החרדים התנגדו לחוק שהם למעשה תומכים בו

חברי הכנסת החרדים נאמו אחד אחרי השני נגד חוק הגיוס ● כשגי'דא רינאוי-זועבי ממרצ הצביעה נגד, אחמד טיבי ואריה דרעי פצחו בחגיגות ● אבל מאחורי הקלעים, המציאות שונה ● החרדים יודעים היטב כי חוק הגיוס החדש לא נועד לגייס חרדים, אלא נועד להסדיר בחוק את אי-הגיוס שלהם ● "אם אנחנו היינו כותבים את החוק, זה לא היה כל כך שונה", אומר פוליטיקאי חרדי בכיר ● פרשנות

ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה חוגג את נפילת חוק הגיוס במליאת הכנסת, 17 בינואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה חוגג את נפילת חוק הגיוס במליאת הכנסת, 17 בינואר 2022

התומכים הגדולים ביותר בחוק הגיוס שנפל שלשום בכנסת היו אלה שהצביעו נגדו. כל 16 חברי הכנסת החרדים מש"ס ויהדות התורה היו מצביעים בעד חוק החלומות שהעלה שר הביטחון בני גנץ לקריאה ראשונה, אילו היה מדובר בהצבעה חשאית. במקרה כזה החוק היה עובר ברוב עצום, והחרדים היו מברכים בסתר על הנס הגדול שקרה להם.

שני חברי כנסת ערבים קלקלו לחברי הכנסת החרדים את החגיגה. ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ שהצביעה נגד, ומאזן גנאים מהרשימה המשותפת שיכול היה להכריע בעד חוק הגיוס, אבל העדיף להישאר מחוץ לאולם המליאה.

שניהם ביקשו להביע מחאה על חוק האזרחות והעימות מול הבדואים בנגב ואולי לא רצו להיחשף לביקורת העצומה ברשתות החברתיות נגד חברי הכנסת הערבים שהצביעו בעד גיוס לצבא ציוני. החוק נפל בסוף בקריאה ראשונה אחרי תיקו 54:54 בהצבעה.

החרדים יודעים היטב כי חוק הגיוס החדש לא נועד לגייס חרדים, אלא נועד להסדיר בחוק את אי-הגיוס שלהם.

ג'ידא רינאוי-זועבי מצביעה נגד חוק הגיוס – אחמד טיבי ואריה דרעי חוגגים, 17 בינואר 2022 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

החוק שהציע משרד הביטחון ואושר בוועדת השרים לחקיקה באוגוסט האחרון מדבר על יעדי גיוס לאורך טווח רחוק ומכסות של חיילים חרדים. היעדים והמכסות הללו מלאים מעכשיו ועד להודעה חדשה בחבד"ניקים, חיילי הנח"ל החרדי, רבנים ומשגיחי כשרות חרדים. אין גם שום סנקציות של ממש נגד מי שאינו מתגייס.

פוליטיקאי חרדי בכיר אמר לזמן ישראל אתמול: "החוק קובע בעצם שחרדים לא הולכים לצבא. רק החוזרים בשאלה, שעדיין חובשים כיפה, ממלאים בצבא את היעדים שנקבעים בחוק. אף חרדי אמיתי לא מתגייס. אם אנחנו היינו כותבים את החוק, זה לא היה כל כך שונה".

"החוק קובע בעצם שחרדים לא הולכים לצבא. רק החוזרים בשאלה, שעדיין חובשים כיפה, ממלאים את היעדים שנקבעים בחוק. אף חרדי אמיתי לא מתגייס. אם אנחנו היינו כותבים את החוק, זה לא היה כל כך שונה"

אכן, כאשר הציג גנץ את חוק הגיוס הרגיש לא נשמע ציוץ. החרדים לא קראו לעברו קריאות גנאי כמו אנטיוכוס או אנטישמי ולא טענו שהוא מוציא את מיטב בני הישיבות ל"שמד רוחני". מאבקים קודמים נגד חוק הגיוס, במתכונת אחרת, גררו מאות אלפי חרדים לרחובות החל משנת החמישים ועד היום. שלשום לא היה מחוץ לכנסת מפגין אחד נגד החוק.

ברור שחברי הכנסת החרדים יצאו בנאומים חוצבי להבות בכנסת נגד החוק. הם לא מוכנים לתמוך אפילו באפשרות תיאורטית של גיוס חרדים לצבא, אבל הכול היה הצגה אחת גדולה.

האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק הארחות, 17 בינואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק הארחות, 17 בינואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

החרדים יחכו לסיבוב הבא, יצביעו שוב נגד, אבל יקוו שהחוק יעבור סוף-סוף. אתמול הגיש גנץ את הצעת החוק מחדש לוועדת השרים לענייני חקיקה, כדי שתדון בו שוב בהליץ מואץ ותגיש אותו לחקיקה בכנסת.

