חמאה (צילום: istockphoto.)
istockphoto.

בדיקת זמן ישראל מי הזיז את החמאה שלי

החמאה הישראלית הפכה למצרך נדיר בסופרים וברשתות השיווק ● כאשר ניסינו לברר למה זה קרה, הגורמים בענף מילאו את פיהם מים (הרי חמאה אין) ● בינתיים, הממשלה התירה לייבא חמאה ללא מכס, אבל המחירים בשמיים ● בכיר במשרד החקלאות: "העלאת מחיר מסוימת עדיפה על מחסור" ● הצרכנים זועמים - ורק הטבעונים מרוצים

במינימרקט ליד ביתי ברמת גן, נמכרה שלשום חמאה תוצרת בלגיה בלבד, בייבוא של ויליפוד, ב-19 שקל ל-200 גרם. אבל המוכר הבטיח: "מחר אני מקבל חמאה של תנובה. אני אחד משלושה סניפים יחידים ברמת גן שמקבל, תבדוק אותי".

בדקנו אותו והוא לא לגמרי דייק: בארבע מתוך 10 החנויות בסביבה נמצאה חמאה במחיר המפוקח – 3.90 שקלים ל-100 גרם, או במחיר קרוב לזה; בשתי חנויות נמצאה חמאה מיובאת ויקרה; ובארבע חנויות לא הייתה חמאה כלל.

אמנם, בתנובה מודים בשיחות רקע כי אכן קיים מחסור בחמאה מתוצרתם בחלק ניכר מהחנויות, אבל לא מוסרים פרטים נוספים.

בשופרסל, שמייבאת חמאה הולנדית במחיר של 7 אגורות מתחת למחיר המפוקח, סירבו להגיב לעובדה שבחלק מסניפי הרשת אין למצוא את החמאה הזו בכלל,  או לומר בכמה מסניפי הרשת ניתן למצוא אותה.

מאחר שלמשרדי הממשלה אין מעקב מפורט אחר האספקה של מוצר כזה או אחר בחנויות, פנינו לחברים ועוקבים בפייסבוק וכן למכרים וקרובי משפחה ברחבי הארץ, כדי לקבל מושג על מצב החמאה בחנויות הסמוכות למקום מגוריהם.

מהתשובות שלהם עולה כי לפחות בחלק מהזמן אין חמאה במחיר המפוקח, או במחיר קרוב אליו בחנויות שבדקו בירושלים, חיפה, כפר סבא, מודיעין, קרית גת, נצרת עלית, מעלות-תרשיחא, מבשרת ציון, צור הדסה, יישובי פרוזדור ירושלים, ואזור עבר הירקון בתל אביב. עם זאת, נראה שקל יותר למצוא חמאה במחיר המפוקח ונמוך ממנו בחנויות שאינן שומרות כשרות, כמו טיב טעם, למשל.

גם ברשת לא נתקלנו במחסור בחמאה זולה, אך רוב מכריע מהצרכנים בארץ (יותר מ-90%) עדיין קונים מזון בחנויות פיזיות ולא ברשת.

שופרסל: מייבאים חמאה זולה אבל לא לכל הסניפים (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
שופרסל: מייבאים חמאה זולה אבל לא לכל הסניפים (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

חששו להעלות מחירים – ונתקעו בלי חמאה

הדיווחים על מחסור בחמאה החלו להתפרסם בתקשורת בתחילת השנה. מבדיקה שערך עיתון "גלובס" בינואר, עלה כי אספקת החמאה לחנויות בישראל ירדה בכ-70%, ובתקשורת הכלכלית פורסם כי מחלבת טרה הפסיקה לייצר כמעט לחלוטין חמאה, ותנובה צמצמה דרמטית את ייצור החמאה. טרה הכחישה את הטענה. תנובה, שאחראית על מרבית ייצור החמאה בישראל, לא הכחישה.

