הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

אלופי העולם בנפילה בין הכיסאות

הרע: אחרי שמשרד התחבורה ועיריית תל אביב כבר הסכימו על פינוי התחנה המרכזית החדשה, רון חולדאי תוקע את המהלך בגלל בריכת חורף שאפילו ארגוני הסביבה לא סבורים שהיא מצדיקה את המהומה ● הטוב: שרת האנרגיה ויו"ר ועדת הכספים מוכיחים שעל אף הלחצים, פוליטיקאים לפעמים עושים את הדבר הנכון ● והטיפ: הגאדג'ט המושלם לבננה

הפגנה בדרום תל אביב בקריאה לסגור את התחנה המרכזית בנוה שאנן, 15 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
הפגנה בדרום תל אביב בקריאה לסגור את התחנה המרכזית בנוה שאנן, 15 בדצמבר 2021

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

כמו בשיר המטלטל ההוא של יונה וולך, תושבי שכונת שפירא ועוטף התחנה המרכזית ה'חדשה' בתל אביב מרגישים שזה כבר היה אצלם בידיים. הכוונה היא להפסקת פעילותה של התחנה, על 5,000 האוטובוסים שמגיעים אליה מדי יום, זיהום האוויר הכבד וההזנחה החברתית והאנושית הקשה שסובבת אותה.

משרד התחבורה, עיריית תל אביב וחברת נצב"א (בעלת הנכס) – שלושת הקודקודים של משולש ברמודה המקומי – הגיעו להסכם על פינוי התחנה ופיזור הפעילות בין כמה מסופים. בקבוקי השמפניה כבר עמדו מוכנים לקראת החתימה על החוזה. ואז הכול התפוצץ.

ישראל, כפי שחושפת טבלת המדליות בכל אולימפיאדה מחדש, אינה מעצמת ספורט. בענף ספורט אחד אנחנו דווקא מצטיינים: נפילה בין הכיסאות. כרגע התושבים שבעי המאבקים נופלים בין שני כיסאות – משרד התחבורה ועיריית תל אביב.

ישראל, כפי שחושפת טבלת המדליות בכל אולימפיאדה מחדש, אינה מעצמת ספורט. בענף ספורט אחד אנחנו דווקא מצטיינים: נפילה בין הכיסאות

בעת כהונתה של הממשלה הקודמת, כשמשרד התחבורה הופקד בידי מירי רגב, היה ברור שהנתק בין חולדאי לבינה נשען על מטענים פוליטיים ואישיים שאינם ברי גישור. עם מרב מיכאלי זה היה אמור לעבוד אחרת, ועד לפני מספר ימים כל הסימנים הראו שזה בדיוק מה שקורה. ואז לפתע נשלפה בריכת החורף.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

לטענת העירייה, בשטח שבו מתוכנן לקום המסוף החליפי, סמוך לבית פנורמה, יש בריכת חורף ורכס כורכר שהיא מבקשת להפוך לשמורת טבע עירונית. אני האחרון לזלזל בחשיבותם של בריכות חורף ואתרי טבע עירוניים, אבל הם מצוינים במפות העירייה כבר כמעט עשור, אז איך זה שנזכרו בהם רק עכשיו?

מעבר לזה, בחיים צריך לבחור בין חלופות: ארגוני הסביבה ואנשי שמירת הטבע שאיתם שוחחתי שותפים לדעה שלא מדובר באתר בעל ערכיות אקולוגית גבוהה, וכאשר על כף המאזניים מונחת הסרת המגה-מפגע הסביבתי והבריאותי בדמות מפלצת הבטון מרחוב לוינסקי, ההכרעה ברורה. אלא אם, כמובן, לרון חולדאי יש שיקולים אחרים, ולא באמת דחוף לו לפנות את התחנה המרכזית.