בינתיים יש לחרדים סיבות אחרת להיות מרוצים. ביום שני הם הצליחו בכל זאת להביך את הממשלה ואת הקואליציה. המשבר במרצ רציני, לשמחתם של החרדים.

הזעם הוא על רינאוי-זועבי, אבל גם על היו"ר ניצן הורוביץ. פעיל בשם זאב שפיר כתב אתמול להורוביץ: "ניצן, זה על הראש שלך! ככה זה כשמצניחים אישה ערבייה מבחוץ, נטע זר ונטול רקע תנועתי – רק בתקוות שווא לקושש כמה קולות מהמגזר. כישלון!"

פעיל בשם זאב שפיר כתב אתמול להורוביץ: "ניצן, זה על הראש שלך! ככה זה כשמצניחים אישה ערבייה מבחוץ, נטע זר ונטול רקע תנועתי – רק בתקוות שווא לקושש כמה קולות מהמגזר. כישלון!"

החרדים מרוצים גם על ההישג מול הערבים. סיפור היחסים בין שני הצדדים מורכב ביותר ומלא סתירות. לאורך שנים מגלים החרדים והערבים זהות אינטרסים והבנה בנושאים שונים, החל מחוקים דתיים ועד לחוקים סוציאליים וקצבאות. הברית הוכיחה את עצמה פעמים רבות.

אריה דרעי נואם במליאת הכנסת בעת ההצבעה על חוק הגיוס, 17 בינואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אריה דרעי נואם במליאת הכנסת בעת ההצבעה על חוק הגיוס, 17 בינואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מנסור עבאס ושני חברי רע"ם נוספים הצביעו שלשום עם הקואליציה בעד חוק הגיוס. הם ידעו שהחרדים רוצים את זה.

כך או כך, החרדים מרוצים גם מהמפלה של רע"ם. במהלך הדיון בכנסת איים אריה דרעי (ש"ס) על רעם ש"אם תצביעו בעד חוק הגיוס, נעביר חוקים לגיוס ערבים".

אתמול תקף דרעי שוב את מנסור עבאס. "הוא צריך להתבייש", אמר דרעי לתחנת הרדיו הערבית אל-נאס, "הלכנו נגד נתניהו מתוך הממשלה בגלל חוק המואזין והוא מצביע נגד הציבור החרדי".

לעבאס לא נותר אלא להמשיך את התאטרון המסובך הזה. "הודעתי לדרעי שנצביע בעד חוק הגיוס בקריאה ראשונה כדי לאפשר מו"מ עם הקואליציה", הוא התנצל, "ונשקול להימנע מההצבעה אם המו"מ ייכשל".

לעבאס לא נותר אלא להמשיך את התאטרון המסובך הזה. "הודעתי לדרעי שנצביע בעד חוק הגיוס בקריאה ראשונה כדי לאפשר מו"מ עם הקואליציה", הוא התנצל, "ונשקול להימנע מההצבעה אם המו"מ ייכשל"

אלא שכעת הכל מתחיל מחדש, אחרי נפילת החוק שלשום. וכלל לא ברור מה יעשו ברע"ם – או במרצ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
טיבי מוכשר ובעל נסיון רב, אך בינתיים, תמיד, הוא הכמעט גיבור, זה שיכול להיות בשפיץ אך תמיד איכשהו נופל למקום השני ומטה. כנראה שמשהו שם באישיות שלו לא נותן לו להיכנס לנעליים של הגדולים בא... המשך קריאה

טיבי מוכשר ובעל נסיון רב, אך בינתיים, תמיד, הוא הכמעט גיבור, זה שיכול להיות בשפיץ אך תמיד איכשהו נופל למקום השני ומטה. כנראה שמשהו שם באישיות שלו לא נותן לו להיכנס לנעליים של הגדולים באמת (או שהוא בעצמו לא מעוניין). על כל פנים, בקצב הזה, עבאס כנראה הולך להיות כוכב זורח אמיתי – נקווה שלא יתפוס תחת, שלא יעלה לו השתן לאף. במילים אחרות, מומלץ לכולם שם ללמוד מבגין: הפשטות היא פוליסת ביטוח מפני 'וישמן ישורון ויבעט'. נכון, חברי הכנסת הערבים רגילים לוילות וחיי נוחות, וזה בסדר, אבל!!! כדאי שיזכרו שהגלגל אכזרי ולא צפוי. בקיצור, רק גדולי רוח חושבים מהפכנית – אולי מישהו שם יפתיע לטובה

עוד 670 מילים ו-1 תגובות
סגירה