תלמידים מתאמנים בקרב מגע במסגרת תוכנית ההגנה העצמית של "הלגיון" בעיר ניו יורק (צילום: לוק טרס)
לוק טרס

ברקע העלייה באנטישמיות, תוכנית חדשה בניו יורק מכשירה יהודים בקרב מגע

בצל העלייה במספר פשעי השנאה בניו יורק, ארגון "הלגיון" שם לעצמו מטרה להכשיר כמה שיותר יהודים בקרב מגע, עזרה ראשונה והתמודדות עם אירועי ירי המוני: "אנחנו צריכים להיות מוכנים להגן על עצמנו"

תנועת חתירה חדה, ברכיה למפשעה ומכת מרפק לסנטר – כך התאמנו הסטודנטים על ניתוק ידי הפרטנרים שלהם מצווארם. לא נלחמים בכוח עם כוח, אומר המדריך. חפשו את נקודות התורפה של התוקף שלכם, כמו האגודלים, ואז הכו בחזרה ונטרלו אותו כדי שתוכלו לברוח.

אימון הקרב מגע בעיר ניו יורק אורגן על ידי קבוצה בשם "הלגיון", ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו להכשיר יהודים בהגנה עצמית. הקבוצה הוקמה בשנת 2014 כדי להתגונן מהאנטישמיות הגואה בארה"ב. "זה התחיל אחרי שהבנו שהאנטישמיות לא פוחתת, ספציפית בארצות הברית", אומרת המארגנת אריאל מוגיל. "אנחנו צריכים להיות מוכנים להגן על עצמנו".

הארגון מחבר בין אנשים שמעוניינים ללמוד הגנה עצמית לבין מכוני כושר שמעוניינים להכשיר אותם. "הלגיון" מסנן את מכוני הכושר ומוודא שהמדריכים מבינים את מטרת ההכשרה. מתאמנים רבים, שלא הגיעו מרקע של אומנויות לחימה, מצטרפים לאימונים ואף מתמידים בהם בזכות המסגרת הקבוצתית, אומרת מוגיל.

ברגע שבמקום מסוים הארגון מצליח לצרף יותר מעשרה משתתפים, הוא מקבץ אותם ל"לגיון". האימונים כקבוצה מסייעים לחבריה להתמיד באימונים ולהתחבר אחד עם השני. עד כה, אומרת מוגיל, קובצו מתאמנים ב־27 חדרי כושר ובשישה אזורים התקיימו אימוני "לגיון" ייעודיים.

תלמידים מתאמנים בקרב מגע במסגרת תוכנית ההגנה העצמית של "הלגיון" בעיר ניו יורק (צילום: לוק טרס)
תלמידים מתאמנים בקרב מגע במסגרת תוכנית ההגנה העצמית של "הלגיון" בעיר ניו יורק (צילום: לוק טרס)

רוב המתאמנים שמעו על התוכנית מפה לאוזן בבתי הכנסת או באמצעים אחרים. מכונים רבים שנחשפו למטרת הארגון יוצרים קשר עם מתאמנים פוטנציאלים בעצמם

כ־200 מכוני כושר הציעו את עצמם לאימונים בשנה האחרונה, ובכמה מהם כבר קובצו כמעט עשרה תלמידים, מה שיאפשר לפתוח עוד קבוצות ייעודיות. רוב המתאמנים שמעו על התוכנית מפה לאוזן בבתי הכנסת או באמצעים אחרים. מכונים רבים שנחשפו למטרת הארגון יוצרים קשר עם מתאמנים פוטנציאלים בעצמם, אומרת מוגיל.

"המטרה שלנו ברורה – לגרום ליהודים להתאמן". משתתפי התוכנית אינם יהודים בהכרח, ולא צריכים להיות. חלקם חברים או עמיתים לעבודה של יהודים, ודרכם נחשפו לתוכנית.

התלמידים מגיעים מרקע דתי וחילוני כאחד, ויש ביניהם נערים וסבתות. מכוני הכושר של הלגיון מפוזרים ברחבי ארה"ב, כולל באלסקה, אריזונה, קליפורניה, פלורידה ובמספר מיקומים בניו יורק. לפי שעה יש לפחות שני לוקיישנים בקנדה.

בתחילת דרכו הפעיל הארגון תוכנית אימונים מיוחדת שנמשכה תשעה חודשים, אבל רוב המכונים ויתרו עליה בגלל מגבלות מגפת הקורונה. חוץ משיעורי הגנה עצמית, "הלגיון" עורך גם קורסי עזרה ראשונה והתמודדות עם אירועי ירי. כמו כן הוא מארגן שיחות עם מומחים, ביניהם מה־FBI ומצה"ל.

מדריך הקרב מגע רון מזרחי (צילום: לוק טרס)
מדריך הקרב מגע רון מזרחי (צילום: לוק טרס)

באחד השיעורים האחרונים שהתקיימו לאחרונה במנהטן, המדריך הישראלי של הקבוצה, רון מזרחי, פתח את השיעור בחימום ובתרגילי תנועה. התלמידים, רובם נשים, ניתרו במקום, ירדו לכפיפות בטן, עברו לשכיבות שמיכה, ביצעו מכרעים ואז התאמנו במעבר לעמידת הגנה – רגל אחת קדימה ושתי הידיים מגוננות על הפנים.

