אבות הומוסקסואלים אשר חזרו לישראל מנפאל, שם הפכו לאבות בהליך פונדקאות. 2014 (צילום: Gideon Markowicz/FLASH90)
Gideon Markowicz/FLASH90

ישראל הפסיקה את אפליית הלהט"ב, אך הוויכוח העולמי על הפונדקאות רחוק מסיומו

ישראל הייתה הראשונה בעולם שהסדירה את הפונדקאות בחוק - אמנם בהסדר עקום ולא הוגן - בשעה שמדינות אחרות אסרו על קיומה או השאירו אותה לשוק הפרוע ● התיקון לחוק הפונדקאות שנכנס לתוקפו השבוע מוציא את ישראל מרשימה שחורה של מדינות מפלות שאפשרו פונדקאות רק לזוגות הטרוסקסואליים ולנשים, ומכניס אותה לעולם שמתווכח על סוגיית הפונדקאות כבר 35 שנה

השבוע נכנס לתוקף חוזר משרד הבריאות המעדכן את חוק הפונדקאות באופן שמאפשר גם לגברים יחידים, זוגות הומוסקסואלים וטרנסג'נדרים גישה להיעזר בפונדקאיות להביא ילדים לעולם – כפי שמתאפשר כיום לזוגות הטרוסקסואלים ולנשים יחידות.

אחרי 25 שנה של אפליה לרעת הלהט"ב בנושא, שר הבריאות ניצן הורוביץ הצהיר בשבוע שעבר: "זה יום הסטורי למאבק הלהט"בי בישראל. אנחנו שמים סוף לעוול ולאפליה של שנים. לכל אחד הזכות להורות".

מדבריו של הורוביץ משתמע שישראל נכנסת כעת למועדון של מדינות מתקדמות ותקינות פוליטית שבהן הפונדקאות מותרת לכולם ומהוות מודל לכיוון הנכון שהעולם כולו הולך אליו. זוהי ראייה סובייקטיבית שמשקפת את עולם הערכים של הורוביץ. בפועל, העולם, כולל המדינות הנאורות והמפותחות ביותר, מפולג גם היום במחלוקת סוערת סביב סוגיית הפונדקאות.

בניגוד לישראל, רוב המדינות אינן מפלות בנושא בין להט"ב להטרוסקסואלים ובין נשים לגברים. יש מדינות שבהן הפונדקאות מותרת לכולם באופן גורף וכאלה שאוסרות עליה לגמרי. ויש גם מדינות שפשוט לא התמודדו עם הבעיה ולא חוקקו חוקים בנושא, מה שמאפשר בפועל שוק פרוע של סחר בפונדקאות.

יש מדינות שבהן הפונדקאות מותרת לכולם באופן גורף וכאלה שאוסרות עליה לגמרי. ויש גם מדינות שפשוט לא התמודדו עם הבעיה ולא חוקקו חוקים בנושא, מה שמאפשר בפועל שוק פרוע של סחר בפונדקאות

3,000 שנות פונדקאות

אנשים עקרים היו קיימים תמיד, וזוגות אצילים העסיקו נשים פונדקאיות כבר לפני אלפי שנים, לרוב שפחות. הגבר קיים יחסים עם הפונדקאית, שלמעשה הייתה אמו הביולוגית של הילד, ובחלק מהמקרים גם הניקה אותו וטיפלה בו, ובכל זאת הוא נחשב לבנה של אשתו הרשמית, האצילה והעקרה של אביו.

בסיפור המקראי, זה היה ההסדר בין שרה אשת אברהם להגר לגבי ישמעאל, שנחשב לבנה של שרה עד שזו החליטה להתנער ממנו כשילדה את יצחק.

הסדר הפונדקאות העתיק היה מעוגן בחוקי חמורבי ובחוקי מצרים והודו העתיקות – אך לא במצוות התורה. בהלכה היהודית הוא נחשב לסוגיה סבוכה ולא פתורה, וכך גם בחדית' המוסלמית. הכנסייה הקתולית וחלק מהכנסיות הפרוטסטנטיות אסרו על פונדקאות, בטענה שמדובר בעבדות.

שרה מציגה את הגר לאברהם, ויסנט רודס
שרה מציגה את הגר לאברהם, ויסנט רודס

ב-1790 ערך המנתח ג'ון הנטר את ההזרעה האנושית הראשונה, שבה תרם "זרע של סטודנט נאה" לזוג עקר. מאז, נשים שימשו כפונדקאיות אחרי שקיבלו תרומת זרע. במאה ה-19 ההליך נחשב לטאבו חברתי ודתי והתקיים במחתרת. במאה ה-20 נוסדו מרפאות פוריות שבהן הוא נעשה בצנעה וקיומו לא הוסדר בחוק. רק ב-1976 נחתם בארה"ב החוזה הראשון שהסדיר פונדקאות בתרומת זרע.

