השוד הגדול בחנות הדגים

מעקב זמן ישראל היועצים המשפטיים והגזברות בעיריית חיפה מסרבים לשלם לחוקר הכלכלי יהודה ברלב בטענה כי החקירות שביצע עבור ראשת העיר, בין השאר נגד יריביה הפוליטיים במועצת העיר, לא אושרו כדין ● פירוט שעות העבודה שהגיש לתשלום כולל שמות קוד כגון "חנות דגים" ו"השוד הגדול" לחקירות שביצע - אשר הגורמים הממונים לא מכירים ● התנועה לאיכות השלטון קוראת לפתוח בחקירה פלילית

חנות דגים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
חנות דגים. אילוסטרציה

פרשת החקירות האסורות של ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם, אשר נחשפה בתחקירי זמן ישראל, ממשיכה להסעיר את המערכת הפוליטית המקומית בבירת הצפון.

לזמן ישראל נודע כי מחלקות הייעוץ המשפטי והגזברות בעיריית חיפה הודיעו לרואה החשבון יהודה ברלב – אשר ביצע את החקירות בעלות האופי הפוליטי נגד יריביה של ראשת העיר – כי החשבוניות שהגיש עבור שירותי חקירות שהעניק לעירייה בחודשים אוגוסט עד נובמבר בסך של כ-350 אלף שקלים לא יכובדו וכי הם אינם מאשרים את הכספים לתשלום.

בכך מאמצים הלכה למעשה הגורמים הממונים על משרד החקירות הכלכליות – אשר נשכר כדי לבצע ביקורת חקירתית אך בפועל עסק לפחות בחלק מהזמן בביצוע חקירות פסולות לכאורה נגד יריביה הפוליטיים של קליש-רותם – את טענות חברי מועצת השינוי אשר פנו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה נגד עיריית חיפה והעומדת בראשה, בחשד לשורה של עבירות פליליות.

בתוך כך הצטרפה באחרונה גם התנועה לאיכות השלטון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשת העיר. זאת, אחרי שהתנועה פנתה מספר פעמים אל קליש-רותם בדרישה למתן תשובות והסברים, בעקבות הכתבות בזמן ישראל וכתבתו של גור מגידו ב"דה מרקר" בשבוע שעבר – אך הפניות לא נענו כלל.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

במכתב האחרון ששיגר השבוע עו"ד תומר נאור, ראש המחלקה המשפטית של התנועה, לקליש-רותם הבהיר:

"נראה כי לא מדובר במעידה חד-פעמית ובחשש גרידא, אלא בדפוס חוזר בעיריית חיפה, כאשר מבצעי הפעולות מודעים לחומרת מעשיהם ומשתמשים באופן שיטתי בכספי הציבור לצרכיהם האישיים-פוליטיים. לא מיותר להזכיר בעניין זה את הנטען בעניין ממצאי החקירות ואת תכנם השנוי במחלוקת, לאחר שנערכו תוך השמטת מידע מהותי באופן שלכאורה תואם היטב לצורך פוליטי של מזמין העבודה.

"נראה כי בוצעו בעיריית חיפה חקירות כנגד יריבים פוליטיים של ראשת העיר, באופן המהווה שימוש אסור בכספי הציבור, בתוך ניגוד עניינים חריף ובהלך המנוגד לדין, כאשר הדבר הופך ברשות המקומית לעניין שבשגרה. לאור חומרת הדברים האמורים נבקש לקבל מענכם בתוך עשרה ימים, על מנת שנשקול את המשך צעדינו לרבות… בקשה למשטרה לפתיחת חקירה פלילית בעניינכם, פנייה לוועדה להטלת חיוב אישי במשרד הפנים, וכן לוועדה למניעת ניגודי עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות".

החוקר הכלכלי שהפך לחוקר פוליטי

משרד החקירות הכלכליות של רו"ח יהודה ברלב החל לפעול עבור עיריית חיפה באפריל 2020 במסגרת חוזה לביצוע ביקורת חקירתית – פעולה שלטונית מקובלת ברשויות מקומיות אשר מטרתה בין היתר לעקוב אחרי ביצוע פרויקטים עירוניים, וזאת באישור ובתיאום עם הייעוץ המשפטי כזרוע נוספת של ביקורת פנים.

