לימין הישראלי לא מגיע שום הסדר טיעון

הפגנה נגד נתניהו (צילום: דן פרי)
דן פרי
הפגנה נגד נתניהו

נראה שיש סיכוי לעסקת טיעון שתסיים את משפטו של נתניהו ותרחיק אותו מהפוליטיקה הישראלית. יש בזה תועלת מסוימת – אבל גם סכנה איומה שעלולה לחדש את הצעדה של ישראל לעבר הרס עצמי מוחלט.

בצד התועלת (בהנחה שאכן יורחק), זה לא כל כך בריא להעמיד פוליטיקאים פופולריים למשפט, במיוחד באישומים מסובכים כמו תיק 4000 עם הכותרות והרגולציה והאלוביצ'ים. במובן זה תיק 1000 יותר סביר כמקרה מובהק של קבלת מתנות בהיקף אבסורדי ובנסיבות מבישות. אם נתניהו יורשע בשאר התיקים תומכיו יהיו משוכנעים שהיה זה ציד מכשפות והם יאבדו עוד יותר את האמון במערכת המשפטית.

נראה שיש סיכוי לעסקת טיעון שתסיים את משפטו של נתניהו ותרחיק אותו מהפוליטיקה הישראלית. יש בזה תועלת מסוימת – אבל גם סכנה איומה שעלולה לחדש את הצעדה של ישראל לעבר הרס עצמי מוחלט

ובעניין זה חייבים להודות: העובדה שנתניהו יצר כזו היסטריה אנטי-ממסדית בקרב תומכיו היא עדות לניצחון כלשהו; האיש  גאון תעמולה, וההסתה המטורפת שלו הצליחה מספיק כדי לגרום למערכת לעשות לו הנחות. זאת גם עדות להיעדר מדהים של פטריוטיות, מהסוג שאנו רואים בימים אלה גם בהתססה של נתניהו נגד ממשלת השינוי ומדיניות הקורונה שלה. רק זה אמור לפסול אותו מכהונה כלשהי בעתיד.

הסכנה היא שבעוד שנתניהו אולי ייפסל לכהונה, מפלגת הליכוד עלולה לחזור לשלטון. הסיבה לכך היא שכתריסר המנדטים שבשליטת גדעון סער ונפתלי בנט מציגים את עצמם כימנים שנדחקו לקואליציה עם המרכז-שמאל אך ורק על מנת להדיח את נתניהו ולהיפטר משלטונו המושחת והמפלג. אם יצטרפו מחדש לימין הנטול-ביבי, אז יהיו שם 65 מנדטים (אני לא סופר את אביגדור ליברמן, שיתקשה להסביר תמיכה בהחזרת החרדים לשלטון).

וזה רע מאוד, כי הימין, ובמיוחד הליכוד, מהווה סכנה הרבה יותר גדולה מנתניהו.  רעיון תמיד גדול יותר מכל אדם יחיד.

קשה לשווק את זה, אני יודע. כמעט כל מתנגדי נתניהו חיים בשלווה ואפילו בחדווה עם השמצות נגד האיש, והוא הרוויח את זה בסוג-של-יושר ללא ספק. אבל הם מהססים לזלזל בליכוד. זה נראה "פוליטי", זה נראה לא סובלני; בלבלו אותם לחשוב שזה משדר התנשאות על בוחריו ושאלה הם חלק מאוד מסוים מהחברה הישראלית שאוי למי שמעז להעליבו.

רוב מתנגדי נתניהו חיים בשלווה עם השמצות נגדו, אבל מהססים לזלזל בליכוד. זה נראה "פוליטי", לא סובלני; בלבלו אותם לחשוב שזה משדר התנשאות על בוחריו, שהם חלק מהחברה הישראלית שאסור להעליבו

לי בכל אופן אין הרבה כבוד לתמיכה פוליטית על רקע שבטי בניגוד להגיון. שייעלב מי שייעלב: הליכוד מפלגה רעילה ממש והרסנית לישראל. זה לא רק שהיא תמכה בכל ההשתוללות של נתניהו: היא הביאה נזק נוראי הרבה לפניו.

