הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

הירקון זורם ומוקצף לים

הגלובוס הירוק של השבוע הולך לראש עיריית ירושלים משה ליאון, שהחליט לפתוח מחדש את הדיון על הבנייה ההרסנית ברכס לבן ● הגלובוס השחור ניתן למזהמי הנחלים, שסיפקו השבוע תזכורת עגומה למה שקורה כשגשמים חזקים פוגשים תשתיות כושלות ● והטיפ: נותרו ימים ספורים להשתתף במבצע ספירת הציפורים הארצית

קצף בנחל חצור, סוף ינואר 2022 (צילום: נדב ישראלי ואהוד הלוי)
נדב ישראלי ואהוד הלוי
קצף בנחל חצור, סוף ינואר 2022

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

הקלישאה על מאבקים סביבתיים אומרת שהם אף פעם לא נגמרים. גם אחרי שנדמה שהסתיימו בהצלחה מסחררת, היריב, כמו הרעים בסרטי אימה ירודים, מרים את ראשו לעוד סיבוב אחרון. ואחריו עוד אחד.

זה נכון גם בכיוון ההפוך. "נמשיך את המאבק עד הערכאה האחרונה",  אמר לי פעם פעיל סביבה בדרכו לדיון בעתירה שהגיש נגד תכנית בנייה מאיימת. אחרי שגם בית המשפט העליון דחה את העתירה, שאלתי אותו מה עכשיו. "עכשיו רק מתחיל המאבק האמיתי", הייתה התשובה.

את הטוויסט המפתיע בעלילה סיפק השבוע משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. העיתונאי ניר חסון חשף ב"הארץ" את העובדה המשמחת, שעל אף שתוכניות הבנייה ההרסניות ברכס לבן שבמערב העיר אושרו סופית לפני כשנה, ליאון החליט לפתוח מחדש את הדיון ולהניח על השולחן חלופה שההשפעה שלה על הסביבה תהיה ממותנת משמעותית.

רכס לבן בהרי ירושלים (צילום: דב גרינבלט)
רכס לבן בהרי ירושלים (צילום: דב גרינבלט)

לא בכל יום ראש רשות מקומית מתנער מתוכנית בנייה שאושרה בכל ערכאות התכנון. אבל ירושלים היא לא עוד עיר, וליאון יודע שיש לו הכוח לשנות כל עוד הדחפורים לא עלו על השטח וריסקו את הרכס.

לא בכל יום ראש רשות מקומית מתנער מתוכנית בנייה שאושרה בכל ערכאות התכנון. אבל ירושלים היא לא עוד עיר, וליאון יודע שיש לו הכוח לשנות כל עוד הדחפורים לא עלו על השטח וריסקו את הרכס

חלק מהפעילים במאבק חשדניים וחוששים שמדובר בתרגיל יח"צ. כדי להשתכנע שלא מדובר בתכנית שלבים לבנייה רחבה הרבה יותר על הרי ירושלים, הם דורשים להכריז עליהם כגן לאומי – רעיון ראוי ורצוי.

חובת ההוכחה על ליאון, אבל מי שרוצה להפריח אוויר חם לא מגייס את מוטי קפלן, מתכנן בכיר שבשנים האחרונות מקדם בלהט תפיסות של שילוב בין תכנון אורבני נבון לשמירה על הסביבה.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש עיריית ירושלים משה ליאון (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

התכנית החלופית שקפלן גיבש מבוססת על צפיפות במקום התרחבות – הוספה של כאלף יחידות דיור במקביל לצמצום השטח הבנוי לכשליש מהתכנית המקורית. יותר דירות, פחות כריתת עצים, פחות גינות מלאכותיות בתוך השכונה ויותר מעיינות טבעיים והרים סביבה.

התכנית החלופית שקפלן גיבש מבוססת על צפיפות במקום התרחבות – הוספה של כאלף יחידות דיור במקביל לצמצום השטח הבנוי לכשליש מהתכנית המקורית. יותר דירות, פחות כריתת עצים

עדיין לא ברור איך יתפתח העימות המסתמן בין ליאון למנהל התכנון (שחתום על התוכנית הקיימת) ומה תהיה התוצאה הסופית. עוד יהיו פיתולים בעלילה הזו, אבל זה בדיוק העניין – שהעלילה חזרה לחיים. או כמו שאומרים השדרים במשחקי אן-בי-איי: המשחק עדיין חי. שנה אחרי שהיה נדמה שהוא מת, זה לא מעט.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

אם לא די בכך שהים סופג כמויות עצומות של זיהום בכל פעם שיורד גשם, השבוע גם הנחלים סיפקו תזכורת עגומה למה שקורה כשגשמים חזקים פוגשים תשתיות כושלות.