ב-1977 נערכה בבריטניה ההפריה החוץ-רחמית (IVF) הראשונה, שבעקבותיה נולדה "ילדת המבחנה" לואיס בראון. ב-1985 התקיים בארה"ב הליך הפונדקאות המודרני הראשון. שאנון בוף, עקרת בית מדטרויט, הרתה וילדה עבור בני הזוג אליוט ושנדי את בתם שירה מזרע וביצית שלהם שהושתלו ברחמה תמורת 10,000 דולר. לפי ראיונות עמם, גם הזוג וגם הפונדקאית היו מרוצים ומאושרים.

אבל הטכנולוגיה החדשה פגשה חברה אנושית שלא הייתה מוכנה לה.

האישה ש"מכרה את גופה" לא מתחרטת

ב-1985 – השנה שבה בוף ילדה תינוק בפונדקאות מלאה – קים קוטון, צעירה בריטית ענייה, נשואה ואם לפעוטות, ילדה תינוק לזוג אמריקאי מזרעו של הגבר שהוזרע לרחמה תמורת 6,500 ליש"ט. האירוע דלף לצהובונים וחולל שערורייה. הכותרות זעקו "התינוק נולד למכירה", "מכרו גוף של אישה במחיר של שטיח ווילונות" ו"זה לא טוב יותר מזנות".

תוך כדי ההיריון של קוטון נחקק בבריטניה חוק שאסר למכור שירותי פונדקאות. כשהתינוק נולד, הרשויות בבריטניה סירבו לאפשר לקוטון להעביר אותו להוריו, שעתרו לבית המשפט, ניצחו וקיבלו את הילד. בזמן המשפט, במשך כשבועיים, התינוק הוחזק בידי הרשויות והורחק גם מהוריו וגם מקוטון.

קים קוטון ילדה תינוק לזוג אמריקאי תמורת 6,500 ליש"ט. האירוע דלף וחולל שערורייה. הכותרות זעקו "התינוק נולד למכירה", "זה לא טוב יותר מזנות". תוך כדי ההיריון נחקק בבריטניה חוק שאסר למכור שירותי פונדקאות

קים קוטון, פונדקאית בריטית (צילום:PA Images / Alamy )
קים קוטון, פונדקאית בריטית (צילום: PA Images / Alamy)

החוק החדש אסר על נשים בריטיות לשמש כפונדקאיות בתשלום, אך לא התייחס לפונדקאות שנעשית בלא תמורה, וכזאת המשיכה להתקיים. קוטון עצמה שימשה אחר כך שוב, בהתנדבות, כפונדקאית לחברים, להם ילדה זוג תאומים, שאיתם היא בקשר טוב עד היום.

מהראיונות שקוטון העניקה אחר כך עולה שהפונדקאות בתשלום הייתה אירוע מטלטל שהותיר אותה ברגשות מעורבים וסותרים. בטקסט שכתבה בעיתון "הגארדיאן" ב-2002 היא כתבה: "היינו תפרנים, ישבתי בבית ושמעתי בטלוויזיה על פונדקאות, וחשבתי, למה שלא אעשה את זה?"

עוד סיפרה שבחברה ששכרו אותה התנהגו כלפיה "ברשעות", נעלו אותה בשירותים כדי שלא תראה לאן לוקחים את התינוק, ולא סיפרו לה מי הם ההורים. "זאת כמו דלת שנטרקה בפניי לנצח. לעולם תהיה בי חרטה על כך שנתתי להם לנתק אותה ממני".

קוטון סיפרה כי בחברה ששכרו אותה נעלו אותה בשירותים שלא תראה לאן לוקחים את התינוק, ולא סיפרו לה מי הם ההורים. "זאת כמו דלת שנטרקה בפניי לנצח. לעולם תהיה בי חרטה על כך שנתתי להם לנתק אותה ממני"

אתר הגארדיאן הצמיד לטקסט את מילות החיפוש "סחר בבני אדם" אף שקוטון לא השתמשה בה.

ואילו בראיון מ-2017 ל"אינדיפנדנט" קוטון אמרה:

"לא הייתי מוכנה לכך, הייתי צעירה מאוד, אבל בדיעבד זאת הייתה חוויה מדהימה ואני שמחה שעזרתי לזוג לזכות בילד. הדבר היחיד שמצער אותי, היה שלא נתנו לי להיות בקשר עם התינוק", וכן "הכותרות הנוראיות בעיתונים". על הפונדקאות השנייה, הוולונטרית, אמרה "קיבלתי פיצוי על הכול ברגע הנפלא שבו הגשתי להם את התינוקות".

תוך שנים מעטות, הסכר נפרץ והפונדקאות הפכה לתעשייה משגשגת. בשנים הראשונות רוב הלקוחות היו נשים עקרות, ובמהרה הגיעו גם גברים רווקים וזוגות של גברים הומוסקסואלים, שהפכו במאה ה-21 לרוב הגדול.

