העולם הערבי לקראת 2022 – תופי מלחמה וניצני שלום

המזרח התיכון על מפת כדור הארץ (צילום: iStock / Harvepino)
iStock / Harvepino
המזרח התיכון על מפת כדור הארץ

איזו שנה תהיה 2022 בעולם הערבי? הסימנים אינם חיוביים כלל. שנת 2021 מסתיימת וכבר ניתן לראות ניצנים של התפתחויות חדשות באזור. האם המזרח התיכון יהיה יציב יותר פוליטית? האם יש לצפות לשינויים במפת האיומים על ישראל?

לבנון

הקריסה הכלכלית לא נעצרה ב-2021 ואולי אף תחמיר ב-2022 בהיעדר פתרון למשבר. המשבר מקרין על כל תחומי החיים, כגון זיהום הסביבה והיעדר אספקת חשמל ודלק. המצוקה החומרית והיעדר המשילות מגבירים את רמת האלימות במדינה.

הקריסה הכלכלית לא נעצרה ואולי אף תחמיר ב-2022, בהיעדר פתרון למשבר, שמקרין, למשל, על זיהום הסביבה והיעדר אספקת חשמל ודלק. המצוקה החומרית והיעדר המשילות מגבירים את רמת האלימות

בשל כך נראו ב-2021 ניצנים למתיחויות פנימיות, כגון ירי של כוחות נוצרים על פעילי חזבאללה, ירי של אנשי פתח על פעילי חמאס, התגברות נקמות הדם בין משפחות ועלייה בפשיעה בכלל.

יש לזכור כי המצב הכלכלי מקרין גם על חזבאללה, הסובל כבר שנתיים מקיצוצים בשל משבר כלכלי החמור ביותר שחווה. נאמנותם של בני העדה השיעית לחזבאללה נמצאת בסכנה, כי מדובר בעדה הענייה בלבנון. הארגון כבר אינו מסוגל להעניק מטרייה כלכלית לעדה כבעבר, בשל הסנקציות הקשות על איראן – פטרונו של הארגון.

אם שיחות הגרעין יניבו הסכם עם המערב, ובעקבותיו יוסרו הסנקציות ויזרום כסף למשטר האייתולות, תוכל איראן להבטיח שליטה מוחלטת של חזבאללה על המדינה ההרוסה.

סוריה

סוריה נותרה מדינה הרוסה ועדיין אין מי שישקם אותה. נראה כי סעודיה מתאמצת להעביר מסר אחיד למשטרים בביירות ובדמשק: כל עוד נתונות המדינות להשפעה איראנית, לא יהיה סיוע של מדינות הנפט הערביות. ארה"ב ואירופה רואים באסד פושע מלחמה ולאיראן ולרוסיה אין יכולת כלכלית לסייע.

סוריה נותרה הרוסה ועדיין אין מי שישקמה. נראה כי סעודיה מתאמצת להעביר מסר אחיד למשטרים בביירות ובדמשק: כל עוד המדינות נתונות להשפעה איראנית, לא יהיה סיוע של מדינות הנפט הערביות

עם זאת, במהלך שנת 2021 נראו סימנים מעוררי תקווה למשטר הסורי. מדינות באזור חידשו את קשריהם עם משטר אסד אחרי ניתוק ארוך, בראשן מצרים, ירדן והאמירויות. אלא שלפני מספר ימים תקף נציג סעודיה באו"ם בחריפות את המשטר הסורי והזכיר לעולם הערבי כי הנשיא בשאר אל-אסד אחראי למותם של יותר מחצי מיליון סורים במלחמת האזרחים ולהשתלטות איראנית על המדינה.

סעודיה מהווה כעת מחסום משמעותי בפני החזרת סוריה לליגה הערבית. התנאי הסעודי הוא הוצאת האיראנים מסוריה, תנאי שהמשטר בדמשק לא יכול לעמוד בו. משילות המשטר בסוריה נשענת לחלוטין על רוסיה ואיראן.

