אבו מאזן פועל לחסל פוליטית את מרואן ברגותי

.פלסטיני עם שלט של מרואן ברגותי (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)
Issam Rimawi/FLASH90
.פלסטיני עם שלט של מרואן ברגותי

גורמים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ פועל לחסל פוליטית את יריבו המר מרואן ברגותי במהלך כינוס הוועידה השמינית של פת"ח. מחמוד עבאס מתכוון לנקום בברגותי אשר קרא עליו תיגר בשנה שעברה ועמד להתמודד מולו בבחירות לנשיאות, המגעים לפיוס ביניהם נכשלו.

הוועידה ה-8 של תנועת פת"ח תתכנס ב-21 בחודש מרץ וההכנות אליה בעיצומן. מדובר בוועידה חשובה הבוחרת מדי כמה שנים את מוסדות התנועה ובראשם את חברי הועדה המרכזית. אלה מהווים את הנהגת התנועה שהינה מפלגת השלטון ברשות הפלסטינית.

הוועידה ה-8 של פת"ח תתכנס ב-21 בחודש מרץ וההכנות אליה בעיצומן. מדובר בוועידה חשובה הבוחרת מדי כמה שנים את מוסדות התנועה ובראשם את חברי הועדה המרכזית שהם הנהגתה

מבחינת מחמוד עבאס זוהי הזדמנות נוחה וטובה לבסס את מנהיגותו ולחסל את מתנגדיו הפוליטיים בתוך התנועה, אשר קמו נגדו בשנה שעברה במהלך ההכנות לבחירות לפרלמנט והנשיאות אשר בוטלו בסופו של דבר בחודש אפריל שעבר על ידי מחמוד עבאס עצמו בתירוץ כי ישראל איננה מאפשרת בחירות במזרח ירושלים.

על פי גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שם לו למטרה לחסל פוליטית את מרואן ברגותי, בכיר התנועה המרצה 5 עונשי מאסר עולם בכלא הישראלי. ברגותי קרא תיגר עליו והתכוון להתמודד מולו בבחירות לנשיאות. מקורביו של מחמוד עבאס מאשימים את ברגותי בחתרנות נגד יו"ר הרש"פ, החלשת תנועת פת"ח וניסיון לפצלה ביחד עם מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס, ועם נאצר אלקידווה, שר החוץ לשעבר ואחיינו של יאסר ערפאת.

כינוס הועידה ה-8 של פת"ח חשוב מאוד עבור מרואן ברגותי כדי לנסות ולחזק את מעמדו. ברגותי מחכה בכיליון עיניים לעסקת חילופי השבויים בין חמאס לישראל לאחר שהנהגת חמאס התחייבה לדרוש מישראל את שחרורו במסגרת העסקה.

אם ייבחר מחדש לוועדה המרכזית של פת"ח הדבר יחזק מאוד את מעמדו כאחד היורשים האפשריים של מחמוד עבאס.

מרואן ברגותי נהנה מפופולריות גדולה בשטחי הגדה והרצועה. הוא היה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה וקיבל את הכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני". הוא מוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כמועמד המוביל לרשת את מחמוד עבאס.

ברגותי נהנה מפופולריות רבה בשטחי הגדה והרצועה. הוא היה אדריכל הטרור של האינתיפאדה ה-2 וכונה "נלסון מנדלה הפלסטיני". הוא מוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כיורש לאבו מאזן

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מאוד מכוחו של מרואן ברגותי בשטח ומהברית שלו עם מוחמד דחלאן, והוא מוביל מאז 2011 מהלכים שמטרתם לחסל את מרואן ברגותי מבחינה פוליטית.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס ביקש מישראל שלא לשחרר את מרואן ברגותי במסגרת "עסקת שליט", הוא פעל להכשיל את שביתת הרעב הגדולה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ב-2017 שבראשה עמד מרואן ברגותי והפסיק את התמיכה הכספית ב"מועדון האסיר הפלסטיני" הנחשב לאחד ממעוזיו של מרואן ברגותי בגדה.

מקורביו של מרואן ברגותי טוענים כי גם בימים אלה פועל מחמוד עבאס מול גורמי הביטחון של ישראל וארה"ב, באמצעות הגנרל מאג'ד פרג', כדי למנוע את שחרורו מן הכלא של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה בין ישראל לחמאס בטענה כי מדובר ב"טרוריסט" שיהרוס את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרש"פ ויגרור את הגדה לגל של טרור נגד ישראל.

