המיתוס של מוחמד דף

מוחמד דף באיום על ישראל, צילום מסך מערוץ 12
מוחמד דף באיום על ישראל, צילום מסך מערוץ 12

מאז מבצע "שומר החומות" גברה הפופולריות של מוחמד דף, רמטכ"ל הזרוע הצבאית של חמאס שהפך לאייקון "הישועה וההצלה" של הפלסטינים. האהדה הגדולה ברחוב הפלסטיני למוחמד דף מסמלת את התחזקות תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני על חשבונה של הרש"פ שנחשבת למשתפת פעולה עם ישראל.

מוחמד דף, רמטכ"ל הזרוע הצבאית של חמאס והמבוקש מספר אחת על ידי ישראל, הפך בחודשים האחרונים לאייקון "המושיע" הלאומי הפלסטיני.

מאז חודש מאי שעבר, לאחר שמוחמד דף נחלץ לעזרתם של תושבי שכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים, הציב לישראל אולטימטום ושיגר מטח רקטות גדול לעבר ירושלים, התחזק המיתוס שלו בחברה הפלסטינית והוא הפך ל"גיבור לאומי", גם בזכות העובדה שישראל מנסה כבר שנים ארוכות לחסל אותו ללא הצלחה.

מאז מאי שעבר, לאחר שמוחמד דף נחלץ לעזרת תושבי שיח' ג'ראח, הציב לישראל אולטימטום ושיגר מטח רקטות גדול לעבר ירושלים, ולנוכח כל הנסיונות לחסלו, התחזק המיתוס שלו כגיבור לאומי בחברה הפלסטינית

לפני כמה ימים פנתה אמו של האסיר הביטחוני נאצר אבו חמיד שחלה בסרטן בבקשה למוחמד דף שיסייע בהפעלת לחץ על ישראל לשחרר את בנה מהכלא הישראלי.

נאצר אבו חמיד, פעיל בכיר של תנועת פת"ח בגדה, עצור בכלא הישראלי מאז שנת 2002. הוא שפוט לעונש של שבעה מאסרי עולם פלוס 50 שנים על ביצוע פיגועים נגד ישראל ורצח חשודים בשיתוף פעולה.

מצבו הרפואי מתדרדר והוא מאושפז בבית החולים "ברזילי" באשקלון, תחת שמירה ישראלית. גם הרש"פ פנתה לישראל בבקשה לשחררו ולהעבירו לטיפול בבית חולים פלסטיני.

המבוקש מוחמד דף עדיין לא הגיב על פנייתה של אמו של נאצר אבו חמיד. גורמים ברצועה אומרים כי הוא עדיין שוקל כיצד להגיב לבקשתה, אבל הפנייה שלה אליו מעידה יותר מכל כיצד הוא הפך סמל לתקווה של פלסטינים נואשים כי הוא יחלץ אותם ממצוקתם, שנגרמת על ידי ישראל. זאת באמצעות הזרוע הצבאית של תנועת חמאס, שהוא האחראי עליה ובין מייסדיה.

המבוקש מוחמד דף עדיין לא הגיב על פניית אמו של נאצר אבו חמיד. גורמים ברצועה אומרים כי הוא עדיין שוקל כיצד להגיב. אבל פנייתה אליו מעידה יותר מכל כיצד הפך סמל לתקוות פלסטינים נואשים

השם "מוחמד דף" הפך לשם  שאומץ על ידי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל וגם על ידי כל מי שנאבק נגד המדיניות הישראלית במזרח ירושלים ובשטחי הגדה והרצועה.

מפגינים פלסטינים במקומות רבים בשטחים קוראים קריאות "אנחנו אנשיו של מוחמד דף" במהלך הפגנות נגד ישראל, ולאחרונה השתמשו בשמו במאבק לשחרורו מן הכלא של האסיר המנהלי הישאם אבו הוואש ששבת רעב יותר מארבעה חודשים.

