איך אני יודע שתומכי נתניהו לא באמת מתעניינים בהפרת זכויות חשודים?

OBH16737 (צילום: אורן בן חקון/פול)
אורן בן חקון/פול
פול משפט נתניהו במחוזי צילום: אורן בן חקון 05/04/2021

רבים מתומכי נתניהו טוענים, שמתנגדיו הפוליטיים של ראש הממשלה הקודם מתעלמים מהפרת זכויות חשודים שבוצעה לכאורה בפרשות האלפים: הלחץ המאיים על ניר חפץ, תנאי מעצרה של איריס אלוביץ' ואולי גם היבטים נוספים.

התעלמות זו, כך הם זועקים, נגזרת אך ורק מפוזיציה פוליטית ואף מתחושת הרתיעה האישית מנתניהו עצמו.

לפי תומכי נתניהו, מתנגדיו הפוליטיים של רה"מ לשעבר מתעלמים מהפרת זכויות חשודים שבוצעה לכאורה בפרשות האלפים: הלחץ המאיים על ניר חפץ, תנאי מעצרה של איריס אלוביץ' וכדומה

לטעמי התמונה הפוכה:

לאורך שנים שבנו והתרענו מפני פגיעה עצומה בזכויות אדם ואזרח לרבות זכויות חשודים ועצורים. זאת הן במדינת ישראל הריבונית (בעיקר כלפי חשודים ועצורים מקבוצות מוחלשות ובראשן ערבים) והן בגדה המערבית שם מדובר בהפרה שיטתית, ממוסדת, עצומת היקף וחמורה במיוחד. למעשה, זו הייתה התשתית המוסרית והרעיונית להתנגדות העמוקה לשליטה הצבאית האכזרית בגדה ולמפעל ההתנחלויות.

מרבית הישראלים התעלמו מכך, ואף זעמו על ההתרעה החוזרת ונשנית מפני מערכת משפט צבאית שפוגעת בזכויות אדם של מיליוני פלסטינים תחת שליטתנו, מפני עינויים שיטתיים של אלפי פלסטינים, מפני מעצרים מנהליים ומפני הפרות סיטוניות של זכויות אדם. וכמובן: מפני קיומן של 2 מערכות חוק שונות בהתאם למוצא אתני שונה בגדה. מערכת חוק נוקשה ובלתי דמוקרטית לנתין הפלסטיני. מערכת חוק ליברל-דמוקרטית לשכנו המתנחל הישראלי.

יש לומר ביושר: לא זו בלבד שנתניהו התעלם מהזעקות הללו, אלא שהוא גם סימן מי שמתריעים על הפרת זכויות האדם בגדה כבוגדים עד סיכון חייהם. די אם נזכיר את הרדיפה המבישה של ארגוני זכויות האדם בראשות איילת שקד ובפיקודו של בנימין נתניהו שיכור הכוח.

מתי התעוררו נתניהו ותומכיו וקלטו שהפרת זכויות חשודים עלולה להחריב חיים והיא דבר נורא וקיומי? כשנתניהו הפך חשוד ונאשם. וגם אז – ההתמקדות בנדון היא בעיקר בעניינו.

לא רק שנתניהו התעלם מהזעקות נגד הפרת זכויות האדם השיטתית, אלא שהוא אף סימן את המתריעים כבוגדים. מתי הוא ותומכיו התעוררו וקלטו שהפרת זכויות חשודים עלולה להחריב חיים? כשנתניהו הפך חשוד ונאשם

יש לשמור על זכויות הנאשם נתניהו מכל משמר. יש להוקיע כל פגיעה בזכויות חשודים. אסור להתעלם משום הפרת זכויות מתוך פוזיציה פוליטית או בשל תחושת רתיעה מנתניהו. יש לטפל בחומרה בהפרות זכויות אדם. פרסומים שונים על תנאי מעצרם של ניר חפץ ואיריס אלוביץ' הטרידו מאד. ועודם מטרידים.

את הלקויות בחקירת פרשות האלפים – חמורות מאד אך רחוקות מאד מהפרות קשות של זכויות אדם בכלל ושל זכויות חשודים בפרט הן במדינת ישראל במקרים רבים והן ובעיקר בגדה (באופן שיטתי) – יש להוקיע.

יש לבער תופעות כאלו. כשם שיש לבער את השחיתות הפלילית על חשבוננו (ומהי פרשת 4000 אם לא מענק עצום לכאורה לבעל הון על חשבוננו?). יש להיאבק בהן. ובאמת: זהות החשוד, העצור או הנאשם אינה משנה בהקשר זה.

אך יש גם להודות: זכויות חשודים בכלל וזכויות חשודים מקבוצות מוחלשות בפרט וזכויות חשודים פלסטינים במיוחד – הצטיירו כנושא רחוק שמעסיק אך ורק יפי נפש. חמור מכך: הן הצטיירו כעיסוק שטומן בחובו ניחוח של בגידה. של אוהבי פלסטינים. של אנשים שיש לרדוף אחריהם. של אנטי פטריוטים.

הלוואי שכעת יבינו מרבית האזרחים שמדובר בנושא הכי קיומי, הכי בסיסי והכי חשוב שמונח בתשתית החיים במדינה דמוקרטית או במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית.

אני בספק עמוק שהדבר יתרחש, מפני שאיש מהזועקים אינו מתעניין באמת בהפרת זכויות אדם ואזרח מתוך תפיסת עולם הומניסטית או מתוך תפיסת עולם ליברל-דמוקרטית, שלפיה יש להקפיד על שוויון זכויות מוחלט ללא הבדל דת, לאום, גזע, מין, לשון או נטייה מינית. ההתעניינות נגזרת אך ורק מדברי הבלע והשיסוי מפי נתניהו וחבר חנפיו אודות הפיכה משפטית וקשירת קשר בין המשטרה, הפרקליטות והתקשורת.

יש להודות: זכויות חשודים בכלל, מקבוצות מוחלשות בפרט ושל פלסטינים במיוחד – הצטיירו כנושא שמעסיק רק יפי נפש. חמור מכך: כעיסוק שטומן בחובו ניחוח של בגידה

איך אני יודע זאת? מפני שלו היו מתעניינים באמת בניקוי אורוות הפרת זכויות האדם השיטתית והעצומה, הם היו מצטרפים אלינו בהתנגדות לכיבוש. בהתנגדות לדיקטטורה הצבאית הגדה. בהתנגדות למשטר משפטי שמקיים 2 מערכות חוק שונות בהתאם למוצא אתני שונה. נגד מה שמסתמן כמשטר דמוי אפרטהייד.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 599 מילים
סגירה