נחל חצור שוצף וקופץ בקיבוץ איילת השחר השבוע (וידיאו: נדב ישראלי ואהוד הלוי)

תושבי קיבוץ איילת השחר עקבו השבוע בתוגה אחרי המתרחש באפיק נחל חצור שחוצה את המשק. המים השוצפים אחרי גשמי הברכה כוסו בשכבה של קצף לבן. כשמשכשכים באמבטיה עם סבון זה נחמד, בטבע קצת פחות.

באשר למקור – ייתכן שמדובר, ולא בפעם הראשונה, באתר "תאנים", אתר פסולת שכבר אינו פעיל אבל ממשיך להוות מפגע סביבתי ותברואתי.

כשיורדים על האתר גשמים, נוצרים תשטיפים של מים מעורבבים בכימיקלים ומזהמים שונים, וכשהגשם גובר אלה עולים על גדותיהם וזורמים לעבר הנחלים באזור.

כשיורדים על האתר גשמים, נוצרים תשטיפים של מים מעורבבים בכימיקלים ומזהמים שונים, וכשהגשם גובר אלה עולים על גדותיהם וזורמים לעבר הנחלים באזור

לכל הגופים הרלוונטיים ברור כבר שנים שצריך לטפל באתר ולמנוע את זרימת הזיהום, אבל זה לא קורה. האפשרות השנייה שנבדקת – מפעל באזור שמייצר חומרי ניקוי. בשני המקרים, התוצאה דומה.

נחל חצור בקיבוץ איילת השחר, 28 בינואר 2022 (צילום: נדב ישראלי ואהוד הלוי)
נחל חצור בקיבוץ איילת השחר, 28 בינואר 2022 (צילום: נדב ישראלי ואהוד הלוי)

לאמבטיית הקצף של גוש דן קוראים ירקון, שגם בו תיעדה השבוע פעילת "צלול" שכבה לבנה על פני המים. בשלב זה לא ברור אם מקור הקצף בדטרגנטים ממפעל כלשהו או בזרימה ממתקן טיהור שפכים שחווה תקלה.

לאמבטיית הקצף של גוש דן קוראים ירקון, שגם בו תיעדה השבוע פעילת "צלול" שכבה לבנה על פני המים. בשלב זה לא ברור אם מקור הקצף בדטרגנטים ממפעל כלשהו או בזרימה ממתקן טיהור שפכים שחווה תקלה

כאשר לשום גורם אין מושג מה מקור הזיהום, זה מדאיג במיוחד – כי אז אי אפשר לטפל בו ולפתור את הבעיה מהשורש. וכמעט בוודאות הבעיה תחזור על עצמה בגשם הבא, בין אם יוצמד לו שם של סופה ובין אם הוא יהיה סתם מטר חזק ונטול ייחוס מיוחד.

*טיפ ירוק לשבת

אלה הימים האחרונים שבהם אפשר להשתתף בספירת הציפורים הארצית הגדולה שמובילה החברה להגנת הטבע.

עד היום האחרון של החודש (שני הקרוב) ניתן לקחת חלק בפרויקט שמתקיים מאז 2006, מייצר מאגר ארצי של ציפורים מתועדות ומאפשר ללמוד על מגמות ושינויים בעיקר בקרב הציפורים העירוניות – כמו דרורים, בולבולים ועורבים.

דוכיפת בחוף חדרה, 22 בינואר 2022 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
דוכיפת בחוף חדרה, 22 בינואר 2022 (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

מדובר בפעילות קצרה שאפשר להפגיש בה ילדים מותשי זום ובידודים עם העולם האמיתי שרוחש ומצייץ סביבם בלי הפסקה. ניתן למצוא את כל המידע הרלוונטי באתר של החברה להגנת הטבע.

 

עוד 720 מילים
סגירה