מדע מהמקפצה

מודעת משרד הבריאות ברשתות על ד"ר רוברט מאלון
מודעת משרד הבריאות ברשתות על ד"ר רוברט מאלון

ביום שישי האחרון הוציא משרד הבריאות פוסט וציוץ אזהרה שנפתח במילים "חשוב מאוד להפיץ הלאה!" ועוסק ב"אדם בשם רוברט מאלון", ונראה כמו מודעת WANTED ממערבון.

הפוסט מבקש "לפרק את הפייק ולהפיץ את המידע המדעי האמיתי", בעקבות סרטון של מאלון שלפי הפוסט הפך ויראלי. כחצי מהטקסט מוקדש לטענותיו ותיוגן כפייק, בתוספת אימוג'ים של דגלים אדומים לצד הסברים מדעיים קצרצרים, אניגמטיים וחסרי מקורות, והשאר מתאר את ה"אדם בשם רוברט מאלון" כשרלטן מסוכן שמפיץ שקרים.

ביום שישי האחרון הוציא משרד הבריאות פוסט וציוץ אזהרה שנפתח במילים "חשוב מאוד להפיץ הלאה!", עוסק ב"אדם בשם רוברט מאלון" ונראה כמודעת WANTED ממערבון

הפוסט של משרד הבריאות אף מזמין את הקוראות וקוראים לאמת את הדברים בשיטה המדעית הידועה: "נסו לגגל robert malone fact check ותראו כמה פעמים הפריכו את השקרים שלו".

עשיתי גוגל כעצת משרד הבריאות ולהפתעתי גיליתי שאפילו באתרי fact checking מכירים בעובדה שמדובר לא רק ב"אדם בשם רוברט מאלון", אלא, מה לעשות, בדוקטור. זה היה קל יותר אילו היה טראמפיסט חשוף חזה עם קרניים, אבל מדובר ברופא וחוקר מחלות זיהומיות עם פרסומים ופטנטים ואלפי ציטוטים משנת 1989 והלאה, כולל מחקר שהתפרסם בג'ורנל היוקרתי Science בשנת 1990 שעוסק בהזרקה של RNA ו-DNA לשריר של עכברים.

מתוך תחקיר מאת טום ברטלט על "מדען החיסונים שמפיץ מיסינפורמציה על חיסונים" באטלנטיק עולה שמאלון אכן היה אחד החלוצים בתחום של חקר חיסוני mRNA, הרבה לפני שזה היה אופנתי, רווחי או דרך לפרס נובל פוטנציאלי. במקביל, החיפוש בגוגל מציע דמות טרגית. הוא מציג את עצמו כממציא (ב-ה' הידיעה) של חיסון ה-mRNA, גאון ייחודי שאינו מקבל הכרה נאותה.

למרות שהקריירה הארוכה שלו חגה סביב מחקר ויעוץ בנושא חיסונים, בתקופת הקורונה הוא מצא קהל דווקא בקרב מתנגדי חיסונים ומקדמי תיאוריות קונספירציה. באתר של ד"ר מאלון יש שיזהו קידום עצמי תיאטרלי בניחוח אובססיבי. ועם זאת, קשה להבין מדוע משרד הבריאות הישראלי הפשיט אדם ללא שום עמדה רשמית מתואר הד"ר שלו והקדיש לו בכלל פוסט, אד הומינם, כל כך סנסציוני.

המקרה המוזר של ד"ר ג'קיל ומיסטר מאלון, או ליתר דיוק, הצורך של משרד הבריאות למחוק את תואר הדוקטור 4 פעמים בפוסט שאמור להיות fact checking, מציע פשיטת רגל של שיח מדעי ורפואי, וגם אנושי.

המקרה המוזר של ד"ר ג'קיל ומיסטר מאלון, או ליתר דיוק, הצורך של משרד הבריאות למחוק את תואר הדוקטור 4 פעמים בפוסט שאמור להיות fact checking, מציע פשיטת רגל של שיח מדעי ורפואי, וגם אנושי

כאילו לא יתכן שאדם הוא בו זמנית גם דוקטור וגם מדבר נגד מדיניות המשרד, נגד הקונצנזוס המדעי, או אפילו אומר שטויות מוחלטות. ואף על פי כן נוע תנוע! אם ברומא היה רומאי, משרד הבריאות פוגש את הציבור ברשתות בדמות טרול פופוליסטי.

העולם של משרד הבריאות פשוט: יש מדע, ומכחישי מדע, יש טובים ויש אנשים שמרססים וירוסים עם תת מקלע. יש דוקטורים ויש שרלטנים ומה שמבדיל ביניהם הוא לא התואר או הנסיון או הפרסומים אלא ה"שיבולת" החדשה: עמדתם כלפי ה-חיסונים (בה'-הידיעה).

