שר הביטחון בני גנץ ומלך ירדן עבדאללה ברבת עמון, 5 בינואר 2022 (צילום: ארמון מלך ירדן)
ארמון מלך ירדן

קידום היחסים עם ירדן משרת את ישראל גם מול וושינגטון

מאז שהוקמה, ממשלת בנט-לפיד משקיעה בירדן תשומת לב ומשאבים בניגוד גמור למדיניות של הממשלות הקודמות ● שנתיים לחיסולו של קאסם סולימאני, באיראן ועיראק עדיין מתאבלים ומאיימים לנקום ● ראש ממשלת סודן התפטר ● צרפת חוקרת פיגוע טרור במהלך ראלי פריז-דקר ● והיום לפני 26 שנים יחיא עיאש ענה לטלפון ומת במקום ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

מיישרים הדורים עם ירדן

לאחר הפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), שהציתה דיון ציבורי רחב וגלים של ביקורת, שר הביטחון בני גנץ טס לעמאן על מנת לפגוש את מלך עבדאללה השני. הפגישה מהווה התפתחות חיובית ביותר, חלק ממגמה כוללת שהחלה ביוני 2021.

מאז שהוקמה, ממשלת בנט-לפיד משקיעה בירדן תשומת לב ומשאבים בניגוד גמור למדיניות של הממשלות הקודמות.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ מכירים בחשיבותה של ירדן לביטחון ישראל ושלושתם נפגשו במהלך החצי שנה האחרונה עם בכירים ירדנים יותר פעמים מאשר בנימין נתניהו ב-12 שנות כהונתו כראש ממשלה.

הנכונות לעבוד ביחד עם ירדן ולא נגדה, קשורה גם ליחסים עם הבית הלבן, שם לגנץ יש קשרים קרובים ומשמעותיים. המלך עבדאללה היה המנהיג הערבי הראשון שהוזמן לוושינגטון ופגש את הנשיא ג'ו ביידן, ונראה שהממשל האמריקאי מייחד דווקא לירדן מקום של כבוד במערכת היחסים המזרח תיכונית שלו.

בעוד שדונלד טראמפ התקרב לסעודים ולאמירתים, ואת נשיא מצרים כינה "הדיקטטור האהוב עלי", ביידן מסתייג מקשר קרוב מדי עם מדינות אוטוריטריות שמפרות באופן סדרתי זכויות אדם וגם מהלכות על חבל דק בכל מה שקשור להלבנת כספים והפרות חוק בתחום הפיננסי.

בעוד שדונלד טראמפ התקרב לסעודים ולאמירתים, ואת נשיא מצרים כינה "הדיקטטור האהוב עלי", ביידן מסתייג מקשר קרוב מדי עם מדינות אוטוריטריות שמפרות באופן סדרתי זכויות אדם

את ירדן בחר ביידן בתור מדינה מתונה שמתירה את קיום האופוזיציה (גם אם הקיום הזה הפך למוגבל מאוד בשנים האחרונות) בעל פוטנציאל לשינוי. בעוד שטראמפ סלד מהירדנים שלא קפצו על "עסקת המאה" שלו, ביידן מקרב אותם.

כך שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל ירדן משרת בו זמנית שתי מטרות – שיפור היחסים עם מדינה ערבית שישראל חולקת איתה את גבול הכי ארוך והכי פחות מוגן; והתקרבות לממשל האמריקאי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, 19 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, 19 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

יש רק לקוות שהטרנד הזה יימשך גם כאשר נשיא אחר ישב בבית הלבן, כיוון שאין תחליף לשיתוף פעולה הדוק בין ירושלים לעמאן, במיוחד כאשר עתידה של הרשות הפלסטינית לוט בערפל וגורמים רבים מנסים לבחוש בתוכה ולערער אותה מבפנים.

שנתיים לחיסולו של קאסם סולימאני

לפני שנתיים, ב-3 בינואר 2020, נחת הגנרל האיראני קאסם סולימאני בשדה תעופה בבגדד, שם פגש אותו אבו מהדי אל-מוהנדס, מפקד המיליציה השיעית הפרו-איראנית כתאאיב חזבאללה. בעת שהיה בדרכו משדה התעופה, צבא ארה"ב ביצע תקיפה אווירית וחיסל את שני האישים הבכירים.

שנתיים חלפו מאז, אך באיראן ובעיראק מקורביו ותומכיו של סולימאני עדיין מתאבלים על האיש ומאיימים לנקום את מותו.

