מפגין הנושא את דגל לבנון בביירות, 3 במרץ 2021 (צילום: Hassan Ammar, AP)
Hassan Ammar, AP

ישראל העבירה לאו"ם את מיקום מחסן הנשק שהתפוצץ בלבנון – ומתעקשת שזו תאונה

לישראל נוח להרחיק את עצמה מפיצוץ מחסני הנשק של חמאס בלבנון כדי לא להסתבך עם חזבאללה ● אולם העיתוי והתזמון משרתים את האינטרס הישראלי ● מאז הפיצוץ בנמל ביירות הציבור הלבנוני מאס בחזבאללה, וגם הפעם נראה שהעימות הפנימי שהתפתח בין פת"ח וחמאס לא צריך להדאיג את מערכת הביטחון בישראל ● פרשנות

בישראל ממשיכים להתעקש שהפיצוץ שאירע ביום שישי בלילה במחנה הפליטים בורג' א־שימאלי שליד צור נגרם בשל תאונת עבודה מקומית, ללא כל התערבות ישראלית. ספורות הפעמים בהן מערכת הביטחון משמיעה מסר אחיד ונחרץ כמו במקרה שלשום.

יכול להיות שאכן מדובר בתאונה, אבל לצד זאת ישנן עובדות נסיבתיות שמעלות הרבה מאוד סימני שאלה.

1

האתר

מסגד אבי בן כעב מוכר היטב לישראל, כבר כמה חודשים. למעשה, מאז שיצאה מהאזור הזה החוליה שיירתה רקטות לעבר ישראל במהלך מבצע "שומר החומות". ישראל העבירה לאו"ם את מיקומו המדויק של המחסן עם תצלומי אוויר תואמים. האו"ם לא עשה מאום, בדיוק כמו במקרים אחרים בהם ישראל הצביעה על מחסנים של ארגון חזבאללה.

2

העיתוי

ביום שישי ציינו בחמאס 34 שנים לייסוד הארגון. החגיגות התרכזו בעיקר בעזה. מחנה הפליטים בורג' א־שימלי הפך למעוז חמאס מאז שסאלח אל-עארורי – ממגורשי עסקת שליט ומי שהגה עם חזבאללה את פרויקט "חמאס לבנון" – פרס עליו את חסותו. עארורי חולק את זמנו בין טורקיה ללבנון, בדיוק לצורך הזה.

צבא לבנון חסום את הכניסה לאזור הפיצוץ, 10 בדצמבר, 2021 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
צבא לבנון חסום את הכניסה לאזור הפיצוץ, 10 בדצמבר, 2021 (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)

3

התזמון

הפיצוץ אירע בשעות הלילה, בזמן שהמסגד היה ריק. ההרוג היחידי הוא איש חמאס המוכר לשירותי המודיעין.

4

המסר

הפיצוץ הזה חושף את הבטן הרכה של לבנון – למי שייכת המדינה. האם חזבאללה הוא בעל הבית, שיכול לחלק טריטוריות לבעלי בריתו ולתת להם לסכן את האוכלוסייה הלבנונית?

בלי קשר לשאלת האחריות, כל אחת מהסיבות הללו, וכל שכן כולן יחד, משרתות את האינטרס הישראלי. ניסיון העבר מול הגזרה הלבנונית מלמד שישראל נזהרת מאוד כשזה מגיע לחזבאללה,  שמקפיד לשמר את המאזן מול ישראל.

כך, למשל, חודש אחרי תקיפת שיירת הנשק באזור הכפר ג'אנטה שבמזרח לבנון, ליד הגבול הסורי, בפברואר 2014 –הגיב חזבאללה בשני אירועים של הנחת מטענים לכוחות צה"ל בהר דב, שגרמו לפציעתם של כמה חיילים.

גם במרץ 2020, כשישראל ירתה טיל אזהרה לעבר רכב של בכיר מהארגון שבדיוק חצה את הגבול לסוריה, חזבאללה הגיב באזהרה משלו – חיתוך גדר הגבול עם ישראל בשלושה מוקדים. דם על דם, מסר על מסר.

