מדיח כלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

הממשלה אישרה תקציב למדיחי כלים בגני ילדים. אז למה זה לוקח שנתיים לביצוע?

המשרד להגנת הסביבה העביר השבוע תקציב לרכישת מדיחי כלים שיאפשרו להוציא את כלי הפלסטיק החד פעמיים מ-3600 גני ילדים ● רק חבל שמרגע שהפרויקט המבורך יצא לדרך ועד שהמדיח הראשון יוצב בגן עלולות לחלוף כמעט שנתיים ● למה במדינת ישראל לוקח כל כך הרבה זמן לרכוש מדיחי כלים מכספי הציבור למטרה ראויה?

המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע הודעה שרוח של עליצות שרתה עליה. "בא לגן מדיח חדש", הייתה הכותרת, וההמשך: "שוברים את הכלים (החד פעמיים)".

הבשורה: המשרד הוציא התחייבויות על סך 12 מיליון שקל ל-101 רשויות מקומיות ברחבי הארץ – ממג'דל שמס עד אילת – לטובת רכישת מדיחי כלים ל-3,600 גני ילדים. המדיחים יאפשרו לגננות להיפרד סוף סוף מערימות החד"פים שבהם הפעוטות אוכלים מדי יום.

המשרד הוציא התחייבויות על סך 12 מיליון שקל ל-101 רשויות מקומיות ברחבי הארץ – ממג'דל שמס עד אילת – לטובת רכישת מדיחי כלים ל-3,600 גני ילדים

אלה חדשות מצוינות, שתהייה נוגה בצדן: כמה זמן נדרש במדינת ישראל כדי לרכוש מדיחי כלים מכספי ציבור למטרה ראויה? שהרי ההודעה החגיגית הראשונה של המשרד להגנת הסביבה על פרויקט רכישת המדיחים יצאה בדצמבר 2020, בתקופת כהונתה של השרה הקודמת, גילה גמליאל. והנה, 13 חודשים חלפו, ועדיין לא נרכש אפילו מדיח אחד במסגרת המיזם המדובר.

גורם באחת העיריות אומר שגם לא בטוח שזה יקרה בקרוב: "קיבלנו ממש עכשיו את ההתחייבות הכספית מהמשרד, אבל זה לא שמחר הולכים לחנות מכשירי חשמל, קונים מדיחים ומחלקים אותם בגנים.

פעוטון, אילוסטרציה (צילום: nilimage / iStock)
פעוטון, אילוסטרציה (צילום: nilimage / iStock)

"יכול להיות שהעירייה תצטרך לפרסם מכרז לאספקת המדיחים שכמובן ייקח זמן, יכול להיות שמחלקת החינוך תחליט שזה בעייתי לעשות את המהלך באמצע השנה, ומפה לשם יש מצב שרק בתחילת שנת הלימודים הבאה, כמעט שנתיים אחרי השקת הפרויקט, באמת יהיו מדיחים בגנים".

המהלך, כאמור, מבורך: בצהרונים ובגנים מכלים מדי יום כמויות אסטרונומיות של כלי פלסטיק חד-פעמיים. כל ילד משתמש בממוצע בחמישה כלים, ובתל אביב לבדה מדובר בכ-100 אלף כלים חד-פעמיים ביום שבתום השימוש בהם – שאורך דקות ספורות – יישארו איתנו עוד מאות שנים.

לפי המשרד להגנת הסביבה, הסבב הנוכחי של רכישת המדיחים – שמהווה כרבע מכלל הפרויקט (12 מיליון שקל מתוך 45 מיליון סה"כ) – יחסוך שימוש ב-77 מיליון פריטים חד-פעמיים במהלך שנת לימודים.

לפי המשרד להגנת הסביבה, הסבב הנוכחי של רכישת המדיחים – שמהווה כרבע מכלל הפרויקט (12 מיליון שקל מתוך 45 מיליון סה"כ) – יחסוך שימוש ב-77 מיליון פריטים חד-פעמיים במהלך שנת לימודים

לפני כשנתיים, טרום עידן הקורונה, כשנבדקה האפשרות להוציא את החד"פים מהגנים, התברר שהחסם העיקרי הוא שטיפת הכלים: העומס שהוטל על הגננות והסייעות, וההיבט העקרוני שבו שוב נשים משלמות את מחיר השמירה על הסביבה, הוביל למסקנה שכדי לזכות בשיתוף הפעולה של הצוותים ושל ההורים צריך להכניס לגנים מדיחי כלים. עיריית תל אביב אף ציידה 150 גנים במדיחי כלים וערכה פיילוט שהוכתר בהצלחה.

אב לוקח את ילדיו לגן בתל אביב, 18 באוקטובר 2020 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אב לוקח את ילדיו לגן בתל אביב, 18 באוקטובר 2020 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

השרה לשעבר גמליאל החליטה כי מאחר שבלימת מגפת החד"פים – ישראל מובילה את העולם המפותח בצריכת כלי פלסטיק לנפש – היא משימה לאומית, ומכיוון שגמילת הילדים מהתמכרות לפלסטיק כבר בגיל הרך עשויה לבסס הרגלים בריאים לטווח ארוך, יש מקום לשימוש בתקציב ממלכתי. רק שבין ההחלטה למימוש עובר זמן. המון זמן.

