תעלומת מותו המסתורי של שגריר איראן בתימן

חסן אירלו, צילום מסך מתוך خبر 24
חסן אירלו, צילום מסך מתוך خبر 24

איראן מטילה איפול על זהותו האמתית ונסיבות מותו של שגרירה בתימן. היא טוענת שהוא מת ממחלת הקורונה, אך בסעודיה ותימן מעריכים כי הוא נפצע אנושות בהפצצה של סעודיה על מעוזי המורדים החות'ים. השגריר, חסן אירלו, היה בכיר ב"משמרות המהפכה" ומקורבו של קאסם סולימאני, מותו הינו רווח נקי לסעודיה, ישראל וארה"ב.

לפני כמה ימים מת באיראן חסן אירלו, שגריר איראן אצל המורדים החות'ים בתימן, האיראנים טענו כי הוא מת מנגיף הקורונה. הוא זכה לכבוד גדול באיראן, להלוויה ממלכתית ולתואר "שהיד".

לפני כמה ימים מת באיראן חסן אירלו, שגריר איראן אצל המורדים החות'ים בתימן, האיראנים טענו כי הוא מת מנגיף הקורונה. הוא זכה לכבוד גדול באיראן, להלוויה ממלכתית ולתואר "שהיד"

בהלוויה השתתפו עשרות קצינים של "משמרות המהפכה" של איראן, המנהיג העליון עלי ח'מינאי והגנרל אסמעיל קאא'ני. מפקד כוח "קודס" פירסמו דברי הספד המשבחים את מאבקו של חסן אירלו למען איראן וכוחות "ההתנגדות".

חסן אירלו הוטס במבצע מיוחד מתימן לאיראן. הוא הועבר כשהוא על אלונקה במטוס צבאי של עיראק, באישורה של סעודיה, שמטילה מצור אווירי על המורדים החות'ים בתימן.

כזכור, עיראק היא המתווכת בשיחות הפיוס בין איראן לסעודיה. גם עומאן סייעה בתיווך להעברת חסן אירלו מתימן לאיראן.

בתמורה להסכמת סעודיה להטסתו של חסן אירלו לאיראן, אמורים המורדים החות'ים לשחרר כמה שבויים סעודים.

שר  החוץ האיראני אמיר חסן אלהיאן הודיע כי ארצו תגיש מחאה רשמית לסעודיה על העיכוב בהעברת חסן אירלו לאיראן לקבלת הטיפול הרפואי.

האם אכן הוא מת ממחלת הקורונה? גורמים סעודים וגם דיווחים ברשתות החברתיות של איראן טענו כי איראן משקרת בכל הקשור לנסיבות מותו של חסן אירלו, לטענתם, הוא נהרג באחת ההפצצות האוויריות של סעודיה באזור צנעא בתימן וכי הוא הועבר במצב אנוש במטוס לאיראן שם מת מפצעיו לאחר 3 ימים.

האם אירלו אכן מת מקורונה? גורמים סעודים ודיווחים ברשתות החברתיות של איראן טענו כי איראן משקרת בנוגע לנסיבות מותו, וכי הוא נהרג באחת ההפצצות האוויריות של סעודיה באזור צנעא בתימן והועבר במצב אנוש לאיראן

ייתכן שהאיראנים ניסו לטשטש את הכישלון שלהם, מכיוון שחסן אירלו היה הדמות האיראנית הבכירה ביותר בתימן שהפעילה את המורדים החות'ים בהתקפותיהם על הממשלה החוקית בתימן ועל סעודיה.

האם חסן אירלו הינו שמו האמיתי של "השגריר" האיראני בתימן?

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן "אירנא" טענה ב-22 בדצמבר כי חסן אירלו מוכר גם כגנרל עבד אלרידא שהלאא'י, מי שהיה מקורב מאוד לגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה", שחוסל ע"י ממשל טראמפ ושלמעשה סייע מבחינה צבאית למורדים החות'ים במלחמה נגד סעודיה.

מאוחר יותר, לאחר הפירסום, מחקה סוכנות הידיעות "אירנא" את המשפט המזהה את חסן אירלו כגנרל עבד אלרידא שהלאא'י.

ארה"ב הקציבה בזמנו פרס בסך 15 מיליון דולר עבור כל מי שימסור מידע שיביא ללכידתו של עבד אלרידא שהלאא'י' שהוגדר כ"מפקד כוח "קודס" בתימן. בחודש ינואר 2020 הודיעה ארה"ב כי במקביל לחיסולו של קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדאד, היה גם ניסיון לחסל את עבד אלרידא שהלאא'י בתימן אך הוא ניצל מניסיון החיסול.

קשה להכריע באמת מהי הזהות האמיתית של חסן אירלו. אין הודעה רשמית של איראן המאשרת כי הוא אכן עבד אלרידא שהלאא'י. המיסתורין סביבו מעיד עד כמה הוא היה חשוב במערך כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים וזהותו האמיתית נשמרת גם לאחר מותו.

