אספה של המורדים הח'ותים בצנעה, תימן, בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
AP Photo/Hani Mohammed

איראן מעבירה מסר מאיים לישראל דרך הח'ותים בתימן

עיתון הבית של המנהיג העליון של איראן פרסם השבוע איום של בכיר ח'ותי נגד ישראל, בעקבות מתקפות המורדים על איחוד האמירויות ● בישראל לא הגיבו לאיום, אבל פוקחים עין על הזירה בתימן, במיוחד לנוכח אמצעי הלחימה הזורמים לשם מאיראן ● פרשנות

הכותרת הראשית השבוע בעיתון האיראני Kayhan כללה ציטוט מעניין מאוד בהקשר הישראלי. "ישראל הבאה בתור", צוטט שם בכיר ח'ותי. הדברים נאמרו על רקע המתקפות הח'ותיות על איחוד האמירויות והאיום הישיר לפגוע בגורדי השחקים של דובאי, סמל האסלאם הפרגמטי.

איום ישיר כזה על ישראל הוא אירוע נדיר. עד כה נמנעו הח'ותים מלהכניס את ישראל למשוואה, אולי במצוות הפטרון האיראני שביקש שלא למקד את תשומת הלב בזרוע שלו לחופי הים האדום.

בישראל לא הגיבו לאיום, אף שאי אפשר לזלזל בו. הבמה שנבחרה למסר הזה לא מקרית, העיתון נחשב לשמרן מאוד ומקורב למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, שאפילו מינה את העורך הראשי של העיתון.

האם יש כאן למעשה מסר איראני לישראל? סביר להניח שכן. הזירה בתימן נמצאת כבר זמן רב תחת עינה הפקוחה של ישראל, במיוחד לנכוח זרם אמצעי הלחימה מאיראן לתימן, הכוללים – מלבד מערך מל"טים מתקדם – גם טילי קרקע-קרקע לטווח בינוני, שיכולים להגיע לישראל. מערכות הגילוי הישראליות שפעם התמקדו בכיוון מצרים מחשש לירי רקטות על ידי דאע"ש מסיני, מביטות כעת גם דרום-מזרח, לכיוון תימן.

המורדים הח'ותים בתימן, 20 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
המורדים הח'ותים בתימן, 20 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

אלא שהאיום הח'ותי על האמירויות לא מגיע משום מקום. הח'ותים הגבירו לאחרונה באופן ניכר את ההתקפות שלהם על מטרות עומק בסעודיה, כולל ירי של טילי סקאד לעבר הבירה ריאד.

הסעודים מצליחים בינתיים להתמודד עם האיום הזה בעיקר בעזרת מערכות יירוט אמריקאיות מדגם פטריוט PAC-3  המיועדות ליירוט טילים בליסטיים.

אלא שמלאי המיירטים הסעודי הידלדל מאד לאחרונה ודרישת הרכש מארצות הברית עדיין לא נענתה. בצר לה, סעודיה פנתה לשכנות ובהן איחוד האמירויות שמחזיקות באותן מערכות. עדיין לא ברור אם האמירתיים, שפרשו מהלחימה בח'ותים ב-2019, נענו לדרישה הזו. סביר להניח שעדיין לא, משום שארצות הברית לא מאשרת מכירה או העברה של אמצעי לחימה מתוצרתה למדינה שלישית בלי אישור.

בצר לה, סעודיה פנתה לשכנות ובהן איחוד האמירויות שמחזיקות באותן מערכות. עדיין לא ברור אם האמירתיים, שפרשו מהלחימה בח'ותים ב-2019, נענו לדרישה הזו

הח'ותים מבחינתם זיהו את פוטנציאל הנזק ושיגרו מסר מאיים לאבו דאבי. שתי המטרות נבחרו בקפידה: שדה התעופה הבינלאומי של אבו דאבי, ומתקני נפט סמוך לחוף המפרץ הפרסי. בדיוק כמו התקיפה הנרחבת על מתקני הנפט של סעודיה.