וכך אנו מוצאים את עצמנו במצב האבסורדי שבו משרד הבריאות מבקש לתקשר אמת מדעית (יש אחרת?) בעזרת אד הומינם, אימוג'ים וסימני קריאה. כי מי שהאמת הא-פריורית אצלו בכיס (תעשו פקט-צ'ק בגוגל) לא צריך טיעונים מובנים או רפרנסים. מנסיונות ההנגשה בגובה העיניים סטייל "מדע על הבר" הגענו מהר ל"מדע מהמקפצה".

כאילו לא יתכן שאדם הוא בו זמנית גם דוקטור וגם מדבר נגד מדיניות המשרד, נגד הקונצנזוס המדעי, או אפילו אומר שטויות מוחלטות. אם ברומא היה רומאי, משרד הבריאות פוגש את הציבור ברשתות בדמות טרול פופוליסטי

פוסט האזהרה הביזארי של משרד הבריאות חושף אמת עמוקה יותר מתיקון עובדות: משבר הקורונה הוא לא רק משבר בריאותי, הוא משבר אפיסטמי. משבר של האמת ובפרט של השיטה והדיון המדעי.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
כמי שראתה עשרות ראיונות עם רוברט מאלון כמו גם עם רופאים וחוקרים בכירים מכל העולם, כמו גם מחקרים שנשו בכל העולם ע"י טובי המדענים שדנים בסיכונים ובסיבוכים שהחיסונים לקורונה עלולים לגרום, ... המשך קריאה

כמי שראתה עשרות ראיונות עם רוברט מאלון כמו גם עם רופאים וחוקרים בכירים מכל העולם, כמו גם מחקרים שנשו בכל העולם ע"י טובי המדענים שדנים בסיכונים ובסיבוכים שהחיסונים לקורונה עלולים לגרום, פשוט הופכתי מהרמה של גן ילדים מתלהם של הפוסט של משרד הבריאות. או שהם מטומטמים ובורים גמורים או שהם חושבים שהציבור הישראלי הוא כזה. לא מנסים לשכנע אנשים אינטליגנטים שטענות מסויימות הן פייק ע"י שכותבים בכתיב מודגש עם עשרות סימני קיראה שזה פייק. תתייחסו למען השם פעם אחת לממצאים ולנתונים ולטענות הסופר מדעיות שמעלים חוקרים ורופאים בכירים בארץ ובעולם. כי אני שמעתי וקראתי מה שיש להם לומר, ולמשרד הבריאות אין מושג ירוק בנתונים ובמחקרים ונראה גם במדע הרלוונטי.

אחת הטקטיקות של מתנגדי חיסונים ומכחישי קורונה לחזק את עמדתם היא להשתמש בטיעון "אבל הנה מדען מפורסם שאומר את זה". לכן, מוצדק ביותר לקחת את אחד מאותם מדענים מפורסמים, ולהביא לידיעת הציבור... המשך קריאה

אחת הטקטיקות של מתנגדי חיסונים ומכחישי קורונה לחזק את עמדתם היא להשתמש בטיעון "אבל הנה מדען מפורסם שאומר את זה". לכן, מוצדק ביותר לקחת את אחד מאותם מדענים מפורסמים, ולהביא לידיעת הציבור את חולשת עמדתו האמתית. זה שהוא היה מעורב בפיתוח הטכניקה אי שם בשנות ה-80 לא אומר שהוא יכול להגיד משהו משמעותי על החיסון שפותח עכשיו.

אפילו כתב העת היוקרתי Nature רואה במלון פורץ הדרך החשוב בטכנולוגיה זו ובהחלט אפשר לראות בו סוג של ממציאה: In late 1987, Robert Malone performed a landmark experiment. He mixed strands o... המשך קריאה

אפילו כתב העת היוקרתי Nature רואה במלון פורץ הדרך החשוב בטכנולוגיה זו ובהחלט אפשר לראות בו סוג של ממציאה:
In late 1987, Robert Malone performed a landmark experiment. He mixed strands of messenger RNA with droplets of fat, to create a kind of molecular stew. Human cells bathed in this genetic gumbo absorbed the mRNA, and began producing proteins from it1

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02483-w

נראה שמשרד הבריאות הישראלי מאוד בלחץ והולך גם בעקבות ה-FDA שפירסם בטוויטר שלכאורה התרופה איברמקטין היא רק טובה נגד סוסים ולא לבני אדם. התקשורת ברחבי העולם עטה כמוצאת שלל על הפייק ניוז הזה.

עוד 554 מילים ו-4 תגובות
סגירה