אב מארגנטינה לוקח את בנו שנולד בעזרת פונדקאית באוקראינה (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
אב מארגנטינה לוקח את בנו שנולד בעזרת פונדקאית באוקראינה (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

הכותרות על קים קוטון הציתו בעולם המערבי מחלוקת עזה, שטרם נפתרה, בין ארגוני זכויות נשים ותנועות סוציאליסטיות, לצד כנסיות נוצריות – המתנגדות לפונדקאות בטענה שמדובר בניצול נשים וסיכון בריאותן ואף בסחר בנשים וילדים – לארגונים ומפלגות ליברליים וארגוני זכויות להט"ב שתומכים בה.

חלק ממדינות מערב אירופה הוציאו את הפונדקאות מחוץ לחוק בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, שוויץ, אוסטריה, פינלנד ונורווגיה אוסרות עד היום לקיים הליכי פונדקאות בשטחן.

חלק ממדינות מערב אירופה הוציאו את הפונדקאות מחוץ לחוק בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, שוויץ, אוסטריה, פינלנד ונורבגיה אוסרות עד היום לקיים הליכי פונדקאות בשטחן

במדינות הללו אין איסור על פונדקאות מחוץ לגבולן, ואזרחיהן נעזרים בפונדקאיות ממדינות אחרות, בעיקר במזרח אירופה.

בבריטניה האיסור על מסחר בפונדקאות נשאר עד היום, אך הנושא נותר במחלוקת עזה. עורכת הדין הבריטית דיאנה ברהמס, למשל, תקפה את החוק בחריפות במאמר במגזין הרפואי The Hastings. "הציבור הבריטי הגיב למקרה קים קוטון בזעם ותיעוב כה גדולים שהפרלמנט נחפז לחוקק חוק גרוע", כתבה ברהמס, "האם הזעם מוצדק? לא ברור לי למה… האיסור על הפונדקאיות לקבל תשלום לא הוגן ולא חכם".

ב-2008 נחקק בבריטניה חוק משלים שהתיר והסדיר "פונדקאות אלטרואיסטית", תחת רגולציה מחמירה. לפי החוק, הפונדקאות מאורגנת בידי המדינה בלא תיווך. הפונדקאית וההורים המיועדים עוברים בדיקת התאמה פסיכולוגית ומקבלים ליווי תומך. הפונדקאית אינה חייבת לכבד הסכמים עם ההורים ויכולה להתחרט ולהחליט שהתינוק שלה. התינוק נרשם קודם על שמה, ואם היא מסכימה לכך, ההורים מאמצים אותו ורושמים אותו על שמם, ולפונדקאית יש זכות לבקר אותו.

תינוקות שנולדו מפונדקאות בהמתנה בתינוקיה באוקראינה (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
תינוקות שנולדו מפונדקאות בהמתנה בתינוקיה באוקראינה (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

החוק הבריטי אינו מפלה בין הטרוסקסואלים ללהט"ב, גברים ונשים. ומאחר שהוא אינו מתנה פונדקאות בנישואים, זוגות הומוסקסואלים בריטים יכלו להיעזר בפונדקאיות בבריטניה גם לפני הסדרת נישואי הגאים בממלכה בעשור הקודם.

דרושים זוג סטרייטים ופונדקאית גרושה

המדינה הראשונה בעולם שהתירה פונדקאות והסדירה אותה בחוק, הרבה לפני בריטניה, הייתה יצרנית הילדים הנלהבת ביותר בעולם המפותח – ישראל.

המדינה הראשונה בעולם שהתירה פונדקאות והסדירה אותה בחוק, הרבה לפני בריטניה, הייתה יצרנית הילדים הנלהבת ביותר בעולם המפותח – ישראל

"חוק הסכמים לנשיאת עוברים" נחקק ב-1996 בתיאום עם הרבנות ובעזרת פסקי הלכה שהתירו פונדקאות. תמיכת הרבנות הותנתה בכך שהחוק יותאם לפסיקה ההלכתית, שכללה שורה ארוכה של סייגים מגבילים ומפלים.

החוק הישראלי המקורי התיר פונדקאות ל"איש ואישה" בתנאי ש"הזרע הוא של האב המיועד והביצית של האם המיועדת אם מצבה הרפואי מאפשר זאת". החוק לא הזכיר ולא אסר בפירוש על פונדקאות להורים יחידניים וזוגות הומוסקסואלים, אבל נוסח באופן שאוסר על קיומה.

עוד קבע החוק מ-1996 כי לפונדקאית אסור להיות נשואה, אלא אם כן ההורים המיועדים חיפשו פונדקאית לא-נשואה "במאמץ סביר". מאידך נקבע כי עליה להיות אם לילדים משלה, אך לא יותר מארבעה.