שנתיים חלפו מאז נרצח, אך באיראן ובעיראק מקורביו ותומכיו של סולימאני עדיין מתאבלים על האיש ומאיימים לנקום את מותו

השבוע בסיס אמריקאי עין אל-אסד ליד בגדד הותקף מהאוויר; נשיא איראן אבראהים ראיסי אמר שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שהורה על התקיפה חייב "לשלם על פשעיו" בבית המשפט; ובעיראק מאות הפגינו נגד ארה"ב וישראל ושרפו את הדגלים של שתי המדינות.

הפגנות באיראן אחרי הריגת קסאם סולימאני (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
הפגנות באיראן אחרי הריגת קסאם סולימאני (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

בעצרת שהתקיימה בטהרן הופיעה בתו של סולימאני, שדרשה לנקום את מות אביה. בלוגרים חדי עין שמו לב לכך שהיא החזיקה בידה אייפון 13 חדש ונוצץ והאשימו אותה בצביעות.

נראה שהמשטר האיראני עדיין מתקשה לעכל את אובדנו של סולימאני, שקידם את ההגמוניה האיראנית ברחבי מזרח התיכון, אך ברחוב האיראני והעיראקי מודאגים מעניינים אחרים לגמרי. השנה החדשה התחילה באיראן עם עלייה נוספת במחירי המזון, בעוד שבעיראק האזרחים ממשיכים לסבול מהפסקות חשמל ומים תקופות.

ברחוב האיראני והעיראקי מודאגים מעניינים אחרים לגמרי. השנה החדשה התחילה באיראן עם עלייה נוספת במחירי המזון, בעוד שבעיראק האזרחים ממשיכים לסבול מהפסקות חשמל ומים תקופות

אך למרות הקשיים היומיומיים, משבר פוליטי ופרספקטיבות עגומות לעתיד, ב-31 בדצמבר אלפי עיראקים יצאו לרחובות לחגוג את כניסתה של השנה החדשה למרות האזהרות והאיסורים של אנשי דת שמרניים. הם רקדו וצהלו עם כובעים של סנטה קלאוס, נהנו מזיקוקים, מוזיקה ודברי מתיקה.

קאסם סולימאני לא עניין אותם לא בלילה הזה, בו איחלו לעצמם וליקיריהם שנה טובה ומוצלחת יותר מזאת שקדמה לה.

ראש ממשלת סודן התפטר. לאן פניה של סודן מועדות?

ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוכ התפטר לאחר שאלפי מפגינים המשיכו למחות בח'רטום ובערים אחרות נגד נכונותו להמשיך ולחלוק את השלטון עם הצבא, שביצע הפיכה באוקטובר.

המפגינים קראו "כוח לעם" ודרשו להחזיר את השלטון לידי האזרחים. לראשי הצבא הסודני שהגיבו בירי חי היו תוכניות אחרות, וייתכן מאוד שההחלטה של חמדוכ לפרוש דווקא משרתת אותם היטב. חמדוכ היה בבחינת הרסן האחרון על שלטון צבאי במדינה, ועכשיו גם הוא איננו.

בנאום לאומה אמר חמדוכ כי המדינה נמצאת ב"נקודת מפנה מסוכנת שמאיימת על כל הישרדותה". במהלך עשורים רבים השלטון בסודן היה בידי אנשי צבא או דיקטטורים שיצאו מקרב המערך הצבאי ותפסו את השלטון בכוח.

המהפכה שהתרחשה בשנת 2019 הסתמנה מלכתחילה כמהפכה של הכוחות האזרחיים – מאות אלפי סודנים השתתפו בה, גברים ונשים צעדו יחד ודרשו שלטון דמוקרטי לארצם. אך במהרה התברר שהגנרלים אינם ממהרים להעביר את השלטון לידי האזרחים, ובאוקטובר 2021 הם ביצעו הפיכה צבאית וכלאו לתקופה קצרה את ראש הממשלה.

מנהיג ההפיכה, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ממשיך לטעון שהצבא פעל כדי למנוע מלחמת אזרחים. לדבריו, סודן עדיין מחויבת למעבר לשלטון אזרחי והבחירות מתוכננות ליולי 2023. בעולם מטילים ספק במילים אלה, ובארה"ב אף רמזו לכך שכדאי לישראל להקפיא את הסכם השלום שנחתם עם סודן לפני כשנה.

