אסמעיל הנייה נתן "אור ירוק" לחטיפת ישראלים

תירגול חטיפת חיילים ישראלים, צילום מסך מסרטון שפרסם חמאס בטוויטר
תירגול חטיפת חיילים ישראלים, צילום מסך מסרטון שפרסם חמאס בטוויטר

גורמים בחמאס טוענים כי שיגור שתי הרקטות מהרצועה לעבר גוש דן נועד בין היתר לאותת לישראל כי עליה להזדרז במגעים להשלמת עסקת חילופי השבויים. מנהיג חמאס אסמעיל הנייה מאיים כי ארגונו יחטוף ישראלים נוספים לצורך זירוז העסקה, בחמאס מתקיים גם ויכוח פנימי האם לחטוף ישראלים בחו"ל.

על פי גורמים ברצועת עזה, גובר הלחץ שמפעילים האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ובני משפחותיהם על הנהגת חמאס לזרז את המגעים העקיפים עם ישראל, באמצעות המודיעין המצרי, לעסקת חילופי שבויים.

עפ"י גורמים ברצועה, גובר הלחץ על הנהגת חמאס מצד האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ובני משפחותיהם לזרז את המגעים העקיפים עם ישראל, באמצעות המודיעין המצרי, לעסקת חילופי שבויים

המגעים נקלעו למבוי סתום, ישראל דחתה, לפני כשבועיים, את ההצעה האחרונה של חמאס אשר דרשה כי תמורת שחרור ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה ישוחררו  מאות מחבלים רוצחים וסמלי הטרור האסורים בכלא הישראלי כמו מרוואן ברגותי, אחמד סעאדאת ואחרים.

תנועת חמאס הציעה לקיים את העסקה בשני שלבים, בדיוק כמו "עסקת שליט" ב-2011. בשלב ראשון מסירת מידע מצד חמאס על מצבם של ארבעת הישראלים בתמורה לשחרור אסירים חולים, אסירים קטינים ואסירות, ובשלב השני החזרת השבויים הישראלים תמורת יותר מאלף מחבלים, כמה מאות מהם "עם דם על הידיים".

על פי גורמים בחמאס, זו הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שארגון חמאס הפר לפני כמה ימים את הרגיעה השוררת בגבול הרצועה ושיגר שתי רקטות לעבר גוש דן, בתירוץ הקלוש שמדובר ב"תקלה" שנגרמה מפגעי מזג האוויר החורפי.

חמאס רצה לאותת לישראל כי סבלנותו פוקעת מהמבוי הסתום בעניין עסקת חילופי השבויים התקועה וכי כדאי שישראל תגלה גמישות בנושא.

בירי הרקטות לגוש דן רצה חמאס לאותת לישראל כי סבלנותו פוקעת מהמבוי הסתום בעניין עסקת חילופי השבויים התקועה, וכי כדאי שישראל תגלה גמישות בנושא

על הרקע הזה, ובגלל הרצון למצוא מנופי לחץ על ישראל לזרז את העסקה, התראיין השבוע מנהיג חמאס אסמעיל הניה לערוץ "אל-ג'זירה" ואיים בחטיפת ישראלים נוספים כדי להביא להשלמת עסקת החילופין.

"בידינו 4 שבויים ישראלים. אם זה לא יספיק לעסקת חילופין נחטוף עוד ישראלים", אמר אסמעיל הניה ב-2 בינואר.

גורמים בחמאס אומרים כי אסמעיל הנייה שיגר מסר אזהרה לישראל ובאותה העת גם מסר הרגעה לאסירים הביטחוניים ולבני משפחותיהם, כי ארגונו פועל ללא לאות להביא לשחרורם מהכלא הישראלי.

במערכת הביטחון הישראלית לוקחים ברצינות רבה את האיומים של מנהיג חמאס, והשב"כ פועל נמרצות במישור המודיעיני לסכל כל תוכנית לחטוף אזרחים וחיילים ישראלים כדי שישמשו כקלפי מיקוח חדשים לצורך עסקת חילופי שבויים חדשה.

השב"כ הישראלי לכד בחודש נובמבר האחרון תשתית גדולה של כ-50 מחבלים של חמאס בשטחי הגדה, אשר תכננו שורה של פיגועי תופת בירושלים ובשטחי הגדה.

אחד הפיגועים שתוכננו היה פיגוע חטיפה.

השב"כ הישראלי לכד בנובמבר האחרון תשתית גדולה של כ-50 מחבלי חמאס בשטחי הגדה, אשר תכננו שורה של פיגועי תופת בירושלים ובשטחי הגדה. אחד הפיגועים שתוכננו היה פיגוע חטיפה

חיג'אזי קוואסמה, פעיל חמאס מוכר מחברון, שנעצר במסגרת תשתית הטרור אשר נתפסה ע"י השב"כ, סיפר בחקירתו כי נפגש עם בכירי מפקדת חמאס בחו"ל, וכי צאלח אלעארורי, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, הציע לו סכום של כמיליון דולר תמורת הוצאה לפועל של פיגוע חטיפה. לידיו הועבר בהמשך סכום של מאות אלפי שקלים כמקדמה כדי שיניע את הפיגוע, אך הוא נלכד בטרם הספיק לבצע את זממו.

