הגיע הזמן להיגמל מההתמכרות לאיראן

בנימין נתניהו נואם על איום הגרעין האיראני באו"ם ב-27 בספטמבר 2012 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
AP Photo/Seth Wenig
בנימין נתניהו נואם על איום הגרעין האיראני באו"ם ב-27 בספטמבר 2012

מן המפורסמות היא שכל מי שנכנס למרחב הפוליטי צריך יריב. אויב שניתן לחבוט בו ולתקוף את עמדותיו כדי לבנות לעצמך מותג. זו צרה גדולה וטעות קשה, שגורמת לישראלים למחסור כואב ומדאיג במנהיגות פוליטית ראויה. והבעיה היא שהקונספט הזה מועתק גם לזירה הבינלאומית.

מן המפורסמות היא שהנכנס למרחב הפוליטי צריך יריב, אויב שניתן לתקוף את עמדותיו כדי לבנות לעצמך מותג. זו טעות קשה, שגורמת לישראלים למחסור כואב ומדאיג במנהיגות פוליטית ראויה

"נתקוף את איראן", טוען מי שמבקש כי תדמיתו תהיה עטופה גם בגלימת הביטחוניסט. "ישראל חייבת לעשות הכול כדי למנוע מאיראן להיות גרעינית", יזעקו גנרלים בדימוס שאינם משתחררים מגנרליותם. "כל האופציות על שולחן כדי למנוע מאיראן להיות גרעינית, וכן, ישראל יכולה לתקוף את איראן", יאמרו בנחרצות פוליטיקאים באולפני הטלוויזיה, ויחזרו אחר דבריהם הפרשנים בתקשורת.

ספוילר: איראן תהיה גרעינית, למרות התחייבותו הנחרצת של ראש המוסד. היא תהיה גרעינית, משום שהיא מכילה אוכלוסייה מתקדמת, טכנולוגית, רוויות מכוני מחקר ואוניברסיטאות ברמה גבוהה.

השאלה היחידה שעומדת על הפרק היא: האם המשטר באיראן ישרוד? ואם יתמוטט, מה יגיע במקומו? איש לא יודע לתת תשובה על השאלה הזאת, ואם מישהו ינחש, כמו שניסו כולם לנחש לפני עשר שנים, לא יישארו כבר כובעים לאכול.

יותר מכך, תהיה לכך משמעות אסטרטגית לא פשוטה עבור ישראל, ולא נראים באופק מנהיגים רלוונטיים שיכולים להוביל את ישראל לחוף מבטחים. זאת אולי הטרגדיה הגדולה שבפניה אנו עומדים.

ספוילר: איראן תהיה גרעינית, למרות התחייבות רמס"ד, משום שהיא מתקדמת טכנולוגית ורוויות מכוני מחקר ואוניברסיטאות ברמה גבוהה. השאלה היא האם המשטר באיראן ישרוד – ואם לא, מה יגיע במקומו

צה"ל הוא צבא חזק, חיל האוויר הוא מהטובים בעולם, וגם המוסד ושב"כ הם ארגונים מעולים. הבעיה של ישראל לא טמונה במערכות שלה, אלא בהנהגה שלה. במערכת הפוליטית. שם אנחנו חלשים – ואף בסיכון גבוה ואפילו מעורר דאגה. למה? משלל סיבות:

1

איראן קונבנציונלית יודעת שהיא אינה יכולה להכריע את ישראל במהלך צבאי, אבל שבאפשרותה לפגוע בה, באזרחיה וברציפות הפעולה האזרחית והצבאית שלה. הכול עניין של היקפים וכמויות. והקולגות היריבים מאיראן יודעים לעשות חשבון לא פחות טוב מאתנו.

2

איראן תהיה גרעינית, אבל דווקא היותה גרעינית עלול להביא אותה לאי-יכולת פעולה קונבנציונלית. כל שיגור מאיראן (המגורענת) ייתפס מיד כאיום גרעיני ממשי ויביא את ארה"ב או כל מי שמעורב להפעיל מכת-נגד. לכן לא תהיה תקיפה קונבנציונלית מאיראן.

תהיה תקיפה קונבנציונלית מלבנון, מסוריה ואולי גם מעזה. האיראנים אכן מכשירים את סוריה ככזאת וגם את לבנון. ההיגיון בכך טמון בעובדה שתקיפת רקטות מלבנון על ישראל, בהינתן שאיראן גרעינית, לא תסכן את איראן במכת-נגד, ולכן היא אפשרית.

3

גם אם איראן תהיה גרעינית, היא אינה איום על ישראל והיא תהיה מורתעת מלפעול, אם ההנהגה בישראל תבין את המוטל עליה ותפסיק להיות פופוליסטית, מקומית ועלובה.

