בקבוקי מים מינרלים. אילוסטרציה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

בעקבות הרחבת חוק הפיקדון: שיטת מצליח של רשתות השיווק

רשתות שיווק גבו דמי פיקדון על בקבוקי משקה משפחתיים, על אף שאלה יוצרו לפני כניסת החוק לתוקף וכספי הפיקדון לא יוחזרו לצרכנים ● האם מדובר ברצף של טעויות נקודתיות או ניסיון לעשות רווח קל תוך הפרת החוק ופגיעה בסביבה?

כשישראל בן דור בדק את החשבון שקיבל בקופה בסניף של רשת "ויקטורי" במודיעין, הוא הבחין בדבר מוזר: עבור שתי שישיית בקבוקי "מי עדן" שרכש הוא חויב, מלבד מחיר הבקבוקים, בדמי פיקדון בסך 3.60 שקל – 30 אגורות לבקבוק.

אלא שעל הבקבוקים עצמם לא צוין שהם חייבים בחוק הפיקדון, והסיבה לכך היא שהם יוצרו לפני ה-1 בדצמבר – המועד בו הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקי המשקה המשפחתיים נכנסה לתוקף.

כלומר, בן דור אמנם חויב בדמי הפיקדון, אבל לא יוכל להחזיר את הבקבוקים לסופר כדי שימוחזרו ולקבל בחזרה את סכום הפיקדון שבו חויב, כפי שהחוק מורה.

בן דור לא התעצל, ושיגר פנייה חריפה לרשת "ויקטורי": "התקנות מאפשרות לגבות את דמי הפיקדון רק על בקבוקים מסדרה חדשה אשר מוטבע עליהם כי הם חייבים בפיקדון ולא על הבקבוקים הנמצאים במלאי ואינם מסומנים", כתב.

"התקנות מאפשרות לגבות את דמי הפיקדון רק על בקבוקים מסדרה חדשה אשר מוטבע עליהם כי הם חייבים בפיקדון ולא על הבקבוקים הנמצאים במלאי ואינם מסומנים"

"אתם מנסים לעשות עושר על חשבון הלקוחות וגובים את דמי הפיקדון באופן אוטומטי, מבלי שבדקתם שהבקבוקים שאתם מוכרים סומנו כבקבוקים לפיקדון".

בקבוקי המים שרכש ישראל בן דור, עם תאריך ייצור בנובמבר, והחשבונית שמעידה כי נגבה עליהם דמי פיקדון בניגוד לחוק (צילום: באדיבות ישראל בן דור)
בקבוקי המים שרכש ישראל בן דור, עם תאריך ייצור בנובמבר, והחשבונית שמעידה כי נגבה עליהם דמי פיקדון בניגוד לחוק (צילום: באדיבות ישראל בן דור)

הוא גם איים לדווח לגורמים המוסמכים. לזכותה של הרשת יאמר שהיא מיהרה להתנצל בפניו, טענה שמדובר בטעות נקודתית שנעשתה בעת הקלדת הברקוד והחזירה לו את הסכום העודף ששילם.

רק שמספר ימים לאחר מכן זה קרה לו שוב, הפעם בעיר אחרת ובסניף של רשת אחרת – "חצי חינם" בחולון. התסריט חזר על עצמו: שתי שישיות מים מינרלים מתאריך ייצור שקודם ל-1 בדצמבר, אין סימון פיקדון על הבקבוקים אבל יש חיוב בקופה.

שוב מכתב זועם של הצרכן העצבני בן דור לרשת ("אתם גובים דמי פיקדון על סדרות ישנות שאינן חייבות בפיקדון. גזרתם קופון והעשרתם את קופתכם על חשבון הציבור. בכוונתי לפנות לרשויות המוסמכות שיאכפו את הנושא"), ושוב תגובה מתנצלת של הרשת ("אם חלה טעות אנחנו מתנצלים על כך וכמובן נזכה אותך").

השאלה שנותרה פתוחה – האם מדובר אכן בטעויות נקודתיות או בשיטה? הניסיון מלמד שאלה אזורי הדמדומים שקמעונאים מיומנים יודעים לנצל לטובתם.