הפגנה בזמן שביתת ההזדהות עם קהילה הגאה, 2018 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
הפגנה בזמן שביתת ההזדהות עם קהילה הגאה, 2018 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

החוק כולל מגבלות נוספות שנשארו בו עד היום: גיל הפונדקאית צריך להיות בגיל בין 22 ל-39 וגיל ההורים בין 18 ל-54, ואסור שיהיו להם יותר משני ילדים משותפים; הפונדקאית וההורים המיועדים אמורים להיות בני אותה דת; שני הצדדים צריכים להיות ללא עבר פלילי ולעבור בדיקת התאמה רפואית ואישיותית ואישור ועדה בהשתתפות פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ורבנים.

בניגוד לחוקים שנחקקו אחר כך בבריטניה ומדינות נוספות, החוק הישראלי מחייב את הפונדקאית למסור את הילד להורים המיועדים תוך חודש מלידתו לכל היותר, גם אם התחרטה על הסכמתה לכך, בכפוף לאישור עובד סוציאלי שהעברת הילד אינה פוגעת בו, והילד נרשם על שמם. הפונדקאית הישראלית מקבלת תשלום בסכום קבוע שמוגדר כ"החזר הוצאות" ועומד כיום על כ-160 אלף שקל.

המגבלות הללו הותירו מראש מחוץ לתחום את הנזקקים העיקריים לפונדקאות – זוגות להט"ב. אלה החלו להיעזר בפונדקאיות בחו"ל, אך נתקלו במגבלה נוספת: החוק בישראל לא הכיר בהורות הומוסקסואלית משותפת וחייב את ההורה שאינו ביולוגי לבצע הליך אימוץ לילד. הורים שנעזרו בפונדקאית לא-יהודייה לא יכלו לרשום את ילדיהם כיהודים מכיוון שהרבנות סירבה לגיירם.

החוק בישראל לא הכיר בהורות גאה משותפת וחייב את ההורה שאינו ביולוגי לבצע הליך אימוץ לילד. הורים שנעזרו בפונדקאית לא-יהודייה לא יכלו לרשום את ילדיהם כיהודים מכיוון שהרבנות סירבה לגייר

המגבלות הקשו, במידה פחותה, גם על סטרייטים, בשל הדרישה שההורים המיועדים יהיו נשואים והפונדקאיות – לא. נוצרו שלל מצבים בירוקרטיים אבסורדיים שעוררו לעג וזעם ציבורי.

זוג הורים הומואים עם ילדיהם שהובאו לעולם בהליך פונדקאות במצעד הגאווה בירושלים, אוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
זוג הורים הומואים עם ילדיהם שהובאו לעולם בהליך פונדקאות במצעד הגאווה בירושלים, אוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

נוהר בשארי, גננת ירושלמית ואם לשני ילדים משלה, שימשה ב-2008 כפונדקאית לזוג חברים, הטרוסקסואלים ונשואים. נוהר ובן זוגה, אורי, עברו לפני כן טיפולי פוריות בעצמם כדי להוליד את ילדיהם, ונוהר סיפרה שרצתה להיות פונדקאית כדי לעזור לזוג אחר ו"להחזיר לעולם טובה על זאת שקיבלתי", כדבריה.

נוהר ואורי נישאו בעבר בטקס רפורמי ורשמית לא נחשבו לנשואים. כדי לבצע טיפולי פוריות היה עליהם להיות רשומים כנשואים, והם נישאו בקפריסין. אבל בבואה לשמש כפונדקאית, גילתה נוהר שעליה להיות דווקא גרושה, והזוג התגרש בטקס פיקטיבי, אף שהם חיים יחד בפועל עד היום.

למרבה האירוניה, בשארי חשפה את הסיפור, כולל נישואיה וגירושיה הפיקטיביים, בתוכנית אירוח בפריים טיים בערוץ 22 לקול תשואות הקהל.

כדי לבצע טיפולי פוריות הם נישאו בקפריסין. אבל בבואה לשמש כפונדקאית, היה עליה להיות דווקא גרושה, והזוג התגרש בטקס פיקטיבי. בשארי חשפה את הפיקציה בפריים טיים בערוץ 22 לקול תשואות הקהל

בשארי תיארה את הפונדקאות במלים "חוויה נפלאה, מהיפות בחיי". כשנשאלה בתכתובות ברשתות החברתיות האם פונדקאות היא סחר בגוף האישה, ענתה "מה פתאום? זה פשוט בייביסיטר".

נוהר בשארי (צילום: אורי בשארי)
נוהר בשארי (צילום: אורי בשארי)

העמדה הפמיניסטית והחברתית נגד פונדקאות קיימת בישראל כמו בחו"ל. אבל האפליה בחוק הפונדקאות הישראלי, עם ההתעמרות הבירוקרטית והמציאות האבסורדית שיצרה, סחפו חוגים ליברליים בארץ לדרוש להקל בחוק הפונדקאות ועמעמו את ההתנגדות לקיומה.