לישראל יכולת כפולה: גם יירוט וסיכול השיגורים האסטרטגיים של איראן (בהינתן שהיא גרעינית) וגם יכולת מכת-נגד. במצב הזה, על האיראנים (שכאמור מודעים לכך ופועלים בהיגיון רב) להעריך את הסיכויים שלהם להשמיד את ישראל במכת השיגורים הראשונה שלה. אם הסיכוי לכך הוא מתחת לסף מסוים בגין יכולות ההגנה של ישראל, ואכן יתקיים שיגור כזה אבל ישראל לא תיפגע, הרי שאיראן בסיכוי גבוה ביותר תשוב אל תקופת האבן.

לישראל יכולת כפולה: יירוט וסיכול השיגורים האסטרטגיים של איראן (בהינתן שהיא גרעינית) וגם יכולת מכת-נגד. על האיראנים (שמודעים ופועלים בהיגיון רב) להעריך את סיכוייהם להשמדת ישראל במכה אחת

4

איראן תהפוך לגרעינית בעיקר כדי להגן על עצמה משכנותיה הסוניות, גם פקיסטן וגם סעודיה, ובעבר היא נדרשה לעשות זאת מול עיראק החילונית.

5

ישראל מכניסה את עצמה לעימות הטיפשי הזה מול איראן באופן מיותר. ישראל היא לא הבעיה – ולא הפתרון של הבעיה. ישראל צריכה רק לדעת לשמור על עצמה ולדאוג שלאיראנים לא יהיה עניין בהשמדתה. לשם כך אפשר לעשות המון דברים שאין מנהיג ישראלי שיעז לעשות. גם התקשורת הישראלית לא כל כך תומכת בדיון הציבורי הזה, אלא מסתפקת ברכילויות מסוגים שונים (הנשיא פגש את הטורקי ואמר לו משהו על איראן. מי שישמע!).

הדגש הוא בהנהגה. זה נכון שיש לנו בעיות עם פקקים ומגפות, ומשבר אקלים משתולל ומה לא. אבל קודם כל עלינו לדאוג להישרדותה של ישראל. לכן עלינו לדאוג לקיומה של הנהגה חכמה, בעלת שיעור קומה, שעתידה של ישראל חשוב לה ואינה מתרגשת ממספר מנדטים כזה או אחר.

איראן היא לא היריב הפוליטי שמנגד. היא לא האויב שכולם מכורים אליו ורגילים לחבוט בו. אנחנו חייבים לעבור טיפול גמילה מההתמכרות הזאת. זה לא קל. במיוחד כשצריך לגמול ציבור גדול מאוד מההתמכרות הזאת. יש בתהליך הגמילה רגעים מורכבים ואפילו קשים, וזה גם לא תמיד מצליח.

זה חייב להתחיל בדיון ציבורי. בלי אילוצים. בלי שיישמעו איומים על שמאלנות וכיוצא בזה. מציאות נטו.

יבואו המומחים ויגידו – אנחנו חייבים להציג את המצג הזה, שעל פיו ישראל תהיה בעלת יכולת לתקוף ולהשמיד את יכולותיה הגרעיניות של איראן, על מנת להקל על המו"מ בעניין הסכם הגרעין שמתנהל בווינה, שכן העובדה הזאת, לכאורה, יש בה כדי להוריד את המחיר שדורשים האיראנים במו"מ. אלו שטויות.

ישראל מכניסה את עצמה לעימות הטיפשי הזה מול איראן באופן מיותר. ישראל היא לא הבעיה – ולא הפתרון של הבעיה. ישראל צריכה רק לדעת לשמור על עצמה ולדאוג שלאיראנים לא יהיה עניין בהשמדתה

האסטרטגיה הנכונה ביותר היא לשתוק. פשוט לשתוק. לא צריך בשביל זה יח"צנים ולא יועצים ולא אסטרטגים. לשתוק ולבנות את היכולות בשקט. רק כך תיווצר הרתעה. בהכרזות היסטריות של אנשים שאינם אמונים על ההקשר האסטרטגי – רק ניקלע לסיטואציה מסובכת שהיא לא לטובתנו.

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
החשש הגדול שלי שהאיראנים יקחו ברצינות את שני התינוקות זבי החוטם בנט ויגנץ ויחליטו להקדים תרופה למכה ויתקפו ראשונים בבת אחת ובתאום באלפי טילים ליום מלבנון , סוריה, עיראק , איראן ותימן.... המשך קריאה

החשש הגדול שלי שהאיראנים יקחו ברצינות את שני התינוקות זבי החוטם בנט ויגנץ ויחליטו להקדים תרופה למכה ויתקפו ראשונים בבת אחת ובתאום באלפי טילים ליום מלבנון , סוריה, עיראק , איראן ותימן…..זו תהיה מכה גדולה לאין שיעור מהתקפת הפתע של סאדת….ממדינת תל אביב ישארו רק אודים עשנים….

עוד 814 מילים ו-3 תגובות
סגירה