עבור המתנחלים, מבחן האמת של בנט מונח בחומש

המתח בציונות הדתית גובר לקראת סיום השבעה על יהודה דימנטמן ז"ל, שנרצח בפיגוע ליד חומש לפני שבוע ● חומש, אחת מארבע ההתנחלויות בשומרון שפונתה במסגרת חוק ההתנתקות ב-2005, עומדת להתפנות שוב - ובימין הדתי מתקשים להאמין שדווקא בנט הוא זה שיסיים את מה ששרון התחיל ● "לעולם לא יכפרו לו על זה", אומרת ח"כ סטרוק, "זה סמל היסטורי" ● פרשנות

מכל המים הישן בהתנחלות חומש, 2019 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)
Hillel Maeir/Flash90
מכל המים הישן בהתנחלות חומש, 2019

מחר בבוקר (חמישי) יעלו בני משפחתו של יהודה דימנטמן ז"ל, שנרצח בפיגוע ליד חומש לפני שבוע, אל ההתנחלות הריקה. כך הם יסיימו את ימי השבעה על יהודה בן ה-25 שנורה מטווח קצר. אתמול בערב שוחחו בני המשפחה עם ראש הממשלה נפתלי בנט.

"אני הבנטיסט של המשפחה", אמר לראש הממשלה אחד האחים. "אני מבין שיש לך קשיים וקואליציה מורכבת אבל אני מבקש ממך לפחות לא להרוס את הישיבה ולהשאיר את המצב הקיים".

בנט הבטיח לבני המשפחה שישתדל ולא יפנה את הישיבה בחומש, שבה למד הבן יהודה ז"ל.

הדריכות בימין סביב עתיד הישיבה של חומש, דווקא בימי בנט, אינה דומה לאירועים דרמטיים אחרים ערב פינוי דוגמת מגרון, עמונה או אביתר. בימין הדתי והמתנחלים חוששים כי פירוק הישיבה הוא בעצם הפינוי הסופי והמוחלט של חומש ובעצם סוף רשמי של תהליך ההתנתקות המשוקץ.

בימין הדתי והמתנחלים חוששים כי פירוק הישיבה הוא בעצם הפינוי הסופי והמוחלט של חומש ובעצם סוף רשמי של תהליך ההתנתקות המשוקץ

בני משפחתו של יהודה דימנטמן ז"ל בהלוויתו ב-17 בדצמבר 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
בני משפחתו של יהודה דימנטמן ז"ל בהלוויתו ב-17 בדצמבר 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

"זה לא רק הישיבה, זה היישוב חומש", אומרת ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית). "אריאל שרון פינה בכוח את היישוב במסגרת ההתנתקות, יחד עם שא-נור, גנים וכדים. בנט יהיה הרגל המסיימת של שרון.

"אני אומרת לו, לעולם לא יכפרו לך על זה. אתה מבצע כאן נסיגה, בדיוק כמו שרון, אחרי שהבטחת שלא יהיו נסיגות ואחרי שהודעת שהיית מסרב פקודה אם היית חייל בימי ההתנתקות. ואם זה לא מספיק – אתה נותן גם פרס למחבלים".

"אני אומרת לו, לעולם לא יכפרו לך על זה. אתה מבצע כאן נסיגה, בדיוק כמו שרון, אחרי שהבטחת שלא יהיו נסיגות ואחרי שהודעת שהיית מסרב פקודה אם היית חייל בימי ההתנתקות. ואתה נותן גם פרס למחבלים"

המתח בשטח הוא עצום. הצבא ניסה להיכנס לחומש בלילה שבין ראשון לשני אבל מאות מתנחלים היו שם והפינוי נעצר. על הרקע הזה התעמת ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) עם דובר צה"ל, שטען נגד אלימות המתנחלים.