קשה להכריע מהי הזהות האמיתית של אירלו. אין הודעה רשמית של איראן המאשרת כי הוא אכן עבד אלרידא שהלאא'י. המיסתורין סביבו מעיד על חשיבותו במערך כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים

חסן אירלו הגיע לצנעא שבתימן באוקטובר 2020, ומינויו לשגריר מטעם איראן היווה הכרה איראנית ב"מדינה" של המורדים החות'ים בתימן.

מדובר בשלב חדש בפעילות האיראנית, אחרי חיסולו של קאסם סולימאני. שלב בו מנסה איראן להגביר את השליטה בצפון תימן באמצעות פיקוח מקרוב על ידי "השגריר" החדש שלה, שמתמחה בייצור טילים בליסטיים ושיגורם ובייצור טילים נגד מטוסים.

הנוכחות והפעילות שלו בצפון תימן היוו סכנה לסעודיה ולישראל. ולכן הזדרז ממשל טראמפ והודיע בדצמבר 2020 על הכללתו של הגנרל חסן אירלו ברשימת פעילי הטרור והטיל עליו סנקציות.

לחסן אירלו לא היה שום רקע דיפלומטי. לא ברור גם כיצד הצליח להגיע לצנעא למרות המצור הסעודי על תימן.

אתר "אבאביל נט" דיווח ב-19 באוקטובר 2020 כי הוא הגיע לצנעא במטוס של האו"ם, שהביא פצועים ושבויים תימנים לצנעא, כשהוא משתמש במסמכים מזוייפים ומתחזה לאחד הפצועים. עמו הגיעו עוד 12 קצינים איראנים המתמחים בייצור טילים ומל"טים מדוייקים.

על פי כמה דיווחים, חסן אירלו אימן בעבר פעילים של ארגן חזבאללה במחנה הצבאי בהונאר צפונית לטהרן.

ה"שגריר" האיראני בתימן קיים פעילות אינטנסיבית בתימן, הוא קיים דיונים עם ראשי המורדים החות'ים ואף משתתף בטקסים רשמיים שלהם.

"אבאביל נט" דיווח באוקטובר 2020 כי אירלו התחזה לפצוע והגיע לצנעא עם מסמכים מזויפים במטוס האו"ם שהביא פצועים ושבויים תימנים לצנעא, יחד עם 12 קצינים איראנים המתמחים בייצור טילים ומל"טים מדוייקים

ב-2 בינואר 2021 הוא השתתף בטקס גדול בצנעא לזכרו של קאסם סולימאני ובנאום שנשא הוא אמר:

"תימן היא הלב הפועם של חזית ההתנגדות והיד העליונה של ציר המתנגדים והתקווה של העולם. תימן הכשילה בעקשנותה ועמידת האיתנה בפני האויבים והמצור את התוכניות של האימפריאליזם והציונות".

הוא גם ביקר בקבר של מנהיג החות'ים צאלח אלצמאד, "ראש המועצה המדינית של המהפכנים", אשר נהרג באפריל 2018 במהלך הפצצה של מטרות בתימן על ידי מטוסי הקואליציה הערבית בראשות סעודיה.

פרשנים ערבים מעריכים כי הגנרל האיראני חסן אירלו עמד מאחורי פעולת הטרור בשדה התעופה בעדן בדצמבר 2020, שבוצעה באמצעות ירי של 3 טילים מדוייקים בעת נחיתת המטוס שהביא את שרי הממשלה החדשים לתימן.

במתקפת הטרור נהרגו 26 בני אדם וכ-100 אחרים נפצעו.

ראש ממשלת תימן, ד"ר מועין עבד אלמאלכ אמר כי יש לו מידע מודיעיני כי מומחים איראנים הם שביצעו את המתקפה.

הצבת "שגריר" איראני אצל המורדים החות'ים בתימן מהווה הפרה של האמנות הבינלאומיות. המהלך האיראני הזה העיד על הניסיון של איראן להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ולהגביר את פעילות הטרור שלה במזרח התיכון. היא מייחסת חשיבות רבה לחזית בתימן ורוצה לפקח ישירות על ניהול הקרבות ועל המשא ומתן המדיני שמנהל שליח האו"ם לתימן, וגם על המגעים החשאים של ממשלת תימן עם סעודיה.

פרשנים ערבים מעריכים כי הגנרל האיראני חסן אירלו עמד מאחורי פעולת הטרור בשדה התעופה בעדן בסוף 2020, שבוצעה באמצעות ירי 3 טילים מדוייקים בעת נחיתת המטוס שהביא את שרי הממשלה החדשים לתימן

הגנרל חסן אירלו, שהתמחה בייצור טילים בליסטיים מדוייקים, זכה לתואר "המושל האיראני של צנעא". הוא היה אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, על פי הוראה מאיראן, התקפות על יעדים ישראלים במידת הצורך. לכן הפעילות שלו הייתה מסוכנת גם עבור ישראל.

הסתלקותו מהעולם הינה רווח נקי עבור ישראל, סעודיה וארה"ב. עדיין לא ידוע את מי איראן מתכוונת למנות במקומו. כנראה שיהיה זה קצין בכיר מכוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 998 מילים
סגירה