בהפגנות בהר הבית, בשער שכם ובשכונת שיח' ג'ראח בירושלים משתמשים בהפגנות באופן קבוע בשמו של מוחמד דף מאז חודש מאי שעבר ועד היום. המונים קראו בשמו בהלוויות של בכירי חמאס השיח' עומר אלברגותי וואצפי קבהא וגם בחתונות.

בסוף שנה שעברה קרא האסיר הביטחוני המשוחרר רפיק מחרג'ה לבנו שנולד בשם "מוחמד דף" כאות כבוד וההערכה למנהיג הצבאי שהפך לאייקון "הישועה וההצלה" של הפלסטינים בשטחים.

השם "מוחמד דף" הפך לשם  שאומץ על ידי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל וגם על ידי כל מי שנאבק נגד המדיניות הישראלית במזרח ירושלים ובשטחי הגדה והרצועה

ההתנהלות המסתורית של מוחמד דף, שאיננו מופיע באמצעי התקשורת שנים רבות, מעצימה את המסתורין סביבו. ממקום מחבואו ברצועת עזה הוא מפעיל את כל פעילות הטרור של חמאס.

ככל הידוע הוא איבד את אשתו ובנו במהלך מבצע "צוק איתן", לאחר שחיל האוויר הישראלי ניסה לחסלו בעת שהסתתר עם משפחתו בדירה בבניין בשכונת שיח' רדואן בעזה. על פי דיווחי צה"ל גם במהלך מבצע "שומר החומות" נעשה ניסיון לחסל אותו ואת מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, אך הניסיון נכשל.

למרות שהאסיר נאצר אבו חמיד משתייך לתנועת פת"ח וכך גם שלושת אחיו שאף הם אסורים בכלא הישראלי – אמם, שמתגוררת במחנה הפליטים אלאמערי סמוך לרמאללה, רואה בזרוע הצבאית של חמאס את הכתובת שיכולה להביא לשחרורם, לכן היא גם ביקשה ממנה לזרז את המגעים לעסקת חילופי שבויים עם ישראל.

גם פדווא ברגותי, רעייתו של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם על רצח ישראלים, פנתה למנהיג חמאס אסמעיל הניה וחילצה ממנו הבטחה כי שמו של בעלה ייכלל ברשימת הדרישות של חמאס בעסקת חילופי השבויים הבאה עם ישראל.

הפניה של פלסטינים ממזרח ירושלים ומשטחי הגדה לזרוע הצבאית של חמאס ולמפקדה מוחמד דף, מעידה על ההתחזקות הגדולה של מעמדה של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני ועל הייאוש מהרש"פ והתיאום הביטחוני שלה עם ישראל.

רבים ברחוב הפלסטיני סומכים על תנועת חמאס ולא על הרש"פ בכל הקשור לשחרור האסירים הביטחוניים וההגנה על המקומות הקדושים לאסלאם, כמו מסגד אלאקצא בירושלים ו"אלחרם אלאברהימי" (מערת המכפלה) בחברון.

פניית פלסטינים ממזרח ירושלים והגדה לזרוע הצבאית של חמאס ולמפקדה מוחמד דף, מעידה על ההתחזקות הגדולה במעמד חמאס ברחוב הפלסטיני ועל הייאוש מהרש"פ ותיאומה הביטחוני עם ישראל

הזרוע הצבאית של חמאס בהנהגתו של מוחמד דף  הצליחה, באמצעות כוחה הצבאי והרקטות ששיגרה לעבר ישראל בארבעה סבבי לחימה בשנים האחרונות, לרכוש אמינות וכבוד ברחוב הפלסטיני. שם מעריצים הפניית כוח נגד ישראל ובזים להתנהגות המושחתת של הרש"פ שנתפסת כמשתפת פעולה עם ישראל וכקבלן הביצוע של השב"כ הישראלי בגדה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 748 מילים
סגירה