על ישראל לסייע לסעודיה, בשקט

דובר המורדים החות'ים מונה את יכולות התקיפה על סעודיה, צילום מסך מוידאו של WION, מרץ 2021
דובר המורדים החות'ים מונה את יכולות התקיפה על סעודיה, צילום מסך מוידאו של WION, מרץ 2021

החות'ים הנתמכים על-ידי איראן הכפילו את מספר התקפותיהם על מטרות, ברובן אזרחיות, בסעודיה ב-2021 ביחס ל-2020. קרוב ל-1,300 טילי קרקע-קרקע וכלי טיס בלתי מאוישים שוגרו אל מטרות בתחומי הממלכה מאז היא החלה להתערב במלחמת האזרחים בתימן ב-2015. דובר צבא סעודיה מסר כי 59 אזרחים סעודים נהרגו בהתקפות אלו.

החות'ים הנתמכים על-ידי איראן הכפילו את התקפותיהם בסעודיה ב-2021 ביחס ל-2020. קרוב ל-1,300 טילי קרקע-קרקע וכלי טיס בלתי מאוישים שוגרו לממלכה מאז התערבותה במלחמת האזרחים בתימן ב-2015

מעולם לא היו אזרחי הממלכה ומתקניה האסטרטגיים חשופים עד כדי כך לירי, כמעט על בסיס יומי ובמידת דיוק הולכת וגוברת, תודות לסיוע הדוק אותו מקבלים החות'ים מצד "כוח קדס" של משמרות המהפכה האיראניים ואנשי חיזבאללה.

התקפות על סעודיה הגיעו בשנים האחרונות לא רק מתימן אלא גם מאיראן, כפי שאירע בהתקפה על מתקני ארמק"ו בספטמבר 2019, מעיראק, ואף מתוך הממלכה עצמה – לעבר שדות תעופה, מתקני נפט וסמלי שלטון.

לממלכה יש 24 סוללות טילי פטריוט מדגם PAC-2 המיושן ו-PAC-3 המתמודד טוב יותר עם הטילים האיראניים. איראן, המחזיקה בארסנל טילי הקרקע-קרקע הגדול במזרח התיכון הגבירה את הסיוע שהיא מעניקה לחות'ים ב-2015 עם כניסת הסעודים למערכה. חלקי הטילים אותם מבריחה איראן ביבשה ובים לתימן מורכבים בבתי מלאכה מקומיים של החות'ים בסיוע "יועצים" מטעמה, למרות אמברגו של האו"ם.

דווקא כאשר מספר ההתקפות על הממלכה גדל, גם על הבירה ריאד, ארצות הברית מפנה יכולות הגנה אווירית שהציבה בסעודיה לעבר מוקדי מתיחות אחרים, מול סין. ממשלו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, המבין את הסכנות שבעצירת ייצוא נשק אמריקאי לסעודיה, מתקשה לא פעם להתמודד עם מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים כאחד, הזועמים על המצב ההומניטרי בתימן ועל רצח חשוקג'י ומבקשים לעצור מכירת אמצעי לחימה לממלכה.

דווקא כאשר מספר ההתקפות על הממלכה גדל, גם על הבירה ריאד, ארצות הברית מפנה יכולות הגנה אווירית שהציבה בסעודיה לעבר מוקדי מתיחות אחרים, מול סין

הערמת קשיים על ייצוא נשק אמריקאי לממלכה לא רק תציב אותה בעמדת נחיתות רבה יותר מול איראן אלא תביא אותה להעמיק את הקשרים האסטרטגיים עם סין. האמריקאים אף הערימו קשיים על העברה של מיירטים לסוללות הפטריוט הסעודיות, אמצעים הגנתיים לכל דבר ועניין, וכשמלאי זה אזל לאחרונה סעודיה פנתה בבקשה לידידותיה באזור ובעולם לסייע לה. בינתיים דווח כי יוון שלחה לממלכה סוללת פטריוט יחד עם כ-120 חיילים שיתפעלו אותה ויסייעו לצוותים הסעודים ביירוט הטילים מתימן.

על ישראל להציע את עזרתה ולו מטעמים הומניטריים. מלבד זאת לישראל אינטרס ברור למנוע הישג מאיראן ומחיזבאללה, המשתמשות בתימן כשדה ניסויים לקראת מערכה אפשרית מול ישראל. שנית, סיוע לסעודיה עשוי בעתיד להיזקף לזכות ישראל כמי שעמדה לצד הממלכה.

הסעודים לא חסרים במשאבים וכדי להגדיל את סיכויי היירוט הם יורים שני טילי פטריוט לעבר כל מטרה, כשכל טיל מסוג PAC-3 עולה כ-4 מיליון דולר. את כלי הטיס הבלתי מאוישים וטילי השיוט שהחות'ים יורים הסעודים מיירטים בעזרת טילי אוויר-אוויר אמריקאים מסוג AMRAAM שעלותם נמוכה יותר.

למרות רכישות נשק מסיביות לאורך השנים ותקציב הביטחון מהגדולים בעולם, הסעודים חסרים יכולת הגנתית מספקת. הקרירות האמריקאית כלפיהם עלולה שוב לשלוח אותם לזרועות הסינים או הרוסים. ישראל יכולה לקטוף פירות כלכליים ומדיניים משמעותיים מסיוע לסעודיה ויש לה אינטרס ברור שידה של איראן תהיה על התחתונה.

על ישראל להציע את עזרתה ולו מטעמים הומניטריים. מלבד זאת לישראל אינטרס ברור למנוע הישג מאיראן ומחיזבאללה, המשתמשות בתימן כשדה ניסויים לקראת מערכה אפשרית מול ישראל

ישראל יכולה ללמוד רבות מניתוח ההתקפות על הממלכה, שכן היא תתמודד עם יכולות דומות. על כל סיוע ישראלי לסעודיה להיות חשאי כדי שלא יביך את הסעודים. סעודיה ואיחוד האמירויות הביעו עניין לרכוש את מערכת כיפת ברזל. לא נכון להעביר את המערכת עצמה, מתוך חשש שהטכנולוגיה עלולה לזלוג לצדדים עוינים, אך ישראל יכולה להציע מניסיונה הרב בתחום לטובת ידידתה החדשה.

ד״ר יואל גוז׳נסקי הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אונ׳ תל אביב. מומחה למדינות המפרץ ולסוגיות אסטרטגיות כגון תפוצה גרעינית ויציבות משטרים. לשעבר איש משרד רה״מ וחוקר אורח באונ׳ סטנפורד. באפריל 2020 יצא לאור ספר פרי עטו בנושא יחסי ישראל ומדינות המפרץ בהוצאת אונ׳ אוקספורד. אב לבן ולבת וטייל חובב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 558 מילים
סגירה