שטחים נרחבים בסוריה נשלטים ע"י מיליציות שיעיות או מורדים לשעבר. במצב כזה אין לאיראן בעיה להעמיק את אחיזתה במדינה. על כן, גם ב-2022 תהיה סוריה זירת מלחמה בין איראן וישראל.

ירדן ומצרים

שלא כמו בסוריה ובלבנון, המשטרים במצרים ובירדן נראים יציבים. בממלכה ההאשמית מתקיים כל העת הפער בין עמדת המלך עבדאללה המתואמת עם ישראל, לעוינות של הפרלמנט והאזרחים, ברובם פלסטינים, כלפיה.

שלא כמו בסוריה ובלבנון, המשטרים במצרים ובירדן נראים יציבים. בממלכה ההאשמית מתקיים כל העת הפער בין עמדת המלך עבדאללה המתואמת עם ישראל, לעוינות של הפרלמנט והאזרחים, ברובם פלסטינים, כלפיה

כעת המשטר הירדני מאוים יותר ע"י שינויי האקלים ומצוקת המים מאשר מהאופוזיציה. מצוקה זו דוחפת את בית המלוכה להתקרב לירושלים, והשנה אף חודשו המגעים עם הממשלה החדשה בישראל והתקיימו שיחות בנושא המים. ירדן מעוניינת בהחזרת סוריה לליגה הערבית כדי להשיב את הפליטים הסורים לארצם ולהקל על הכלכלה הירדנית.

משטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי מחזיק מעמד ברצף כבר יותר משבע שנים, מה שמלמד על יציבות משטרו. מצרים עודנה מדינה ענייה, אך חלה האטה בהידרדרות הכלכלית בזכות סיוע מסיבי של מדינות המפרץ והלוואות של קרן המטבע העולמית.

הנושאים המטרידים את קהיר לקראת 2022 הם קצב הריבוי הטבעי המונע את הצמיחה הכלכלית והסכנות של "סכר התחייה" האתיופי, המאיים לייבש את הנילוס, עורק החיים של מצרים.

הסוגיה הפלסטינית

שנת 2022 אינה נראית כשנה בה תחול פריצת דרך בסוגיה הפלסטינית. הסכסוך הכרוני בין פתח וחמאס רק מחמיר, מה שמונע חזית פלסטינית משותפת מול ישראל. לאחרונה אף גלש הסכסוך למחנות הפליטים בלבנון.

האיום של עזה על סמכותה של רמאללה מחזק את האינטרס של הרש"פ לתאום הביטחוני עם ישראל. המבצע של המשטרה הפלסטינית נגד ארגוני האופוזיציה ותומכי חמאס בג'נין נועד להעביר מסר כי אבו מאזן עדיין מכתיב את העניינים ברשות. אלא שלאור גילו המתקדם של הראיס (86) מתחיל מאבק הירושה.

המועמד המוביל כעת הוא מאג'ד פרג' ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, המעוניין להמשיך במדיניותו של אבו מאזן. האם הראיס ויורשיו יוכלו להמשיך בתאום הביטחוני נגד דעת הקהל? האם יצליחו להחזיק את סיר הלחץ של הצעירים בשטחים התומכים יותר ויותר בחמאס?

המועמד המוביל במאבק הירושה הוא מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני, ממשיך דרכו של אבו מאזן. האם הראיס ויורשיו יוכלו להמשיך בתאום הביטחוני נגד דעת הקהל? לרסן את צעירי השטחים?

