הגבלת כהונה ויכולת לקדם מדיניות

קלפי בבחירות לכנסת ה-24, 23 במרץ 2021 (צילום: Yonatan Sindel/FLASH90)
Yonatan Sindel/FLASH90
קלפי בבחירות לכנסת ה-24, 23 במרץ 2021

הממשלה מעוניינת לקדם חוק אשר יגביל את כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים. לפי אחת ההצעות, יאסר על אדם להתמודד בבחירות לאחר שכיהן כראש ממשלה במשך שמונה שנים ולפי הצעה אחרת, כהונת ראש הממשלה תופסק לאחר שמונה שנים מתחילת כהונתו, והממשלה אשר הוא עומד בראשה תהפוך לממשלת מעבר. הצעת חוק זו מתעלמת מירידת יכולת ראש ממשלה לקדם את המדיניות שהוא תומך בה כאשר כהונתו מוגבלת.

הממשלה מעוניינת לקדם חוק אשר יגביל את כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים. הצעת חוק זו מתעלמת מירידת יכולת ראש ממשלה לקדם את המדיניות שהוא תומך בה כאשר כהונתו מוגבלת

בשוק, כפי שכל אדם שהתמקח יודע, המחיר אותו נשלם תלוי (בין היתר) באיום לא לרכוש את המוצר, או לרוכשו במקום אחר. באופן דומה, תוצאתו של כל מיקוח אותו מקיים ראש ממשלה עם פוליטיקאים, תלוי באיומו של ראש הממשלה בהקדמת הבחירות, הקמת ממשלה אחרת או העברת הפוליטיקאי עמו הוא מתמקח לתפקיד אחר. כאשר ראש ממשלה אינו יכול להתמודד בבחירות נוספות, או לקראת תום כהונתו, הרי הוא אינו יכול לאיים בבחירות על שותפיו. כתוצאה מכך, יכולתו של ראש ממשלה לקדם את מדיניותו נפגעת והוא יהיה נתון יותר ללחצים משותפיו.

במידה שתוטל מגבלה, גם מבית צפוי ראש הממשלה להתקל בקשיים. מפלגת השלטון תצטרך לבחור מועמד לראשות הממשלה לפני קיומן של בחירות בהן ראש הממשלה אינו יכול להשתתף, או לפני סיום כהונתו של ראש הממשלה.

לאחר בחירת מועמד זה, יש בחלק מהמקרים למועמד לראשות הממשלה תמריץ ברור להקדים את הבחירות לכנסת או לפעול להחלפת הממשלה המכהנת. ברור שהאינטרס של אותו מועמד ואולי חלק מהשרים ושל ראש הממשלה אינו זהה. יתרה מכך, לקראת סוף כהונת ראש הממשלה, התחייבויות אשר ניתנות על ידו יבוצעו על ידי ראש ממשלה אחר שאינו מחויב אליהן בהכרח, דבר אשר עתיד להקשות על ראש הממשלה להגיע להסכמים.

האינטרס של המועמד הנבחר לראשות הממשלה מתלכד במקרה זה עם האינטרס של מועמד האופוזיציה לראשות הממשלה. ניתן לתאר מצב בו מכהן ראש ממשלה פופולרי יותר ממועמד האופוזיציה, אך האינטרסים המשותפים של מועמד מפלגת השלטון ומועמד האופוזיציה להחליפו יפגעו ביכולת ראש הממשלה לקדם את המדיניות אשר הוא מעוניין לקדם ואפילו לגרום להחלפת ראש הממשלה לפני תום כהונתו. כל זה בגלל האינטרסים הנובעים מחוסר יכולתו להתמודד שוב.

לאחר בחירת מועמד לרה"מ, בחלק מהמקרים יש למועמד לתפקיד תמריץ ברור להקדים את הבחירות לכנסת או לפעול להחלפת הממשלה המכהנת. ברור שהאינטרס של אותו מועמד ושל רה"מ המכהן אינו זהה

לדוגמה, נניח כי ראש ממשלה אשר ממשלתו נהנית מתמיכת 61 חברי כנסת מעוניין להעביר חוק בו תומכים 59 חברים מהקואליציה. כיום, ראש הממשלה יכול לאיים בבחירות או בהקמת ממשלה בהרכב שונה, במצב בו שני חברי הכנסת לא יתמכו בחוק.

במצב בו ראש הממשלה אינו יכול לאיים בבחירות, או במצב בו כהונתו עתידה להסתיים בקרוב, הרי כוח המיקוח שלו יורד ויתכן כי החוק אשר הוא מעוניין להעביר לא יעבור. יתרה מכך, למועמדים המעוניינים להתמודד בבחירות הבאות יש אינטרס לא להעביר את החוק ולגרור לבחירות.

מכיוון שלקראת סיומן של שמונה שנים מתחילת כהונתו – כוחו של ראש הממשלה יפחת, ולפני כן כוחו יפחת בגלל האינטרסים של המועמדים לרשת אותו, נשאלת השאלה עד מתי יצליח ראש ממשלה לשמור על כוחו לפני כן. האם כחצי שנה או שנה לפני בחירת יורשו על ידי מפלגתו יצליח ראש הממשלה לקדם מדיניות או שהאינטרסים של יורשיו הפוטנציאלים ימנעו זאת ממנו?

אנשים רבים משווים את הרעיון להגביל את כהונת ראש הממשלה בישראל למשטר בארה"ב, שם החוק מונע מנשיא להתמודד יותר מפעמיים ברצף. השוואה זו מתעלמת מההבדלים בין שיטת הממשל בישראל ובארה"ב.

בארה"ב מועד הבחירות קבוע בחוק ואינו ניתן לשינוי משום סיבה. מועד הבחירות בארה"ב לא שונה גם במהלך מלחמות העולם ומלחמת האזרחים. כמו כן, לנשיא המכהן בארה"ב סמכויות חוקיות רבות, הרחבות מסמכויות ראש הממשלה הישראלי.

בעיקר, נשיא בארה"ב אינו זקוק לשותפים פרלמנטרים. לדוגמה, בממשלת ישראל ראש ממשלה נדרש לרוב בממשלה על מנת לאשר החלטות. בארה"ב אין משמעות להצבעות בקרב השרים (אשר תפקידם מוגדר כמזכירים).

במצב בו רה"מ אינו יכול לאיים בבחירות, או במצב בו כהונתו עתידה להסתיים בקרוב, הרי כוח המיקוח שלו יורד ויתכן כי החוק שהוא מעוניין להעביר לא יעבור

יש לבחון את סוגיית החוק להגבלת סמכויותיו של ראש ממשלה גם לאור המגבלות שזה יטיל על התנהלותו לקראת תום שמונה השנים.

ד"ר אורי זקס הוא אבא של נועה. בנוסף, הוא כלכלן עבודה וחינוך במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 644 מילים
סגירה