השאלה שנותרה פתוחה – האם מדובר אכן בטעויות נקודתיות או בשיטה? הניסיון מלמד שאלה אזורי הדמדומים שקמעונאים מיומנים יודעים לנצל לטובתם

בדיוק כמו עמלות בבנק, עבור הצרכן הסביר מדובר בסכום זניח שהוא כלל לא ישים לב אליו וגם אם כן – ספק אם ייצא בגללו למאבק. עבור הרשתות – שמחזיקות במלאי בקבוקים שיוצרו טרם כניסת החוק לתוקף – זה פוטנציאל לרווח קל. אם על כל בקבוק שיוצר לפני 1 בדצמבר גובים 30 אגורות נוספות מבלי להחזיר אותן – זה יכול להצטבר לסכום נאה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מדגימה החזרת בקבוקים למכונת מיחזור בסופרמרקט, 1 בדצמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מדגימה החזרת בקבוקים למכונת מיחזור בסופרמרקט, 1 בדצמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

לדברי בן דור, הוא הבחין שכאשר הקופאים מנסים לאתר במחשב את המחיר של שישיית "מי עדן", למשל, הברקוד הראשון שעולה במערכת הוא זה של הבקבוקים העדכניים שכבר כולל את תעריף הפיקדון. הם לא טורחים לוודא שאכן הבקבוק המדובר מחויב בפיקדון. במקרה אחר, הברקוד של הבקבוקים הישנים לא עבר במערכת ולכן הקופאית חיפשה אותו במחשב – ושוב הגיעה אל התעריף שכולל דמי פיקדון.

כאשר הקופאים מנסים לאתר במחשב את המחיר של שישיית "מי עדן", למשל, הברקוד הראשון שעולה הוא זה של הבקבוקים העדכניים שכבר כולל את תעריף הפיקדון

אל התקריות שחווה בן דור אפשר להוסיף את סיפורו של י', תושב תל אביב שביקש להחזיר לסניף של רשת שיווק גדולה כמה בקבוקי סודה משפחתיים, למסור אותם למיחזור ולקבל את סכום הפיקדון.

אלא שאז התברר שעל הבקבוקים לא מוטבעת חותמת הפיקדון משום שהם יוצרו במהלך נובמבר, לפני כניסת החוק לתוקף. זה לא הפריע לרשת לחייב אותו בדמי הפיקדון בעת הרכישה. מכיוון שמדובר בסכום קטן הוא העדיף לוותר ולא להיכנס לעימות עם הרשת.

החשש הוא שרוב הצרכנים – ואפשר בהחלט להבין אותם – מתנהגים כמו י'. בן דור הוא פעיל סביבה וצרכן מודע, והסיטואציה קוממה אותו גם מההיבט הירוק – שכן בהיעדר סימון פיקדון על הבקבוקים ובהיעדר מיחזוריות, למעשה אין לו אפשרות למחזר את הבקבוקים שרכש.

דיון של ועדת הכלכלה בנושא פיקדון על בקבוקי משקה, 1 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיון של ועדת הכלכלה בנושא פיקדון על בקבוקי משקה, 1 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

טענה אחרת, סביב חוק מיסוי שתייה ממותקת שנכנס גם הוא לאחרונה לתוקף, הועלתה השבוע ב"כלכליסט", שם דווח כי חלק מהרשתות הוסיפו למחירי בקבוקי השתייה הממותקת את עלות המס החדש שהוטל עליהם, גם כשמדובר בבקבוקים שנרכשו על ידן במחיר הישן – לפני כניסת המס לתוקף.

 

על אף הדמיון המסוים בהתנהלות, יש לציין שהעלאת מחירים כזו, גם אם יכולה להיחשב לחזירות צרכנית, היא חוקית – בעוד שגביית דמי פיקדון עבור בקבוק שיוצר לפני החלת חוק הפיקדון היא עבירה מפורשת על החוק.

עו"ד הדס יעקובסון-ארידור מהמועצה הישראלית לצרכנות אמרה לתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל שלאור הפניות שהתקבלו במועצה ולפי בדיקה ראשונית היא מעריכה שלא מדובר בשיטה מכוונת של הרשתות, אבל כמובן ייתכן שהן נהנות מחוסר הערנות והמודעות של רבים מהקונים.

לאור הפניות שהתקבלו במועצה הישראלית לצרכנות ולפי בדיקה ראשונית, במועצה מעריכים שלא מדובר בשיטה מכוונת של הרשתות, אבל כמובן ייתכן שהן נהנות מחוסר הערנות והמודעות של רבים מהקונים

מרשת "ויקטורי" נמסר בתגובה לפניית התכנית: "עם קבלת הפנייה מהלקוח בוצע זיכוי החיוב. אנו פועלים באופן קבוע ובהוגנות מלאה על מנת לאתר ולטפל בתקלות נקודתיות מסוג זה".

מרשת "חצי חינם" נמסר: "חצי חינם פועלת על פי חוק ועל מנת להציע ללקוחותיה את השירות המקצועי, האדיב והטוב ביותר. בבדיקה מעמיקה שערכנו, עלה כי מדובר בעניין נקודתי שאינו משקף את הכלל ווידאנו כי לא יקרה בשנית".

עוד 785 מילים
סגירה