רשתות המזון הגדולות מקבלות מיצרניות החמאה העיקריות, תנובה וטרה, רק שליש או רבע מכמות החמאה שהזמינו, ואילו החנויות הקטנות כמעט שאינן מקבלות חמאה בכלל

מתחילת השנה רשתות המזון הגדולות מקבלות מיצרניות החמאה העיקריות, תנובה וטרה, רק שליש או רבע מכמות החמאה שהזמינו, ואילו החנויות הקטנות כמעט שאינן מקבלות חמאה בכלל.

הפרסומים אודות המחסור בחמאה הביאו לכך שצרכנים הסתערו על המדפים כדי לאגור חמאה, תהליך שהגביר עוד יותר את המחסור בחמאה במחיר מפוקח.

הן המחלבות המייצרות מוצרי חלב והן היבואניות, החלו ללחוץ על שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן, לייקר את החמאה שבפיקוח, כדי להפוך את הייבוא למשתלם יותר כלכלית, וגם הדרג המקצועי במשרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות עשו כך. אבל כחלון חשש מנקיטת צעד שכזה בעיצומה של מערכת הבחירות.

במכתב ששיגר במרץ ישי גוטוויליג, יועץ בכיר במשרד החקלאות, לבכירי משרד המשפטים, כדי לשכנעם לתמוך בייקור, נכתב: "כולי תקווה כי גם במשרד המשפטים מאמינים שבתקופת בחירות מותר לאזרחי ישראל לאכול חמאה".

במכתב ששיגר יועץ בכיר במשרד החקלאות לבכירי משרד המשפטים, כדי לשכנעם לתמוך בייקור, נכתב: "כולי תקווה כי גם במשרד המשפטים מאמינים שבתקופת בחירות מותר לאזרחי ישראל לאכול חמאה"

עם זאת, גם אחרי הבחירות האחרונות, כחלון המשיך בסירובו להעלות את המחיר. בתגובה החליטו שר הכלכלה ושר החקלאות אורי אריאל לפרסם מכרז למכסות יבוא לחמאה פטורים ממכס בהיקף של כטונה וחצי.

יבואנים רבים, ביניהם ויליפוד, שופרסל, שטראוס ורמי לוי, אכן הצטרפו למכרז, והשרים מיהרו להצהיר על סיום המשבר.

הבעיה היא שההיתר שניתן ליבואנים אפשר להם לייבא חמאה בלא הגבלה על המחיר. את התוצאות של המהלך הזה אפשר לראות עד עכשיו: על המדפים מסודרות בשורות אריזות רבות של חמאה אירופית יקרה, שלא כל כך נמכרת, לעומת מחסור בחמאה שהצרכן הישראלי כן רוצה לקנות.

חמאה של תנובה במחיר מפוקח (צילום: יסמין גולדשטיין)
חמאה של תנובה במחיר מפוקח (צילום: יסמין גולדשטיין)

ביקורת ציבורית על מכרז היבוא שלא הגביל את מחיר החמאה המיובאת, הביאה לפרסם מכרז נוסף באפריל, שבועיים לאחרי המכרז הראשון, ובו הותר ליבואנים לייבא חמאה בפטור ממכס, ובלבד שמחירה יהיה מוגבל למחיר המפוקח.

חלק מהיבואנים, כמו שופרסל, החלו לייבא חמאה במחיר נמוך מהמחיר המפוקח. ואולם לפי המצב בסניפי הרשת, נראה שהיקף הייבוא אינו עונה על הביקוש. יבואנים אחרים, כמו טיב טעם, ויליפוד, רמי לוי ואחרים, לא ניצלו את מלוא מכסות הייבוא שלהם, ובתגובה נקנסו על כך על ידי משרד הכלכלה.

מחסור של יותר מחצי שנה במוצר בסיסי או במותג מקומי נפוץ הוא אירוע נדיר במדינה מתועשת במאה ה-21 . עם זאת במשרד הכלכלה, מועצת החלב, תנובה וטרה מסרבים בעקביות לאפשר לעובדיהם להתראיין על כך.