רבים מההורים, ששמחו לשמוע את ההצהרה של גמליאל בשעתו, היו בטוחים שעם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית (זו שכבר מתקרבת למחציתה) המדיחים ימתינו לילדיהם בגנים. הם התאכזבו לגלות שדבר לא השתנה. כשהורים זועמים בתל אביב פנו בתלונה לעירייה, הם נענו שהעירייה ממתינה לאישורים מהמשרד להגנת הסביבה.

בירור קצת יותר מעמיק העלה שהבקשות שהעירייה הגישה היו מרושלות: הן לא כללו את ההוכחה הדרושה שבגנים שעבורם מבקשים לרכוש מדיחים יש בכלל הזנה. "לא נממן מדיח במתנה לגן שבכלל לא אוכלים בו", אמרו אז במשרד להגנת הסביבה. עיריית תל אביב נשלחה לעשות שיעורי בית ולשפר את ההצעה וזו הוגשה לבסוף רק ערב חגי תשרי – מה שמציב את תל אביב אי שם בירכתי התור.

אז מה באמת גורם לתהליך כזה לקחת כל כך הרבה זמן? לפני מספר שבועות, ביום הסביבה בכנסת, הסבירה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שהמשרד הוצף בפניות מכ-200 עיריות ורשויות מקומיות והתקשה לעמוד בעומס. "אנחנו לא משרד ענק והיינו צריכים לעבור גן גן, רשות רשות, ולבדוק את הבקשות", כדבריה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הסבירה שהמשרד הוצף בפניות מכ-200 עיריות ורשויות מקומיות והתקשה לעמוד בעומס. "אנחנו לא משרד ענק והיינו צריכים לעבור גן גן, רשות רשות, ולבדוק את הבקשות"

תמר זנדברג, גילה גמליאל (צילום: פלאש90, מונטז')
תמר זנדברג, גילה גמליאל (צילום: פלאש90, מונטז')

גורם באחת העיריות מתאר את התהליך המסורבל מנקודת מבטו: "ברגע שהמשרד מפרסם קול קורא, נדרשים בין חודש לכמה חודשים כדי להגיש בקשה. זה המון טפסים שצריך למלא. אחרי שמגישים לוקח להם כמה חודשים לעבור ולאשר. אני מניח שזה אנשים שעושים את זה בנוסף לתפקיד הרגיל שלהם.

"אחרי שהם מאשרים שהבקשה עומדת בקריטריונים, זה עולה לאישור של ועדת השיפוט. כל דבר כזה לוקח זמן וצריך לזכור שגם אחרי שקיבלנו את ההתחייבות הכספית, מרגע שנקנה את המדיחים יעברו כמה חודשים עד שנראה את ההחזר הכספי עצמו".

מדובר בפרויקט שאפתני שאמור להקיף 13,500 גנים וכעת נבדק סבב נוסף של בקשות – ביניהן של ערים גדולות כמו ראשון לציון, חיפה וכאמור תל אביב.

בכתב ההתחייבות שאחת העיריות קיבלה לאחרונה מהמשרד להגנת הסביבה, שהגיע לידי זמן ישראל, מצוין שהתקציב נועד לרכישת מדיחים, לרכישת כלים רב-פעמיים, ליום הדרכה לגננות, ולהסברה.

ההנחיות יורדות לפרטי פרטים ברזולוציה שבעיריות לא מחבבים, בלשון המעטה. אחד התנאים להעברת הכסף הוא ש"המדיח יהיה בעל תכנית הפעלה של 70 מעלות לחות בדירוג אנרגטי A".

ההנחיות יורדות לפרטי פרטים ברזולוציה שבעיריות לא מחבבים, בלשון המעטה. אחד התנאים להעברת הכסף הוא ש"המדיח יהיה בעל תכנית הפעלה של 70 מעלות לחות בדירוג אנרגטי A"

מדיח כלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מדיח כלים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

כמו כן, המשרד להגנת הסביבה דורש קרדיט בולט: "על גבי מדיח הכלים יצוין בחזיתו במקום בולט לעין 'נרכש בסיוע המשרד להגנת הסביבה'", נכתב ברשימת התנאים להעברת התשלום, ובנוסף: "יודגש כי כל סימון נוסף אחר על גבי מדיח הכלים יבוצע רק לאחר קבלת אישור מראש ובכתב מהמשרד להגנת הסביבה".

כמו כן, המשרד להגנת הסביבה דורש קרדיט בולט: "על גבי מדיח הכלים יצוין בחזיתו במקום בולט לעין 'נרכש בסיוע המשרד להגנת הסביבה'", נכתב ברשימת התנאים

"אחר כך מתפלאים שאנחנו אומרים שהם נכנסים לנו לוורידים", אומר גורם באחת העיריות.

הדרך הארוכה והמפותלת אל המדיח הנחשק קרובה יותר לקו הגמר מאשר להתחלה: מרגע שניתנה ההתחייבות הכספית, לעיריות יש פרק זמן קצוב של 12 חודשים לממש אותה.

צריך לקוות שהן לא ינצלו את כל הזמן הזה ויגיעו מוכנות עם המדיחים לתחילת שנת הלימודים הבאה לכל המאוחר. גם כך, זה אומר שמרגע שהתקבלה ההחלטה העקרונית להוציא את החד"פים מהגנים ועד הביצוע בפועל – נעשה שימוש במאות מיליוני כלי פלסטיק חד-פעמיים בגנים ברחבי ישראל.

עוד 937 מילים
סגירה