האוצר במו"מ עם בעלי וילה שוקן על מכירתה למדינה

פרסום ראשון מאז חילופי השלטון, משרד ראש הממשלה הפסיק להשתמש בווילה שוקן הסמוכה למעון ראש הממשלה בבלפור ● בעלי הנכס רצו להתחיל בביצוע תוכנית הבנייה שאושרה ב-2013 ● אבל בממשלה מעדיפים לקנות מהם את השטח, בין אם בכסף או בהחלפת נכסים

וילה שוקן, לאחר שפונה ממנו בית ספר שובו (צילום: באדיבות ברוך גיאן)
באדיבות ברוך גיאן
וילה שוקן, לאחר שפונה ממנו בית ספר שובו

מנהל הדיור הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר מצוי משא ומתן עם בעלי וילה שוקן, קבוצת איגדה בע"מ, על רכישת שטח הנכס מבעליו – בין אם בתמורה כספית או בתמורה לנכס ממשלתי אחר. כך נודע לזמן ישראל.

ממשרד האוצר נמסר כי "מתנהל מו"מ בין בעלי הווילה לבין מנהל הדיור הממשלתי בחשכ"ל". בעלי הווילה לא הגיבו לידיעה.

בעלי מתחם הווילה, קבוצת רוכשים יהודים מאירופה, רצו להתחיל בתוכנית הבניה במקום, שאושרה ב-2013 אך לא יצאה לפועל לאחר שמעון רה"מ השתלט על המתחם.

הבעלים ניסחו בקשה לחידוש הבנייה ובמקביל בחנו אופציות למכור את הווילה אם הבנייה לא תצא לפועל. אלא שבינתיים הצדדים החלו לדון באפשרות שהממשלה תקנה את השטח מהבעלים, ולפי שעה האופציות הסבוכות של בנייה או מכירה ליזמים אחרים ירדו מסדר היום.

עוד נודע כי מאז עזבה משפחת נתניהו את המעון בבלפור, משרד ראש הממשלה הפסיק לגמרי להשתמש בווילה. זאת, לאחר שבזמן כהונתו של בנימין נתניהו, המעון "סופח" בפועל לבית ראש הממשלה ונעשו בו שימושים שונים, כולל פגישות וישיבות של נתניהו ומקורביו וכן מסיבת עיתונאים.

בשבוע שעבר נפתחו רחובות בלפור וסמולנסקין הסמוכים למעון ראש הממשלה לתנועת הולכי רגל, אחרי שהיו סגורים מאז 2015 עם החמרת סידורי הביטחון במעון בתקופת נתניהו. פתיחת הרחובות הייתה מהלך צפוי בתקופתו של נפתלי בנט, שעדיין אינו מתגורר במעון. גורמים המעורים בנושא אומרים כי פתיחת הרחוב התעכבה בשל הסתייגות אנשי הביטחון.

מעון רה"מ והרחובות בלפור וסמולנסקין אחרי פתיחתם מחדש, 15.12.2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מעון רה"מ והרחובות בלפור וסמולנסקין אחרי פתיחתם מחדש, 15.12.2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"מאז חילופי הממשלה כל הגישה השתנתה, וכך גם השיח בין נציגי הממשלה לבעלים של המתחם", אומר גורם המעורה בפרטים. "מתוך השיח הזה נוצרה הבנה שהדבר הכי טוב לכולם לא יהיה להתחיל לבנות במקום הרגיש והמסובך הזה, אלא לפצות את הבעלים ולתת להם לצאת ממנו בתנאים הוגנים וטובים".

נציג הבעלים בישראל, עו"ד שמאי לייבוביץ', אמר לזמן ישראל באוגוסט: "תוכנית הבנייה אושרה מזמן, וכיום צריך להגיש בקשה נוספת בגלל שהאנשים התחלפו והמצבים הביטחוניים משתנים כל הזמן. הגשת בקשה חדשה מצריכה תיאום בין כל הרוכשים בחו"ל, עבודה, צריכים לשבת עורכי דין, להכין את הבקשה". לייבוביץ' אמר אז כי "הבקשה תוגש בקרוב" אך ככל הידוע היא לא הוגשה עד כה.