שאריות של טיל שיוט איראני שהיה בשימוש בהתקפה מתימן על ערב הסעודית בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
שאריות של טיל שיוט איראני שהיה בשימוש בהתקפה מתימן על ערב הסעודית בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

ההתנהלות האמריקאית בהקשר הזה מוזרה מאד. לכולם ברור שמי שעומד מאחורי התקיפה זו איראן באמצעות שלוחיה הח'ותים. למרות זאת הנשיא ג'ו ביידן – שהקפיא את סחר הנשק עם הסעודים בגלל רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י – נותר קריר מאד כלפי יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שמנהל בפועל את הממלכה. אבל יש יוצא מהכלל.

למרות החשדנות האמריקנית כלפי יורש העצר הצעיר, אושרה לפני כמה חודשים מכירת טילי אוויר-אוויר לחיל האוויר הסעודי. ההסבר היה כי זו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם איום המל"טים האיראניים שמופעלים על ידי הח'ותים.

לצד האישור הזה, מתחו קצינים אמריקנים המוצבים במפרץ ביקורת על הסעודים "שיורים יותר מדי טילי פטריוט". את הלחימה הזו צריך לפתור בהידברות ולא בירי טילים בלתי פוסק, צוטט מקור אמריקאי ברשת אל ג'זירה.

קצינים אמריקנים המוצבים במפרץ מתחו ביקורת על הסעודים "שיורים יותר מדי טילי פטריוט". את הלחימה הזו צריך לפתור בהידברות ולא בירי טילים בלתי פוסק, צוטט מקור אמריקאי ברשת אל ג'זירה

סעודיה, מבחינתה, העלתה את רף התגובה אחרי תקיפת אבו דאבי ופתחה בשורת הפצצות מסיביות על יעדים של הח'ותים. וכל זה קורה כשסעודיה ואיראן מנהלות מגעים של כביכול חזרה לשגרה והורדת המתח בין שתי המדינות.

לוחמים הנתמכים על ידי ערב הסעודית בלחימה מול המורדים הח'ותים בתימן, יוני 2021 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
לוחמים הנתמכים על ידי ערב הסעודית בלחימה מול המורדים הח'ותים בתימן, יוני 2021 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

בינתיים איחוד האמירויות לא ממצמצת. היא לא משגרת איומים פומביים ובפועל ממשיכה כרגיל. לא מן הנמנע שיש כאן התחייבות אמריקאית שקטה לתמיכה צבאית.

גם במישור המדיני, האמירתים משדרים עוצמה – והוכחה לכך היא הביקור של הנשיא יצחק הרצוג בשבוע הבא באבו דאבי ודובאי. בפוליטיקה המזרח תיכונית יש לסימבוליקה הזו משמעות גדולה.

השאלה היא, האם האיראנים ינצלו את הביקור ההיסטורי של נשיא מדינת ישראל למסר משלהם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ל'חיפושיות' יש את "השוטה/טיפש על הגבעה" (דה פול און דה היל), ליהדות יש את ההוא התמהוני השלומפר הכלומניק שהביא את השריקה בבית כנסת ושערי שמיים נפתחו, לרוסיה יש את נבלני, לאירופה יש את גר... המשך קריאה

ל'חיפושיות' יש את "השוטה/טיפש על הגבעה" (דה פול און דה היל), ליהדות יש את ההוא התמהוני השלומפר הכלומניק שהביא את השריקה בבית כנסת ושערי שמיים נפתחו, לרוסיה יש את נבלני, לאירופה יש את גרטה טונברי ועוד ועוד. אלה שרואים ת'אמת, את הכיוון שאליו הולכים העניינים – לא בהכרח מקבלים את התשומת לב הראויה, תשאלו את ירמיהו, ישעיהו לייבוביץ וכו'. מי את ומה אנחנו, ובכל זאת, רוסיה היא הגב של איראן, זה בול כמו במשפחות פשע – במאבי שליטה. בקיצור, פוטין הולך להתפוגג במהרה – כדה"א לא סובל את הפוזה שלו ונדרש שינוי מהותי בתדר של האנושות לכיוון של פחות תחרותיות ועסקיות ויותר סולידריות חברתית כלל עולמית מושתתת על שיוויוניות מוחלטתכלכלית/כללית. יש כאלה שזה הגיוני להם כל הקשקוש הזה כאן…

עוד 560 מילים ו-1 תגובות
סגירה