הרש"פ חוששת מעונש של מדינות המפרץ

הפגנות חמאס וג'יהאד לתמיכה בהתקפות החות'ים, צילום מסך מסרטון של  i24NEWS English
הפגנות חמאס וג'יהאד לתמיכה בהתקפות החות'ים, צילום מסך מסרטון של i24NEWS English

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש שמדינות המפרץ יתנקמו בפלסטינים בעקבות ההפגנות שהיו ברצועת עזה לתמיכה בחות'ים בתימן וגינוי סעודיה ואיחוד האמירויות. ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' נשלח לגנות בפומבי את חמאס ואיראן כדי לנסות לרצות את מדינות המפרץ.

באש"ף עדיין לא השתחררו מהטראומה של מלחמת המפרץ הראשונה, לאחר שראש אש"ף דאז, יאסר ערפאת, עשה טעות גדולה ותמך בפלישת צבא עיראק של סדאם חוסיין לכווית ב-1990. אחד המבקרים הגדולים של המדיניות הזו היה מחמוד עבאס שהחליף אותו בתפקיד יו"ר הרש"פ.

באש"ף עדיין לא השתחררו מטראומת מלחמת המפרץ ה-1, לאחר שראש אש"ף דאז, ערפאת, עשה טעות גדולה ותמך בפלישת צבא עיראק של סדאם חוסיין לכווית ב-1990. אבו מאזן היה מגדולי מבקרי המדיניות הזו

בעקבות התמיכה של אש"ף בפלישה העיראקית לכווית נאלצו מאות אלפי פלסטינים לעזוב את כווית בתום מלחמת המפרץ ב-1991 מחשש לרדיפה ומעצר של שלטונות כווית. הכוויתים שלא שכחו את הבגידה הפלסטינית והפלסטינים שילמו את המחיר. פרנסתם נפגעה והם הפכו למוקצים מחמת מאוס במדינות המפרץ במשך שנים רבות.

רק ב-אפריל 2013, לאחר סגירה בת 22 שנים ולאחר שיאסר ערפאת נעלם מהבמה הפוליטית, פתח יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס  מחדש את השגרירות הפלסטינית בכווית.

באש"ף למדו את הלקח, אבל נראה שבארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי הנאמנים לאיראן לא עושים יותר מדי חשבון למדינות המפרץ. הנהגות הארגונים האלה מצייתות להוראות מטהראן ומנסות להבליט את הנאמנות שלהן לאיראן.

לפני כמה ימים התירה הנהגת חמאס לפעיליה ולפעילי ארגוני הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית לערוך תהלוכות במקומות שונים ברצועה לתמיכה במורדים החות'ים בתימן הנאמנים לאיראן.

בכמה מקומות ברצועה הונפו במהלך ההפגנות כרזות תמיכה במנהיג החות'ים עבד אלמאלכ אלחות'י וכרזות תמיכה באיראן וחזבאללה.

המפגינים קראו קריאות בגנות סעודיה, איחוד האמירויות ארה"ב וישראל.

באש"ף למדו את הלקח, אך נראה שבחמאס ובג'יהאד האסלאמי הנאמנים לאיראן לא עושים יותר מדי חשבון למדינות המפרץ. הנהגות הארגונים האלה מצייתות להוראות מטהראן ומנסות להבליט את נאמנותן לאיראן

באחת התמונות של מנהיג החות'ים עבד אלמאלכ אלחות'י שהונפו בהפגנות נכתב כי הוא "שהיד", דבר שעורר ספקולציות כי הוא נהרג באחת מהפצצות הקואליציה הערבית בתימן. ייתכן שמדובר בטעות או שאכן הוא מת ודבר מותו הוסתר.

ח'אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי אמר ב-22 בינואר:

"המלחמה של כוחות הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות בתימן היא אבסורדית, והנהנים הגדולים ביותר מהמשך התוקפנות הם הכיבוש הישראלי וארצות הברית".

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר, מתומכיה הגדולים של איראן בהנהגת חמאס, הופיע בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, שופרו של ארגון חזבאללה, ושפך אש וגופרית על איחוד האמירויות.

הוא קרא לאמירתים "הציונים הערבים" והאשים אותם ב"ביצוע פשעים נגד העם התימני".

הוא הדגיש כי ל"עם התימני יש את הזכות להגן על עמו מפני כל סוג של תוקפנות".

הנהגת חמאס הרשמית נזהרה מאוד מלתקוף בגלוי את סעודיה ואת איחוד האמירויות אבל היא נתנה "אור ירוק" להפגנות ברצועה.

בימים אלה דן בית משפט בסעודיה באפשרות להקל בעונשם של עשרות פעילי חמאס שנדונו לעונשי מאסר של עד 15 שנים לאחר שהורשעו בהברחת והלבנת כספים לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה באמצעות חלפנים בטורקיה.

