בנימין ושרה נתניהו, מירי רגב, אמיר אוחנה, ניר ברקת, יולי אדלשטיין, חיים כץ, ישראל כ"ץ (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

בחוץ הם קוראים לו לסרב לעסקה. בפנים, הם מתכננים לרשת אותו

עדיין לא ברור שנתניהו יחתום על הסדר טיעון, אבל בליכוד כבר החל המאבק המר על הירושה ● ובינתיים, כולם תוהים מה נתניהו עצמו יעשה אם אכן יחתום על עסקה ויפרוש לפחות זמנית מהחיים הפוליטיים ● "נתניהו יצא למסעות שלו וימלא את הקופה המשפחתית מחדש", אומר מקורב למשפחה ● "הוא לא יתעסק בשטויות של הפריימריז והמחליף שלו", מעריך אחד מבכירי הליכוד ● פרשנות

התופעה הכי מרתקת בימים אלה היא המרוץ לראשות הליכוד של יורשי בנימין נתניהו. המועמדים חייבים להיות על הקווים, אבל הם לא רוצים להרגיז את יו"ר הליכוד ואת תומכיו הרבים.

הם צריכים לעצב את דפוסי הבחירה של המחליף, אבל אסור להם להראות שנתניהו כבר בחוץ. הם עושים קמפיין לעצמם ומציגים את כוחם ואת ניסיונם, אבל מתפללים בשידור שנתניהו לא יחתום על עסקת טיעון ולא יפרוש מהחיים הפוליטיים, למרות שזה בדיוק מה שהם מייחלים לו סוף סוף.

הם עושים קמפיין לעצמם ומציגים את כוחם ואת ניסיונם, אבל מתפללים בשידור שנתניהו לא יחתום על עסקת טיעון ולא יפרוש מהחיים הפוליטיים, למרות שזה בדיוק מה שהם מייחלים לו סוף סוף

מירי רגב עלתה אתמול (ראשון) לשידור בכאן ב' ותקפה בכל הכוח את הפרקליטות והמשטרה שתפרו לנתניהו תיקים. היא הפצירה בנתניהו שלא יחתום על עסקת הטיעון, כמובן, אבל מייד הציגה את עצמה כמועמדת המזרחית הראשונה שראויה להיבחר להנהגת התנועה.

גם אמיר אוחנה תקף כדרכו את מערכות החוק כדי למצוא חן בעיני נתניהו. אוחנה אמר שאם נתניהו יפרוש זה יהיה אסון, אבל אם זה חלילה יקרה, כמובן, הוא יבקש מנתניהו להישאר יו"ר הליכוד גם מחוץ לכנסת, עד לפריימריז הבאים שבהם אוחנה כמובן יתמודד.

צריך להבהיר כמה דברים, גם לתשומת הלב של הקופצים בראש. נתניהו עוד לא חותם על עסקת הטיעון הזו. הקלון, הפרישה הכואבת, עונש המאסר שיוחלף בעבודות שירות, איבוד הזכויות וההטבות הכספיות העצומות – כל אלה מוציאים את בני משפחתו מדעתם.

שרה נתניהו הטילה וטו בעבר על עסקה כזו. לא בטוח שהיא תאשר אותה גם הפעם. אמש, אחרי פגישה של מספר שעות בביתו של עו"ד בעז בן-צור, נתניהו טרם קיבל החלטה.

אתמול סיפרו מקורבי ראש הממשלה לשעבר כי השיקול הכספי הוא הכי חשוב בהחלטה שלו להיכנס למו"מ על הסדר טיעון. "הם מתרוקנים. המשפט הזה עולה להם מיליונים. זה לא צחוק", אמר אחד מהם. "אם תהיה עסקת טיעון, נתניהו יוכל לצאת למסעות שלו ולמלא את הקופה המשפחתית מחדש". המקורב טען כי אירועי המשפט והמתח הבלתי נסבל מסביב פוגעים גם בבריאותו של נתניהו.