צפון אפריקה וסודאן

בארצות המגרב חלו שינויים משמעותיים ב-2021, בעיקר בסודאן ובתוניסיה שהלכו צעד אחורה בתהליך הדמוקרטיזציה. בשתי המדינות הללו נטלו השליטים לידיהם את מושכות השליטה ופיזרו את מוסדות השלטון באמתלה של מצב חירום. המצב הכלכלי בשתי המדינות קשה מאד והקורונה רק החמירה את המצב ב-2021. המחאה העממית נגד השלטון בשתי המדינות הולכת וגוברת, מה שיציב אתגר לא פשוט מול המשטרים של הנשיאים קייס סועייד בתוניסיה ועבד א-פתאח בורהאן בסודאן.

בלוב מחזיקה הפסקת האש כבר שנה אחרי מלחמת אזרחים בין המזרח (טוברוק) והמערב (טריפולי). אולם כישלון ארגון הבחירות במדינה, שהיו אמורות להתקיים לפני כשבוע, עלול לבשר חוסר יציבות ב-2022.

גם אם אכן יתקיימו הבחירות, ספק אם בטריפולי הנתמכת ע"י מיליציות אסלאמיסטיות וע"י טורקיה, יקבלו ניצחון בקלפי של הגנרל חליפה חפתר, המועמד המוביל. נזכיר כי חפתר נלחם נגד ממשל טריפולי שנים ארוכות ושלט ברובה של לוב לפני הפסקת האש. חפתר מיודד עם א-סיסי במצרים ונתמך ע"י האמירויות. השמועות אומרות כי אם יזכה, תצטרף גם לוב לרכבת הנורמליזציה עם ישראל.

שנה אחרי הסכמי אברהם, מרוקו מהדקת בהדרגה את קשריה עם ישראל ותמשיך כנראה בכיוון הזה ב-2022, בתקווה להעמקת ההשתלטות על סהארה המערבית ובשאיפה לקבלת סיוע אמריקאי נוסף לכלכלתה. התפתחויות אלה הינן למורת רוחה של אלג'יריה, הרואה בצעדים אלה של שכנתה ממערב בגידה בסוגיה הפלסטינית ובלאומיות הערבית.

שנה אחרי הסכמי אברהם, מרוקו מהדקת בהדרגה את קשריה עם ישראל ותמשיך כנראה בכיוון הזה ב-2022, בתקווה להעמקת ההשתלטות על סהארה המערבית ובשאיפה לקבלת סיוע אמריקאי נוסף לכלכלתה

עיראק

2021 עמדה בסימן התערערות ההשפעה האיראנית בעיראק. שנה לאחר חיסול קאסם סולימאני, לא נראה כי המיליציות הפרו-איראניות מתאוששות. על רקע זה, מתחזקים הגורמים האנטי-איראנים בחברה העיראקית, אף בקרב העדה השיעית. מוקתדא צדר בולט כמי שמוביל את הקו של עצמאות עיראקית והשתחררות מהתלות באיראן. בבחירות יצא צדר מנצח ונציגי המיליציות איבדו כוח רב.

עיראק הידקה את קשריה עם מדינות המפרץ וסעודיה והתנתקה מהתלות בחברת החשמל האיראנית. אולם המצוקה הכלכלית עדיין קשה, מה שעלול לפרק את החברה. גם ירידה משמעותית במפלס הפרת והחידקל, עורקי החיים של המדינה, בעקבות שינויי האקלים, תשפיע לרעה ב-2022. מעל העיראקים מרחף כל העת האיום של פינוי הכוחות האמריקאים עד לסוף 2021. הדוגמא של פינוי האמריקאים מאפגניסטן והשתלטות הטליבאן בהחלט אינם מעודדים.

סעודיה ותימן

הכלכלה של סעודיה בצמיחה, ויורש העצר מחמד בן סלמאן ממשיך לקדם פרויקטים יומרניים, בהם "המזרח התיכון הירוק" ופיתוח עיר העתיד "ניאום" בצפון הממלכה.