קרב הירושה

בצמרת פת"ח יש התנגדות רבה של בכירי התנועה למרוואן ברגותי, במיוחד של אלה המשתתפים בקרב הירושה כמו ג'בריל רג'וב, מחמוד אלעאלול, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מאוד מכוחו של מרואן ברגותי בשטח ומהברית שלו עם מוחמד דחלאן, והוא מוביל מאז 2011 מהלכים שמטרתם לחסל את מרואן ברגותי מבחינה פוליטית

מרואן ברגותי מפריע להם במהלכים שהם מתכננים אחרי ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית. כמה מהם מתכוונים לסייע למחמוד עבאס לפעול לצמצום כוחו הפוליטי של מרואן ברגותי ולהחלשתו.

ג'מאל הוואי, חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, אמר ב-4 בינואר לאתר האינטרנט "אלריסאלה נט" של חמאס, כי חברי תנועת פת"ח המזוהים עם מרואן ברגותי הודחו מהמועצה המהפכנית של התנועה.

"הם רוצים לתת לגיטימציה לתהליך ההדרה ללא רעש, מתוך אמונה שחברי פת"ח אינם מבינים את מה שקורה. הם לא יצליחו", הוא אמר.

חברים נוספים במועצה המהפכנית של פת"ח כמו ג'מאל חוואיל ופח'רי אלברגותי אומרים כי הם עוקבים בדאגה אחר המתרחש בתנועת פת"ח, אשר כמה מבכיריה מתכוננים לחסל פוליטית את מרוואן ברגותי בכינוס הוועידה ה-8 בחודש מרץ.

לקראת כינוס הוועידה ה-8 שלה בחודש מרץ, הקימה תנועת פת"ח ועדת פיוס פנימית שדנה באפשרות החזרתם של פעילי פת"ח המזוהים עם מרואן ברגותי,  אשר הודחו בשנה שעברה מן התנועה לקראת הבחירות לפרלמנט. התנאים להחזרתם היו התנצלות והתחייבות לציות מלא להנחיות יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

לקראת כינוס הוועידה הקימה פת"ח ועדת פיוס פנימית, שדנה בהחזרת פעילי פת"ח המזוהים עם ברגותי והודחו לקראת הבחירות לפרלמנט. בתנאי שיתנצלו ויתחייבו לציות מלא לאבו מאזן

מובן שהוועדה נכשלה בעבודתה. היא נפגשה גם עם פדווא ברגותי, רעייתו של מרואן ברגותי, אך מקורביו של מרואן ברגותי לא הסכימו לתנאים המשפילים שהוצבו בפניהם לצורך הפיוס כביכול. עבד אלפתאח חמאיל, חבר המועצה המהפכנית של פת"ח אמר כי עבודת הוועדה הייתה "מבישה, שרירותית וחסרת אחריות".

הוא הזהיר כי המשך ההתנהלות הזו יביא לחיסולה של תנועת פת"ח.

אבל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח לעשות הצגה כאילו הוא מוכן לפיוס עם מרוואן ברגותי ואנשיו בתנאי שהם יסורו למרותו.

גורמים בפת"ח אומרים כי התנועה הדיחה את חברי המועצה המהפכנית פח'רי אלברגותי וג'מאל הוואי המזוהים עם מרואן ברגותי. בחודש מאי שעבר החליטה הוועדה המרכזית של פת"ח לגרש מהתנועה את חבר הוועדה המרכזית ד"ר נאצר אלקידווה. כזכור, מוחמד דחלאן, יריבו של מחמוד עבאס הודח סופית מתנועת פת"ח במהלך הועידה ה-7 בשנת 2016.

עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בפרשת מרואן ברגותי. "הציר החזק" ברש"פ שפועל בשליחות מחמוד עבאס והמקורב אליו מאוד, כולל את חוסיין א-שיח' ואת מאג'ד פרג', אשר תומכים בעמדתו של יו"ר הרש"פ לפיה שיש לחסל פוליטית את מרואן ברגותי. אבל גם מרואן ברגותי אינו קוטל קנים. יש לו השפעה בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל וגם בשטח עצמו, כולל קבוצות חמושים בגדה הסרים למרותו.

לא נאמרה המילה האחרונה בפרשת ברגותי, ש"הציר החזק" ברש"פ של אנשי מחמוד עבאס תומכים בחיסולו הפוליטי. אך גם ברגותי אינו קוטל קנים ובעל השפעה בקרב האסירים הביטחוניים והחמושים בגדה

השטח עלול להתחמם לקראת כינוס הועידה ה-8 בעוד חודשיים ולהיגרר לעימותים אלימים, בסיועו של מוחמד דחלאן, אם לא תושג פשרה בין שני המחנות הניצים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 924 מילים
סגירה