מפעל תנובה ברחובות: הקטינו את הייצור באופן דרמטי (צילום: פלאש 90)
מפעל תנובה ברחובות: הקטינו את הייצור באופן דרמטי (צילום: פלאש 90)

"מה ההיגיון להטיל מכס ולהגביל מחיר על מוצר שנעלם?"

"אנחנו מעריכים שהמחסור נובע ביסודו מסיבות אובייקטיביות של השוק, ולא ממדיניות מכוונת של חברה כזאת או אחרת", אמר לזמן ישראל בכיר במשרד החקלאות. "תנובה וטרה צמצמו את היקף ייצור החמאה, אבל אנחנו מעריכים שלא הייתה להן ממש ברירה, ושצמצום הייצור נמשך, בגלל המדיניות".

לדבריו, בשנים האחרונות עלתה בכל העולם צריכת מוצרי החלב עתירי השומן – חמאה ושמנת, בעיקר. "אנשים הפסיקו כמעט לקנות מרגרינה בגלל הבעיות הבריאותיות שהתגלו בה, צריכת מוצרי חלב במזרח אסיה עלתה עקב העלייה ברמת החיים וה'התמערבות', והטרנד הקולינרי של אפייה ביתית במערב, כולל בארץ, הביא לכך שיש ביקוש גבוה לחמאה ושמנת לאפייה".

כתוצאה משינויי הצריכה האלה "נוצר ביקוש עצום לשומן, שהעלה את הביקוש לחמאה ואת מחירי החמאה והשומן בעולם". מכיוון שבשביל לייצר חמאה צריך לייצר חלב, נערך משק החלב כדי לענות על הביקושים: תפוקת החלב הוגדלה בשנים האחרונות, ובהתאם לכך הוגדלו גם מכסות החלב לרפתנים.

"אבל צריכת החלב ומוצרי החלב הרגילים לא גדלה", מסכם בצער הבכיר במשרד החקלאות, "ולמעשה, צריכת החלב הנקי אפילו ירדה בגלל הטרנד הבריאותי. היצרנים נתקעו עם מלאי גדול של חלב, וכאשר מחיר אבקת החלב ירד, היצרנים צמצמו בחזרה את היקף הייצור ב-2018 ורפתות רבות בארץ ובעולם צומצמו".

את התוצאות של השינויים האלה הרגישו גם תנובה וטרה. כשיצרני החמאה המקומיים סבלו ממחסור בשומן, והייבוא של שומן נעשה יקר וקשה, בבת אחת צומצם ייצור החמאה.

"כל הגורמים בתעשיית החלב הזהירו מפני מחסור השנה, ובאופן חריג, גם יצרני החלב אמרו לנו שהם בעד הגדלת הייבוא", אמר לזמן ישראל בכיר במשרד החקלאות

"כל הגורמים בתעשיית החלב הזהירו מפני מחסור השנה, ובאופן חריג, גם יצרני החלב אמרו לנו שהם בעד הגדלת הייבוא", אמר הבכיר במשרד החקלאות.

"הממשלה לא מפקחת על מה שקורה בסופר או במכולת. יש פיקוח מחירים, אבל אנחנו לא יכולים וגם לא רוצים לחזור לימים שבהם אמרנו ליצרנים כמה לייצר וכמה למכור.

"זיהינו את המחסור בחמאה בינואר והמלצנו גם להעלות את המחיר וגם לפתוח את השוק לייבוא. יכול להיות שאם המחיר היה עולה בצורה מדודה ומבוקרת, לחברות היה שווה לייצר ולייבא חמאה".

חמאה צרפתית בטיב טעם: מחיר נמוך אבל אין הכשר (צילום: יסמין גולדשטיין)
חמאה צרפתית בטיב טעם: מחיר נמוך אבל אין הכשר (צילום: יסמין גולדשטיין)

לא מדובר בתרגיל של החברות כדי להעלות את המחירים ולהוריד את המכסים?

