דרעי מוותר על ההטבות המגיעות לשר לשעבר כדי למנוע החלטה על קלון

פרסום ראשון לזמן ישראל נודעי כי במקביל להתפטרותו מהכנסת, יו"ר ש"ס יודיע לוועדת הכספים של הכנסת כי הוא מוותר על ההטבות המגיעות לפי חוק לשרים וח"כים לשעבר - זאת כדי למנוע מבית המשפט להכריע בשאלה האם העבירה בה יורשע, במסגרת עסקת הטיעון, נושאת עמה קלון ● דוברו של דרעי אישר את הדברים

יו"ר ש"ס אריה דרעי, יוני 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
שריה דיאמנט/פלאש90
יו"ר ש"ס אריה דרעי, יוני 2021

חבר הכנסת אריה דרעי החליט לוותר על ההטבות המגיעות לפי חוק לשרים וח"כים לשעבר מייד לאחר התפטרותו מהכנסת, וזאת על מנת למנוע מבית המשפט מלהחליט בשאלת הקלון. כך נודע לזמן ישראל.

דוברו של דרעי אישר את הדברים לזמן ישראל ומסר: "ביחד עם מכתב ההתפטרות שיוגש ליו"ר הכנסת, נודיע שאנחנו מוותרים על הטבות מסוימות המגיעות לשר לשעבר".

משמעות ההחלטה דרמטית: ככל שדרעי היה בוחר שלא לוותר על ההטבות, הדבר היה מחייב את בית המשפט הפלילי להכריע בסוגיית הקלון במקביל לגזר דינו.

התקנות לזכויות שרים לשעבר, הנגזרות מחוק יסוד הממשלה, קובעות:

"שר לשעבר שהורשע בעבירה פלילית, בתקופת כהונתו או לאחריה, וקבע בית המשפט, ביוזמתו או לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, שיש עם העבירה קלון, לא ישולמו לו התשלומים וההטבות … מיום קביעת בית המשפט".

ההטבות להן זכאי שר לשעבר כוללות קצבת גמלאות חודשית וכן החזרי הוצאות שונים.

יושב ראש ש"ס אריה דרעי בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יושב ראש ש"ס אריה דרעי בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה הגיש אתמול (ראשון) לבית המשפט השלום בירושלים כתב אישום במסגרת הסדר טיעון על עבירות מס. דרעי הואשם כי לא דיווח על סכום מכירה מלא של דירה בירושלים שנמכרה לאחיו שלמה דרעי, וכן הוא מואשם על כך שלא דיווח על הכנסות מחברת "גרין אושן".

בסך הכול מואשם דרעי כי העלים מהמדינה סך של 1.55 מיליון שקל. הסדר הטיעון כולל תשלום קנס בגובה 180 אלף שקל ומאסר על תנאי.

על פי הסדר הטיעון, דרעי התחייב להתפטר מהכנסת. אם יבקש להתמודד בבחירות לכנסת ה-25, שאלת הקלון עשויה להתגלגל לפתחו של יו"ר ועדת הבחירות לכנסת. רק אז תתקבל החלטה בפרקליטות המדינה האם לדרוש הכרזה כי חל על דרעי קלון.

אולם כרגע שאלת הקלון כלל לא תעלה בבית המשפט. בהתאם להסכם הטיעון עם דרעי, המדינה לא תטען לעניין הקלון בשלב גזר הדין – ומאחר שדרעי מוותר על ההטבות המגיעות לו, בית המשפט לא יידרש כלל לפסוק האם העבירה בגינה הורשע נושאת עמה קלון. קביעה כזו הייתה מונעת מדרעי להתמודד על כל תפקיד ציבורי למשך שבע שנים.

בהתאם להסכם הטיעון עם דרעי, המדינה לא תטען לעניין הקלון בשלב גזר הדין – ומאחר שדרעי מוותר על ההטבות המגיעות לו, בית המשפט לא יידרש כלל לפסוק האם העבירה בגינה הורשע נושאת עמה קלון

ח"כ אריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ אריה דרעי במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

לבית המשפט שמור שיקול הדעת של דחיית הסדר הטיעון, אם כי מדובר באירוע חריג. לרוב, בתי המשפט נוטים לאשר את הסדרי הטיעון המוגשים להם.

החלטתו של דרעי לוותר על ההטבות המגיעות לו מהדהדת תקדים דומה: בשנת 2012, מיד אחרי שהורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת מרכז ההשקעות, הגיש ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הודעה לוועדת הכספים של הכנסת בה ויתר על ההטבות המגיעות לו. במקרה של אולמרט, ההטבות כללו גם לשכה, נהגים, רכב ועוד.

ב-2012, מיד אחרי שהורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת מרכז ההשקעות, הגיש ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הודעה לוועדת הכספים של הכנסת בה ויתר על ההטבות המגיעות לו.

יום לפני הדיון שהתקיים בבית המשפט בטיעונים לעונשו של אולמרט, שבו התכוונה הפרקליטות לנמק מדוע יש קלון בעבירה היחידה שבה הורשע, שלח עורך דינו מכתב ליו"ר ועדת הכספים, בה הודיע כי הוא מוותר על ההטבות האמורות. בעקבות כך, לא העלתה הפרקליטות את עניין הקלון ובית המשפט נמנע מלקבוע כך או אחרת.

עוד 465 מילים
סגירה