המקרה שעורר את הזעם הגדול ביותר היה של יואב ואיתי פנקס-ארד, זוג גאים ששניהם פעילים מובילים בקהילת הלהט"ב, שעתרו ב-2010 לבג"ץ בבקשה שיורה לשנות את חוק הפונדקאות כך שיחול גם על "איש ואיש". כדי לייתר את העתירה, הממשלה כינסה ועדה לבדיקת הנושא, וזו דנה בכך שנים בלא תוצאות.

יואב ואיתי פנקס-ארד עתרו לבג"ץ בבקשה לשנות את חוק הפונדקאות שיחול גם על "איש ואיש". כדי לייתר את העתירה, הממשלה כינסה ועדה שדנה בכך שנים בלא תוצאות

יואב ואיתי הביאו לעולם בינתיים שלוש בנות בעזרת פונדקאיות בהודו ותאילנד. ההורות שלהם, שעליה סיפרו בספרם "האבאים של גל ונועה", הפכה אותם לסמל חיובי להורות גאה שעורר אהדה למאבקם גם מחוץ לקהילת הלהט"ב. ב-2015 הגישו עתירה נוספת, והפעם בג"ץ הורה לממשלה לתקן את החוק. אבל הממשלה התעלמה מהוראת בג"ץ.

ב-2018 הועבר תיקון שאפשר לנשים נשואות לשמש כפונדקאיות ולאמהות יחידות להיעזר בהן – אבל לא הזכיר להט"ב. השר לביטחון פנים דאז גלעד ארדן ביקש להוסיף סעיף שיאפשר פונדקאות גם לגברים יחידניים, בטענה שזוגות הומוסקסואלים יוכלו להיעזר בו בפועל, אבל ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו טירפד את היוזמה בטענה ש"אני בעד, אבל אין לי רוב בקואליציה".

ניצן הורוביץ, איתי ויואב פנקס ארד, במסיבת עיתונאים אחרי פסיקת בג"ץ בסוגיית הפונדקאות לזוגות מאותו מין, 12 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן הורוביץ, איתי ויואב פנקס ארד, במסיבת עיתונאים אחרי פסיקת בג"ץ בסוגיית הפונדקאות לזוגות מאותו מין, 12 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הפיאסקו עורר מחאה, שכללה הפגנות של עשרות אלפי אנשים, ביניהם סטרייטים רבים, וכן שביתה של כמה שעות בארגונים רבים. בני הזוג פנקס-ארד לא התייאשו ועתרו לבג"ץ שוב, והפעם, ב-2021, זה נתן לממשלה דד-ליין לתיקון החוק וביטול האפליה נגד גברים ולהט"ב – התיקון שנכנס לתוקף השבוע.

מחלוקת חוצה עולמות

בעקבות ישראל, רוב המדינות המערביות שלא אסרו על הפונדקאות הסדירו אותה בחוק. אולם אף מדינה לא חוקקה מגבלות מפלות ומסורבלות כמו ישראל. החוק בהולנד, בלגיה, ניו זילנד ובמרבית המחוזות באוסטרליה ובקנדה דומים למדי לחוק הבריטי: פונדקאות אלטרואיסטית מותרת, בפיקוח וליווי של רופאים, פסיכולוגים ורשויות הרווחה; פונדקאות מסחרית אסורה.

החוק בהולנד, בלגיה, ניו זילנד ובמרבית המחוזות באוסטרליה ובקנדה דומים למדי לחוק הבריטי: פונדקאות אלטרואיסטית מותרת, בפיקוח וליווי של רופאים, פסיכולוגים והרווחה; פונדקאות מסחרית אסורה

בחלק מהמדינות הללו הפונדקאית מקבלת תשלום אחיד שמוגדר כ"החזר הוצאות", כמו בישראל. החוק בבריטניה, אוסטרליה והולנד מאפשר לפונדקאית להתחרט ולא למסור את הילד. בכל המדינות הללו אפשר לבטל הסכם פונדקאות ולהשאיר את הילד אצל הפונדקאית אם הרשויות קובעות שטובתו מחייבת זאת.

החוק בכל המדינות הללו מאפשר פונדקאות לכל בגיר שנמצא מתאים, כולל זוגות להט"ב, שהם הרוב הפונה לשירות זה. עד לפני מספר שנים, היו מחוזות באוסטרליה שלא אפשרו לזוגות הומוסקסואלים להיעזר בפונדקאיות, אך הוא בוטל. בניו זילנד עדיין קיימת אפליה נגד זוגות להט"ב, שלא יכולים לרשום תינוק מפונדקאות על שם שני האבות.

בטריטוריה הצפונית של אוסטרליה הפונדקאות מותרת באופן גורף, ובקוובק ומחוזות צרפתיים בקנדה היא אסורה (כמו בצרפת).

