כוחות צבא סוריה ליד הכלא באל-חסאקה שאליו פרצו כוחות דאע"ש, 27 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)
AP Photo/Baderkhan Ahmad

דאע"ש מתעורר בסוריה

אנשי דאע"ש פרצו לכלא בצפון מערב סוריה והציתו מחדש את המאבק נגד הארגון הקיצוני ● בשגרירות האמריקאית בקהיר ציינו את יום הזיכרון העולמי לשואה ● הנקמה האיראנית הקרה והחרם העיראקי ● המדע לומד מהגמלים ● ובמצרים מציינים 11 שנים למחאות ההמוניות פרצו בכיכר תחריר ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

שובו של דאע"ש

בשבוע שעבר, כמאתיים אנשי דאע"ש לבושים במדים של המיליציה הכורדית הצליחו לפרוץ לכלא סינא במחוז אל-חסאקה בצפון מערב סוריה. הם פוצצו מטעני נפץ בכניסה לבית המאסר ובמקביל האסירים, שביניהם היו לא מעט לוחמי דאע"ש, פתחו במהומות בתוך הכלא, בו הכורדים מחזיקים את המחבלים ואת תומכי הארגון.

הקרבות העזים נמשכו מספר ימים והביאו למותם של יותר ממאה בני אדם – כ-60 פעילי דאע"ש, וכמה עשרות לוחמים כורדים. הצבא האמריקאי הפציץ את עמדות דאע"ש מהאוויר, ומאוחר יותר אף נטל חלק בקרבות מתוך חשש שאנשי הארגון הקיצוני יצליחו להשליט את מרותם על מספר אזורים הסמוכים לבית הכלא. עשרות אנשי דאע"ש הסגירו את עצמם, אך יש חשש כי עצירים רבים הצליחו להימלט.

הצבא האמריקאי הפציץ את עמדות דאע"ש מהאוויר, ומאוחר יותר אף נטל חלק בקרבות מתוך חשש שאנשי הארגון הקיצוני יצליחו להשליט את מרותם על מספר אזורים הסמוכים לבית הכלא

התקרית המסוכנת הזאת שופכת אור על כוחו והשפעתו של דאע"ש בקרב השבטים הערביים בצפון מערב סוריה ועל  האתגר הגדול של הכוחות הכורדיים באזור. בכלא סינא היו כ-5,000 עצירים שלעולם לא נשפטו. ביניהם היו גם לא מעט אזרחים זרים.

ראשי הכוחות הכורדיים קראו לא פעם למדינות משם הגיעו אנשי דאע"ש להחזיר אותם הביתה ולשפוט אותם בשטחם, אך התהליך הזה מתקדם בעצלתיים, ובינתיים הכורדים ממלאים את הפונקציות של הסוהרים והשומרים על כעשרה בתי כלא גדולים שמאכלסים רבבות של גברים ונשים.

כוחות צבא סוריה מלווים איש דאע"ש באל חסאקה, 26 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)
כוחות צבא סוריה מלווים איש דאע"ש באל חסאקה, 26 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)

הפריצה לכלא סינא לא הייתה הפריצה הראשונה. למעשה, זו הייתה הפריצה שישית במהלך השנה האחרונה – והמוצלחת ביותר. ככל הנראה, המחבלים הצליחו לשחד חלק מהשומרים הכורדיים, והכוחות יצטרכו לעבור בדק בית רציני.

בנוסף לכך, האמריקאים – שממשיכים לשמור על הבסיס שלהם באזור א-טנף בדרום סוריה – יצטרכו להפעיל הרבה יותר כוח נגד תאי דאע"ש, פעילים ורדומים, על מנת למנוע מצב בו הדגלים השחורים שוב יתנוססו באוויר.

האמריקאים – שממשיכים לשמור על הבסיס שלהם באזור א-טנף בדרום סוריה – יצטרכו להפעיל הרבה יותר כוח נגד תאי דאע"ש, פעילים ורדומים, על מנת למנוע מצב בו הדגלים השחורים שוב יתנוססו באוויר

בקהיר ציינו את יום הזיכרון העולמי לשואה

אירוע יוצא דופן התקיים השבוע במלון "ארבע עונות" בקהיר, שמשך אליו בכירים מצרים ויהודים מרחבי העולם.