חוסר היציבות שאפיינה את המדינה הזאת במהלך מרבית המאה העשרים, ממשיכה לשלוט בה גם היום והמעבר לשלטון הדמוקרטי נראה כחלום שרק ממשיך להתרחק מהמדינה האפריקאית.

חוסר היציבות שאפיינה את המדינה הזאת במהלך מרבית המאה העשרים, ממשיכה לשלוט בה גם היום והמעבר לשלטון הדמוקרטי נראה כחלום שרק ממשיך להתרחק מהמדינה

צרפת תחקור פיגוע טרור במהלך ראלי פריז-דקר

צרפת פתחה בחקירת טרור של פיצוץ בסעודיה שבמהלכו נפצע קשה נהג צרפתי שהשתתף בראלי פריז-דקר. הפיצוץ ארע כאשר הנהג, פיליפ בוטרון, יצא מבית המלון שלו בג'דה באזור שדה התעופה הבינלאומי. בוטרון סבל מפציעות חמורות ברגלו, הוטס לצרפת והוכנס לתרדמת רפואית.

המשטרה הסעודית הודיעה בשבוע שעבר כי חקירה ראשונית של הפיצוץ העלתה כי "אין חשד לפלילים", אך המארגנים אמרו לתקשורת כי השוטרים עדיין לא שללו "מעשה זדוני מכוון". התובעים הצרפתיים הודיעו שהם פתחו בחקירה ראשונית של "אירוע שככל הנראה מעורב בו ארגון טרור" מבלי לספק פרטים נוספים.

ראלי פריז-דקר, שהחל ב-1978 כמרוץ מפריז לדקר, בירת סנגל, מתקיים בסעודיה מטעמי בטיחות.

הפיגוע בג'דה יכול להטיל צל כבד על אירועי ספורט ותרבות בינלאומיים אחרים שמתוכננים בסעודיה בתקופה הקרובה. במערב כבר שואלים האם סעודיה מנסה "להחביא" את הפיגוע ולהסתיר את פרטיו.

הפיגוע בג'דה יכול להטיל צל כבד על אירועי ספורט ותרבות בינלאומיים אחרים שמתוכננים בסעודיה בתקופה הקרובה. במערב כבר שואלים האם סעודיה מנסה "להחביא" את הפיגוע ולהסתיר את פרטיו

במהלך שנות התשעים סעודיה סבלה משורה של פיגועי טרור ראוותניים וגם מתדמית בינלאומית בעייתית. בשנים האחרונות הממלכה השמרנית מנסה לשנות את תדמיתה ופותחת את שעריה לפסטיבלים, מופעים ואירועי ספורט בינלאומיים וכן לתיירים זרים, אך לא כולם בממלכה מאושרים מכך. ביקורת פומבית נגד המדיניות שמוביל יורש העצר מחמד בן סלמאן נשמעת בטוויטר למרות "הזבובים האלקטרוניים" והפחד מרדיפה.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: חיסול של יחיא עיאש

ב-5 בינואר 1996 בבית לאהיא חוסל יחיא עיאש, ממייסדי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם.

יחיא עיאש, המכונה "המהנדס"
יחיא עיאש, המכונה "המהנדס"

עיאש היה המוח מאחורי מספר פיגועי התאבדות בישראל בשנות התשעים – הפיגוע בצומת מחולה (16 באפריל 1993), הפיגוע בעפולה (6 באפריל 1994), וכן פיגועי טרור רבים באוטובוסים בתל אביב וירושלים ב-1994-5.

עיאש קיבל את הכינוי "המהנדס" מכיוון שהיה בעל כישורים טכניים והיה מעורב באופן פעיל בפיתוח חגורות נפץ של מחבלים מתאבדים ופצצות מאולתרות.

ב-5 בינואר עיאש – שהסתתר בביתו של אחד מקרוביו בבית לאהיא שבצפון רצועת עזה – קיבל אות המוכר רק לו. הוא יצא מהבית כדי לקבל טלפון נייד מהשליח כיוון שהתבשר לפני כן שאמו הייתה חולה. כמה דקות לאחר מכן הטלפון צלצל ואז נשמע פיצוץ עז. עיאש מת במקום.

הוא הפך לסמל להתנגדות הפלסטינית ויותר מ-100,000 איש השתתפו בהלווייתו שהתקיימה בעזה.

עוד 1,158 מילים
סגירה