מרפאת פוריות בהודו (צילום: AP Photo/Allison Joyce, File)
מרפאת פוריות בהודו (צילום: AP Photo/Allison Joyce, File)

החוק בארצות הברית משתנה ממדינה למדינה. יש מדינות, כמו קליפורניה, פלורידה ומיין שהתירו פונדקאות באופן גורף, גם מסחרית. אחרות, כמו מסצ'וסטסט, פשוט לא חוקקו חוקים שמגבילים אותה. במדינות הללו מותר לפרסם פונדקאות, לתווך בה ולגבות מחירים באופן חופשי. הפונדקאית מחוייבת לכבד את ההסכמים עם ההורים ולמסור את התינוק גם אם היא מתחרטת.

מדינות אחרות, כמו מישיגן ונבאדה אסרו על פונדקאות כליל. מדינות מעטות, כמו וירג'יניה וניו יורק, התירו פונדקאות מפוקחת תמורת תשלום אחיד המוגדרת כאלטרואיסטית.

אף מדינה בארה"ב לא אוסרת כיום על להט"ב להיעזר בפונדקאיות, ולו בגלל שאיסור כזה לא היה עובר בביהמ"ש העליון. מספר מדינות בדרום ארה"ב, כמו טקסס ויוטה, מאפשרות פונדקאות רק לזוגות נשואים, ומאחר שאין בהן נישואי גאים, זוגות הומוסקסואלים אינם יכולים להיעזר בהן בפונדקאות באופן רשמי. בפועל, יש בטקסס זוגות להט"ב שנישאו במדינות אחרות ולאחר מכן הביאו לעולם ילדים מפונדקאות בטקסס.

שתי המדינות המערביות היחידות שמתירות כיום פונדקאות רק לזוגות סטרייטים ולא ללהט"ב הן פורטוגל ויוון. בפורטוגל שורר ויכוח סוער בנושא, והחוק המתיר פונדקאות בוטל בה שלוש פעמים, בעיקר עקב התנגדות הכנסייה. ב-2018 נקבעה פשרה מעוותת שמתירה פונדקאות לזוגות הטרוסקסואלים בלבד.

שתי המדינות המערביות היחידות שמתירות כיום פונדקאות רק לסטרייטים ולא ללהט"ב הן פורטוגל ויוון. בפורטוגל שורר ויכוח סוער בנושא, והחוק המתיר פונדקאות בוטל שלוש פעמים, בעיקר עקב התנגדות הכנסייה

יוון מתירה פונדקאות מפוקחת לסטרייטים בלבד בתשלום אחיד בתנאים טובים במיוחד להורים המיועדים. התינוק נרשם מלכתחילה על שם ההורים ולפונדקאית אין זכות להתחרט על ההבטחה למסור אותו וגם לא לבקר אותו אחר כך. יוון מיתגה את עצמה כמקום נוח לפונדקאות עבור זוגות הטרוסקסואלים ממדינות במערב אירופה שהפונדקאות אסורה בהן.

זוג גאה מארה"ב וספרד וביתם התינוקת שנולדה מפונדקאות בתאילנד (צילום: AP Photo/Sakchai Lalit, File)
זוג גאה מארה"ב וספרד וביתם התינוקת שנולדה מפונדקאות בתאילנד (צילום: AP Photo/Sakchai Lalit, File)

יוון הדתית והשמרנית התירה פונדקאות כיוון שהכנסייה האורתודוקסית אינה מתנגדת לה, בניגוד לכנסייה הקתולית. אבל אותה כנסייה מתנגדת בחריפות להומוסקסואליות. גם כיום, כשביוון קיימים נישואי גאים, היוונים אינם מעוניינים למשוך "תיירות ילודה" של להט"ב מהמערב.

"תיירות ילודה" משגשגת במדינות שמתירות פונדקאות מסחרית: בארה"ב, במזרח אירופה ובאסיה. ה"תיירים" מגיעים ממדינות שאוסרות על פונדקאות כליל וגם מאלה שמתירות פונדקאות אלטרואיסטית, דרך סוכנויות שהם יכולים למצוא בקלות באינטרנט בשל מחסור בפונדקאיות שמוכנות לוותר על כל תשלום.

המדינה המערבית שלא אסרה או הגבילה את הפונדקאות היא דווקא אירלנד הקתולית, שלא חוקקה חוקים בנושא. בשוודיה אסור לבצע את הפונדקאות במרפאות ממשלתיות, אך היא לא נאסרה, ולכן קיימת במרפאות פרטיות חוקיות.

המצב הקיים, לסוגיו, הוא נושא למחלוקת ולביקורת עזה בכל העולם המערבי. הבון-טון השתנה במשך השנים. בסוף המאה הקודמת שרר זעזוע מהתופעה החדשה, שהוגדרה כסחר בנשים וילדים. מאז, חלק מהציבור התרגל לפונדקאות, והתברר גם שממילא, יש מי שמוכנים להיעזר בפונדקאות גם מחוץ לארצם.

