קופת חולים מימי הביניים

"חיוכים הם האקססוריז המושלמים" על פי קופ"ח מכבי, אילוסטרציה
"חיוכים הם האקססוריז המושלמים" על פי קופ"ח מכבי, אילוסטרציה

בעולם שבו המשפט "למה את לא מחייכת" הוא כבר בדיחה שחוקה נגד שוביניזם, בקופת החולים של מכבי החליטו לפתוח כך מסמך לעובדות הקופה. או ליתר דיוק: "חיוכים הם האקססוריז המושלמים ביותר, אך גם שרשרת מוסיפה עניין".

בעולם בו המשפט "למה את לא מחייכת" הוא כבר בדיחה שחוקה נגד שוביניזם, בקופ"ח מכבי החליטו לפתוח כך מסמך לעובדות הקופה: "חיוכים הם האקססוריז המושלמים ביותר, אך גם שרשרת מוסיפה עניין"

המסמך כולו, שכאילו נשלף מתוך מסע אחורה בזמן, אל ימי בהם נשים הועסקו כפקידות ונדרשו להתלבש יפה ולהכין קפה, עוסק ב"טיפים לעובדות להופעה מושלמת". המסמך שנפתח באותו משפט מפליג בתיאורים בוטים ודוחים, המציעים הצעות, בהן "לבחור בג'קט סגור במותן כדי לצמצם את אזור החזה", ולהשתמש בחגורה שתדגיש את מבנה הגוף ותעניק "צללית שעון חול".  כך, בהינף מסמך אחד, חזרה מכבי אחורה בזמן והחזירה איתה את המאבק הפמיניסטי.

"מכבי שירותי בריאות דוגלת בשיח שוויוני ומכבד וללא כל הבדל מגדרי. יצוין כי מעל ל-80% מעובדי מכבי שירותי בריאות הן נשים", נאמר בתגובת מכבי למסמך המביך. כלומר, פתחנו בתירוץ שחוק בו משתמש כל אשם: "רבים מחבריי הטובים". אם הסיפור הזה היה צץ לבדו, מילא, טעות. אבל זו לא הפעם הראשונה. רק החודש צצו טענות קשות נוספות בתחום היחס לנשים, ותגובתה של מכבי היתה רפה כל כך.

תגובת מכבי למסמך מחפיץ הנשים
תגובת מכבי למסמך מחפיץ הנשים

לפני כשבועיים פורסם ב"המקום הכי חם בגיהנום" תחקיר על גניקולוג שעבד עם שלוש קופות – כללית, לאומית ומכבי. כנגד הגניקולוג הוגשה שורה ארוכה מאד של תלונות על יחס למטופלות. בעקבות תלונות עבר, בחרו הקופות להפסיק את ההתקשרות עם הגניקולוג, כולן חוץ מקופת חולים מכבי.

אם הסיפור הזה היה צץ לבדו, מילא, טעות. אבל זו לא הפעם הראשונה. רק החודש צצו טענות קשות נוספות בתחום היחס לנשים, ותגובתה של מכבי היתה רפה כל כך

נגד הגניקולוג, שתלונות לגביו מתקבלות במשך שנים, עלה תחקיר מקיף, שבמסגרתו מתלוננות החליטו לפתוח ולספר את סיפורי הזוועה שלהן מהביקורים אצלו. גבר לעולם לא יבין את התחושה של יחס פוגעני מרופא שעוסק בתחום האינטימי ביותר שאפשר. הצרה היא שנראה כי גם במכבי לא מבינים, על אף היותה קופת חולים שמתיימרת לכבד נשים ושיוויון מגדרי.

בתגובה לאותו תחקיר מזעזע מסרו במכבי: "הנושא נמצא בבדיקה. מכבי מייחסת חשיבות רבה בכל הקשור למקצועיות הרופאים ורמת השירות שלהם, וכך תמשיך ותפעל". תגובה גנרית, מעליבה ופוגענית, שיש בה מסר של נפנוף המתלוננות. ללא מילה של הזדהות עם המתלוננות, אפילו ללא הודעה על השהייה לצורך בירור ובדיקה. פשוט תגובת כסת"ח.

כדאי להבין, המאבק הפמיניסטי הוא מאבק ארוך שנים. הוא ארוך, כיוון שלרוב, כשאנחנו פותחות את הפה ומתחילות לדבר, זה נשמע לא כל כך נעים לאוזן. רק בהמשך מתברר שצדקנו. ורק אחרי שמושג קונצנזוס ברור – אנחנו ממשיכות לעבר היעד הבא לשוויון חברתי.

זו הסיבה שהמאבק הזה הוא מאבק כמעט בלתי נגמר, כזה שבו בכל פעם כובשות עוד נקודה וממשיכות להסתער, וכמו בכל מאבק – הסכנה הכי גדולה שאפשר לדמיין היא ריאקציה, חזרה אחורה בזמן, מצב בו נקודה שהשגת נלקחת ממך. התנהלותה של קופת חולים מכבי, כפי שנחשפת בחודשים האחרונים, היא בדיוק כזו.

כמו בכל מאבק – הסכנה הגדולה ביותר היא ריאקציה, חזרה אחורה בזמן, מצב בו משהו שהשגת נלקח ממך. התנהלות מכבי, כפי שנחשפת בחודשים האחרונים, בדיוק כזו

הצטברות האירועים לא מותירה מקום לספק, משהו רע מאד עובר על מכבי ביחס לנשים. כן, הגם ש-80% מעובדי החברה הן עובדות. בעוד המאבק הפמיניסטי צובר תאוצות והישגים רבים, ישנה קופת חולים שחזרה במכונת זמן, ומפקירה את העובדות והלקוחות שלה למנגנון עם אפס מודעות לתמורת שחלו בעולם. קופת חולים מימי הביניים. לא ברור כיצד יור ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן, טרם כינסה את ועדת הבריאות לדון על התהליכים האלה.

פליאה קטנר היא חברת מועצת עיריית כפר סבא ומובילת משפחות רוצות להתאחד - לאיחוד משפחות וזוגות מעורבים בתקופת הקורונה. פעילה לקידום שיוויון מגדרי. ממקימות עמותת מתפקדות: לובי פמיניסטי, ומיזם התקשורת פוליטקלי קוראת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 552 מילים
סגירה