לעצור את הפטפטת המיותרת

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן מתראיין ב"עובדה", יולי 2021 (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
צילום מסך, ערוץ 12
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן מתראיין ב"עובדה", יולי 2021

בכירים במערכת הביטחון בעבר ובהווה ממשיכים בחשיפת חומר רגיש הקשור למאבק בסכנה האיראנית ובדברי רהב כדי לפאר את עצמם, וייתכן אף שכהכנה לכניסה עתידית למערכת הפוליטית. יש לשים קץ לתופעה המסוכנת. לגבי  הבכירים בצה"ל האחריות מוטלת על הרמטכ"ל כוכבי והגיע העת שיטפל בהם משמעתית.

ככל שגובר העיסוק המדיני והתקשורתי בסכנת הגרעין האיראני, כך גוברת תופעת הפטפטת  והברברת בישראל של בכירים במערכת הביטחון, בהווה ובעבר, המתפארים בהישגיהם הביטחוניים מול איראן ואף חושפים מידע רגיש ושיטות פעולה של ישראל מול האויב האיראני.

ככל שגובר העיסוק המדיני והתקשורתי בסכנת הגרעין האיראני, כך גוברת תופעת הברברת של בכירים במערכת הביטחון, בהווה ובעבר, המתפארים בהישגיהם הביטחוניים מול איראן וחושפים מידע רגיש ושיטות פעולה

מדובר בתופעה מסוכנת. דברי הרהב האלה הינם מיותרים ומזיקים לביטחונה של ישראל. אין בהם שום תועלת הרתעתית והם נועדו בדרך כלל לפאר ולרומם את דובריהם. הם עלולים להתפרש אצל האויב כפרובוקציה ולעודד אותו לנקוט בפעולות נגד ישראל כדי להוכיח את ההיפך או להזים את הדברים שנטענו על ידי אותם בכירים.

האחרון שבהם הוא מפקד חיל האוויר הבא האלוף תומר בר. הוא יכנס לתפקידו רק בחודש אפריל הבא אבל הדבר לא הפריע לו להעניק ראיון ב-22 בדצמבר לעיתון "ידיעות אחרונות", בו התרברב כי ביכולתו, באמצעות חיל האוויר, להשמיד את מתקני הגרעין באיראן ואף התפאר כי ביכולתה של ישראל להכות את ארגון חזבאללה בלבנון.

לפניו יצא לתקשורת האלוף תמיר היימן, ראש אמ"ן לשעבר, אשר התראיין לכתב העת לענייני ביטחון מבית המרכז למורשת המודיעין "מבט למל"מ" וחשף כי לישראל היה חלק במבצע החיסול האמריקאי של הגנרל האיראני קאסם סולימני לפני שנתיים.

מדובר בתופעה מסוכנת. דברי הרהב האלה מיותרים ומזיקים לביטחון ישראל. אין בהם שום תועלת הרתעתית. הם נועדו בדרך כלל לפאר ולרומם את דובריהם ועלולים להתפרש אצל האויב כפרובוקציה

תמיר היימן גם הפר את מדיניות העמימות הישראלית בעניין הפעילות הצבאית בשטח סוריה והכריז על הצלחה גדולה במניעת התבססות איראן בסוריה.

"הצלחנו למנוע את ניסיון האיראנים להכות שורשים בסוריה", אמר האלוף היימן. "ביצענו הרבה מאוד סיכולים ושיבושים של צירי העברת כסף ואמצעי לחימה. גולת הכותרת של המאמצים האלה היא מניעת הניסיון של האיראנים להכות שורשים בסוריה".

לא רק אלופי צה"ל עוסקים בהשמעת דברי רהב באמצעי התקשורת, גם ראשי המוסד אינם טומנים ידם בצלחת. ראש המוסד הנוכחי השמיע באחרונה בפומבי, מול אמצעי התקשורת, הצהרה יומרנית שבה התחייב כי "לאיראן לא יהיה לעולם נשק גרעיני". וכמובן אסור לשכוח את הראיון המגלומני של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", שבו הוא התייחס  לכמה מפעולות המוסד באיראן, בכירים לשעבר בקהיליית המודיעין טענו כי בדבריו הוא "חשף חומר סודי ביותר".

