אהוד אולמרט, בנימין נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז')
אבשלום ששוני/פלאש90, מונטז'

אולמרט בדרכו להפסד צורב בתביעת הדיבה של משפחת נתניהו

שני ראשי הממשלה לשעבר נפגשו אתמול לדו-קרב בצהרי היום בבית משפט השלום בתל אביב ● אלא שאולמרט איבד כבר בדיון הראשון את הגנת "אמת דיברתי" וספק אם השופט יאפשר לו לקבל לידיו מסמכים רפואיים של התובעים או בדיקה פסיכיאטרית של בני הזוג נתניהו ובנם ● במסלול הזה, אולמרט בדרכו להפסד - ועם האפשרות לפיצויים לא קטנים, לנתניהוז אין מוטיבציה להגיע לפשרה ● פרשנות

תביעת לשון הרע של בני הזוג בנימין ושרה נתניהו ובנם יאיר נגד אהוד אולמרט תלך להליך הוכחות, מסיבה פשוטה: אולמרט אמר עליהם פומבית שהם חולי נפש – ואולמרט ישלם.

מאחר שמדובר בלשון הרע מובהקת, ומאחר שקו ההגנה של אולמרט, שניסה לטעון "אמת דיברתי", פחות או יותר התמוטט אתמול במהלך הדיון בקדם-המשפט, התביעה בדרך להתקבל.

זו הסיבה שבמהלך כל הדיון שהתקיים אתמול באולמו של השופט עמית יריב בבית משפט השלום בתל אביב, סירבו בני משפחת נתניהו ובא-כוחם, עו"ד יוסי כהן, להיענות ללחצים שהפעיל השופט במטרה לסיים את התיק בפשרה.

משפחת נתניהו רואה בקצה האופק את השורה התחתונה, והשורה הזו מורכבת ממספר הכולל כמה וכמה אפסים, שייצאו מכיסו של אולמרט וייכנסו לכיסם שלהם. אין להם שום תמריץ להתפשר.

משפחת נתניהו רואה בקצה האופק את השורה התחתונה, והשורה הזו מורכבת ממספר הכולל כמה וכמה אפסים, שייצאו מכיסו של אולמרט וייכנסו לכיסם שלהם. אין להם שום תמריץ להתפשר

התביעה, על סך 837 אלף שקלים, הוגשה בחודש מאי האחרון, לאחר ששבועות אחדים קודם לכן כינה אולמרט את שלושת בני משפחת נתניהו "חולי נפש", בראיון לגדי סוקניק ב"דמוקרט טיוי". ימים אחדים לאחר מכן חזר על הדברים בתוכניתם של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ בערוץ 12.

בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

יכול להיות שנפשו ההרפתקנית של אולמרט היא זו שגרמה לו להכפיל את ההימור המשפטי בכתב ההגנה שהוגש לבית המשפט. במקום לנסות לצמצם את דבריו, לחזור בו מהם או לנסות להציב אותם בקונטקסט של הבעת דעה שנאמרה על דרך ההגזמה הקיצונית, אולמרט בחר לטעון "אמת דיברתי".

באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ ניסה אולמרט להלך אימים על התובעים ואמר כי בעצם הגשת התביעה, הם מוותרים על חלק מפרטיותם – לפחות בנוגע למצבם הנפשי.

אולמרט הטיל את יהבו על כך שבמסגרת רצונו להוכיח שדבריו הם אמת, וכי בנימין, שרה ויאיר נתניהו אכן סובלים ממחלת נפש, יסכים בית המשפט לאפשר לו לחייב אותם למסור כל מסמך רפואי המעיד על מצבם הנפשי ואולי אף לעבור בדיקה פסיכיאטרית עצמאית מטעמו של אולמרט.

מבחינה משפטית מדובר בהימור, שכן נטל ההוכחה של הגנת "אמת דיברתי" מוטל על כתפי הנתבע, ואין כל ביטחון שבית המשפט ייעתר לדרישה מרחיקת לכת שכזו.

הן כתב התביעה והן כתב ההגנה אינם מצטיינים בהקפדה יתרה על כללי הנימוס. עו"ד יוסי כהן, מטעמם של בני משפחת נתניהו, נכנע לנטייתו לנקוט לשון משתלחת והרבה להשתמש בתארים "מתועב וזדוני" ביחס לאולמרט.

כתב התביעה וכתב ההגנה אינם מצטיינים בהקפדה יתרה על כללי הנימוס. עו"ד יוסי כהן, מטעמם של בני משפחת נתניהו, נכנע לנטייתו לנקוט לשון משתלחת והרבה להשתמש בתארים "מתועב וזדוני" ביחס לאולמרט

אהוד אולמרט בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעה לשון הרע שהגישו נגדו בני משפחת נתניהו, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אהוד אולמרט בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעה לשון הרע שהגישו נגדו בני משפחת נתניהו, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

במפגן מרהיב של השלכה, קבע כהן כי "הנתבע ניצל באופן ציני את החסינות המוקנית לו בכתבי בית דין והפך את כתב ההגנה לבמה נוספת לדברי שטנה מכוערים וכזבים מתועבים, המונעים מתאוותו הבלתי נשלטת לפגוע במשפחת נתניהו". טיטונוביץ, מטעם אולמרט, הסתפק בתיאור התובעים כ"קוזאק הנגזל".

