ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הקבינט השבועית, 19 בדצמבר 2021 (צילום: Emil Salman/POOL)
Emil Salman/POOL

לפני כשבועיים, ראש הממשלה הופיע בפני הציבור ושידר בהלה שנראתה מוגזמת ● הוא חטף ביקורת משרי הממשלה ורצה להוכיח שהוא לא כזה ● בדרך זיגזג בנושא הקניונים ונחל כישלון חרוץ במבצע חיסוני הילדים ● ועכשיו, כשהתחזיות מדברות על התפרצות חסרת תקדים בתוך שבועות ספורים, בנט נתן אמש הופעה קצת נעימה וקצת מחויכת ● הציבור יצא בעיקר מבולבל ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט הסתבך עם עצמו. לאורך השבוע האחרון הטענה הכללית הייתה שהוא משדר היסטריה מול נגיף האמיקרון. הטענה הזו נשמעה גם בין שרי הממשלה. בנט רצה להוכיח שהוא לא כזה – אבל אם הוא לא בפאניקה, איך הוא יצליח לשדר לציבור דחיפות עצומה ללכת להתחסן? הרי יגידו שהוא בתבהלה.

התוצאה הייתה מסיבת עיתונאים קצת נעימה, קצת מתוחה, קצת לחוצה וקצת מחויכת. איך אומר בנט? העסק מורכב. אבל הציבור יצא בעיקר מבולבל.

בשבוע שעבר אמר לי שר בכיר כי "בין שבועיים לחודשיים וכל הארץ תהיה אמיקרון". מצד שני, אף אחד לא יודע עד כמה הנגיף הזה חמור. עם תמונת המצב הזו יצא בנט לדרך, וסגר את השמיים. עכשיו טוענים שרים בממשלה כי האירוע היה מיותר.

"מה אתה סוגר את הכול? האמיקרון כבר נכנס", אומר אחד השרים. "תהיה יותר הגיוני, יותר מבוקר, תעשה פרוטוקול של בדיקות מחמירות. אבל לשלוח אלפי אנשים שרוצים לטוס לאירופה לוועדת חריגים?"

"מה אתה סוגר את הכול? האמיקרון כבר נכנס. תהיה יותר הגיוני, יותר מבוקר, תעשה בדיקות מחמירות. אבל לשלוח אלפי אנשים שרוצים לטוס לאירופה לוועדת חריגים?"

ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה, 19 בדצמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה, 19 בדצמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

בדרך נחל בנט עוד שתי מבוכות לא פשוטות. כל הסאגה סביב התו הירוק בקניונים לא הוסיפה למנהיגות שלו הרבה עוצמה. בנט עצמו הבין כי מדובר כאן בכישלון ותקף את השרים שלו. "הם שמעו איזה מיליארדר וברחו", אמר אתמול בישיבת הממשלה.

"זה לא רק המיליארדרים", מנתח שר נוסף. "מה אפשר לעשות? מה שר האוצר אביגדור ליברמן יעשה? אנחנו רואים איך הוא מגיב בישיבות הממשלה. הוא יסגור את הקניונים? הוא ישלם פיצויים? אתה לא יכול לומר לשלושה מיליון איש לא ללכת לקניונים – ואם תשים להם צמידים בכניסה, אף אחד לא יבוא".

"מה אפשר לעשות? מה שר האוצר אביגדור ליברמן יעשה? אנחנו רואים איך הוא מגיב בישיבות הממשלה. הוא יסגור את הקניונים? הוא ישלם פיצויים?"

וחוץ מזה, קיים הכישלון הבלתי נתפס בחיסון הילדים. רק עשירית מילדי המדינה מחוסנים, וגם כאן לא ברור מי אשם. בסוף השבוע האשים המנכ"ל המפוטר של משרד החינוך, יגאל סלוביק, את שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בעיכוב ביצוע של החיסונים. בישיבת הממשלה אתמול (ראשון) שאשא-ביטון נשמעה נלהבת מכל חיסון אפשרי, אבל טענה כי אין לה מספיק ניידות בבתי הספר. בנט העניק לה גיבוי מלא.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל המשרד יגאל סלוביק במשרד החינוך בתל אביב, 31 באוגוסט 2021 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל המשרד יגאל סלוביק במשרד החינוך בתל אביב, 31 באוגוסט 2021 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ועם כל זאת, האירועים האחרונים לא מעידים על ערעור במעמדו של בנט. ראש הממשלה אמנם מאוכזב מהתנהגות השרים שלו, אבל רובם המוחלט עדיין תומכים בו. בישיבת הממשלה אתמול ביקש בנט להביא להצבעה את רשימת המדינות האדומות, אבל ברגע האחרון החליט לחכות עוד יום-יומיים. בהצבעה כזו, לו התקיימה, היה בנט זוכה ברוב מוחץ נגד מתנגד אחד, השר אלי אבידר.

ועם כל זאת, האירועים האחרונים לא מעידים על ערעור במעמדו של בנט. ראש הממשלה אמנם מאוכזב מהתנהגות השרים שלו, אבל רובם המוחלט עדיין תומכים בו

השרים אישרו אתמול לחייב לא מחוסנים שצריכים להתאשפז במלוניות בתשלום מלא, אולי עוד סוג של הרתעה.

אבל בסופו של דבר הבעיה היא בציבור. האנשים קולטים את המסרים הכפולים בצמרת המדינה, ורואים את הלחצים הכלכליים ואת הרתיעה מסגירת המשק. הם גם שומעים את חברת הקואליציה מיכל שיר מסרבת לחסן את הילדים שלה.

"יש עייפות מהקורונה", אמר אתמול בנט במסיבת העיתונאים, אבל יש עייפות גם מהממשלה. תוסיפו לזה אי-ציות וחוסר אפשרויות אכיפה – ותתכוננו למדינה שטופת אמיקרון כבר בתחילת פברואר.

עוד 494 מילים
סגירה