ישראל איננה מדינת אפרטהייד, אבל גם לא מציאה גדולה

פלסטיני עומד על גדר ההפרדה ליד מחסום קלנדיה, בין רמאללה וירושלים. 23 בספטמבר 2011 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
פלסטיני עומד על גדר ההפרדה ליד מחסום קלנדיה, בין רמאללה וירושלים. 23 בספטמבר 2011

יאיר לפיד צדק בהבחנתו השבוע שבשנה הקרובה ישראל תוצג יותר ויותר על ידי מבקריה כ"מדינת אפרטהייד". סביר שיתעצבן ונכון שידאג: זו השוואה היסטורית שגויה מהסוג שעיתונאים רציניים אמורים לדחות – אבל כמה רציניים כבר יש?

כיוון שלפיד הוא כעת שר החוץ, ניתן לצפות שהמסרים של ישראל יתמקדו בהדפת ההשמצה הזו. אין בעיה, אבל הייתי חוסך גם קצת אנרגיות לקרב האמיתי. אם ישראל תשרוד, זה יושג על ידי מדיניות נבונה ואמיצה – לא התעקשות על הקבלות מדויקות.

ניתן לצפות שמסרי ישראל יתמקדו בהשמצה שהיא מדינת אפרטהייד. אבל הייתי חוסך אנרגיות לקרב האמיתי. אם ישראל תשרוד, זה יושג ע"י מדיניות נבונה ואמיצה – לא התעקשות על הקבלות מדויקות

לגופו של עניין, הטיעון נגד השמצת מדינת האפרטהייד די ברור. האפרטהייד היה הסדר דרום אפריקאי שחילק זכויות לפי שייכות גזעית. הלבנים, שהיו כעשירית מהאוכלוסייה, זכו למעמד הגבוה ביותר; אחריהם הגיעו אסייתים וצבעונים, ובמקום האחרון האפריקאים השחורים, שהיו רוב מכריע. במשך קצת יותר מ-40 שנות הביזיון, מנעו מהשחורים את זכות ההצבעה ועוד שלל חרויות.

בישראל, לעומת זאת, הערבים הם אולי אזרחים סוג ב' במובנים שונים, אבל הם בהחלט יכולים להצביע (בבחירות הוגנות, שלא כמו בעולם הערבי בדרך כלל). מעמדם דומה לזה של השחורים בארצות הברית: מקופחים משהו, אבל לא קורבנות אפרטהייד.

ישראל גם תאמר שהאפרטהייד עסק בגזע והיהודים אינם גזע. למרות שבתפיסה הציונית הם בהחלט מהווים לאום או קבוצה אתנית, ומחקרים רבים מצביעים על בסיס גנטי משותף נרחב, העם בכללותו הוא רב-גזעי בעליל (ואפשר להצטרף אליו באמצעות גיור דתי).

כל זה היה יותר משכנע אלמלא המצב בגדה המערבית. בשטח זה ישראל אכן מיישמת מערכות משפט שונות עבור מתנחלים יהודים (החיים תחת החוק הישראלי בצורה כזו או אחרת) ופלסטינים.

**שלטון אחד – שתי מערכות חוק**tinyurl.com/acri-2lawsמאז 1967 המפקד הצבאי, הכנסת ובתי המשפט כוננו ביהודה ושומרון שתי…

Posted by ‎האגודה לזכויות האזרח בישראל‎ on Tuesday, November 25, 2014

אף על פי כן, כאשר ניהלתי את סוכנות AP בארץ ולאחר מכן באזור דחיתי לחלוטין את השוואת האפרטהייד. אולי בתור טרחן לא אהבתי את הזילות של האפרטהייד האמיתי (כפי שלא הייתי מצמיד את המינוח "שואה" לכל מקרה של רצח עם).

כשניהלתי את סוכנות AP בארץ ובאזור דחיתי לחלוטין את השוואת האפרטהייד. אולי כטרחן לא אהבתי את זילות האפרטהייד האמיתי (כפי שלא הייתי מצמיד את המינוח "שואה" לכל מקרה של רצח עם)

באופן דומה, דחיתי את רוב התעמולה משני הצדדים. הפלסטינים רוצים שהביטוי "בלתי חוקית" יוצמד לכל התייחסות להתנחלות (כולל "שכונות יהודיות" במזרח ירושלים). ואצל הישראלים כל חשוד הוא מחבל וכל פעולה עויינת היא טרור; חשבתי שהגענו לשיא האבסורד הלא-מודע-לעצמו עם "טרור הבלונים" של החמאס (איזה זילות!) ואז הגיע ה"טרור המדיני" של אבו מאזן המסכן.

אני מזהיר את המסבירים החדשים שלא כולם יהיו כל כך שמרנים עם ההיסטוריה וחסינים מפרופגנדה.

חלק מהבעיה הוא שרוב אוכלוסיית העולם כיום נולדה לאחר נפילת האפרטהייד האמיתי. קשה לגרום לאנשים לדקדק בדקויות של העניין כאשר אינם זוכרים את העניין עצמו (וכנראה גם לא יודעים לאתר את דרום אפריקה על המפה בלי גוגל).

ישראל תצטרך לעבוד קשה כדי למנוע מהמונח להתקשר אליה יותר מאשר אל האפריקנרים בסופו של דבר. אני די בטוח שהיא תידרש לטיעונים המשניים, ושם היא לא נראית במיטבה:

1

ראשית, זה שישראל הציעה פעמיים לפלסטינים עסקאות חלוקה מרחיקות לכת ללא הועיל. זה טיעון נכון שעבר זמנו. ממשלות ישראל מאז 2009 לא הציעו בפומבי דבר בעל ערך, והימין הישראלי מתייחס בימים אלה אפילו לפגישה עם מחמוד עבאס (רק השבוע, של שר הביטחון בני גנץ) כמעשה של בגידה. ובכל זאת, הפלסטינים פישלו בענק, כך שלטיעון מגיע ציון של כמעט טוב.