הולכים לקרקס

חלק ניכר מהדיון שהתקיים אתמול באולם ברחוב שוקן, הוקדש כאמור למאמציו של השופט להביא את הצדדים להסכים לפשרה. "חבל שהטונים בכתבי הטענות הגיעו לאן שהגיעו", אמר השופט.

"אחת הבעיות שאני רואה בהליך הזה, שלוקחים נושא כזה חשוב, של התמודדות עם מחלות נפש, ולוקחים אותו לקרקס. השימוש במילים כמו משוגע או חולה נפש עושה עוול להמון אנשים".

"אחת הבעיות שאני רואה בהליך הזה, שלוקחים נושא כזה חשוב, של התמודדות עם מחלות נפש, ולוקחים אותו לקרקס. השימוש במילים כמו משוגע או חולה נפש עושה עוול להמון אנשים"

מבחינה משפטית, איבחן השופט כי שתי ההגנות שנוקט אולמרט – מצד אחד "אמת דיברתי", ומצד שני הבעת דעה בתום לב – אינן יכולות לשבת זו עם זו ברמה העניינית. בסופו של דבר, בית המשפט צריך להשתכנע מגרסתו של אולמרט. ומהי הגרסה? האם דבריו היו אמת צרופה, או שהם היו הבעת עמדה שגויה שנאמרה בתום לב? את המקל הזה אי אפשר לאחוז בשני הקצוות.

שופט בית משפט השלום בתל אביב עמית יריב (צילום: הרשות השופטת)
שופט בית משפט השלום בתל אביב עמית יריב (צילום: הרשות השופטת)

ברגע השיא של הדיון אתמול, העמיד השופט את אולמרט על רגליו ושאל אותו אילו אמצעים נקט כדי לדעת אם טענותיו ביחס למצבם הנפשי של בני משפחת נתניהו הן נכונות, בטרם השמיע את דבריו הפומביים.

קשה לומר שתשובתו של אולמרט נשמעה משכנעת: "אני עקבתי אחרי התנהגותם", הוא אמר, "אחר מעשים שנקטו בהם. שמעתי הקלטות של בני המשפחה. התייעצתי עם מומחים כולל אנשים מקורבים אליהם שמכירים אותם, על התנהגויות שהן בהחלט נכנסות להגדרה של מה שבאופן פופולרי במסגרת ציבורית הוא התנהגויות משוגעות". או בקיצור – לאולמרט אין ביד שום אסמכתא.

אין פלא שמייד לאחר מכן, שאל השופט את בא-כוחו של אולמרט "אם אחליט לא לתת לאדוני את התיקים הרפואיים ולא לחייב את התובעים להופיע לפני מומחים, איך אדוני מתכוון להוכיח את אמת דיברתי?"

בהמשך הדיון הציע השופט לאולמרט למקד את הקו המשפטי שבו יתמקד המשפט בטענה של הבעת דעה בתום לב. "אנחנו בהחלט יכולים לוותר על הטיעון של אמת דיברתי ולחסוך בכך הליכי ביניים יקרים ומיותרים".

בהמשך הדיון הציע השופט לאולמרט למקד את הקו המשפטי שבו יתמקד המשפט בטענה של הבעת דעה בתום לב. "אנחנו בהחלט יכולים לוותר על הטיעון של אמת דיברתי ולחסוך בכך הליכי ביניים יקרים ומיותרים"

אם הצדדים היו מסכימים לכיוון הזה, השופט היה יכול להרשות לעצמו אפילו לוותר על שלב ההוכחות ועל ה"קרקס" הצפוי באולם בית המשפט, ולדלג ישר לשלב הסיכומים. שהרי, אין באמת מחלוקת על העובדות בתיק, אלא רק על פרשנותן המשפטית.

יאיר נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
יאיר נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אך כהן התעקש: אם הצדדים מסכימים שמדובר בהבעת דעה בלבד, הדבר צריך להיות מלווה בהתנצלות של אולמרט ובהסכמת השופט לקבוע את גובה הפיצוי שישולם. אולמרט סירב.

"חרף מאמצים שהשקיעו באי-כוח הצדדים בניסיון להגיע להסדר מוסכם", סיכם השופט את הדיון לפרוטוקול כשתחושת האכזבה ניכרת בקולו, "לא עלה בידם הדבר".