"הם מתרוקנים. המשפט הזה עולה להם מיליונים. זה לא צחוק. אם תהיה עסקת טיעון, נתניהו יוכל לצאת למסעות שלו ולמלא את הקופה המשפחתית מחדש"

בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב בדיון בתביעת לשון הרע שהגישו נגד אהוד אולמרט, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אם נתניהו לא יחתום, המשפט יימשך והוא יישאר יו"ר הליכוד – והוא לא ישכח את מי שניהל את מלחמת הירושה בשעותיו הקשות. יריב לוין, מקורבו האולטימטיבי ואולי האיש היחיד בליכוד שאיתו נתניהו מתייעץ, תקף כבר את כל האנשים שבונים על היום שאחרי. לוין התכוון לישראל כ"ץ, ניר ברקת, מירי רגב והאחרים.

יריב לוין, מקורבו האולטימטיבי ואולי האיש היחיד בליכוד שאיתו נתניהו מתייעץ, תקף כבר את כל מי שבונה על היום שאחרי. לוין התכוון לישראל כ"ץ, ניר ברקת, מירי רגב והאחרים

אם נתניהו חותם על עסקת הטיעון ופורש, עולות שתי שאלות: מה קורה איתו בחוץ, האם הוא ידאג שמחליפו יהיה ביביסט, בובה על חוט שתופעל מרחוק, או שיתנתק לגמרי. השאלה השנייה היא איך תתנהל המלחמה בליכוד.

בפעם הקודמת, במאי 1999, נתניהו יצא מהחיים הפוליטיים אחרי שהובס בבחירות וניתק את עצמו מהליכוד עד שחזר כעבור שנים. לפי אחת ההערכות כך הוא יעשה גם הפעם, ויפנה את הזמן לעשות כסף "ולא יתעסק עכשיו בשטויות האלה של הפריימריז והמחליף שלו", כפי שאומר אחד מבכירי הליכוד.

ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו קובע מזוזה במשקוף דלת הכניסה ללשכתו החדשה בירושלים, כשלצידו רעייתו שרה, 7 ביולי 1999 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו קובע מזוזה במשקוף דלת הכניסה ללשכתו החדשה בירושלים, כשלצידו רעייתו שרה, 7 ביולי 1999 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אבל השאלה הכי מסקרנת נוגעת לבחירת המחליף. לפי חוקת הליכוד, יו"ר המרכז חיים כץ הופך ליו"ר ארעי והוא מזמן ישיבה דחופה של המרכז שתבחר יו"ר זמני.

ישראל כ"ץ רוצה להיבחר כיו"ר זמני והוא בעל הסיכויים הגדולים במרכז הליכוד, אבל כל המועמדים האחרים יעמדו נגדו וידרשו מחיים כץ להישאר בתפקיד עד לקיום הפריימריז שבו ישתתפו כולם.

ישראל כ"ץ רוצה להיבחר כיו"ר זמני והוא בעל הסיכויים הגדולים במרכז הליכוד, אבל כל המועמדים האחרים יעמדו נגדו וידרשו מחיים כץ להישאר בתפקיד עד לקיום הפריימריז שבו ישתתפו כולם

זה יהיה קרב איתנים במרכז המפלגה שלא היה כמוהו בליכוד מאז ימי המחנות הגדולים של יצחק שמיר ומשה ארנס מול אריאל שרון ודוד לוי בשנות השמונים.

חיים כץ, שחתם על עסקת טיעון בעייתית בעצמו רק לפני שבועיים וחצי (ללא קלון) יהפוך לאיש הכי מדובר במדינה, מי שיחזיק בידיו את המפתחות לראשות הליכוד ואולי לראשות הממשלה. וצריך תמיד לזכור כי האיש המשפיע ביותר על חיים כץ מזה שנים הוא גדעון סער, מה שרק מגביר את הדרמה, אם תהיה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 645 מילים ו-1 תגובות
סגירה