הם מפחדים

חיים ולדר במשרדו בבני ברק ב־2011 (צילום: /Wikipedia CC BY-SA 3.0דוד25)
/Wikipedia CC BY-SA 3.0דוד25
חיים ולדר במשרדו בבני ברק ב־2011

המגזר החרדי עבר טלטלה חזקה בתקופה האחרונה. התאבדות חיים ולדר אחרי פרסום פרשת הפגיעות מסעירה את המגזר. יש דעות לכאן ולשם, תהיות אם להאמין לנפגעות או לא, קמפיינים אמיצים ובלגן עד לב השמים.

ובתווך, בתוך כל הסערה, נאלם קולם של המנהיגים החרדיים. כן, אלו שנוסעים מעיירת פיתוח אחת לשנייה כדי לקושש שלושה קולות למפלגתם, אלו שיודעים היטב לנסח קולות קוראים ומנשרים בכל סכסוך על סגן רל"ש בעיריית ירוחם, ולהוציא את הכביסה המלוכלכת איש על מחנה רעהו בכל הכוח (כן כן, תבדקו בארכיונים את הבחירות המוניציפליות ב-2018 או את הפילוג החרדי ב-1988 ותופתעו).

בסערת חיים ולדר נאלם קולם של המנהיגים החרדיים. כן, אלו שנוסעים מעיירת פיתוח אחת לשנייה כדי לקושש קולות למפלגתם, אלה שמיטיבים לנסח מנשרים בכל סכסוך על סגן רל"ש בעיריית ירוחם

ודווקא כעת – שתיקה רועמת. גם כשכבר יצא מסר מטעמו של הרב גרשון אדלשטיין בעניין – הוא כלל מסרים בגנות לשון הרע ורכילות, על חובת השתיקה המוחלטת ופניה רק לגורמים האמונים על כך ומומחים לעניין.

לא, הכוונה היא לא למשטרה, כי במגזר נמנעים מפניה למשטרה בנושא. למי כן? לגורמים האמונים על כך ומומחים בעניין. מי זה? רמז: אף אחד. כמובן שהמסר היה מלווה ברמיזות לכיוונו של אהרן רבינוביץ', כאילו מדובר ברוצח ושופך דמים, והדגיש שוב ושוב את חשיבות השתיקה והצנעת העניין.

מה עומד מאחורי השתיקה הזו? למה אין כמעט אף מנהיג חרדי שמצא לנכון לחבק את הנפגעות, ולדבר על חומרת העניין מהבחינה הזו? נכון, היו רבנים אמיצים כמו הרב שמואל אליהו ורבנים נוספים שנכנסו לעובי הקורה, והוציאו הודעות תמיכה וחיזוק לנפגעות. נכון, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו מצא לנכון לשלוח מסר תמיכה בהן (לכאורה לאור הביקורת הציבורית עליו). הבעיה היא שאף לא אחד מהם הוא רב שמייצג את המיינסטרים החרדי. כן, גם הרב הראשי לא מהווה ממנהיגי המגזר. בשום סיטואציה.

דווקא כעת – שתיקה רועמת. גם כשכבר יצא מסר מטעם הרב גרשון אדלשטיין בעניין – הוא כלל מסרים בגנות לשון הרע ורכילות, על חובת השתיקה המוחלטת ופניה רק לגורמים האמונים על כך. רמז: אף אחד

השתיקה מונעת מסיבה אחת: הרצון להמשך המצב הקיים. לא, איני מאשים חלילה את כל רבני המגזר החרדי ברצון להמשיך את תרבות האונס. כן נראה מההתנהלות המזעזעת שלהם בפרשיה שנוח להם יותר לשמר את המצב הקיים. לא לתת לגופים מסויימים, חיצוניים או פנימיים, עיתונאיים או טיפוליים – לזעזע את עולמם. 

סערות בתוך המגזר והתפתחויות שאינן תלויות ברבנים – מזה בדיוק הם מבקשים להימנע. מאיבוד המושכות. ומהחשש ההיסטרי שלא הם יכתיבו את סדר היום אלא המציאות. הפחד מהעובדה שהתנהלותם ודעתם של אנשים עשויה להיות מוכתבת על ידי גורמים חיצוניים או על ידי מעשים – מזעזעים ככל שיהיו – של אדם כזה או אחר – לא נותן להם מנוח.