העסקתו של בר לב החלה בפטור ממכרז ובסתיו האחרון התרחבה משמעותית באמצעות מכרז. היקף הפעילות עומד עד כה על כ-1.4 מיליון שקלים. העסקתו בעירייה הופסקה בנובמבר, אך הוא ממשיך להעניק שירותי ביקורת חקירתית לחברה הכלכלית של עיריית חיפה, אשר קליש-רותם משמשת יו"ר שלה.

רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)
רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)

עיון בכרטסת דיווח השעות אשר העביר משרדו של ברלב לעירייה מעלה כי חלק לא מבוטל מתפקידיו עבור העירייה כללו מתן ייעוץ ומעורבות ניהולית בעבודה השוטפת של העירייה, מהסוג אשר אינו נחשב בהכרח ביקורת חקירתית:

השתתפות בישיבות העוסקות בקבלנים, ליווי ראשת העיר בביקור בעיר השכנה נשר, טיפול ב"מטלות לאחר פגישה עם ראשת העיר", השתתפות בישיבות תקציב וב"תיאום ותכנון סיורים", מעורבות בפרויקטים ובהדרכות, ועוד ועוד עניינים.

גורמים בעירייה אמרו לזמן ישראל כי למעשה קליש-רותם לקחה לעצמה יועץ צמוד נוסף באמתלה של ביקורת חקירתית. דוח מבקר הפנים של עיריית חיפה לשנת 2020 כלל דברי ביקורת חריפים על האופן בו שוכרת קליש-רותם יועצים חיצוניים לעירייה, חלקם ללא מכרז תוך שימוש בועדת מנכ"ל, ללא שקיפות ולעיתים ללא מנהל תקין. לגבי ברלב, מצא מבקר הפנים פגמים שונים בהעסקתו.

כך מתברר כי העסקתו של ברלב הובאה לאישור ועדת מנכ"ל ללא אישור הגורמים הממונים, וללא דיון מקדים בתנאי ההעסקה. בחודשים בהם הועסק בפטור ממכרז, תומחרה העסקתו בקרוב ל-40% מהמותר על פי הכללים, ובהמשך אף הוארכה ההתקשרות עימו לכאורה מעבר למותר ללא מכרז, בקרוב ל-100 אלף שקלים נוספים.

המבקר מצא כי "אישור נוסח ההתקשרות מטעם השירות המשפטי נעשה על ידי מזכירה בשירות המשפטי, למרות שאינה גורם מקצועי משפטי… ובכך נפגם הליך הבקרה".

המבקר מצא כי "אישור נוסח ההתקשרות מטעם השירות המשפטי נעשה על ידי מזכירה בשירות המשפטי, למרות שאינה גורם מקצועי משפטי… ובכך נפגם הליך הבקרה"

כרטסת השעות שהגיש ברלב לעירייה חושפת כי במהלך חודש יולי ביצע משרד רואי החשבון "ביקורת במחלקת הרכש". בפועל כללה חקירה זו הכנת דו"ח ממוקד על יו"ר ועדת הכספים, חברת המועצה סופי נקש, הנחשבת יריבה פוליטית מרה של קליש-רותם. רק חודש קודם לכן קמה "מועצת השינוי" הלעומתית, עימה נמנים כ-75% מחברי המועצה, אשר קראה תיגר על המשך שלטונה של קליש-רותם.

סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים במועצת עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של סופי נקש)
סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים במועצת עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של סופי נקש)

נקש, כיו"ר ועדת הכספים, מובילה בחודשים האחרונים את ההתנגדות להעברת תקציב 2022 אשר הגישה ראשת העיר לאישור. לטענת חברי ועדת הכספים, ראשת העיר "מנפחת" את הכנסות העירייה כדי לייצר מצג שווא ומסרבת לספק לציבור תשובות כנות.