ארגוני הסביבה ואנשי שמירת הטבע שותפים לדעה שלא מדובר באתר בעל ערכיות אקולוגית גבוהה, וכאשר על כף המאזניים מונחת הסרת המגה-מפגע בדמות מפלצת הבטון מרחוב לוינסקי, ההכרעה ברורה

הוויכוח על חשיבות בריכת החורף מסיט את הדיון מהעיקר. והעיקר הוא שעיריית תל אביב ומשרד התחבורה חייבים לעשות יד אחת ולנצל את חלון ההזדמנויות (הסכם ההפעלה עם נצב"א מסתיים בסוף החודש) כדי לתקן את הטעות ההיסטורית שצמחה בליבו של אחד האזורים המוחלשים והמוכים בישראל.

לא רוצים לבנות על אתר הטבע? אין בעיה, תציעו חלופות. תסתדרו. כנסו לחדר ואל תצאו בלי פתרון מוסכם.

התחנה המרכזית החדשה בדרום תל אביב (צילום: ויקיפדיה)
התחנה המרכזית החדשה בדרום תל אביב (צילום: ויקיפדיה)

מה שמסוכן בספורט של הנפילה בין הכיסאות, זה שהאזרחים הופכים להיות כדור פינג פונג שנחבט מצד לצד כשאיש לא לוקח אחריות. יש אשם, והוא תמיד בצד השני.

מה שמסוכן בספורט של הנפילה בין הכיסאות, זה שהאזרחים הופכים להיות כדור פינג פונג שנחבט מצד לצד כשאיש לא לוקח אחריות. יש אשם, והוא תמיד בצד השני

רק שמגיע הרגע שבו הפטנט הזה מפסיק לעבוד. היום (שישי) מושבתים הלימודים בבית הספר ובגנים בשכונת שפירא, והמסר של התושבים ברור: אם רון חולדאי יגלה 5% מהנחישות שהפגין בזמנו כלפי הריסת אוסישקין, התחנה המרכזית תיסגר. וכל השאר תירוצים.

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

שבוע רע לתאגידים; שבוע קצת מביך לקונספירטורים שמשוכנעים שכל הפוליטיקאים ומשרתי הציבור מושחתים, ושכולם כולל כולם חלק ממזימת ההון-שלטון; שבוע טוב לממשלה, ובעיקר לשרת האנרגיה קארין אלהרר וליו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר וחברי הועדה.

על אף ניסיונות ההכשלה והלובי הנמרץ של חברות המשקאות, המס על משקאות ממותקים אושר וייכנס בקרוב לתוקף; על אף הלחצים, בשנה הקרובה ישראל לא תעניק רישיונות חיפוש למאגרי גז חדשים ותרכז את מאמציה בהגדלת ייצור האנרגיות המתחדשות.

שרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: גילי יערי/פלאש90)
שרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: גילי יערי/פלאש90)

וגם שבוע טוב ללוחמי הבריאות והסביבה, שקיבלו תזכורת נעימה לכך שלפעמים מאמציהם אינם לשווא.

*טיפ ירוק לשבת

בדרך כלל אני סולד מגאדג'טים: אחרי שמתפוגגת ההתלהבות הראשונית מתברר ברוב המקרים שאין בהם שימוש והם סתם מעלים אבק ותופסים מקום נחוץ בבית.

לגאדג'טים שימושיים, לעומת זאת, יש לי חיבה עזה: למשל נרתיק הבננה הזה שרכשתי תמורת אירו בודד בסניף של הרשת הדנית המקסימה Flying Tiger.

מתברר שלפעמים פלסטיק יכול להיות רב פעמי: קניתי את הנרתיק כבר לפני כמה שנים, אבל עדיין אני משתמש בו על בסיס קבוע, למעשה בכל פעם שאני יוצא מהבית ומבקש להצטייד במנת פרי. הוא מספק הגנה מפני המחזה המדכדך מכולם – תיק שבננה נמעכה בתוכו.

נרתיק לבננה של Flying Tiger
נרתיק לבננה של Flying Tiger

ובאשר לשאלה הקבועה: מה עושים עם בננות שלא מתאימות לתצורה של הנרתיק? אז זהו, שבאורח פלא כמעט כולן מתאימות. ואם לא, גיזום קל של העוקץ עושה את העבודה.

אפשר להזמין ואפשר לחכות שהרשת תגיע לישראל – הסניפים הראשונים בארץ מתוכננים להיפתח ברבעון הראשון של 2022.

עוד 680 מילים
סגירה