היטיב להגדיר זאת העיתונאי ישראל פריי, שערך הקבלה בין סערת ולדר לאסון מירון. גם אז ההנהגה החרדית הסתגרה והגנה על עצמה – עד שלבסוף הפסידה. דומה שגם כאן, ההנהגה הפסידה – לפחות באופן חלקי.

חלק ניכר מהציבור מבין שאי אפשר לעצום עיניים ולתת למציאות המחרידה הזו להמשיך להתקיים באין מפריע, שאסור לשתוק. חלק ניכר מהציבור מבין שצריכה להישמע זעקה, מהשטח, שתצעק את קולם של הנפגעים ותמנע את המקרים הבאים.

ומנגד, לא ניתן להתעלם מהנזק העצום שגורמים הרבנים בניסיונות ההשתקה שלהם. כן, ילד שמתחנך שלדבר על פגיעות זה "לשון הרע ושפיכות דמים" – ישתוק כשייפגע. נפגע ששומע מסרי אימה בגנות הדיבור על הפגיעה, תוך שאותם רבנים מתיימרים לקבוע לו את אופי הפנייה המדוייק (לגופים שאינם קיימים, כזכור) – עשוי להישאר להתמודד אתה לבדו. עצוב.

רבים בציבור מבינים שצריך לזעוק את קול הנפגעים. מנגד, לא ניתן להתעלם מהנזק העצום שגורמים הרבנים בניסיונות ההשתקה שלהם. ילד שמתחנך שלדבר על פגיעות זה "לשון הרע ושפיכות דמים" – ישתוק כשייפגע

יש כל מיני פתרונות שצצים, אך בסיבה שאיפשרה את חופשיותו של ולדר, טמונה הבעיה. וזו בעיה מקיפה. לכן הקמת גוף רבני שיטפל בבעיות לא מספקת, משום שגם אז הגוף ישרת את המטרה: שליטה מלאה על השתלשלות האירועים בלי קשר בהכרח למציאות ולצורך בשטח.

דרוש מענה נרחב יותר, גוף עצמאי, לא עסקני ולא ממוסד – שיקבל בשעת הצורך את מלוא הגיבוי הרבני, לפי המציאות בשטח. ככל שיהיו פוגעים וככל שיידרש בכדי לעצור אותם מלהמשיך הלאה בפשע.

אחרת, המציאות הקיימת כיום במוסדות החינוך, תמשיך להתקיים. מקרי פגיעות יסתיימו, במקרה הטוב, בהשעיה של הפוגע תוך חוסר מענה לנפגעים, וגרוע מכל – טיוח מוחלט והשתקה שמאפשרים לפוגע, לעיתים, להמשיך במעשיו במקום אחר, ומסכנים את נפשם של הנפגעים ולעתים אף את חייהם.

שלום קופילוביץ הוא צעיר בוגר המגזר החרדי, מתעניין בפוליטיקה ותקשורת ומשרבט מלים להנאתו מעת לעת. מאמין בכל ליבו ונפשו בליברליזם, אקטיביזם והכלת האחר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לדעתי העיכול של פרשית ולדר הגיע לכדי עיכול בגלים זה דבר חדש שמתפוצצת כזאת פרשיה במגזר ועוד עם אחד ה"דגולים" בנושא חינוך אני חושבת שחלק ממנגנוני ההגנה מפני החרדה של המבוגרים ואפילו הרבני... המשך קריאה

לדעתי העיכול של פרשית ולדר הגיע לכדי עיכול בגלים
זה דבר חדש שמתפוצצת כזאת פרשיה במגזר ועוד עם אחד ה"דגולים" בנושא חינוך
אני חושבת שחלק ממנגנוני ההגנה מפני החרדה של המבוגרים ואפילו הרבנים
היה הניסיונות להשתיק, לפנות רק לגורמים מקצועיים וכו'
זה פשוט הקושי לעכל …
אבל לאט לאט זה התעכל עם כל הצער
והגישה היום שונה לחלוטין
ועדיין יש למגזר החרדי עוד דרך
שיעורי מוגנות יותר בפתיחות וכו…

עוד 681 מילים ו-2 תגובות
סגירה