2

שנית, שהגדה המערבית היא לא בישראל, כך שגם אם מה שקורה שם הוא נורא, זה איכשהו לא צריך להיחשב. זה ייראה בעיני עיתונאים רבים כבולשיט, מאחר שישראל שלטה בשטח כבר 54 שנים וזה לא עומד להשתנות; היא בונה שם ערים ליהודים ואחת האוניברסיטאות שלה נמצאת עמוק בתוך השטח; והמתנחלים מצביעים בבחירות, בניגוד לישראלים שחיים בחו"ל. אם ישראל לא סיפחה רשמית את הגדה זה מחשש להפיכת 3 מיליון פלסטינים לערבים ישראלים שמצביעים לכנסת. לטיעון הזה מגיע ציון מספיק.

דחיתי את רוב התעמולה משני הצדדים. הפלסטינים רוצים שהביטוי "בלתי חוקית" יוצמד לכל התנחלות. ואצל הישראלים כל חשוד הוא מחבל וכל פעולה עויינת – טרור. לא כולם יהיו סקפטים כמוני

3

שלישית, שהפלסטינים (שלא כמו השחורים בדרום אפריקה) כן נהנים מהזכות להצביע, ברשות הפלסטינית שהוקמה בשנות ה-90. הבעיה כאן כפולה: לרשות יש בעיקר סמכויות ברמת העירונית ואילו הסמכויות האמיתיות שמורות בידי ישראל; ובכל מקרה הרשות לא ערכה בחירות מזה עידנים. העובדה ששטחי הרשות הם איים מוקפים בשטח שבשליטה מוחלטת של צה"ל מעוררת הקבלה עגומה לבנטוסטנים. טיעון זה זוכה לציון בלתי מספיק.

4

רביעית, שרבים מהפלסטינים הם באמת טרוריסטים, אחרת הדיכוי היה פחות הכרחי. כדי להבין מדוע הטיעון הזה זוכה לטיעון נכשל, עיין ערך כל כיבוש צבאי שהיה בהיסטוריה (וכן, אני יודע שפלסטינים רבים חומדים את כל שטח ישראל).

5

לבסוף, ישראל תטען שיש גרועים ממנה בעולם. ישראל אכן נבחנת בסטנדרטים גבוהים יותר, של המערב המודרני בעקרון, והיא מעדיפה שלא. במקום ציון, הטיעון העצוב הזה מעלה השאלה: ציונים – הזוהי הציונות? לאן נעלם האור לגויים?

לא, אף אחד מהטיעונים האלה לא יעבוד. גם לא אם הפרזנטור יהיה גאון הסברתי כמו לפיד (או אפילו בנימין נתניהו). זה לא יעבוד כי בעוד שהטקסט של השוואת האפרטהייד שגוי, הסאבטקסט נכון. הסאבטקסט הוא שהמצב בגדה המערבית הוא בושה וחרפה. אם תצליחו להביס את הנסיון להצמיד לישראל את המילה אפרטהייד, מילה מעליבה אחרת תופיע במקומה.

אף אחד מהטיעונים האלה לא יעבוד. גם לא אם הפרזנטור יהיה גאון הסברתי כלפיד (או אפילו נתניהו). זה לא יעבוד כי בעוד שטקסט השוואת האפרטהייד שגוי, הסאבטקסט נכון

בזמן שמגייסים את מיטב מסבירי ישראל כדי להביס את טרור האפרטהייד, טרור אמיתי יתפוצץ בסופו של דבר שוב. הסימנים לכך נראים כבר בשטח.

האסון הזה לא יסתיים בדיונים מתוחכמים על השוואות היסטוריות. הוא יסתיים כנראה באחת משתי דרכים: ישראל תיזום חלוקה, או שהפלסטינים יפרקו את הרשות וידרשו סיפוח, בתמיכת כל העולם.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
20 אמנים ואמניות פרשו מפסטיבל סידני 2022, כי שגרירות ישראל מממנת ונותנת חסות לאחד המופעים (של אוהד נהרין). תוכל לקרוא על כך בהרחבה בגרדיאן (https://tinyurl.com/5fa95tn6). אני בטוח שהנימ... המשך קריאה

20 אמנים ואמניות פרשו מפסטיבל סידני 2022, כי שגרירות ישראל מממנת ונותנת חסות לאחד המופעים (של אוהד נהרין). תוכל לקרוא על כך בהרחבה בגרדיאן (https://tinyurl.com/5fa95tn6). אני בטוח שהנימוקים בכתבה מיד ישכנעו את המחרימים לשוב לפסטיבל.

מאוד מסכים. אני נותן משמעות רבה למילים וניסוחים, וחורה לי הזילות של מושגים משני הצדדים כדי לזעזע, אך למעשה מרוקנים את המילים מתוכנן. האפרטהייד הוא שטות, והטרור המדיני הוא שטות. והפתרון ... המשך קריאה

מאוד מסכים.
אני נותן משמעות רבה למילים וניסוחים, וחורה לי הזילות של מושגים משני הצדדים כדי לזעזע, אך למעשה מרוקנים את המילים מתוכנן.
האפרטהייד הוא שטות, והטרור המדיני הוא שטות.
והפתרון הוא אכן במעשים.

עוד 876 מילים ו-4 תגובות
סגירה