אמנם הליכוד מילא תפקיד שימושי בסיום 29 שנות שלטון של מפא"י שהסתאב. אבל זה היה לפני כמעט 45 שנה. המפלגה הספיקה מאז להפוך למסוכנת הרבה יותר מש"המערך" יכול היה לחלום. הסוציאליסטים הציוניסטים מההסתדרות הגזימו עם הפנקס האדום שלהם, והממשל הצבאי במגזר הערבי היה בזיון. אבל הם לא איימו על עצם קיומה של המדינה – והליכוד כן.

אני עדיין זוכר את משה ארנס מופיע בתשדיר בחירות ב-1984, לאחר שהליכוד גרר את צה"ל לכיבוש מטופש של מחצית שטח לבנון. הוא לעג לרעיון הנסיגה לרצועת ביטחון שהעלה יצחק רבין: "האם מר רבין מאמין שזה אפשרי? האם מישהו מאיתנו מאמין?". ממשלת האחדות תחת שמעון פרס עשתה בדיוק את המהלך הזה, כמובן, תוך כדי שרוב שרי הליכוד מתנגדים. כמה הרוגים היינו סופגים בהרי השוף אם חלילה עמדת הליכוד הייתה מנצחת בהצבעה? מישהו משרי המפלגה אי פעם התנצל? שאלה רטורית.

ממשלת האחדות ההיא גם נקטה בצעדים דרסטיים, מקוריים ונכונים כדי  להביס את ההיפר-אינפלציה (400 אחוז בשנה!) שחוללו ממשלות הליכוד. שוב, רוב שרי הליכוד התנגדו. אלמלא יצחק מודעי שתמך כשר אוצר בתכנית ההצלה, הקריסה הכלכלית הייתה נמשכת. פשוט לא ייאמן שבבחירות 1988, כעבור כמה שנים, בוחרים רבים כל-כך סלחו להם על כך.

כעת הימין מציע לישראל שני אפיקים אסוניים שמנהיגי המרכז-שמאל אינם  מצליחים להסביר כהלכה (אולי מתוך עודף נימוס שהשמאל קולל בו ברחבי העולם בכלל):

1

הימין מסכן את ישראל על ידי התעקשות על התנחלות יהודית בגדה המערבית בהיקף שיגרום לנוכחות הישראלית שם להיות בלתי הפיכה. ישראל תהיה למדינה דו-לאומית ללא רוב יהודי משמעותי – קץ הציונית.

2

הימין מסכן את ישראל בכך שהוא מקדש ומעצים את הסטטוס קוו עם החרדים. העדר לימודי ליבה, עידוד אי-עבודה לגברים, סבסוד ההיפר-פוריות ביחד יהפכו את ישראל לתיאוקרטיה ענייה – קץ המודרנה.

אמנם הליכוד מילא תפקיד שימושי בסיום 29 שנות שלטון של מפא"י שהסתאב. אבל זה היה לפני כמעט 45 שנה. המפלגה הספיקה מאז להפוך למסוכנת הרבה יותר מש"המערך" יכול היה לחלום

עם השנים הליכוד הפכה את הטמטום והבורות למשהו כמו דת. רמת חלק מחברי הכנסת שלה – בלי לנקוב בשמות – היא בושה לפרלמנטריזם האנושי. ואין זה מקרה: המפלגה היא חלק מתנועה בינלאומית המתנערת מההשכלה ובזה ל"אליטות". מה קרה לעם הספר? פשוט: הציניקנים מהליכוד מחשבים שיש יותר בוחרים לא-משכילים (ושיש להשאירם באי-השכלתם).

