איראן מפגינה ביטחון עצמי, ויש לה סיבות טובות לכך

השיחות עם איראן על הסכם הגרעין מתחדשות היום בווינה, אחרי שאיראן לקחה הפסקה במהלכה קיימה תרגיל צבאי ענק, "הנביא הגדול 17" ● בתרגיל עצמו הוכיחה איראן כי תעשיית הטילים שלה נמצאת בשורה הראשונה של החימושים המדויקים בעולם, באופן שאמור לעורר דאגה רבה בישראל ● פרשנות

טיל בליסטי פוגע מטרה בדמות הכור הגרעיני בדימונה במסגרת תרגיל צבאי של איראן, דצמבר 2021 (צילום: צילום מסך, ImaMedia)
צילום מסך, ImaMedia
טיל בליסטי פוגע מטרה בדמות הכור הגרעיני בדימונה במסגרת תרגיל צבאי של איראן, דצמבר 2021

די בבחינה מהירה של קיצורי האותיות והמספרים שמלווים את השיחות עם איראן בשבע השנים האחרונות כדי להבין את הטריז שהצליחה טהרן לתקוע בקואליציה נגדה.

ב-2015 המעצמות נקראו P5+1, כשהכוונה לחמש המדינות שחברות במועצת הביטחון: ארצות הברית, סין, רוסיה, צרפת ובריטניה – אליהן צורפה גרמניה, המדינה החזקה באיחוד האירופי. ב-2021 זה הפך ל-E3: צרפת בריטניה וגרמניה. ארה"ב מחוץ לחדר הדיונים בשל פרישתה מההסכם, סין ורוסיה בצד של איראן. זה מאזן הכוחות שפותח את סבב השיחות השביעי היום (שני) בווינה.

האיראנים מגיעים לשיחות אחרי שלקחו פסק זמן להתייעצויות, למורת רוחם של מדינות ה-E3 ונציגי האיחוד האירופי שמלווים את המגעים כמשקיפים. ההפסקה בת שבוע בדיונים נלקחה ביוזמת איראן, באופן די מפתיע, לפני עשרה ימים

במהלך ההפסקה הספיקה איראן לערוך תרגיל צבאי ענק ומתוקשר היטב  – "הנביא הגדול 17" – במהלכו ירתה 16 טילים בליסטיים והשמידה מטרות שדימו את הכור הגרעיני בדימונה. האם מדובר באירוע מקרי? סביר להניח שלא.

בתרגיל עצמו הוכיחה איראן כי תעשיית הטילים שלה נמצאת בשורה הראשונה של החימושים המדויקים בעולם. הטילים הבליסטיים שנורו לטווחים שבין 300 ל-700 ק"מ, פגעו במדויק במטרה, באופן שאמור לעורר דאגה רבה בישראל. חלק מהטילים הללו הם בעלי טווח של כ-1,500 ק"מ ויותר – טווח המכסה כל נקודה בישראל. בתרגיל הם נורו לטווח מעוף קצר יותר כדי שלא לחצות את גבול איראן.

איראן הוכיחה כי תעשיית הטילים שלה נמצאת בשורה הראשונה של החימושים המדויקים בעולם. הטילים הבליסטיים שנורו לטווחים שבין 300 ל-700 ק"מ, פגעו במדויק במטרה, באופן שאמור לעורר דאגה רבה בישראל

את התמונות המרשימות ליוו שלל איומים של כמעט כל הדרגים הבכירים בצבא האיראני ובמשמרות המהפכה כלפי ישראל. תשובה ישירה, שלוותה בתמונות פיצוצים מרשימים, לאיומים שנשמעים בתקופה האחרונה בכיוון ההפוך.

כאן אולי המקום לפתוח סוגריים לגבי יכולת המחקר והפיתוח של איראן בכל הקשור לטילים בליסטיים, חימוש מדויק ומל"טים. בזמן מלחמת איראן-עיראק, מצא עצמו שלטון חומייני תחת אמברגו נשק מחמיר, ללא יכולת להתגונן מול הצבא העיראקי שהיה בעליונות טכנולוגית וצבאית. גיוס הילדים והשימוש בהם כבשר תותחים – תרתי משמע – היו חלק מהמאמץ בהתמודדות עם הנחיתות המבצעית.