הוועדה הפילה את הצעת התקציב המקורית שהגישה קליש-רותם, ואשר כללה לטענת חברי הוועדה פרויקטים בזבזניים ללא מקורות מימון או הצדקה. אם התקציב לא יעבור עד מרץ 2022, עומדת קליש-רותם בפני סכנת הדחה בידי שרת הפנים איילת שקד.

החקירה נגד נקש, אשר התקיימה בחשאי וללא ידיעת מחלקת הייעוץ המשפטי של העירייה (המחויבת לאשר בדיקות מעין אלה), הסתיימה בהגשת דוח לראשת העיר קליש-רותם ולמשרד הפנים אשר כלל האשמות נגד נקש לפיהן נמנעה מלדווח על ניגודי העניינים בהם היא נתונה במסגרת תפקידיה כחברת מועצה.

בדו"ח נטען כי במקרה אחד ישבה בוועדה לתכנון ובנייה כאשר קודם פרויקט השייך למשפחתה, ובמקרה אחר נמנעה מלדווח על מעורבות של חברה השייכת לקרוב משפחתה, ספק רכש קבוע של העירייה.

דוח זה נמסר לראשת העירייה ללא תגובתה של חברת המועצה, אשר עד כה כלל לא קיבלה את הממצאים לידיה. חלקים מתוכו הופצו לפעילים פוליטיים אשר עושים בו שימוש מכפיש ברשתות החברתיות.

דוח זה נמסר לראשת העירייה ללא תגובתה של חברת המועצה, אשר עד כה כלל לא קיבלה את הממצאים לידיה. חלקים מתוכו הופצו לפעילים פוליטיים אשר עושים בו שימוש מכפיש ברשתות החברתיות

על אף שקליש-רותם הוזהרה מספר פעמים על ידי גורמים בכירים בעירייה, לרבות גורמים משפטיים, כי יש להמנע מהזמנת חקירות בעלות אופי פוליטי, קליש-רותם מתעלמת מהאזהרות ולפחות לעת עתה מסרבת להתנער מחקירות אלה.

היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)
היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)

אולם בינתיים התברר כי הדוח נגד נקש נשען על עובדות לא נכונות. מחלקת הייעוץ המשפטי יזמה בדיקה עצמאית של ממצאי הדוח בדיעבד וגילתה כי הוא מסתמך בעניין פרויקט הבנייה על מסמך לא רלווטי ועל ממצאים מטעים.

בנוגע לטענות הרכש, התברר כי לפחות חלק מהעובדות מטעות והפרשנות להן מבוססות על מסקנות שגויות לפחות בחלקן. בנוסף, התברר כי הטענות הללו כבר עלו בעבר על רקע יריבות פוליטית ולכן קשה יותר להבין מדוע נדרשה "חקירה".

ברלב סירב להשיב לשאלות זמן ישראל ולטענות כי הדוח שהגיש נשען על עובדות לא נכונות בחלקן.

במקביל, התנער הייעוץ המשפטי מדיווחי השעות של ברלב לחודש יולי, אשר כללו את "ביקורת הרכש" נגד נקש, והבהיר בשורה של מסמכים כי חקירה זו לא הוזמנה או אושרה על ידי הייעוץ המשפטי וכי אפילו לא עודכן לגביה.

הייעוץ המשפטי התנער מדיווחי השעות של ברלב לחודש יולי, אשר כללו את "ביקורת הרכש" נגד נקש, והבהיר בשורה של מסמכים כי חקירה זו לא הוזמנה או אושרה על ידי הייעוץ המשפטי וכי אפילו לא עודכן לגביה

למרות התנגדות זו, אשר גובתה במסקנות נחרצות של גורמים משפטיים שונים בעירייה כי מסקנות הדוח פגומות, אישרה קליש-רותם את התשלום לחודש יולי בחתימתה. גורמים בעירייה אמרו לזמן ישראל כי את הדיווחים החשבוניים עבור אוגוסט עד נובמבר הם נחושים שלא לאשר עד אשר יקבלו תשובות מספקות לגבי מושאי החקירה ומטרותיה.