הליכוד מבקש, ולמרבית התדהמה גם מקבל, קרדיט על שילוב בני עדות המזרח, כאשר עד היום, ולהבדיל ממפלגת העבודה, עוד לא היה לה מנהיג לא-אשכנזי. נכון שהמפלגה פתחה את שורותיה לפני שנים בפני סדרה של ראשי ערים מזרחיים – אבל כבר עשורים שזה לא מבדל אותה באמת, והדבר לא מתחיל לאזן את הנזק הכביר שהיא גרמה למזרחים באמצעות הברית עם ש"ס, קבוצת לחץ קלריקלית שחרתה על דגלה את המלחמה בהשכלה.

זאת ועוד: המתקפה של מנהיגה על שלטון החוק – כולל הפצת טענות שהמשטרה, הפרקליטות והשופטים מבצעים פוטש נגד הימין באמצעות המשפט נגדו – איימה להפוך את ישראל לגרסה יהודית של טורקיה, או אפילו רוסיה. ממש חושך לגויים.

אני לא אוהב להכיר בכל זה. עיתונאי רוצה להיות חסר פניות. אני בהחלט יודע שכל הפוליטיקאים עושים פשרות ומסוגלים לרוע; זה לקח חשוב מההיסטוריה. אבל אני גם יודע שזה שקר שכולם מושחתים ומשקרים באותה מידה; זהו לקח לא פחות חשוב מההיסטוריה. יש רע, ויש קטסטרופלי, והם אינם אותו דבר.

עם השנים הליכוד הפכה את הבורות למעין דת. רמת חלק מהחכ"ים שלה – בלי לנקוב בשמות – היא בושה לפרלמנטריזם. ואין זה מקרה: המפלגה היא חלק מתנועה בינלאומית המתנערת מההשכלה ובזה ל"אליטות"

מה הסיבה למצב העגום הזה עם הימין הישראלי? זה עניין לעבודות דוקטורט, לא למאמרים פוליטיים.

אבל אני חושד שהתשובה נמצאת איפשהו בתחום המוסר. בכל חברה (כמו בכל אדם) יש מרכיב של אי-מוסר ובישראל זה התנקז באופן דיספרופורציונלי לליכוד.  הסיכוי שפוליטיקאי מהליכוד של היום יעלה שיקול מוסרי בנושא כלשהו – הכיבוש, העובדים הזרים, אי-השוויון, כל דבר – קרוב מאוד לאפס (אלא אם כן יש רווח פוליטי, איכשהו, בדבר).

זה רחוק ממשנתו של מנחם בגין, האב הרוחני שעם כל הבעיות באישיותו היה איש חוק וצדק. ספק רב אם בגין היה מסוגל לתמוך בממשיכי דרכו העלובים. אלה משדרים שרק לפראיירים (או בביטוי המקומם, "יפי נפש") אכפת ממוסר – וזה מחלחל. סוגיות מוסריות לא חייבות לקבוע הכל (אולי, למשל,  הכיבוש חיוני למרות הבעיה המוסרית), אבל אין להתעלם מהם לחלוטין (ובוודאי שאין ללגלג עליהם). זוהי השתלבות לא טובה במרחב.

צר לי מאוד, אבל חוסר המוסר מובנה בימין הישראלי. אדם מוסרי שנמצא בימין נמצא שם בטעות. אי לכך, אפשר לבלוע הסדר טיעון לביבי; המפתחות בפנים, ושייסע לשלום. אבל את הימין חייבים להרשיע ולהעניש.

צר לי מאוד, אבל חוסר המוסר מובנה בימין הישראלי. אדם מוסרי שנמצא בימין נמצא שם בטעות. אי לכך, אפשר לבלוע הסדר טיעון לביבי; המפתחות בפנים, ושייסע לשלום. אבל את הימין חייבים להרשיע ולהעניש

לתשומת ליבו של נפתלי בנט, אדם דתי שכנראה משוכנע שהדת היא מוסרית.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,113 מילים ו-1 תגובות
סגירה