בסוף המאה הקודמת שרר זעזוע מהתופעה החדשה, שהוגדרה כסחר בנשים וילדים. מאז, חלק מהציבור התרגל לפונדקאות, והתברר גם שממילא, יש מי שמוכנים להיעזר בפונדקאות גם מחוץ לארצם

בגרמניה, המפלגה הדמוקרטית החופשית בגרמניה (FDP) מגישה מדי שנה הצעת חוק להתרת פונדקאות מבוקרת, בינתיים בלא הצלחה.

מארי בת' וייטהד, פונדקאית אמריקאית שברחה עם התינוק שילדה, 1986 (צילום: AP Photo/Mike Derer)
מארי בת' וייטהד, פונדקאית אמריקאית שברחה עם התינוק שילדה, 1986 (צילום: AP Photo/Mike Derer)

גם בבריטניה יש ביקורת חריפה על החוק הקיים ודרישה לתקן אותו ולאפשר פונדקאות מסחרית מפוקחת. במאמרים בתקשורת הבריטית נטען שהחוק יוצר "עולם מזוייף" , שהאיסור לגבות תשלום אינו יכול להיאכף, שפונדקאיות בריטיות מקבלות כסף "מתחת לשולחן" וזוגות בריטים נוסעים בהמוניהם לתיירות ילודה באוקראינה. גם קים קוטון הצהירה שהיא בעד לאפשר פונדקאות בתשלום.

במקביל, יש עדיין מי שמתנגדים לפונדקאות באשר היא. באתר של קרן הריטג' השמרנית האמריקאית, למשל, פורסם במאי מאמר מקיף תחת הכותרת "כך פוגעת הפונדקאות בנשים וילדים" שכתבו פעילות הקרן, גרייס מילטון ומלאני איזראל. "הפונדקאות כרוכה בניצול נשים ויוצרת סיכונים רפואיים", נכתב במאמר, "היא מפרידה את הילד מהאם שהולידה אותו וכך פוגעת בו מלידתו".

ביקורת כזאת עדיין נשמעת גם ממפלגות שמאל וארגוני זכויות נשים. באיטליה, כאשר ראש הממשלה הימני סילביו ברלוסקוני רצה להתיר פונדקאות, התקיימו הפגנות סוערות נגדו שהוביל הארגון הפמיניסטי Se non ara quando, בהשתתפות ארגוני שמאל וקתולים דתיים. קואליציות דומות הפגינו נגד יוזמות כאלה במדינות נוספות באירופה, לצד הפגנות לביטול ההיתר בבריטניה ובארה"ב.

באיטליה, כאשר סילביו ברלוסקוני רצה להתיר פונדקאות, התקיימו הפגנות סוערות שהוביל הארגון הפמיניסטי Se non ara quando, בהשתתפות ארגוני שמאל וקתולים דתיים

המחלוקת הפנימית בחוגים הפמיניסטים והשמאליים סביב הפונדקאות עולה, למשל ממאמר מ-2019 באתר "פונדקאות בבריטניה", שכתבה ג'סיקה סמארט, פונדקאית ומרצה בקולג',

"בקהילות הפמיניסטיות, פונדקאות נחשבת לניצול נשים, ומרבים להשוות אותה לניצול נשים בתעשיית המין. הטענה היא שרוב הפונדקאיות עניות, וזה 'מוכיח', כביכול, שמדוב בסחר בנשים. אכן, פונדקאות היא מקור הכנסה, אבל זה לא אומר שזה נכפה עליהן ושזהו סחר".

"ניצול נפשע קיים במדינות מתפתחות, לא במדינות שבהן הפונדקאות מפוקחת. המאבק נגד הפונדקאות פוגע בזכותנו על גופנו וגם במי שזקוקים לה, הלהט"ב. יש בו הומופוביה במסווה של פמיניזם. האם פמיניזם ופונדקאות יכולים לשלב ידיים? אני מאמינה שכן".

הסנטור בראד הולימן מניו יורק עם בן זוגו ושני ילדיהם שנולדו בעזרת פונדקאית (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)
הסנטור בראד הולימן מניו יורק עם בן זוגו ושני ילדיהם שנולדו בעזרת פונדקאית (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews)

הוויכוח הסוער קיים גם בצד השני של העולם, שבו נמצאות הפונדקאיות שמסייעות לזוגות המערביים.

במזרח אירופה רוב המדינות (למעט אסטוניה, מולדבה וסרביה) התירו פונדקאות, כולל פונדקאות מסחרית, או נמנעו מלחוקק חוקים בנושא – כלומר, התירו. זהו מקור הכנסה לנשים מזרח-אירופיות עניות, אך גם תעשייה עתירת סיכון וניצול, שהכנסייה הקתולית וארגוני זכויות נשים נאבקים יחד לאסור או להגביל אותה.

בהודו הפונדקאות מותרת, והודו הייתה שוק הפונדקאות הגדול בעולם, שאליו פנו גם זוגות להט"ב ישראלים רבים. עם עליית רמת החיים בהודו גבר הלחץ של ארגוני זכויות אדם ונשים להפסיק את תיירות הילודה למדינה. ב-2015 נחקק חוק שאסר על נשים הודיות לשמש כפונדקאיות לזרים והתיר להן לסייע רק להודים.