בכירי מערכת הביטחון הפטפטנים והרברבנים עושים זאת כדי לפאר את עצמם  ואולי גם במסגרת של תוכנית אישית של יחסי ציבור לקראת כניסה עתידית לעולם הפוליטיקה.

הרמס"ד הנוכחי השמיע בפומבי הצהרה יומרנית בה התחייב כי "לאיראן לא יהיה לעולם נשק גרעיני". והיה הראיון המגלומני של הרמס"ד לשעבר יוסי כהן, שלפי בכירי קהיליית המודיעין לשעבר "חשף חומר סודי ביותר"

ההתנהגות היחצ"נית של הפוליטיקאים הבכירים מעודדת אותם ללכת בקו הזה. גם הם לא מהססים להשתמש בחומר מודיעיני רגיש כדי להבליט את הישגיהם, ראה מסיבת העיתונאים המפורסמת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שבה חשף את הבאת ארכיון הגרעין האיראני לישראל, או ההודעה הדרמטית של ראש הממשלה נפתלי בנט בכנסת ישראל שבה מסר פרטים על המבצע החשאי של המוסד לגילוי גורלו של הנווט הנעדר רון ארד.

אי אפשר לבוא בטענות אל אמצעי התקשורת. הם עושים את עבודתם שהיא לפרסם כל דבר חשוב ומעניין, במיוחד אם הוא בא מפיהם של בכירים במערכת הביטחון. זהו תפקידם והם בסך הכל מהווים "צינור" להעברת המידע לציבור.

אבל מישהו חייב לעצור את התופעה המסוכנת הזו. במערכת הביטחונית זו לא אמורה להיות בעייה, יש את שר הביטחון ואת הרמטכ"ל וגם קיימת הצנזורה הצבאית, שתפקידה וחובתה היא למנוע פירסומים שעלולים לפגוע בביטחון ישראל.

במקרה של האלופים תמיר היימן ותומר בר, אני מצפה מהרמטכ"ל אביב כוכבי שייכנס לעובי הקורה ויטפל בהם מבחינה משמעתית. חייבים לנקוט צעדים נגד הבכירים במערכת הביטחון למען יראו וייראו.

לגבי התבטאות ראש המוסד דוד ברנע בעניין הנשק הגרעיני של איראן, הרי שהאחריות מוטלת על ראש הממשלה נפתלי בנט לטפל בנושא. אבל גורמים מדיניים בכירים טוענים כי דווקא הוא היה זה שביקש מראש המוסד להעביר את המסר. נגד זה כבר אין מה לעשות, אבל מצופה מראש המוסד דוד ברנע, שהינו אדם רציני, מקצועי וזהיר שלא ייפול למלכודות כאלה של פוליטיקאים.

לגבי התבטאות הרמס"ד דוד ברנע בעניין הנשק הגרעיני של איראן, האחריות מוטלת על רה"מ בנט לטפל בנושא. אבל גורמים מדיניים בכירים טוענים כי דווקא הוא זה שביקש מהרמס"ד להעביר את המסר

באשר לברברת של הפוליטיקאים הבכירים שמרשים לעצמם לעשות שימוש בחומרים רגישים לצרכים פוליטים או מדיניים, לשם כך קיימים אמצעי התקשורת שצריכים לבוא איתם חשבון ולהוכיח אותם על מעשיהם, והאופוזיציה שצריכה להתעמת איתם. רק שהאופוזיציה גם היא לא הוכיחה את עצמה כטובה יותר בענין הזה:

ישראל נמצאת בתקופה ביטחונית רגישה  מאוד ומסוכנת, מן הראוי שהבכירים בפוליטיקה ובמערכת הביטחון ינקטו משנה זהירות ויטילו על עצמם צנזורה עצמית בנושאים הרגישים, על זה כבר נאמר "סייג לחוכמה שתיקה".

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 769 מילים
סגירה