שר החוץ לפיד נדבק בקורונה: "מרגיש טוב"

הצוות לטיפול במגפות המליץ לקצר את הבידוד לנדבקים בקורונה לשבעה ימים והצביע נגד מתן חיסון רביעי לקבוצות נוספות ● ליברמן: מי שזכאי מקבל עזרה, אקבל החלטות רק על בסיס שיקולים כלכליים ● ממונה הקורונה: אם לא תהיה ברירה, נמליץ על סגר משמעותי ● יו"ר ארגון המורים דורש לחזור ללמידה בזום: "ללכת לבית הספר זה כמו רולטה רוסית"

יאיר לפיד נושא נאום במטה יש עתיד אחרי תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
AP Photo/Sebastian Scheiner
יאיר לפיד נושא נאום במטה יש עתיד אחרי תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021

אורה הרצוג, אמו של הנשיא יצחק הרצוג ואלמנתו של הנשיא לשעבר חיים הרצוג, מתה הלילה בגיל 97.

אורה הרצוג (צילום: לע"מ)
אורה הרצוג (צילום: לע"מ)

נולדה בשם אורה אמב"ש (אני מאמין באמונה שלמה) במצרים להורים שהיו ילידי יפו ומוצא. היא אחת מבין ארבעת ילדיהם של לאה ושמחה אמב"ש. אחותה הבכורה, סוזי אבן, הייתה רעייתו של שר החוץ לשעבר והדיפלומט אבא אבן.

הוריה גורשו על ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה והגיעו למצרים מיפו. היא גדלה והתחנכה באסמאעיליה ובקהיר וסיימה תואר ראשון במתמטיקה ובפיזיקה מאוניברסיטת ויטווטרסראנד שבדרום אפריקה.

באוקטובר 1946, בתום לימודיה, עלתה לארץ ישראל והצטרפה לארגון ההגנה. באותה שנה נבחרה להשתתף במחזור הראשון של בית הספר לדיפלומטים שהקימה הסוכנות היהודית. בשנת 1947 נישאה לחיים הרצוג וליוותה אותו בתפקידיו בצה"ל ובחיים הציבוריים.

במהלך מלחמת העצמאות שירתה כקצינה במחלקת המודיעין ובהמשך שירתה בחיל המדע, שם נפצעה קשה בפיגוע שהתרחש בבית המוסדות הלאומיים במרץ 1948.

בשנים 1950–1954 ובשנית בין 1975–1978 חייתה הרצוג עם משפחתה בארצות הברית, לרגל תפקידי בעלה כנספח צבאי וכשגריר ישראל באו"ם.

הרצוג כיהנה כמזכ"ל הוועדה לאירועי שנות העשור למדינה (1958). במסגרת החגיגות, יזמה והגתה את חידון התנ"ך העולמי המתקיים בכל שנה מאז.

שימשה כמנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות (1959–1968) ובשנת 1969 ייסדה את המועצה לישראל יפה. בשנת 1971 התפרסם ספרה "סודות האירוח" ללימוד נימוסים והליכות.

בשנים 1983–1993 כיהן בעלה חיים הרצוג כנשיא השישי של מדינת ישראל. אורה המשיכה לשאת בתפקידים ציבוריים ובשנת הארבעים למדינה (1988) היא עמדה בראש מבצע "ישראל לובשת ניקיון".

מפעל חייה היה הקמה והובלה של המועצה לישראל יפה – הארגון הסביבתי הראשון בארץ, אותו הובילה במשך 40 שנה בהתנדבות.

אורה הרצוג לצד בעלה, הנשיא חיים הרצוג, כשהוא מקבל את פרס אמנת השלום של מועצת בתי הכנסת של אמריקה בניו יורק, 14 בנובמבר 1987 (צילום: David Bookstaver, AP)
אורה הרצוג לצד בעלה, הנשיא חיים הרצוג, כשהוא מקבל את פרס אמנת השלום של מועצת בתי הכנסת של אמריקה בניו יורק, 14 בנובמבר 1987 (צילום: David Bookstaver, AP)

עם תום כהונתו של בעלה כנשיא המדינה היא נשאה בתפקידים שונים, ובהם: יושבת ראש הוועדה הציבורית לאירועי שנת החמישים (1998), חברת מליאת רשות השידור, חברת המועצה הציבורית המייעצת למפעל הפיס, חברת חבר-הנאמנים של מוזיאון תל אביב, יושבת ראש אגודת הידידים של בית החולים שניידר והוגדרה כ"נשיאה הבינלאומית-אמריטה" של המועצה לישראל יפה.

לאחר מות בעלה בשנת 1997, הקימה ועמדה בראש עמותת יד חיים הרצוג, להנצחת פועלו ומורשתו.

לאורה ולחיים הרצוג ארבעה ילדים: עורך הדין יואל הרצוג, תת אלוף במיל' מיכאל (מייק) הרצוג, שגריר ישראל בוושינגטון, יצחק הרצוג, נשיא מדינת ישראל, ורונית הרצוג, פסיכולוגית קלינית, אחד-עשר נכדות ונכדים וחמישה נינים.

הרצוג תיקבר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. טרם נמסר מועד הלווייתה.

מהיום יוחל בחלוקתן של ערכות בדיקה מהירות לקורונה לתלמידי הגנים ובתי הספר היסודיים ולצוותי ההוראה במוסדות אלה. כל תלמיד וכל איש צוות יקבל שלוש ערכות. בהמשך יסופקו ערכות בדיקה גם לתלמידי בתי הספר העל-יסודיים.

במערכת הפוליטית סופדים לאורה הרצוג, שהלכה לעולמה בגיל 97.

בבית משפט השלום בתל אביב ייערך היום דיון בתביעתם של בנימין ושרה נתניהו ובנם יאיר נגד אהוד אולמרט על שכינה אותם "חולי נפש".

השופט עמית יריב דחה אתמול את בקשתם של שלושת התובעים לדחות את הדיון בשעה ולאשר להם שלא להגיע פיזית אלא להופיע באופן מקוון. יריב מתח ביקורת על כך שהבקשה הוגשה 24 שעות לפני הדיון, שאף שהמועד נקבע כבר לפני חודשים.

ההצבעה בנושא הרחבת האוכלוסיות הזכאיות לקבל מנת חיסון רביעית נדחתה לאחר שמערכת ההצבעה קרסה – כך דווח ב-ynet. הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) במשרד הבריאות גם אמור היה לדון אמש בקיצור ימי הבידוד. בעקבות קריסת המערכת נדחה הדיון.

סגירה