אלא שהאיום האיראני מערער את בטחונה של הממלכה יותר ויותר. מלבד האיום הישיר של איראן והסכנה שתשיג יכולת גרעינית בשנה הבאה, נתונה סעודיה כל הזמן למתקפות טילים מדרום. החות'ים השיעים בתימן הנתמכים ע"י איראן, משגרים כל הזמן טילים ומל"טים על דרום הממלכה ומאיימים להשתלט על עוד ועוד שטחים בתימן (כעת הלחימה מתמקדת באזור מארב).

האיום הגובר מאיראן והחות'ים יכול להביא ב-2022 להתקרבות סעודית לישראל נגד האויב המשותף בטהראן. תפיסת השלטון ע"י יורש העצר בן סלמאן יכולה להאיץ תהליך זה. המלך סלמאן  בן עבד אל-עזיז (כבר בן 85) עדיין נאמן לערכים הדתיים הווהאבים ונרתע מנורמליזציה. מבחינת העמדות נגד איראן ושלוחותיה ובנושא המשטר הסורי, קרובה סעודיה לעמדות של ישראל הרבה יותר מהאמירויות.

האיום הגובר מאיראן והחות'ים יכול להביא ב-2022 להתקרבות סעודית לישראל נגד האויב המשותף בטהראן. תפיסת השלטון ע"י יורש העצר בן סלמאן יכולה להאיץ תהליך זה

האמירויות ובחריין המשיכו להדק את קשריהן עם ישראל, תהליך שימשיך ככל הנראה ב-2022. למרות הקורונה הציפו תיירים ישראלים את שתי הנסיכויות בשנה וחצי שאחרי "הסכמי אברהם". כעת מעמיקים הקשרים הכלכליים וגם מתחילים קשרים אקדמאים.

אולם האמירויות גם מאותתת לישראל שאין בכוונתה לוותר על קשריה הכלכליים עם איראן. שר החוץ של האמירויות אף נפגש לאחרונה עם נשיא סוריה, כדי להשאיר את הדלת פתוחה לליגה הערבית בפני סוריה.

האמירויות מעוניינת לשמש מדינה נייטרלית המתווכת בין העולם הערבי ואיראן. כך היא נמנעת מהתקפות של החות'ים ומקווה לשמור על גן העדן הכלכלי של דובאי ואבו דאבי.

שנת 2022 טומנת בחובה סכנות וגם הזדמנויות. באופן אבסורדי, האיום האיראני הוא אחד המנועים החשובים ביותר לקידום "הסכמי אברהם" בעולם הערבי – אויבו של אויבי הוא חברי.

בצפון אפריקה היחסים עם ישראל קשורים יותר לסכסוכים מקומיים ולצורך הדחוף בסיוע כלכלי. התוצאות של שיחות הגרעין יקרינו על העולם הערבי. המיליציות הנתמכות ע"י איראן בלבנון, סוריה, עיראק ותימן סובלות ממצוקה כלכלית ונושאות את עיניהן להסכם בין איראן והמערב. הסכם כזה יכול להזרים הכנסות לטהראן וממנה ישירות לכיסם של "משמרות המהפכה".

משברים עולמיים, בראשם הקורונה והתחממות כדור הארץ, תורמים משמעותית להתערערות היציבות במזרח התיכון בכלל ובעולם הערבי בפרט. 2022 תהיה שנה נפיצה עם איראן הדוהרת לפצצה, נסיגה אמריקאית מעיראק (ואולי גם מסוריה).

שנת 2022 טומנת בחובה סכנות וגם הזדמנויות. באופן אבסורדי, האיום האיראני הוא אחד המנועים החשובים ביותר לקידום "הסכמי אברהם" בעולם הערבי – אויבו של אויבי הוא חברי

מצד שני, המצוקה הכלכלית ומשברי האקלים ושאר האיומים, יכולים גם לדרבן מדינות ערביות נוספות להצטרף לתהליך הנורמליזציה עם ישראל. בערבית אומרים: אִנְשַאללַה חֵ'יר (נקווה לטוב).

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,436 מילים
סגירה