פרסום ראשון נתניהו פועל לקבל מטראמפ תמיכה בהחלת הריבונות על יישובי יו״ש

ראש הממשלה מקווה לקבל לפני הבחירות הצהרת תמיכה פומבית מנשיא ארה״ב, אשר יספק גיבוי ועידוד להחלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודים ביהודה ושומרון ● זו תהיה המתנה המדינית המשמעותית ביותר שנתניהו יקבל מהבית הלבן ועשויה להשפיע על תנודת הקולות בגוש הימין לכיוון הליכוד

בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה של רמת טראמפ בגולן, ב-16 ביוני 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד כהן/פלאש90
בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה של רמת טראמפ בגולן, ב-16 ביוני 2019

ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל על מנת לקבל לפני הבחירות הצהרת תמיכה פומבית מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אשר יספק גיבוי ועידוד להחלת הריבונות הישראלית על היישובים היהודים ביהודה ושומרון. כך אמרו אמש מקורות בלשכת ראש הממשלה לזמן ישראל.

נתניהו אינו יכול להעביר החלטה להחיל את הריבונות על יישובי יו"ש בממשלת מעבר, אולם בלשכת ראש הממשלה פועלים על מנת לקבל הצהרת תמיכה למהלך מטראמפ עצמו – מה שיאפשר לנתניהו להבטיח לבוחריו מימין החלת הריבונות אם ייבחר שוב.

זו תהיה המתנה המדינית השלישית ואולי המשמעותית ביותר שמעניק הנשיא האמריקאי לנתניהו ערב בחירות – אחרי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, וההכרה בהחלת הריבונות הישראלית על רמת הגולן.

בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, ב-25 במרץ 2019, כשטראמפ חתם על הצהרה המכירה בריבונות ישראל ברמן הגולן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, ב-25 במרץ 2019, כשטראמפ חתם על הצהרה המכירה בריבונות ישראל ברמן הגולן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

במהלך השבועות האחרונים רמזו האמריקנים כי יכירו בריבונות על היישובים היהודים. שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן אמר ביוני כי "נגלה הבנה אם ישראל תשמור חלקים מיהודה ושומרון", ושליח הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט גיבה את דברי השגריר.

"בעוד שנייה גם טראמפ יגיד את זה", אמר את מנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני לדיוויד הורוויץ, העורך הראשי של הטיימס אוף ישראל, בכתבה שהתפרסמה אתמול בזמן ישראל.

גורם בכיר בלשכת נתניהו אישר אמש את הדברים. "עד הבחירות משהו יקרה. הנשיא טראמפ יחזור על ההצהרות של פרידמן וגרינבלט בקולו. זה עשוי להיות דרמטי", אמר הגורם.

היישובים ביהודה ושומרון אינם נמצאים תחת ריבונות ישראל, וחוקים ישראלים רבים עדיין אינם חלים על השטח. במהלך השנים האחרונות נעשו צעדים רבים לקראת הסיפוח של היישובים, אבל שום דבר ממשי לא קרה. בדצמבר 2017 קיבל מרכז הליכוד החלטה על החלת הריבונות ביהודה ושומרון, אבל ההחלטה כמובן לא יושמה.

גדעון סער הציע אז את הנוסחה של החלת החוק רק על היישובים עצמם. בפברואר האחרון אמר נתניהו כי הוא מנהל שיח עם ארצות הברית על החלת ריבונות "על חלקים ביהודה ושומרון".

בנימין נתניהו עם ראש עיריית אפרת עודד רביבי, בעת ביקור ראש הממשלה בהתנחלות ב-31 ביולי 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
בנימין נתניהו עם ראש עיריית אפרת עודד רביבי, בעת ביקור ראש הממשלה בהתנחלות ב-31 ביולי 2019 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

לפני שבוע וחצי ביקר ראש הממשלה נתניהו באפרת והודיע כי אף יישוב לא ייעקר לעולם. הוא חזר על ההבטחה גם השבוע, כאשר ביקר בבית אל, אחרי הפיגוע שבו נרצח החייל דביר שורק תושב עופרה.

החלת החוק גם במתכונת המצומצמת של ריבונות על הישובים היהודיים, ללא סיפוח שטחים, היא בעלת משמעות היסטורית. פירוש הדבר הוא שאין שום הבדל בין הרצליה ובית אל, חיפה וקריית ארבע. כולם תחת ריבונות ישראלית – ומי שירצה לפנות אותם בעתיד יצטרך להעביר חוקים בכנסת ברוב קולות ולקבל תמיכה במשאל עם.

"אנחנו רוצים להחיל ריבונות על כל שטחי יהודה ושומרון, אבל נצא בריקודים אם הצהרת טראמפ תדבר על היישובים בלבד", אמרו לזמן ישראל ראשי מועצת יש"ע.

"אנחנו רוצים להחיל ריבונות על כל שטחי יהודה ושומרון, אבל נצא בריקודים אם הצהרת טראמפ תדבר על היישובים בלבד"

ואכן, רבים בימין מבקשים להחיל את הריבונות על כל יהודה ושומרון אבל עד כה נתניהו נרתע מהמהלך הזה. הוא מכיר היטב את הבעיה הדמוגרפית, את התשלום שכרוך בכיבוש השטח מחדש והוא ער לתגובות מן העולם. השאיפה של ראש הממשלה היא לצלם את המצב הנוכחי ולקוות שהפלסטינים יכירו בכך שהם מנהלים מדינה-מינוס.

החלת ריבונות גם על היישובים המבודדים שפזורים בכל השטח יסתום את הגולל על פתרון שתי המדינות, כפי שהקהילייה הבינלאומית רואה אותה. מצד שני, נתניהו יהפוך שוב לגיבור מדיני רגע לפני הבחירות, יקבע סדר יום דרמטי מול היריבים משמאל ויבנה לעצמו ולליכוד יתרון על פני הימין המאוחד.

עכשיו הכול תלוי ברצון הטוב של הידיד מאמריקה.

עוד 494 מילים
סגירה