השגרירות האמריקאית בקהיר ומוזאון השואה בארה"ב יזמו, לראשונה בתולדות מצרים, את ציון יום השואה העולמי שחל ב-27 בינואר. העיתונות במדינות המפרץ דיווחה על האירוע בהרחבה והגדירה אותו כ"צעד חשוב לקראת סובלנות דתית ושלום".

באירוע השתתפו שגריר ארה"ב בקהיר רוב סטלוף, שעומד בראש מכון ושינגטון לחקר המזרח התיכון; ומגדה הרון, ראשת הקהילה היהודית במצרים.

במשך שנים רבות מצרים הרשמית התכחשה לשואה. הכתבים הבכירים בעיתונים ממלכתיים כתבו שזאת בדיה מוחלטת, אחרים הביעו צער על כך שהיטלר "לא סיים את מלאכתו". מאות ספרים על הכחשת שואה נכתבו במהלך השנים הללו, ולא מעט סרטים וסדרות צולמו והוצגו בטלוויזיה ובקולנוע.

במשך שנים רבות מצרים הרשמית התכחשה לשואה. הכתבים הבכירים בעיתונים ממלכתיים כתבו שזאת בדיה מוחלטת, אחרים הביעו צער על כך שהיטלר "לא סיים את מלאכתו"

האם מצרים הרשמית מתחילה לשנות את יחסה לשואת העם היהודי? בינתיים מדובר בצעד קטן וצנוע, אך עדיין מדובר בפריצת דרך משמעותית וחשובה ביותר.

הנקמה האיראנית הקרה והחרם העיראקי

עיראקיים רבים זעמו השבוע, מחאו וקראו להחרים את תוצרת איראנית אחרי שטהרן המשיכה לקצץ באספקת הגז לעיראק השכנה.

באיראן טוענים שאספקת הגז קטנה מ-50 מיליון קוב ביממה ל-8 מיליון בלבד בגלל שעיראק צברה חובות כבדים ולא שילמה במהלך שנים עבור הגז האיראני. אך בעיראק רואים במהלך הזה ניסיון איראני להתערב בפוליטיקה המקומית ולנקום את תבוסת המפלגות הפרו-איראניות בבחירות בפרלמנט שהתקיימו בסתיו 2021.

אזרח עיראקי מתחמם ליד מדורה במהלך הקרה שנפלה על המדינה, 19 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
אזרח עיראקי מתחמם ליד מדורה במהלך הקרה שנפלה על המדינה, 19 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)

הנקמה הגיעה בעיצומו של חורף קשה וקר במיוחד, כאשר באזורים מסוימים הטמפרטורות בלילה צונחות אל מתחת לאפס. היצוא האיראני לעיראק עומד כיום על כ-10 מיליארד דולר בשנה וכולל גז, תוצרת חקלאית, מוצרי מזון ועוד.

עיראקים רבים שנטלו חלק פעיל במחאות שהרעידו את המדינה בשנת 2019 ובין היתר דרשו להפסיק את התערבותה של איראן בפוליטיקה המקומית, ניצלו את ההזדמנות על מנת לקרוא לחרם על מוצרים איראניים. תחת ההאשטג "שתסבול" משתמשי רשתות חברתיות מפרסמים תמונות של מוצרי מזון וניקיון מתוצרת איראן וקוראים לכולם להפסיק לקנות אותם ובאופן כזה "להעניש" את איראן כלכלית.

תחת ההאשטג "שתסבול" משתמשי רשתות חברתיות מפרסמים תמונות של מוצרי מזון וניקיון מתוצרת איראן וקוראים לכולם להפסיק לקנות אותם ובאופן כזה "להעניש" את איראן

כרגע קשה להעריך עד כמה החרם הזה יצליח לפגוע בכלכלה האיראנית, והגולשים מבטיחים שלא יפסיקו להחרים את התוצרת האיראנית גם כאשר תתחדש אספקת הגז. בינתיים אזרחים רבים מדווחים על הפסקות חשמל ארוכות שלעיתים נמשכות יממות שלמות.

