חוק הגיור קורע את הרבנות הראשית - ואת הקואליציה

פיטוריו של ראש מערך הגיור הממלכתי גרמה לרעידת אדמה ברבנות הראשית - והרב לאו, שמתנגד לרפורמת הגיור של השר כהנא - הודיע כי הוא משבית את כל הגיורים בישראל עד להודעה חדשה ● כהנא הופתע מעוצמת התגובה של הרב הראשי ● ואם זה לא מספיק, היום צפויה בכנסת סערה נוספת, כשח"כ מלינובסקי מישראל ביתנו תעלה את הצעה חוק הגיור שלה להצבעה טרומית ● פרשנות

השר לשירותי דת מתן כהנא, הר הראשי דוד לאו (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
השר לשירותי דת מתן כהנא, הר הראשי דוד לאו

ביום חמישי האחרון זימן השר לשירותי דת מתן כהנא ללשכתו את משה ולר, ראש מערך הגיור הממלכתי, והודיע לו כי אינו יכול להמשיך בתפקידו, מאחר שהוא מתנגד למתווה הגיור החדש שהשר מתכוון להעביר בכנסת.

"אתה מתנגד לרפורמה שלי וזה לא מתאים. אני צריך ראש מערך גיור שיקדם את מתווה הגיור בוועדות הכנסת. העבודה רבה וחשובה. אין לי ברירה, אתה צריך ללכת", אמר כהנא.

ההחלטה של כהנא גרמה לרעידת אדמה. הרב הראשי לישראל דוד לאו, שמתנגד לרפורמת הגיור של כהנא, החליט להשבית את כל הגיורים בישראל מעתה ועד להודעה חדשה.

ההחלטה של כהנא גרמה לרעידת אדמה. הרב הראשי לישראל דוד לאו, שמתנגד לרפורמת הגיור של כהנא, החליט להשבית את כל הגיורים בישראל מעתה ועד להודעה חדשה

במכתב ששיגר אתמול (שלישי) לראש הממשלה נפתלי בנט כתב לאו כי "מתווה הגיור המוצע יגרום לקרע משמעותי בעם ישראל שלא יהיה ניתן לאיחוי. ניתוק הקשר בין הרבנות הראשית למערך הגיור באמצעות הפסקת עבודתו של מי שמופקד על כך, יחד עם קידום מתווה גיור הרסני, יגרום מצב בלתי הפיך וביכולתך למנוע זאת.

"אני מודיע לך בצער רב שאם יקודם מתווה הגיור ותופסק כהונתו של ראש מערך הגיור, אאלץ להסיר אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור ואפסיק מיידית לאשר את  תעודות הגיור הניתנות בו", סיכם הרב לאו את האולטימטום שהגיש.

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)
הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף והרב הראשי האשכנזי דוד לאו בפגישת חירום בנושא רפורמת הגיור ב-3 ביוני 2018 (צילום: דוברות הרבנות הראשית)

כהנא הופתע מעוצמת התגובה של הרב הראשי. "הרב לאו זרק עלינו פצצת אטום", אמר לזמן ישראל גורם המקורב אל השר.

המהלך של הרב לאו הוא דתי, אבל גם פוליטי ועסקני. הכוונה היא ליצור לחץ על שרים רלוונטיים בממשלה, למשל שרת הקליטה פנינה תמנו שאטה. מאות עולי אתיופיה והודו שנכנסו למסלול הגיור הממלכתי, חלקם אחרי זמן רב, יאלצו להפסיק עכשיו את התהליך בעקבות המשבר.

ברגע זה לא ברור איך יגיבו בנט וכהנא. הם לא יכולים להדיח את הרבנים הראשיים מתפקידם. אמש צייץ כהנא: "אני כואב ומצר על כוונתו של הרב הראשי בישראל להפסיק את הגיור בישראל רק בגלל אי הארכת כהונתו של פקיד. המהלך יפגע בעולים מאתיופיה, בחיילים המבקשים להתגייר ובאלפי מתגיירים נוספים".

"אני כואב ומצר על כוונתו של הרב הראשי בישראל להפסיק את הגיור בישראל רק בגלל אי הארכת כהונתו של פקיד. המהלך יפגע בעולים מאתיופיה, בחיילים המבקשים להתגייר ובאלפי מתגיירים נוספים"

ואם כל זה לא מספיק, היום צפויה בכנסת סערה עצמה נוספת. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), יו"ר הוועדה לשירותי דת בכנסת, תעלה את הצעת חוק הגיור שלה להצבעה בקריאה טרומית. אם מתווה הגיור של כהנא נראה מופקר בעיני הרבנים הראשיים, הצעת החוק של מלינובסקי נראית מופקרת בעיניו של כהנא.