ההכנות המעשיות של חמאס לחטיפת חיילים ואזרחים ישראלים באה לידי ביטוי גם בתרגיל הצבאי הגדול שעשתה הזרוע הצבאית של חמאס בשבוע שעבר ברצועת עזה תחת השם "מגן ירושלים", לרגל יום השנה ה-34 להקמת הארגון.

הזרוע הצבאית של חמאס תרגלה חדירה לשטח ישראל באמצעות מנהרות ודרך הים, השתלטות על ישובים ובסיסי צה"ל וחטיפת אזרחים וחיילים.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-16 בדצמבר כי  התרגול היה בהוראת מפקדת הזרוע הצבאית של הארגון "נוכח העקשות של האוייב הישראלי בנושאים הקשורים לרצועת עזה, ובראשם החיילים השבויים הישראלים והסחבת שישראל נוקטת בנושא".

ההכנות המעשיות של חמאס הודגמו בתרגיל הצבאי הגדול של הזרוע הצבאית בשבוע שעבר ברצועה, בו תורגלה חדירה לשטח ישראל במנהרות ודרך הים, השתלטות על ישובים ובסיסי צה"ל וחטיפת אזרחים וחיילים

ארגון חמאס מייחס חשיבות גדולה לאירועי חטיפה של חיילים ואזרחים ישראלים מאז יום הקמתו. חטיפה מוצלחת של ישראלים מעלה את קרנו ברחוב הפלסטיני ועוזרת לו בגיוס תמיכה עממית. הוא מציג את עצמו כמי שלא מזניח את הטיפול המעשי בסוגיה שמצויה בלב הקונצנזוס הלאומי הפלסטיני, שהיא שחרור הכלואים בבתי הכלא בישראל, הנחשבים בעיני הפלסטינים כ"לוחמי חופש".

חטיפת ישראלים מסייעת לחמאס לחזק את תדמיתו כארגון הפלסטיני המוביל במאבק נגד ישראל וכמי שמיג יעדים של שחרור אסירים ביטחוניים פלסטינים שהרש"פ לא הצליחה להשיג ובכך הוא דוחק אותה לקרן זווית.

חטיפת חיילים ואזרחים ישראלים נחשבת בחמאס ל"פיגוע אסטרטגי" ואיכותי המחליש את ישראל ופוגע קשות בתדמיתה.

ויכוח פנימי בחמאס

המדיניות של חטיפת ישראלים לצורכי מיקוח מקובלת גם על ארגון הג'יהאד האסלאמי שמתואם עם חמאס וגם הוא נערך לביצוע חטיפות של ישראלים.

נוכח הפעילות המוצלחת של השב"כ הישראלי, אשר הצליח עד כה לסכל את כל תוכניות החטיפה של חמאס, הגביר הארגון את מאמצי החטיפה. על פי גורמים ביטחוניים בישראל, ההוראה ירדה מצמרת הארגון לפעילים בשטח בימים האחרונים.

על פי גורמים בחמאס, בארגון התעורר ויכוח פנימי בין שתי אסכולות – האחת דורשת לפעול גם בחו"ל ולנסות לחטוף שם ישראלים, והשניה גורסת כי יש להתמקד בניסיונות חטיפה בישראל ובשטחים.

מדיניות חטיפת ישראלים לצורכי מיקוח מקובלת גם על הג'יהאד האסלאמי שמתואם עם חמאס. בחמאס התעורר ויכוח פנימי אם לפעול לחטיפת ישראלים גם בחו"ל או להתמקד בישראל ובשטחים

המדיניות המסורתית של חמאס מאז הקמתו היא לעשות פיגועים רק בתוך "שטחי פלסטין ההיסטורית". לחמאס יש נציגויות ושלוחות במדינות זרות כמו בטורקיה, לבנון וקטאר והוא גם יכול להיעזר בארגונים כמו חזבאללה או "האחים המוסלמים" למבצעי חטיפה של ישראלים בחו"ל.

הייתה גם הצעה בחמאס להקים ארגון קש בחו"ל שיתמחה בחטיפות ישראלים ובפיגועים כמו ארגון "ספטמבר השחור" שהוקם על ידי יאסר ערפאת בשנות ה-70 כזרוע חשאית של תנועת פת"ח לביצוע פיגועים בחו"ל, אך הנהגת חמאס דחתה אותה על הסף.

צמרת חמאס חששה שמהלך כזה יסבך אותה עוד יותר עם הקהילייה הבינלאומית, במיוחד לאחר ההצהרה האחרונה של ממשלת בריטניה כי תנועת חמאס היא "ארגון טרור", אשר אומצה גם כחוק על ידי הפרלמנט הבריטי וגרמה נזק כבד לתנועה ולמערך גיוס הכספים שלה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 925 מילים
סגירה