ישיבת מועצת עיריית חיפה. אילוסטרציה (צילום: עיריית חיפה)
ישיבת מועצת עיריית חיפה. אילוסטרציה (צילום: עיריית חיפה)

חקירה נגד עמותה שמתנגדת לראשת העיר

נקש וחברי מועצה נוספים לא היו מושאי חקירה פוליטית היחידים של קליש-רותם וסביבתה. בשבוע שעבר פירסם גור מגידו בדה מרקר על חקירה נוספת שהוטלה על משרדו של ברלב, הפעם כנגד עמותת "שומרי הסף" אשר הגישה נגד קליש-רותם מספר עתירות לבג"ץ.

החקירה הזאת הובילה להגשת תלונה אנונימית נגד שומרי הסף אצל רשם העמותות, וזימון חבריה לבירור אצל הרשם. משרד ברלב חייב את העירייה בכ-50 שעות חקירה בעניינה של העמותה, שעלותם לציבור מגיעה ליותר מ-15 אלף שקל.

גם "שומרי הסף", כמו נקש, גורמת כאבי ראש לקליש-רותם: אחת העתירות שהגישה מנעה מראשת העיר להשתתף בישיבות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, על רקע הרשעתה בעבירות בניה ב-2018.

בעקבות העתירה הבהיר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי עבירת הבנייה של קליש-רותם הינה עבירה "חמורה" ולפי הסדר שהוכן עם העירייה לא תוכל לכהן בתפקיד בוועדה עד ינואר 2022. ההליך בעניין זה עדיין מתנהל.

בעקבות העתירה הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי עבירת הבנייה של קליש-רותם הינה עבירה "חמורה" ולפי הסדר שהוכן עם העירייה לא תוכל לכהן בתפקיד בוועדה עד ינואר 2022. ההליך בעניין זה עדיין מתנהל

אולם גורמים בעיריית חיפה ובמועצת העיר חושדים כי בכך לא תמו החקירות המוזמנות. דוח השעות המפורטות שהגישה חברת החקירות הכלכליות של ברלב כללו "שמות קוד" שונים אשר גורמים בעירייה מתקשים להבין או להסביר.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בישיבת מועצת העיר. לשמאלה סגנה, נחשון צוק (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בישיבת מועצת העיר. לשמאלה סגנה, נחשון צוק (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

כך, למשל, הוקדשה שעה וחצי לחקירת "חנות דגים", שעה לחקירת נושא המוגדר "השוד הגדול", שמונה שעות לנושא המוגדר "ניצול מרות" וכעשרים שעות ל"ביקורת חקירתית לראשת העיר", אשר הוזמנה מלשכתה של קליש-רותם.

תגובות

לדובר העירייה וללשכת היועצת המשפטית של העירייה הועברה רשימת שאלות, אך עד עתה לא נמסרה כל תגובה.

זמן ישראל פנה לרו"ח יהודה ברלב עם מספר שאלות, אך הוא לב סירב להשיב על השאלות הנוגעות לנושאי החקירות: "בשל רגישות הנושאים, קיים חיסיון מלא על כל פעילות הביקורת החקירתית בעיריית חיפה ומחוצה לה, ולכן אנו מנועים להגיב".

משמעות תגובה זו היא כי לראשונה מאשר ברלב שאכן התקיימו פעולות חקירה גם מחוץ לעירייה.

ביקשנו גם את תגובתו של בר לב לטענות הגורמים הממונים כי אין בכוונתם לאשר את התשלומים עבור עבודתו בחודשים האחרונים. בר לב מסר כי "ככל שלא יועבר התשלום, או יגרם נזק כל שהוא למשרדנו, נשמרת לנו הזכות לתבוע אישית את האורגנים בעירייה אשר הזמינו את שירותי הביקורת החקירתית בנושאים השונים בשם העירייה ומתכחשים להם". 
עוד 1,460 מילים
סגירה