בציונות הדתית משוכנעים כי מיד עם תום השבעה על דימנטמן, אולי אפילו מחר, הצבא בהוראה ישירה של שר הביטחון בני גנץ יעלה על חומש, יהרוס את מבנה הישיבה וגם את כל הבתים שרובם עומדים ריקים, והשאר מאוכלסים תמיד במתנחלים בניגוד לחוק ההתנתקות.

בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק במליאת הכנסת, 26 במאי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק במליאת הכנסת, 26 במאי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנט עומד כאן במבחן בלתי אפשרי. הלב שלו עם חומש והמתנחלים. הוא רוצה לראות אותם חוזרים לישיבה ולהתנחלות הנטושה. חומש סימלה בעיניו תמיד את אסון ההתנתקות. "אני לא הורדתי מלוח לבי את הסרט הכתום. אני קיבלתי החלטה לעצור את ההתנתקות הבאה", הצהיר בנט בנאום שנשא ב-2015, במלאת עשור להתנתקות.

בנט מוכן אפילו להתעמת היום עם נשיא ארצות הברית. לפני שבוע פרסמנו כאן כי הנשיא ביידן ניתק למעשה קשר עם בנט מאז הביקור שלו בוושינגטון בסוף אוגוסט האחרון.

דיווחנו כאן גם שבנט התגאה בשיחותיו עם ראשי מועצת יש"ע בשלושת הלאווים שהציב מול הנשיא בפגישתם: לא להפסקת הבנייה בהתנחלות; לא לקונסוליה האמריקנית במזרח העיר; ועוד לאו אחד בנושא חשאי שקשור באיראן.

אבל בנט לא יכול להפר את החוק. הישיבה היא לא חוקית וגם השהייה במבנים אינה חוקית. בניגוד להתנחלויות כמו עמונה, מגרון או שכונות בבית אל, שם ניטש ויכוח על בעלות הקרקע, כאן איסור ההתנחלות הוא בתוקף חוק ישראלי שהתקבל בפברואר 2005.

בניגוד להתנחלויות כמו עמונה, מגרון או שכונות בבית אל, שם ניטש ויכוח על בעלות הקרקע, בחומש איסור ההתנחלות הוא בתוקף חוק ישראלי שהתקבל בפברואר 2005

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

אגב, לפני שבעה חודשים עבר בקריאה טרומית בכנסת חוק שהגיש חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) לתיקון חוק ההתנתקות, ולהכרה מחודשת בשהייה בחומש. בנט היה אז באופוזיציה ותמך בחוק. היום הוא ראש הממשלה, ואת החוק מעכב בוועדת הכנסת יו"ר סיעת ימינה, ניר אורבך. על רקע זה התעמתו אורבך וסטרוק בוועדת הכנסת ביום שני.

"בנט עמד כל החיים מול נתניהו ולחץ אותו לקיר. היום הוא נלחץ לקיר ולא יודע לעמוד מול גנץ", טוענת סטרוק. "היום גנץ הוא מלך יהודה ושומרון. בנט רואה מה החברים בקואליציה שלו עושים כשהם רוצים משהו. תראה את אביר קארה ואת וליד טאהא. הם משיגים מה שהם רוצים. מה בנט עצמו שווה בקואליציה שלו?"

"היום גנץ הוא מלך יהודה ושומרון. בנט רואה מה החברים בקואליציה שלו עושים כשהם רוצים משהו. תראה את אביר קארה ואת וליד טאהא. הם משיגים מה שהם רוצים. מה בנט עצמו שווה בקואליציה שלו?"

הטענה שבנט אישר בניית אלפי יחידות דיור בשטחים ומכשיר שכונות שלמות בירושלים מעבר לקו הירוק לא עושה רושם על סמוטריץ', סטרוק וחבריהם.

"הוא יכול לבנות מיליון בתים בהתנחלויות, אבל זה לא שווה נסיגה מחומש", אומרת סטרוק. "מאז ההתנתקות לא הייתה שום נסיגה, ובנט הולך להיות הראשון שיוותר על יישוב וישלים את ההתנתקות. זה סמל היסטורי".