לייבוביץ' אמר בזמנו גם: "אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם משרד ראש הממשלה ומתואמים איתם כל הזמן. ברור שכאשר ראש הממשלה ואנשים נוספים שאחראים שם מתחלפים, דברים עשויים להשתנות. זה טיבו של עולם. אנחנו מניחים שדברים השתנו, שהגישה השתנתה, אבל צריכים לראות את זה קורה בפועל. חלק מהאנשים שם דווקא לא התחלפו, צריך לראות איך הם ינהגו כעת".

"מאז חילופי הממשלה כל הגישה השתנתה, וכך גם השיח בין הממשלה לבעלי המתחם.  הזה נוצרה הבנה שהדבר הכי טוב יהיה לפצות את הבעלים ולתת להם לצאת ממנו בתנאים הוגנים וטובים"

מתחם ראש הממשלה פלש למבנה ההיסטורי

וילה שוקן הינו מבנה היסטורי שנבנה בשנות ה-30 בידי משפחת שוקן ושימש בעבר, בין השאר, כביתה של האקדמיה הישראלית למוזיקה ומחול. המבנה עומד ריק מאז שנמכר לקבוצת איגדה ב-2003. בעשור האחרון סופח המבנה למתחם המגודר והאסור לכניסה שמסביב למעון ראש הממשלה. כפי שנחשף לראשונה בזמן ישראל, מעון רה"מ פלש למבנה והשתמש בו בפועל מספר פעמים.

בנימין נתניהו נכנס למתחם
בנימין נתניהו נכנס למתחם "וילה שוקן" למסיבת עיתונאים. מאחוריו היועצים טופז לוק ויונתן אוריך. 20 במרץ 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

קבוצת הבעלים עמדה אובדת עצות מול הפלישה. לייבוביץ' אמר בעבר לזמן ישראל כי הבעלים שוקלים להגיש תביעה ולבקש להורות לאפשר להם לבנות במקום, אך תביעה כזאת לא הוגשה בפועל. לפני כשנה אמר לייבוביץ' כי כל המהלכים הללו לא צלחו וכי הבעלים נמצאים "על סף ייאוש" ושוקלים למכור את המבנה.

נציג קבוצת הבעלים אמר בעבר כי הם שוקלים להגיש תביעה ולבקש להורות לאפשר להם לבנות במקום, ולאחר מכן אמר כי כל המהלכים הללו לא צלחו וכי הבעלים נמצאים "על סף ייאוש" ושוקלים למכור את המבנה

מאחר שמדובר במבנה היסטורי מיוחד המיועד באופן חלקי לשימור, תוכנית הבנייה שאושרה לבעלים מיועדת להפוך חלק מהמתחם לשטח פתוח לציבור. למרות זאת, ולמרות המידע על פלישת המעון למתחם, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר האחראי על נכסי הממשלה, ועיריית ירושלים מסרבים בעקשנות לפרסם כל מידע על הנעשה במתחם.

בתקופתו של בנימין נתניהו, משרד ראש הממשלה סירב שוב ושוב להגיב לפניות זמן ישראל על הפלישה למתחם, והתעלם גם מבקשה לפי חוק חופש המידע שהגשנו בנושא.

בעקבות חשיפת זמן ישראל, התנועה לטוהר המידות פנתה למשרד ראש הממשלה וביקשה מידע על הנעשה במתחם, וגם היא זכתה להתעלמות.

מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)
מבנה האקדמיה לשעבר ברחוב סמולנסקין שהפך לחלק ממעון רה"מ (צילום: תני גולדשטיין)

ועדת השימור של עיריית ירושלים החליטה להכניס מהנדס מטעמה למתחם, אך עיריית ירושלים מנעה מהוועדה לבצע את ההחלטה ולהכניס את המהנדס. העירייה לא השיבה לפניות חוזרות ונשנות של חברי מועצת העיר, ביניהם לורה ורטון ויובב צור, שביקשו לקבל מידע על הנעשה במתחם.

עוד 668 מילים
סגירה