הפגנה נגד אחיזת חזבאללה בלבנון, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הפגנה נגד אחיזת חזבאללה בלבנון, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

המצב מבחינת חזבאללה הוחמר בכל הקשור למרחב התגובה שלו. אחרי הפיצוץ בנמל ביירות הוא נדרש לתת הסברים בזירה הפנים־לבנונית, ואת זה הוא לא ממש אוהב

אלא שהנסיבות בשנה האחרונה השתנו, והמצב מבחינת חזבאללה הוחמר בכל הקשור למרחב התגובה שלו. אחרי הפיצוץ בנמל ביירות ביוני 2020 הוא נדרש לתת הסברים בזירה הפנים־לבנונית, ואת זה הוא לא ממש אוהב. זו הסיבה להפגנות התכופות מחוץ לאולם בו מכונסת ועדת החקירה הלבנונית, ולאיומים הגלויים והנסתרים על חברי הוועדה.

במצב הבעייתי הזה, עם כלכלה מקרטעת ואופוזיציה פנימית מתגברת, אירע הפיצוץ במחסן הנשק של חמאס. לא בכדי צבא לבנון לא הורשה להיכנס לאזור ומי שטיפל באירוע היו הפלסטינים בפיקוח של חזבאללה. מה שקרה יומיים אחר כך במהלך ההלוויה של הפעיל שנהרג בפיצוץ המחסן, הוא בבחינת אסון לפטרון השיעי.

יריבות פנים פלסטינית שתצית אש ולחימה בתוך לבנון המדממת היא סכנה גדולה לפרויקט שיצר חזבאללה בשנים האחרונות – שליח בתוך שליח.

חזבאללה, שנבנה כזרוע הארוכה של איראן, איבד למעשה חלק ניכר מכוחו כשהפך לחלק מעוגת השלטון בלבנון. הכללים שחלים עליו עתה הוא כללים של מדינה ולא של ארגון טרור, ומכאן יכולים להיגזר גם המחירים. זו אחת הסיבות העיקריות שהוא נתן אור ירוק להקמת "חמאס לבנון".

זירת הפיצוץ בנמל הים בביירות, לבנון. 5 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הנמל בביירות אחרי הפיצוץ, 5 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

כך ניתן לפעול נגד ישראל תחת עקרון השליח. התרגום המבצעי ניתן במהלך שומר החומות בחודש מאי האחרון, בירי המשולש של הארגון הפלסטיני לעבר ישראל. משולש על שום הפריסה שלו – בכל פעם מגזרה אחרת: מזרחית, מרכזית ומערבית.

אין ספק שבמצב הדברים הנוכחי ישראל צריכה לשבת בצד. חילופי האש בין פת"ח לחמאס על אדמת לבנון הם הרבה יותר בעיה של חזבאללה מאשר של ישראל

כמו בסוף השבוע האחרון, גם אז הקפידה ישראל על חזית מסרים אחידה. האצבע המאשימה הופנתה לעבר "ארגונים פלסטיניים", תוך התעלמות מהחסות וחופש הפעולה שהעניק חזבאללה לחוליות הירי שנעו באין מפריע בין המחסומים שלו. אף אחד לא רצה לדחוק את חסן נסראללה לפינה, כשעיקר מערכות כיפת ברזל נמצאות בדרום.

אין ספק שבמצב הדברים הנוכחי ישראל צריכה לשבת בצד. חילופי האש בין פת"ח לחמאס על אדמת לבנון הם הרבה יותר בעיה של חזבאללה מאשר של ישראל. אבל עדיין קיים החשש להקרנה דרומה, לגדה המערבית ואולי אפילו לרצועה.

בעזה נראה שחמאס מקפיד לשמר את השקט במקביל לשיח עם ישראל דרך מצרים. בגדה המערבית הסיפור שונה. על האזור הזה אחראי סאלח אל-עארורי, זה שמחסן הנשק שלו בלבנון התפוצץ פתאום.

עוד 649 מילים
סגירה