ח"כ יוליה מלינובסקי בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בכנסת, 27 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ יוליה מלינובסקי בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בכנסת, 27 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

כהנא רוצה להעביר את סמכות הגיור גם לרבני ערים. הוא מבקש עדיין לשמור על המטרייה של הרבנות על התהליך. למשל, הרב הראשי יוכל לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר.

המתווה שמציעה מלינובסקי מאפשר לראשי ישיבות הסדר או לראשי ישיבה גבוהה ציונית לגייר. הם לא חייבים להיות מוסמכים לרבנות מטעם הרבנות ראשית. את ההגדרה של ישיבות ההסדר קובע בכלל שר הביטחון, מתוקף חוק שירות הביטחון.

למרות ההתנגדות הנחרצת של ראש הממשלה בנט והשר כהנא למתווה של מלינובסקי, הם יצביעו היום בעדו, אחרת הקואליציה תתפרק. כהנא בונה על כך שההצעה תחזור לוועדת השרים לענייני חקיקה ובסופו של דבר תוגש לכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק גיור שתכיל אלמנטים משלושת המתווים – של כהנא, מלינובסקי וגם של ח"כ משה (קינלי) טור פז מיש עתיד.

כהנא בונה על כך שההצעה תחזור לוועדת השרים לענייני חקיקה ובסופו של דבר תוגש לכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק גיור שתכיל אלמנטים משלושת המתווים

קשה להפריז ברעש העצום שיקימו היום אנשי האופוזיציה, בעיקר חברי הכנסת של הסיעות החרדיות, במהלך הדיון וההצבעה בכנסת על המתווה של מלינובסקי.

השר לשירותי דת מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לשירותי דת מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אמש הניחו אנשי ארגון חותם החרדי דוכני "גיור אקספרס" בתל אביב וחילקו לעובדים זרים "תעודות גיור" חתומות בידי כהנא, אביגדור ליברמן וגלעד קריב.

המשבר הוא אמיתי, אבל כהנא משוכנע כי בסוף הדרך מתווה הגיור המהפכני שלו יעבור. הרוב הקואליציוני קיים ועובד לטובתו.

אחרי הוויתור המהדהד של בנט וכהנא על מתווה הכותל יהיה לשר לשירותי דת קשה לקפל גם את הדגל הזה, שבו הוא מנופף מתחילת הקדנציה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
חייבים לעקור את עסקני הדת המושחתים מהמדינה ויפה שעה אחת קודם. בהשאלה מפטרונם של החרדים, ביבי נתניהו: בניכוי החרדים (והערבים) מצבה הכלכלי של ישראל היה טוב בהרבה. מספיק לשלם על החרדים, די... המשך קריאה

חייבים לעקור את עסקני הדת המושחתים מהמדינה ויפה שעה אחת קודם. בהשאלה מפטרונם של החרדים, ביבי נתניהו: בניכוי החרדים (והערבים) מצבה הכלכלי של ישראל היה טוב בהרבה. מספיק לשלם על החרדים, די עם ההנחות ודמי הכיס, שיצאו לעבוד (ולשרת בצה"ל).

מקורב קרא לזה פצצת–אטום. אני קורא לזה קפצון. הממסד החרדי נאחז בשולי שמלתו של פסיכופת ויורדים יחד איתו למצולות. האיומים של החרדים הם ריקיים, ומצד שני הם מטפסים על עץ שבצמרתו אין כסף. ובל... המשך קריאה

מקורב קרא לזה פצצת–אטום. אני קורא לזה קפצון. הממסד החרדי נאחז בשולי שמלתו של פסיכופת ויורדים יחד איתו למצולות. האיומים של החרדים הם ריקיים, ומצד שני הם מטפסים על עץ שבצמרתו אין כסף. ובלי כסף זה הסוף של הכת החרדית. הם יצטרכו ללכת לעבוד, וזה הסוף שלהם. בלי טפילות אין רבנות בישראל.

ולכל הכתבים שמייצרים משברים קואליציונים פעמיים ביום. עייפתם אותנו. בחרנו שינוי כי רצינו שקט. חלאס עם הקומפרסור. ואתם ממשיכים לעבוד בקומפרסור. ואף אחד לא שם עליכם. תבדקו את הרייטינג. וזה רק יחמיר. *כי עייפתם אותנו עם הדרמות המומצאות שלכם*

עוד 608 מילים ו-3 תגובות
סגירה