משרד האוצר שוב ממנה נציג בעלי הון כנציג הציבור

אחרי שמינו לפני שבועיים דירקטורית ב"כלל" כנציגת הציבור בוועדה שמטרתה לבחון את מבנה הפיקוח הפיננסי, ראשי משרד האוצר בחרו במנכ"ל איגוד חברות הביטוח גיא רוטקופף כנציג הציבור בוועדה לאיתור מנהל רשות החברות ● האוצר בתגובה: רוטקופף התחייב להימנע מלפעול מול רשות החברות הממשלתיות למשך שנה מיום השלמת עבודת ועדת האיתור

מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ד"ר גיא רוטקופף (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ד"ר גיא רוטקופף

בתוך שבועיים בלבד, משרד האוצר בראשותם של השר אביגדור ליברמן והמנכ"ל רם בלינקוב הספיק למנות לשתי ועדות שונות נציגי בעלי הון על תקן נציגי כלל הציבור.

לפני שבועיים הייתה זו עו"ד מיה ליקוורניק שהצטרפה כ"נציגת ציבור" לוועדה חדשה של האוצר, אשר מטרתה לבחון את מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל. שמה של ליקוורניק עלה בעבר כמועמדת לתפקיד יו"ר בנק הפועלים ובשנה האחרונה לתפקיד יו"ר כלל. כיום היא משמשת כדירקטורית ב"כלל". במסגרת תפקידה החדש בוועדה היא תחליט איך יעוצב הרגולטור שיפקח על פעילות החברה שהיא מייצגת.

בנוסף אליה נבחר "נציג ציבור" שני – פרופ' שרון חנס. חנס ייצג בעבר את איגוד הבנקים ושמו הוזכר השנה כמי שייצג את בנק לאומי מול הפיקוח על הבנקים. גם הבנקים יושפעו מן הסתם מאותו מבנה רגולטורי שחנס אמור להיות בין אדריכליו.

בשני המקרים טענו באוצר כי לא מדובר בניגוד עניינים מאחר שהוועדה אמורה לעסוק במבנה הרגולציה הפיננסית ולא בתוכן או ברגולציה מסוימת הנוגעים לעיסוקי השניים. לא ברור האם מדובר בהיתממות של האוצר או במכבסת מילים במטרה להלבין את המינויים הבעייתיים.

בשני המקרים טענו באוצר כי לא מדובר בניגוד עניינים מאחר שהוועדה אמורה לעסוק במבנה הרגולציה הפיננסית ולא בתוכן או ברגולציה מסוימת הנוגעים לעיסוקי השניים

מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרי לפי מטרות הוועדה שהאוצר עצמו התווה, הוועדה אמורה לדאוג שהמבנה החדש של הרגולציה ישמור בצורה מיטבית על עניינם של הלקוחות מול כוחן של החברות ויקדם רגולציה יעילה ועקבית על אותן חברות. אם זה לא ניגוד עניינים לעיסוקם של השניים, או לכל הפחות לזה של ליקוורניק כיום, לא ברור מה מבחינת האוצר כן נחשב ניגוד עניינים.

אם היה נדמה שבאוצר התבלבלו לרגע בהגדרה של "נציג ציבור", בסוף השבוע שעבר התמנה ד"ר גיא רוטקופף על ידי אותם אנשים להיות חבר בוועדת האיתור למנהל רשות החברות.

רוטקופף משמש כיום מנכ"ל איגוד חברות הביטוח. הלכה למעשה מדובר בתפקיד של לוביסט עבור מגזר זה שנמצא בקשר שוטף מול החברות הממשלתיות. חברות הביטוח אותן מייצג רוטקופף מבטחות בסכומים אדירים את ציי הרכבים של אותן חברות ממשלתיות בנוסף לביטוחי הבריאות, הרכוש והדירקטורים שלהן.

באוצר לא מכחישים שהחברות הממשלתיות עובדות ישירות מול חברות הביטוח אבל באופן תמוה לא מצאו שום קשר בין אותן חברות ביטוח לאיגוד שמייצג אותן בהנהלת רוטקופף.

באוצר לא מכחישים שהחברות הממשלתיות עובדות ישירות מול חברות הביטוח אבל באופן תמוה לא מצאו שום קשר בין אותן חברות ביטוח לאיגוד שמייצג אותן בהנהלת רוטקופף

מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ד"ר גיא רוטקופף (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, ד"ר גיא רוטקופף (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"העובדה שחברות ממשלתיות רוכשות ביטוחים מסוגים שונים מחברות ביטוח שונות, אין בה, כשלעצמה, כדי ליצור עניין אישי או עסקי במינוי המוצע ועל כן אינה מעלה חשש לניגוד עניינים כלשהו", הגיבו באוצר. "לפי הנמסר ולפי בדיקה שנערכה, איגוד חברות הביטוח אינו פועל מול רשות החברות הממשלתיות".

באוצר מרגיעים שלמרות שאין לכאורה קשר בין השניים, רוטקופף התחייב להימנע מלפעול מול רשות החברות הממשלתיות למשך שנה מיום השלמת עבודת ועדת האיתור. אז ייתכן שבאמת רוטקופף לא יפעל, אבל כל מי שהוא מייצג כלוביסט ימשיך גם ימשיך לפעול מול החברות הממשלתיות.

השאלה רק מי יפעל בשביל מי במקרה הזה – האם יהיה זה המינוי העתידי בראש רשות החברות שעליו יחליט רוטקופף או שמא יהיו אלה חברות הביטוח שאותם הוא מייצג כיום?

עוד 471 מילים
סגירה