הם התאמנו בתרגילי אגרוף ובטכניקות בעיטה למפשעה. תוך הישענות קלה קדימה – ידיים מורמות, סנטר מורד – הם יישרו במהירות את הרגל כלפי מעלה. משם המשיכו להתקפות ברכיים – כפות הרגליים ברוחב הכתפיים, צעד קדימה והעלאת הברך כלפי מעלה כשהאצבעות מופנות מטה.

התרגיל הבא היה בעיטה מעגלית – מניפים רגל למרכז הגוף של התוקף, כמו אלת בייסבול. צריך להניף את כל הגוף בתנועת מערבולת. הדבר האחרון שעולה הוא הרגל, אומר מזרחי, גרנד־מאסטר בקרב מגע שהתאמן אצל מייסד השיטה אימי ליכטנפלד.

האימונים נוהלו בהתאם לתורת הקרב מגע. הרגליים שלך הם הנשק שלך לטווח הרחוק אם אין לך שום כלי אחר. המרפקים משמשים לטווח הקצר ביותר, לא רק לתקיפה אלא גם לניתוק. המוטו הוא להסתכל, לצעוד, להכות. צריך להיות דרוך ולהביט לכל הכיוונים, אתה לא יודעת מאיפה התוקפים יכולים להגיע. יש להתנער מהתגובות האוטומטיות.

מארגנת "הלגיון" אריאל מוגיל, בעיר ניו יורק (צילום: לוק טורס)
מארגנת "הלגיון" אריאל מוגיל, ניו יורק (צילום: לוק טורס)

"לא מדובר בטריקים. מפחיתים את הסיכונים למינימום. הופכים את התוקף לקורבן", אומר מזרחי. "את צריכה לחשוב אחרת. את לא הקורבן. את לא חלשה. את לא קטנה"

"לא מדובר בטריקים. מפחיתים את הסיכונים למינימום. הופכים את התוקף לקורבן", אומר מזרחי. "את צריכה לחשוב אחרת. את לא הקורבן. את לא חלשה. את לא קטנה". באחד התרגילים המתאמנים עוצמים עיניים כדי לתרגל חניקת פתע. את האימון הם מסיימים בתרגול אגרוף כדי ללמוד איך להמשיך לתפקד אחרי שחטפו.

אחרי האימון, אחת התלמידות אומרת שתמיד התעניינה בלמידת הגנה עצמית, ומספרת ששמעה על הקורס במקרה. היא נוסעת למכון הכושר מסטטן איילנד. "מאז שהתחלתי [להתאמן] אני בהחלט מרגישה יותר בטוחה בעצמי", היא אומרת. "מעולם לא נאלצתי להשתמש בכלים שרכשתי. האם אהיה מסוגלת להפעיל אותם במצב אמת? אני חושבת שכן".

מוגיל אומרת שמתאמנים כבר השתמשו בכלים שרכשו בעבר. מישהו תקף פעם משתתפת מסניף "הלגיון" בברוקלין, בזמן שיצאה מהמכונית שלה. היא נלחמה, הבריחה את התוקף שלה והצילה את עצמה מפגיעה חמורה.

מתאמנת אחרת נפשה עם משפחתה באזור שבו אירעה תאונת אופנוע, ומיהרה ליישם את הכשרת העזרה הראשונה שלמדה במסגרת הקבוצה. היא ביצעה חוסם עורקים, שמרה על קור רוח ונשארה עם הפצוע עד שהגיעו הפרמדיקים.

תלמידים מתאמנים בקרב מגע במסגרת תוכנית ההגנה העצמית של "הלגיון" בעיר ניו יורק (צילום: לוק טרס)
תלמידים מתאמנים בקרב מגע, ניו יורק (צילום: לוק טרס)

יותר מכל קבוצת אחרת, יהודים הם יעד תקיפה מרכזי בעיר ניו יורק. על פי המשטרה המקומית, מינואר ועד אוקטובר 2021 בוצעו 144 תקיפות אנטישמיות נגד יהודים מתוך 416 פשעי השנאה שנרשמו בעיר. שיעור המותקפים היהודים עומד על 35%, גדול יותר מכל קבוצה אחרת.

מאז 2019, 536 פשעי שנאה בוצעו נגד יהודים – הרבה יותר מכל קבוצה אחרת. במהלך העימות של ישראל עם חמאס בעזה בשנה שעברה, המתחים גאו עוד יותר. חלק מההפגנות התפתחו לאלימות בין פעילים פרו־פלסטינים לפעילים פרו־ישראלים בניו יורק ובלוס אנג'לס. רבים התעניינו באימוני ה"לגיון" באותה תקופה.

ביום שני האחרון בניו יורק, שני תוקפים רדפו אחרי גבר חרדי בשכונת ויליאמסבורג, ברוקלין, השליכו אותו לקרקע, הכו אותו עם אלות ופצעו את ראשו. בסוף החודש שעבר, תוקף קרא לגבר יהודי בסווטשרט צה"לי "יהודי מלוכלך" וחבט בפניו. אחרים ציירו צלבי קרס בגן שעשועים בבורו פארק, שם חיים יהודים רבים.

עוד 825 מילים ו-1 תגובות
סגירה