מאזן אסם יציג גידול ברווח

מפעל אסם בשוהם, דצמבר 2021 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
מפעל אסם בשוהם, דצמבר 2021

ענקית המזון אסם הודיעה כי תעלה את מחירי המוצרים בממוצע של כ-5% ופתחה את התיאבון לשאר החברות שחששו לבצע מהלך שכזה. החל ממחירי המזון, חומרי ניקוי, משקאות, מוצרי חלב ועד למקדונלדס שהכריזה בימים אלה על העלאת מחירים בשיעור של 1.25%, פעם שניה בתוך חודש.

ענקית המזון אסם הודיעה כי תעלה את מחירי המוצרים בממוצע של כ-5% ופתחה את התיאבון לשאר החברות שחששו לבצע מהלך שכזה

הסיבות לעליית המחירים רבות ומגוונות. עליית חומרי הגלם, עלויות השינוע ועלויות חומרי האריזה מהווים את הגורם המרכזי לגידול בעלויות. אסם, כיצרן וכיבואן נפגעה כמו רובנו בשנתיים האחרונות מנגיף הקורונה. לא לעולם חוסן. למען הסר ספק, אכן העלויות אותם אסם מפרטת חוו עליה משמעותית בשנתיים האחרונות – החל ממחיר חיטת דורום, המרכיב העיקרי להכנת מרבית מוצרי הפסטה של אסם, שמחירה עלה בתקופה האחרונה ביותר מפי 2, בין היתר עקב בצורת בקנדה שפגעה משמעותית ביצרני החיטה; מחירי השינוע שעלו בעקבות הקורונה פי 3 עד פי 4 בנתיבי הסחר העולמי; ומחירי האריזה שעלו במחיר בממוצע מוערך של כ-25%.

מנגד, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, ביטוח לאומי מפרסם כי ב-2020 חיו בישראל 1.92 מיליון נפשות עניות, מהן 864.4 אלף ילדים. זה נתון מדהים ומזוויע. מגפת הקורונה הובילה בשנת 2020 למשבר כלכלי חמור. התוצר הצטמצם בכ-2.5% ומספר המועסקים ירד חדות בכ-9.4%. זאת ועוד, קו העוני עומד על שכר זעום של כ-2,811 ₪ לחודש.

או אז אתה שואל את עצמך האם עליית המחירים מוצדקת. האם אסם, שמהווה סמן ימני לכל השוק, מעלה את המחירים בצדק? האם כל שאר ספקיות המזון, שפוסעות בצל הענקית ומוסיפות לשורת ההכנסות גם כמה אחוזים באותה הזדמנות ומטיסות את יוקר המחיה, היו יכולות להתאפק בתקופה רגישה זו קצת יותר?

ביטוח לאומי מפרסם כי ב-2020 חיו בישראל 1.92 מיליון נפשות עניות, מהן 864.4 אלף ילדים. נתון מדהים ומזוויע. הקורונה הובילה ב-2020 למשבר כלכלי חמור. התוצר הצטמצם בכ-2.5% ומס' המועסקים ירד חדות בכ-9.4%

אסם מנצלת את היותה חברה שאינה נסחרת בבורסה, ולכן הנתונים מוגבלים וכלל אינם נגישים. אולם כל בר דעת יודע לומר, כי בתקופת הקורונה, קרי בשנתיים האחרונות, המחזורים גדלו דרסטית, מה שסביר להניח מפצה על השחיקה ברווחיות של החברות.

למשל ההכנסות של שטראוס צמחו בשנת 2020 ב-3.12% כך שהשורה התחתונה, קרי הרווח בשנת 2020, נשאר כמעט זהה לרווח בשנת 2019. ההכנסות של רמי לוי נסקו ב-8.9% בשנת 2020, כלומר סביר להניח כי ההכנסות של אסם צמחו עקב הקורונה לפחות בשיעור מוערך של 10%.

יתכן כי הרווחיות ירדה אולם המחזורים צמחו. השאלה היא – האם בעלי המניות נפגעו כתוצאה מעליית המחירים. על כף המאזניים עומדת רווחיות של חברה פרטית עם שאר חברות מובילות בענף אל מול קו העוני ויוקר המחיה. לטעמי התשובה ברורה, חזירות לשמה.

יתכן שהרווחיות ירדה, אולם המחזורים צמחו. האם בעלי המניות נפגעו מעליית המחירים? על כף המאזניים רווחיות של חברה פרטית וחברות מובילות בענף – מול קו העוני ויוקר המחיה. לטעמי זו חזירות לשמה

אין ספק כזה או אחר כי החברות הנ"ל מרוויחות מיליוני שקלים. אין ספק כי תאוות הבצע של המנהלים ובעלי המניות, אחרי ש"התאפקו" כל כך הרבה זמן, חייבת להגיע לפרקה.

ואם אבי בן אסייג מנכ"ל אסם מעז לומר בפה מלא כי אסם נפגעה מסיבות כאלה ואחרות, אז אדרבה, שיפרסם את הדוחות ברבים ולא לאור נרות. או אז אני מניח שנראה את משכורתו על רקע גרף העוני של הביטוח לאומי.

תרשו לי להמר כבר היום רווחי אסם בשנת 2021 יהיו גבוהים משמעותית מתקופת טרום הקורונה.

עמי מי-טל הוא רואה חשבון, מומחה בשוק ההון, מרצה בכיר במרכז האקדמי לב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 519 מילים
סגירה