"אנחנו מעריכים שהחברות היו מעדיפות להחזיק מלאים גדולים יותר ולמכור יותר, אבל כשבחו"ל מחיר החמאה ומחירי חומרי הגלם כל כך גבוהים, ובארץ הם כל כך נמוכים, ברור שזה לא משתלם להן.

"הגבלת מחיר מיועדת להגן על הצרכן, כשהמחיר עדיין מאפשר למוכר להרוויח. אם המחיר הופך ללא משתלם עדיף להעלות אותו. המכסים נועדו להגן על התוצרת המקומית. אבל אם היצרנים המקומיים לא מצליחים לייצר מספיק ומבקשים בעצמם לבטל את הייבוא, ברור שאין כל הצדקה למכסים.

"היו בממשלה גורמים פוליטיים שאמרו שלהעלות את המחירים זה 'מחטף בתקופת בחירות'. זאת אמירה שקשה לנו להבין: האם הם מעדיפים מחסור במוצר בסיסי כדי לא לחתום על העלאה מבוקרת במחיר שלו?"

בסופו של דבר המכסים בוטלו, ולמרות זאת בהרבה מקומות עדיין קשה למצוא חמאה במחיר סביר.

"אנחנו עוקבים ורואים שברוב נקודות המכירה כבר אין מחסור. לפי המידע שבידינו אין בעיה לקנות חמאה מתוצרת חוץ. זה לקח זמן, מאחר שצריך תעודת כשרות כדי לשווק ברוב בתי העסק בישראל, והיצרנים ברחבי העולם לא עומדים בתור כדי לייצר חלב כשר".

אין מחסור בחמאה יקרה, יש מחסור בחמאה זולה.

"הבעיה היא שהאזרח הישראלי הממוצע לא רוצה חמאה, אלא חמאה של תנובה וטרה. זה קודם כל עניין של מחיר, חלק מהחמאה המיובאת נמכרת במחיר כפול מהמחיר של החמאה המקומית שהצרכנים רגילים אליו. אבל גם כשהחמאה מחו"ל נמכרת במחיר נמוך, הצרכן הישראלי עדיין מחפש את החמאה המקומית. יש שמרנות בהרגלי הצריכה ולוקח זמן להתרגל לדברים חדשים".

למה משרד הכלכלה הטיל קנסות על יבואנים שקיבלו היתרים לייבא בלי מכס ולא מימשו אותם?

"כי זה חוסר הגינות. העסקים התחרו על המכרזים האלה, והם זכו בהם על חשבון אלה שלא זכו, ושרובם יותר קטנים. אז אחרי שהזזת הצידה את המתחרה שלך כדי שהקמעונאי והלקוח יקבלו סחורה, אתה לא מייבא?"

"גם כשהחמאה מחו"ל נמכרת במחיר נמוך, הצרכן הישראלי עדיין מחפש את החמאה המקומית. יש שמרנות בהרגלי הצריכה ולוקח זמן להתרגל לדברים חדשים"

יש טענה שאומרת שכל זה הצגה אחת גדולה ושתנובה פשוט מנסה לחסל את ייצור החמאה המקומית כדי שנייבא חמאה מסין.

"הסינים מייבאים את החלב שלהם. הם עדיין לא למדו לייצר חלב בכמויות שהם צריכים, בוודאי שלא חמאה. החמאה שמיובאת לארץ מגיעה מאירופה. אלה לא יותר מתיאוריות קונספירציה".

בעצם אתה מתאר בעיה בלי פתרון. הצרכנים הישראלים פשוט צריכים להתרגל לכך שהחמאה הפכה למוצר יקר יותר ושהברירה שנותרה בידיהם היא לקנות פחות חמאה, או לשלם עבורה יותר כסף.