תהיו כמו הגמלים

גמלים, כידוע, מסוגלים להתקיים במדבר במשך שבועות רבים כמעט ללא מים – והם גם אלופים באיתור של מקורות מים, בזכות המבנה הייחודי של האף שלהם.

גמל בספארי ברמת גן. אילוסטרציה (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)
גמל בספארי ברמת גן. אילוסטרציה (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)

בני אדם המציאו מאות מכשירים שמטרתם לאתר מים בסביבות צחיחות, לזהות דליפות או לנתח את הפליטות במפעלים. אך לכל המכשירים הללו היו בעיות – הם לא היו עמידים מספיק, החיישנים לא היו מדויקים והשימוש בהם היה מוגבל.

לכן החוקרים הסיניים ג'יאן סונג ווייגואו הואנג החליטו לחקות את הסנסורים שקיימים באפו של הגמל על מנת ליצור מכשיר חדשני שמחקה את מה שהטבע יצר לפני אלפי שנים. ההמצאה גרמה להתרגשות גדולה בעולם המדע. החוקרים הודיעו שהבינה המלאכותית לומדת מאף הגמל כיצד לזהות לחות באופן מדויק ביותר.

היום הזה בתולדות במזרח התיכון: מחאות היסטוריות בכיכר תחריר

ב-25 בינואר 2011, ב"יום המשטרה" – המוגדר כיום חג רשמי ויום חופש במצרים – פרצו בכיכר תחריר מחאות המוניות. מאוחר יותר הן נודעו בשם "האביב הערבי".

ב-25 בינואר 2011, ב"יום המשטרה" – המוגדר כיום חג רשמי ויום חופש במצרים – פרצו בכיכר תחריר מחאות המוניות. מאוחר יותר הן נודעו בשם "האביב הערבי"

באותו יום, כ-50 אלף מצרים הפגינו נגד אלימות המשטרה ודרשו שינוי. בתחילה המשטר ניסה להתעלם מהמחאה ואז פעל נגדה באמצעים אלימים, כך שבמהלך לילה אחד ב-28 בינואר נהרגו בתחריר כאלף מפגינים.

המחאה בכיכר תחריר במצרים (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
המחאה בכיכר תחריר במצרים (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

למעשה, ההפגנות נגד האלימות המשטרית החלו עוד לפני האירועים הדרמטיים בינואר 2011. כבר בקיץ 2010 אלפים צעדו מאחורי ארונו של בלוגר צעיר בשם ח'אלד סעיד שנרצח על ידי שוטרים באלכסנדריה בגלל שחשף שחיתות וסחר בסמים.

השבוע ב-25 בינואר צץ ברשתות החברתיות במצרים סרטון קשה לצפייה שתיעד אלימות קשה של השוטרים באחת מתחנות המשטרה בצפון העיר. לפי הסרטון, שני עצירים שעונו באופן קשה ביותר מתו מפצעיהם.

השבוע ב-25 בינואר צץ ברשתות החברתיות במצרים סרטון קשה לצפייה שתיעד אלימות קשה של השוטרים באחת מתחנות המשטרה בצפון העיר. לפי הסרטון, שני עצירים שעונו באופן קשה ביותר מתו מפצעיהם

מבקרי ומתנגדי השלטון שיתפו את הסרטון הזה בפייסבוק ובטוויטר וקראו לחדש את המחאות בכיכר התחריר. אך כעבור 11 שנים לאחר פרוץ האביב הערבי, קשה להאמין שהציבור המצרי יענה לקריאה כזאת בהמוניו, או שהמשטר יאפשר מחאה כזאת.

רבים עדיין זוכרים היטב את הכאוס ששרר במדינה במהלך מספר שנים לאחר שהנשיא חוסני מובארכ הודח, ומאמינים שגם אם זכויות אדם במדינה נרמסים, המצב הנוכחי טוב בהרבה מאשר השלטון של האחים המוסלמים או הכאוס של השנים הראשונות.

עוד 1,035 מילים
סגירה