב-1999, מעטים ידעו את שמו. היום כל העולם יודע מי זה ולדימיר פוטין.

28 שנים עברו מאז פירוקה של ברית המועצות, מתוך 20 – מעוצבות על ידי ולדימיר פוטין וחבר מרעיו. אם מבודדים מכל מה שפוטין מייצג ומסמל רק את הזווית המזרח תיכונית, אזי אי אפשר להתכחש לכך שבעשור האחרון הנשיא הרוסי החזיר את רוסיה למזרח התיכון ושוב הפך את ארצו לגורם משפיע ונחשב באזור זה.

פוטין עושה את זה גם בעזרת השימוש בכוח הצבאי, למשל בסוריה, גם בזכות זה שארה"ב בהדרגה נוטשת את האזור, אך גם בזכות הכוח הרך – תרבות, שפה, תקשורת. הערוץ "רוסיה אל-יום" כמעט מצליח להשיג את "אל-ג'זירה" הקטארית באחוזי הצפיה, המופעים של הקרקס, התיאטרון והבלט הרוסי זוכים להתעניינות מוגברת מדובאי ועד קהיר, וסטודנטים ערבים רבים שוב נוהרים לאוניברסיטאות הרוסיות.

והנה התוצאות: המחקר של קבוצת יעוץ ומחקר ASDAA BCW  שעורך מדי שנה סקר בקרב הצעירים הערבים במזרח התיכון (בני ובנות 18-24 ב-15 מדינות ערביות והשטחים הפלסטיניים) מצביע על כך שרבים מהם – כ-65% – מאמינים שרוסיה היא בת-ברית של ארצותיהם, וכ-42% חושבים שרוסיה היא יותר בת ברית מאשר ארה"ב.

גם בישראל, על פי הסקר של AJC, יותר מ-60% מהיהודים מאמינים שרוסיה היא חברה או מדינה נייטרלית. המספרים האלה שונים בתכלית מאלה לפני כעשור או אפילו 3-4 שנים.

בסקר הזה יש גם ממצאים אחרים מעניינים לא פחות, אך הזווית הגאו-פוליטית על התחרות בין רוסיה לארה"ב מרתקת במיוחד. בלי השקעות רבות, בלי USAID, בלי מלגות עתירות ממון, רוסיה מצליחה בפשטות ובאלגנטיות לחזור לעמדות מהן היא נדחקה ב-1973, לאחר שמצרים של אנואר סאדאת הפנתה לה גב.

גם מבחינה כלכלית-מסחרית רוסיה של פוטין מוצאת לה דרך למזרח התיכון. רק לאחרונה קיבלה את האישור לשווק חיטה לערב הסעודית, וכמובן שקדמו לכך עסקאות רבות שנרקמו בין אר-ריאד למוסקבה בתחום של אנרגיה גרעינית.

במצרים רוסיה בונה אזור סחר חופשי ליד תעלת סואץ ובלבנון רוכשת מתקנים לאגירת נפט בטריפולי. אז החזרה הגדולה של רוסיה למזרח התיכון היא עובדה קיימת.

ככל הנראה בעשור הבא רוסיה מתכננת גם חזרה דומה לאפריקה (בעוד כמה שבועות תתקיים במוסקבה פסגה אפריקאית).

ישראל צריכה להיות קשובה להתרחשויות הללו ולדעת לרקום מארג של בריתות כדי לפתע פתאום לא להישאר לבד בחוץ.

* * *

עוד חדשות, תרבות ופוליטיקה במזה"ת בערוץ הטלגם שלי: "מזרח התיכון על פי קסניה".

קסניה סבטלובה היא מנכ"לית עמותת ROPES לשיתוף פעולה אזורי ועמיתת מחקר במכון ATLANTIC COUNCIL בוושינגטון, לשעבר חברת כנסת מטעם מפלגת התנועה ומומחית לענייני מזרח התיכון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 373 מילים
סגירה