"ההערכה שלנו היא שהבעיה בדרך לפתרון ושהמחסור יורד. בקיץ צורכים ומייצרים יותר חלב ופחות חמאה, כי הביקוש לחלב ניגר ולמוצרי חלב רגילים עולה, ולחמאה – יורד. כך שאם המחסור בחמאה נוצר בקיץ, אני מקווה שהוא יסתיים בחורף.

ובסופו של דבר לא נראה שיהיה מנוס מלהעלות את המחיר המפוקח של החמאה או לייבא חמאה בלי פיקוח על המחיר. "עדיף שהצרכן יוכל לקנות חמאה במחיר ביניים, שלא מגלם את המכס אבל לא מוגבל, מאשר שיוכל לקנות רק חמאה יקרה מחו"ל בתוספת מכס".

משה כחלון (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
שר האוצר, משה כחלון: סירב להעלות את המחיר (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

לא כולם מצטערים על המחסור בחמאה זולה.

"אני מברך על המחסור בחמאה", אמיר ברנט, פעיל בקהילה הטבעונית ומנהל קבוצת הפייסבוק "טבעונות ישראל", אמר לזמן ישראל. "אם יש חנויות שאין בהן חמאה בכלל זה טוב, ואם יש חנויות שיש בהן רק חמאה יקרה, זה גם טוב, כי היא תימכר פחות ובסוף תיעלם גם מהן. את בעלי החיים לא אמורות לעניין הסיבות, ולכן הן גם לא מעניינות אותי.

"חמאה, כמו שאר המוצרים מין החי, גם לא טובה לבריאות האדם. אנחנו מקווים שהמחירים של כל המוצרים מן החי יעלו, ושהם יהפכו למוצרים לעשירים, כמו שהיו פעם. אנשים ימצאו את התחליפים וייהנו מהם".

תחליפים צמחיים לחמאה הם מאוד לא בריאים או מאוד יקרים.

"יש חמאה צמחית, שהיא לא מרגרינה, במחיר סביר. אני מקווה שככל שהחמאה החלבית תיעלם החמאה הצמחית תהיה נגישה וזולה יותר לצרכנים, ושבסופו של דבר, במקום לסבסד את החמאה המזיקה של תנובה הממשלה תסבסד את החמאה הטבעית הבריאה והידידותית לסביבה, לבעלי החיים ולעולם".

עופרה שטראוס (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
עופרה שטראוס: קיבלה פטור ממכס ולא מימשה (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)

ממועצת החלב נמסר בתגובה: "תפקיד מועצת החלב הוא להבטיח בראש ובראשונה אספקה סדירה ושוטפת לאורך כל השנה של מוצרי חלב בסיסיים כגון חלב שתייה, גבינות ותוצרת ניגרת.

"לעניין החמאה המקומית חשוב לציין כי בעקבות עלייה מתמשכת בצריכת מוצרים עתירי שומן בארץ ובעולם, הנובעים משינויים בהרגלי הצריכה ומעבר מצריכת שומנים צמחיים מוקשים, המכילים רמות גבוהות של שומן טרנס שמזיק לבריאות, לשומנים מן החי, אנו מתמודדים כבר תקופה עם מחסור בשומן שלו השפעה ישירה על יכולות הייצור של חמאה מקומית".

"בשל המחסור שצפינו, המלצנו למשרד הכלכלה כבר בשנה שעברה לקיים מכרז נוסף ליבוא של 3,800 טונות של חמאה תעשייתית ושולחנית, ללא מכס. משרד הכלכלה קיבל את המלצתנו לייבא חמאה זו, ופרסם מכרז בנושא, ואף נבחרו זוכים. למיטב ידיעתנו, יבוא חמאה זו לא מתבצע במלואו, עקב חוסר כדאיות כלכלית, הנובע ממחירי החמאה הגבוהים בעולם".

עוד 1,697 מילים
סגירה