המערכת הפוליטית על סף רעידת אדמה

נתניהו כבר ניסה להגיע לעסקת טיעון עם מנדלבליט לפני שנתיים, בהסדר דומה לזה המתבשל בימים אלו ● מי שדחתה אז את ההסכם על הסף הייתה שרה נתניהו ● מאז, מצבו המשפטי והפוליטי של נתניהו החמיר - והוא מבין שהימים האחרונים של מנדלבליט הם הצ'אנס האחרון להסדר ● בליכוד מחכים במתח להחלטת שרה ומנדלבליט, אבל מתחילים לתכנן את היום שאחרי ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
בנימין נתניהו

בנימין נתניהו ניסה להגיע לעסקת הטיעון עם הפרקליטות מיד אחרי שהוגש כתב אישום נגדו בתחילת 2020. עורך דין בכיר מטעמו נשלח ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

העסקה שהביא הייתה דומה מאד למה שמתבשל עכשיו בין הצדדים: ויתור על סעיף השוחד, הודאה במרמה והפרת אמונים וריצוי עונש של עבודות שירות. המחיר הכבד היה הטלת קלון ופרישה מיידית ולצמיתות מהחיים הפוליטיים. מי שהתנגדה להסכם המוצע ודחתה אותו על הסף הייתה שרה נתניהו.

העסקה שהביא הייתה דומה מאד למה שמתבשל עכשיו בין הצדדים. המחיר הכבד היה הטלת קלון ופרישה מיידית ולצמיתות מהחיים הפוליטיים. מי שהתנגדה להסכם ודחתה אותו על הסף הייתה שרה נתניהו

נתניהו ניסה מאז לבטל את כתב האישום או לשפר את מצבו המשפטי באמצעות הישג פוליטי מרשים, שיעניק לו את ראשות הממשלה ברוב גדול ויאפשר לו לשנות סדרי עולם וחוקי מדינה. במערכות הבחירות הוא נכשל פעם אחר פעם, לא הצליח להשיג אפילו 61 מנדטים עד שמצא את עצמו באופוזיציה ביוני האחרון, אחרי שקמה ממשלת בנט-לפיד.

גם התקווה של נתניהו להפיל את הממשלה החדשה בתוך זמן קצר נגוזה. נתניהו והליכוד נותנים פייט ונוחלים הצלחות פרלמנטריות פה ושם, אבל עד היום הממשלה לא עמדה בסכנה של ממש.

בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

מבחינת נתניהו, החלה כאן תחרות סמויה בין הסיכוי שלו לחזור לשלטון ובין הסיכוי של הפרקליטות להרשיע אותו. כאשר הבין (שוב) שאין לו סיכוי לצאת בשלום מהמשפט, החליט לחזור לעסקת הטיעון כשהיועץ המשפטי לממשלה הוא עדיין מנדלבליט, שנחשב נוח יחסית לנתניהו.

על הפרק: ביטול סעיף השוחד בתיק 4000, סגירת תיק 2000 והודאה במרמה והפרת אמונים בתיק 4000 ובתיק 1000 (תיק המתנות). בתמורה יקבל נתניהו שלושה עד חמישה חודשי עבודות שירות ויוטל עליו קלון. אגב, בניגוד לדיווחים – מנדלבליט מסרב בתוקף להתפשר על סוגיית הקלון.

וכך, הדרמה שעומדת בפתח היא ברמה היסטורית ממש. הדריכות במערכת הפוליטית עצומה וברור כי כל וריאנט של עסקת טיעון שתחתם עם נתניהו תגרום לזעזועים בכל חלקי הקואליציה והאופוזיציה.

הדרמה שעומדת בפתח היא ברמה היסטורית ממש. הדריכות במערכת הפוליטית עצומה וברור כי כל וריאנט של עסקת טיעון שתחתם עם נתניהו תגרום לזעזועים בכל חלקי הקואליציה והאופוזיציה

אם יוטל על נתניהו קלון, כפי דורש מנדלבליט, ברור לכולם כי הוא סיים את הקריירה הפוליטית שלו. הקלון מחזיק את הנאשם מחוץ למשחק במשך שבע שנים, מהיום שבו הוא מסיים את ריצוי העונש שהוטל עליו במסגרת עסקת הטיעון. קשה להניח שנתניהו ירצה לחזור ולהתמודד לכנסת בגיל 80.