בתוך שבועיים יגיש בא-כוחו של אולמרט בקשה בכתב להורות לבני משפחת נתניהו למסור את כלל התיעוד הרפואי בדבר מצבם הנפשי, ולהתייצב לבדיקה פסיכיאטרית. בעוד כחודש יפסוק השופט אם להתיר זאת.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
הרי כבר נעשו כמה מחקרים על אישיותו הפגועה-נפשית, לכאורה, של ביבי. ובתור איש ציבור עם מאות אלפי שעות של חשיפה חזותית, מילולית, וכתיבתית - הרי כל החומר העובדתי הזה על ביבי (וגם משפחתו, לכ... המשך קריאה

הרי כבר נעשו כמה מחקרים על אישיותו הפגועה-נפשית, לכאורה, של ביבי. ובתור איש ציבור עם מאות אלפי שעות של חשיפה חזותית, מילולית, וכתיבתית – הרי כל החומר העובדתי הזה על ביבי (וגם משפחתו, לכאורה), הוא מעל ומעבר למה שפסיכיאטר מקבל מהמטופל שלו, לצורך איבחון. לכאורה. לגבי שרה, כמובן לא אכנס לצנעת הפרט שלה. ולגבי, יאיר עולה השאלה: האם הוא יודע לנצל, לכאורה, את נקודות החולשה הנפשיות לכאורה, של הוריו, וזאת כדי להיות הדמות הדומיננטית, לכאורה, בהרכב המשפחתי הזה? ובאשר לאבנר, הן הוא עצמו והן המשפחה, משתדלים מאוד לשמור אותו מחוץ לסיפור הפוליטי שלהם. לעניות דעתי הלא-משפטית, אי-אפשר יהיה לתת פסק-דין, מבלי שבית-המשפט יחייב את התובעים לעבור איבחון פסיכיאטרי כל-אחד לחוד וכולם ביחד. אם בית-המשפט לא ייעשה זאת, הרי הוא ביודעין, מונע מעצמו מלקבל את המידע ההכרחי, כדי להגיע לפסק-דין של אמת וצדק. בתו"ב ובריאות. ואשמח להתייחסות הכותב.

שימו לב שמדובר בכתבה ממומנת . משמע שילמו לכתב לכתוב את "דעתו" . מתוכן הדברים ברור איזה צד שילם. השאלה למה? אולי כי טענת "אמת אמרתי "של אולמרט עשויה לפתוח תיקים עם חיסיון רפואי? שדווקא... המשך קריאה

שימו לב שמדובר בכתבה ממומנת .
משמע שילמו לכתב לכתוב את "דעתו" . מתוכן הדברים ברור איזה צד שילם. השאלה למה?
אולי כי טענת "אמת אמרתי "של אולמרט עשויה לפתוח תיקים עם חיסיון רפואי?
שדווקא יגרמו לנתניהוס להפסיד?

ידועה האימרה: אולי היהודים לא הרגו את ישו, אבל בטח הוציאו לו את הנשמה". אולמרט בונה על מסע האימיים, שהוא מתכנן להעביר אותם, כולל עדותו הברורה של מי שהיה העו''ד המישפחתי, ושכבר אינו בין ... המשך קריאה

ידועה האימרה: אולי היהודים לא הרגו את ישו, אבל בטח הוציאו לו את הנשמה". אולמרט בונה על מסע האימיים, שהוא מתכנן להעביר אותם, כולל עדותו הברורה של מי שהיה העו"ד המישפחתי, ושכבר אינו בין החיים.
אבל מי אנו שנוותר על ההצגה הטובה בעיר? או כדברי בגין: נאחל ניצחון לשני הצדדים…

בטוויטר יש מסמך על אשפוז פסיכיאטרי של שרה בוינה (בהקשר של פתיחת סניף בבולגריה). אולמרט יכול להביא מצעד של שרי ממשלה, מפקדים למען ישראל, מפקדי מוסד ושב’כ לשעבר ועוד רבים שיעידו על אובססי... המשך קריאה

בטוויטר יש מסמך על אשפוז פסיכיאטרי של שרה בוינה (בהקשר של פתיחת סניף בבולגריה). אולמרט יכול להביא מצעד של שרי ממשלה, מפקדים למען ישראל, מפקדי מוסד ושב'כ לשעבר ועוד רבים שיעידו על אובססיות של ביבי, על המגלומניה שלו, על הקרבת חוסנה של המדינה למטרות פוליטיות אישיות, כשהסך הכל מצביע עמוק לתחום הפסיכופתיה. לגבי הילד, ישנן עדויות שלו הולך ככלב על שולחן הפגישות ונובח. אני בטוח שניר חפץ יכול לתת להם עדות על זה. תיקי שרה, האלימות שלה עם המגהץ. ההתעללויות. הגרביים במקרר… ואז להטיל את פצצת הצוללות המיצריות כרלוונטית לשפיות בעזרת בוגי, שרגא, ורבים אחרים. אולמרט יכול לגרור את ביבי חודשים דרך ביצה שתחשוף את המגלומניה, פסיכופתיה שלו. לגבי הפסיקה על הכסף, אחרי כל זה… פרט שולי

עוד 863 מילים ו-7 תגובות
סגירה