המלחמה הזו יצרה טראומה קשה באיראן, שהביאה אותה למסקנה כי מעתה היא תפתח יכולות טכנולוגיות עצמאיות, כדי לא להיות תלויה שוב בחסדי זרים.

מחסן טילים במיקום לא ידוע באיראן (צילום: Sepahnews via AP)
מחסן טילים במיקום לא ידוע באיראן (צילום: Sepahnews via AP)

את הטיעונים הללו משמיעים כל העת הנציגים האיראנים משני המחנות, הרפורמיסטי והשמרן, כאשר הם נדרשים להסברים על תעשיית הטילים הבליסטיים. זו גם הסיבה שאיראן בשום שלב לא מוכנה להעלות את הנושא הזה לדיון, כולל בסבב הנוכחי שתנאי הפתיחה שלו נותרו זהים – קודם הסרת סנקציות כלכליות, אחר כך כל השאר.

אקורד מעניין נוסף שילווה את הסבב הנוכחי הוא הצהרתו בסוף השבוע של ראש הוועדה לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי. בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, אמר אסלאמי כי גם אם יושתו על איראן סנקציות נוספות בתום הדיונים בווינה, היא לא תעשיר אורניום מעבר לרמה של 60%. "כל העשרת האורניום שלנו היא למטרות אזרחיות. לצורכי אנרגיה ותעשייה מקומית", אמר אסלאמי.

בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, אמר אסלאמי כי גם אם יושתו על איראן סנקציות נוספות בתום הדיונים בווינה, היא לא תעשיר אורניום מעבר לרמה של 60%

אלא שהמראיין, שכנראה לא שלט בפרטים הטכניים, לא שאל אותו את שאלת ההמשך המתבקשת: אם כך, מדוע איראן צריכה להעשיר בכלל לרמה של 60%, שהרי השימוש היחיד של הרמה הזו הוא למטרות צבאיות?

ההסבר לאמירה הזו הוא לא יותר מניהול סיכונים איראני. טהרן יודעת שבהעשרה ל-90% היא חוצה סף מסוכן שיכול להקים נגדה קואליציה שתכלול בתרחיש קיצון גם את סין ורוסיה, ותקרב עד כדי שבועות תקיפה של מישהו – ישראל, ארה"ב, מדינות ה-E3, או אולי כולם יחד.

ארמון קובורג, בו מתקיימות שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 17 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Michael Gruber)
ארמון קובורג, בו מתקיימות שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 17 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Michael Gruber)

עצם האמירה מבטאת ביטחון עצמי רב של האיראנים בכל הקשור לטכנולוגיית הגרעין עצמה. את עיקר התהליך הם כבר עשו, עכשיו הגעה ל-90% זה לא עניין של טכנולוגיה או ידע אלא החלטה בלבד.

מעבר לכך, איראן חצתה סף ידע חשוב בשנה האחרונה עם היכולת לייצר אורניום מתכתי. האורניום הבסיסי שמוכנס לצנטריפוגות למטרת העשרה הוא במצב גז וכדי להפוך אותו חזרה למתכת נדרש תהליך מורכב של מחקר ופיתוח.

איראן חצתה סף ידע חשוב בשנה האחרונה עם היכולת לייצר אורניום מתכתי. האורניום הבסיסי שמוכנס לצנטריפוגות למטרת העשרה הוא במצב גז וכדי להפוך אותו חזרה למתכת נדרש תהליך מורכב של מחקר ופיתוח

את הפער הטכנולוגי המשמעותי הזה האיראנים סגרו. בנוסף, עומדות לרשותן עשרות אלפי צנטריפוגות מתקדמות שמעשירות פי כמה יותר מהר את האורניום. מכאן נובע הבטחון העצמי הרב של טהרן בחודשיים האחרונים. בשיחות, בהצהרות – וגם במעשים.

עוד 672 מילים
סגירה