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו ב-2015 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בשטח רצים אינספור תסריטים. המטרה של נתניהו היא לשחזר את עסקת אריה דרעי, להתפטר מהכנסת ולהשאיר את שאלת הקלון ליום שבו ירצה לחזור לכנסת.

במקרה כזה הוא יישאר יו"ר הליכוד וימשיך לנהל את העניינים מבחוץ, באמצעות איש אמונו – נניח יריב לוין. אם לא יתגבר על בעיית הקלון והליכוד ינצח בבחירות, ראש הממשלה לוין ישנה את חוקי היסוד כך שנתניהו יוכל לחזור לתמונה במהירות.

הוא יישאר יו"ר הליכוד וימשיך לנהל את העניינים מבחוץ, באמצעות איש אמונו – נניח יריב לוין. אם לא יתגבר על בעיית הקלון והליכוד ינצח בבחירות, ראש הממשלה לוין ישנה את חוקי היסוד כך שנתניהו יוכל לחזור

אגב, כפי שדיווחנו אתמול, חוקת הליכוד קובעת כי אדם שביצע עבודות שירות לא יכול לעמוד בראש התנועה, אבל את החוקה הפנימית הזו אפשר לשנות במחי יד בהודעת ווטסאפ.

זהו תסריט מרחיק לכת. בליכוד לא רצו לדבר אתמול. עסקת הטיעון היא השיח המרכזי, אבל אף בכיר לא היה מוכן להעלות על דל שפתיו את האפשרות שהמנהיג מסיים את דרכו הפוליטית. כולם חוששים ברגע זה, אבל ההערכה הרווחת היא שאם נתניהו יוצא מהמשחק – הבכירים ישאירו אותו בחוץ ולא יתחשבו יותר בדעתו.

בנימין נתניהו ויריב לוין בישיבת סיעת הליכוד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בנימין נתניהו ויריב לוין בישיבת סיעת הליכוד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בכיר בליכוד שרואה את עצמו יורש לנתניהו אמר אתמול לזמן ישראל: "אם נתניהו יוצא, אנחנו אומרים לו 'תקשיב, אתה איש שהורשע בדין, גם אם זה בעסקת טיעון. מרחפת מעליך עננה של קלון, ואנחנו לא יכולים לקחת סיכון ולחכות עד הבג"ץ בבחירות הבאות. אנחנו הולכים לבחור לעצמנו יושב ראש שייכנס למשא ומתן על הקמת ממשלה חדשה'.

"לאנשים אצלנו יהיה הרבה יותר אומץ כשנתניהו מחוץ לעסק. לכל טענה נגדו יהיה עכשיו על מה לסמוך. הרי הוא מודה, אם יודה, במה שהכחיש עד היום".

"לאנשים אצלנו יהיה הרבה יותר אומץ כשנתניהו מחוץ לעסק. לכל טענה נגדו יהיה עכשיו על מה לסמוך. הרי הוא מודה, אם יודה, במה שהכחיש עד היום"

אבל מעבר לכל, פרישה של נתניהו, זמנית או קבועה, מזיזה את אמות הסיפים של הממשלה הזו. התמונה הפוליטית הרחבה נפתחת מחדש.

מפלגות הימין בקואליציה, בראשות ימינה ונפתלי בנט, יכולות למצוא להן שותפים חדשים בליכוד או בסיעות החרדיות שיחליפו את מרצ והרשימה המשותפת. אתמול עסקו בליכוד גם בתסריט הזה ובכיר בתנועה הודיע ש"אנחנו לא נשב תחת בנט. אם הוא רוצה, שיישב בממשלה שלנו".

בנימין ושרה נתניהו מוקפים בבכירי הליכוד בליל הבחירות במטה המפלגה, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו מוקפים בבכירי הליכוד בליל הבחירות במטה המפלגה, 23 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בעצם, כל מפלגה מוצאת את עצמה במקרה כזה בפוזיציה חדשה, עם אופציות שונות. אפילו בני גנץ יכול לחבור היום להצעת אי אמון עם האופוזיציה ולהפוך לראש ממשלה. גם גדעון סער יכול למצוא את עצמו בממשלה אלטרנטיבית כזו בראשות גנץ. אין סוף לקומבינציות.

הכדור ברגע זה אצל מנדלבליט ושרה נתניהו. עד ה-31 בינואר נדע הכול.

עוד 751 מילים
סגירה