עם עליית רמת החיים בהודו גבר הלחץ של ארגוני זכויות אדם ונשים להפסיק את תיירות הילודה למדינה. ב-2015 נחקק חוק שאסר על נשים הודיות לשמש כפונדקאיות לזרים והתיר להן לסייע רק להודים

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות אוסרות על פונדקאות כליל. לזוגות סעודים אסור להיעזר בפונדקאיות גם מחוץ לממלכה, באמירויות מותר להן.

בחלק ממדינות ערב, כמו ירדן, הפונדקאות מותרת תחת מגבלות כבדות, דומות לאלה שהיו קיימות בישראל עד עתה: נשים ירדניות יכולות לשמש כפונדקאיות רק אם הן גרושות, ולסייע רק לזוגות נשואים, ומובן שמדובר בהטרוסקסואלים בלבד.

באיראן הפונדקאות מותרת וזוגות רבים ממדינות ערב נעזרים בפונדקאיות פרסיות.

בסין הפונדקאות אסורה, ולסינים אסור להיעזר גם בפונדקאיות בחו"ל. הורים לילדי פונדקאות נענשים בחומרה, כולל מאסרים ואף לקיחת הילד מידיהם.

אקי מוקאי, מגישת טלוויזיה ונוביהיקו טקדה, מתאגרף, מיפן, הביאו ילדה לעולם בפונדקאות וזכו בתביעה מול פונדקאית שסירבה לתת להם את התינוקות (צילום: AP Photo/Kyodo News)
אקי מוקאי, מגישת טלוויזיה ונוביהיקו טקדה, מתאגרף, מיפן, הביאו ילדה לעולם בפונדקאות וזכו בתביעה מול פונדקאית שסירבה לתת להם את התינוקות (צילום: AP Photo/Kyodo News)

ביפן וקוריאה הדרומית הפונדקאות קיימת ואינה אסורה, אף כי היא מגונה מבחינה חברתית ונעשית לרוב בהיחבא. ועדת מומחים ממשלתית ביפן המליצה לאסור עליה, אבל זה לא קרה בפועל. עם זאת, למרפאות ביפן אסור לעסוק בפונדקאות, כך שהיפנים זקוקים לבצע אותה בחו"ל, גם אם הפונדקאית יפנית.

אקי מוקאי ונוביהיקו טקדו, זוג סלבריטאים יפנים – היא שדרנית טלוויזיה, הוא מתאגרף – עוררו סערה ב-2004 כשנעזרו בפונדקאית בארה"ב שילדה להם זוג תאומים לאחר שמוקאי עברה כריתת רחם. הפונדקאית לא הסכימה למסור להם את הילד, והם הגישו תביעה מתוקשרת לקבלת התינוקות, שבה הפסידו בערכאה הראשונה אבל ניצחו בביהמ"ש העליון. האירוע עורר ויכוח סוער בחברה היפנית.

בשנים האחרונות מתפשטת בעולם ההבנה שאיסור או הסדרת הפונדקאות במדינה אחת לא ימנע מתושביה להיעזר בפונדקאות ממוסחרת ומנצלת במדינה אחרת.

מועצת זכויות האדם של האו"ם יצאה ב-2018 בקריאה להסדרה בינלאומית של הפונדקאות, כדי למנוע "סבל נוראי לנשים ולילדים וסחר בבני אדם". התיקון הישראלי החדש יאפשר לישראלים להיעזר בפונדקאיות מקומיות במקום בשוקים הזרים והפרועים, אבל הסוגיה כולה רחוקה מסיום.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
תגידו מה שאתם רוצים, משפחה זה אבא ואימא סבא וסבתא אין אבא ואבא או אימה ואימה אין דבר כזה, אין לי כל בעיה אם שני בני אותו מין מחלטים לחיות יחד כבני זוג ,אבל הם לעולם לא יהיו אבא או אי... המשך קריאה

תגידו מה שאתם רוצים, משפחה זה אבא ואימא סבא וסבתא אין אבא ואבא או אימה ואימה אין דבר כזה, אין לי כל בעיה אם שני בני אותו מין מחלטים לחיות יחד כבני זוג ,אבל הם לעולם לא יהיו אבא או אימא, נקבה לא תקרא לבת הזוג שלה אשתי, וזכר לא יקרא לבן זוגו בעלי. זכותם לאמץ ילדים בכל דרך חוקית, אבל הם צרכים להיות מודעים לכך שהילדים הללו בבגרותם יסבלו מחוסר הבנה והם צריכים לקבל הסבר על מהות החיים הרגילה , ומדוע הזוג שמגדל אותם כהורים נימצא במצב הזה.

עוד 3,056 מילים ו-1 תגובות
סגירה