מתנחלים מתבצרים על גג הישיבה בהתנחלות חומש ומתעמתים עם כוחות צה"ל המפנים את המקום במהלך ההתנתקות, 23 באוגוסט 2005 (צילום: פלאש90)
מתנחלים מתבצרים על גג הישיבה בהתנחלות חומש ומתעמתים עם כוחות צה"ל המפנים את המקום במהלך ההתנתקות, 23 באוגוסט 2005 (צילום: פלאש90)

הישיבה בחומש נהרסה עשרות פעמים מ-2007 ועד היום, אבל תמיד הייתה כאן קריצת עין ולמחרת היא נבנתה מחדש. בפעם האחרונה, בחודש אפריל, היא נהרסה ונבנתה שוב. החשש הוא שהיום בנט בא לחלוטין לסגור את האירוע.

בשיחה עם בני משפחת דימנטמן הבטיח בנט שישתדל להשאיר את הישיבה על כנה. "להשתדל" בעיני הימין המתנחל זה להיכנע. "דבר כזה לא היה כאן עשרות שנים", צייץ אתמול סמוטריץ'. "אלפים ורבבות אוהבי הארץ יעמדו מול בנט, שקד וגנץ כמה זמן שיידרש ולא יתנו להם".

"בהתנתקות למדנו שהבריחה משטחי ארצנו יכולה לבוא ממפלגות המזוהות עם המחנה הלאומי", קבע בנט בנאומו ב-2015. "את ההתנתקות לא ביצעה מרצ, לא יש עתיד ולא בוז'י הרצוג. את ההתנתקות ביצע הליכוד".

"בהתנתקות למדנו שהבריחה משטחי ארצנו יכולה לבוא ממפלגות המזוהות עם המחנה הלאומי", קבע בנט בנאומו ב-2015. "את ההתנתקות לא ביצעה מרצ, לא יש עתיד ולא בוז'י הרצוג. את ההתנתקות ביצע הליכוד"

את ההתנתקות משלימים עכשיו בנט ומפלגתו ימינה, לפחות על פי היריבים הקשים בציונות הדתית. אחרי 16 שנים, ההתנתקות שוב חוזרת לחיינו – ושוב הימין עומד מול הימין. פעם זה היה שרון מול בנט וחבריו. היום זה בנט מול סמוטריץ' וסטרוק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בגין לא היה מושלם, לא משה רבנו, לא אברהם, אולי לא התורה. ובכל זאת, בגין החזיר את סיני ועשה שלום - ויתור כואב ובעל מחירים אך שווה. בנט יכול להפתיע - אם אורי זהר עשה כזה מפנה, אז אולי גם ... המשך קריאה

בגין לא היה מושלם, לא משה רבנו, לא אברהם, אולי לא התורה. ובכל זאת, בגין החזיר את סיני ועשה שלום – ויתור כואב ובעל מחירים אך שווה. בנט יכול להפתיע – אם אורי זהר עשה כזה מפנה, אז אולי גם בנט יכול לעלות כיתה ולראות את ה-'צד השני' של התמונה. נוער הגבעות ובן גביר זה זה פוזה ויהירות: קאובואים ו-'אוכפים לוהטים'!

אני לא ממליץ להתרגש מהליללות של סמוטריץ' וחבריו. מדובר באותם פוליטיקאים שראו באפריל 2021, תוך כדי המו"מ על הרכבת הקואליציה של נתניהו, איך הוא הורס את מבני בית הישיבה ומבנים אחרים בחומש.... המשך קריאה

אני לא ממליץ להתרגש מהליללות של סמוטריץ' וחבריו. מדובר באותם פוליטיקאים שראו באפריל 2021, תוך כדי המו"מ על הרכבת הקואליציה של נתניהו, איך הוא הורס את מבני בית הישיבה ומבנים אחרים בחומש. האם האירוע השפיע על המו"מ של היללנים עם נתניהו? האם מישהו מהם התבטא בכלל בנושא?

עוד 863 מילים ו-2 תגובות
סגירה