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר, מתומכי איראן הגדולים בהנהגת חמאס, שפך אש וגופרית על איחוד האמירויות בערוץ "אל מיאדין" הלבנוני, שופר חזבאללה. קרא להם "הציונים הערבים" והאשימם ב"ביצוע פשעים נגד העם התימני"

תנועת חמאס מנסה לשפר את מעמדה בסעודיה ובאיחוד האמירויות שבהן היא מוגדרת באופן רשמי כ"ארגון טרור".

בעקבות ביקורת קשה במדינות המפרץ על ההפגנות ברצועת עזה נגד סעודיה ואיחוד האמירויות, פרסמה חמאס ב-23 בינואר הודעה רשמית לפיה עמדתה ידועה וקבועה כי "איננה מתערבת בעניינים פנימיים של מדינות וסכסוכים ביניהן", וכי "יש להימנע מכל צעד שעלול לפרוץ את שורת האחדות של האומה הערבית ולפגוע ביציבותה".

חמאס שיחקה משחק כפול. היא יכולה הייתה למנוע את ההפגנות נגד סעודיה ואיחוד האמירויות ברצועה באמצעות מנגנוני הביטחון שלה, הרי היא שולטת ברצועה ביד ברזל, אבל היא הסתפקה בכך שהודיעה שהן לא משקפות את עמדתה, לפיה אין להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

אבל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש מאוד מההשלכות האפשריות של מה שקרה ברצועה על היחס של מדינות המפרץ כלפי הפלסטינים, גם ככה הרש"פ לא קיבלה מהן בשנים האחרונות, בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ, את הסיוע הכספי השנתי. זאת במטרה להפעיל לחץ עליה לקבל את תוכנית "עסקת המאה".

עכשיו התחלף הממשל האמריקאי לממשל נוח יותר עבור הפלסטינים, ויו"ר הרש"פ זקוק לתמיכה הכלכלית והמדינית של מדינות המפרץ.

חמאס שיחקה משחק כפול. במקום למנוע את ההפגנות ברצועה נגד סעודיה ואיחוד האמירויות, בסיוע מנגנוני הביטחון שאיתם היא שולטת ברצועה ביד ברזל – הסתפקה בהודעה שהן לא משקפות את עמדתה

לכן, הוציאה הרש"פ פירסמה הודעה רשמית ב-23 בינואר הכוללת גינוי להתקפה החות'ית, "שכוונה לעבר מטרות אזרחיות באבו דאבי והביאה למותם של אזרחים חפים מפשע" וקראה לסיים את הסכסוך בתימן.

על פי גורמים בפת"ח, ממשל ביידן, סעודיה ואיחוד האמירויות דרשו מהרש"פ גינוי חריף יותר להתקפות של המורדים החות'ים שמאחוריהן עומדת איראן.

לכן, בצעד נדיר, נשלח הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני המקורב מאוד ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, להעניק משקל גדול יותר ועמוק לגינוי של הרש"פ.

מאג'ד פרג' נאם על הנושא בפורום של פעילי פת"ח ודבריו הודלפו בכוונה לעיתון הסעודי "א-שרק אלאווסט" ב-25 בינואר כדי להעביר את המסר למדינות המפרץ.

פרג' פתח במתקפה חריפה על תנועת חמאס ועל איראן ואמר כי הרש"פ איננה מקבלת את הקנוניה האיראנית נגד מדינות ערב.

"האג'נדה של חמאס גוררת את הפלסטינים למשברים עם מדינות ערב לטובת האג'נדות של איראן", אמר.

פרג' פתח במתקפה חריפה על חמאס ועל איראן ואמר כי הרש"פ אינה מקבלת את הקנוניה האיראנית נגד מדינות ערב. "האג'נדה של חמאס גוררת את הפלסטינים למשברים עם מדינות ערב לטובת האג'נדות של איראן"

" אין אף אחד אצלנו שמוכן להרגיז את סעודיה או מצרים או ירדן, לא מקובל עלינו שאיראן תשתלט על בירות מדינות ערב, אני נגד השפעה איראנית באזור הערבי", הוא הדגיש.

מאג'ד פרג' הינו אחד המועמדים הפוטנציאלים לרשת את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, ובמדינות המפרץ מתייחסים אליו ברצינות רבה גם בגלל הקשרים ההדוקים שיש לו עם השב"כ הישראלי ועם ה-CIA.

נראה כי מאג'ד פרג' הצליח לתקן במעט את הרושם הרע שעשו הפגנות הפלסטינים ברצועה על סעודיה ואיחוד האמירויות, אולם ברש"פ חוששים מההמשך.

נראה כי איראן והמורדים החות'ים בתימן מתכוונים להסלים את ההתקפות על סעודיה ואיחוד האמירויות באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים. גילויי שמחה פלסטינים לפגיעה במדינות אלה עלולים להביא לכך שמדינות המפרץ יענישו את הפלסטינים הגרים בתחומיהן וגם ינקטו סנקציות כנגד הרש"פ.

המילה האחרונה בנושא עדיין לא נאמרה, מחכים להתפתחויות במפרץ.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 958 מילים ו-1 תגובות
סגירה