מה מתחולל מאחורי הקלעים של כנס המועצה המרכזית של אש"ף המתקרב

ראיון של איסמעיל הנייה לאל ג'זירה, ינואר 2022
ראיון של איסמעיל הנייה לאל ג'זירה, ינואר 2022

אש"ף נערך לכנס המועצה המרכזית שלו, בראשית פברואר, כאשר אירוע שעמד פעם במרכז העניין האזורי, ואפילו העולמי, עובר כעת בפיהוק ואפילו עיתוני הרשות הפלסטינית לא מעניקים לו תשומת לב כמו בעבר.

אש"ף נערך לכנס המועצה המרכזית שלו, בראשית פברואר, כשאירוע שעמד פעם במרכז העניין האזורי ואפילו העולמי, עובר כעת בפיהוק. אפילו עיתוני הרשות הפלסטינית לא מעניקים לו תשומת לב כבעבר

אבל, בכל זאת יש לשים לב למה שמתחולל מאחורי הקלעים של ההכנות לכנס, כי ברובד העמוק הם מבטאות כוונה של איראן לחדור לקודש הקודשים של הלאומיות הפלסטינית.

אש"ף יבקש לחדש את הרלוונטיות שלו, ולהעמיד את הארגון כמקור הסמכות של הפלסטינים, מול חמאס. לצורך זה הוא מבקש להחזיר לשורות אש"ף את "הבנים האובדים" מן החזית העממית ויתר חזיתות הסירוב בדמשק.

החזיתות האלה היום יותר קרובות לחמאס מאשר לאש"ף, והן, יחד עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי, מתייצבות  בצד האיראני של המשוואה המזרח תיכונית.

אש"ף יבקש לחדש את הרלוונטיות שלו, ולהעמיד את הארגון כמקור סמכות פלסטיני מול חמאס. לשם כך הוא מבקש להחזיר לשורות אש"ף את "הבנים האובדים" מהחזית העממית ויתר חזיתות הסירוב בדמשק

השאלה היא האם תמורת הפיוס, אבו מאזן מוכן לחצות את הכביש למגרש השני. הדעת נותנת, שבפגישות שקיים עם הנשיא סיסי בשרם א-שיח' יחד עם המלך עבדאללה, המנהיגים הסונים הזהירו את אבו מאזן ממהלך כזה.

יש לשים לב, כי שר החוץ, ריאד מאלכי, איש החזית העממית לשעבר, לא זומן לשיחות במצרים וירדן, ואת מקומו תפס חוסיין שיח', שאחר כך מונה למחליפו של סאיב עריקאת בוועד הפועל של אש"ף. מאלכי מאופיין בקידום מדיניות התקרבות למדינות פרו-איראניות, כמו ונצואלה ואלג'יריה.

יחד עם זאת, המלך עבדאללה עצמו שקל התקרבות לאיראן. על פי מקורותינו הירדניים, לא מכבר ביקר המלך עבדאללה אצל שבטי הבדואים בדרום ירדן ואמר להם כי הוא עומד לאשר לאיראן להקים מקומות קדושים לשיעה בדרום ירדן "כדי לעודד את התיירות", אבל נתקל בהתנגדות עזה של השבטים. שבטי דרום ירדן קרובים יותר לווהאביות הסעודית מיתר השבטים הירדניים.

המלך עבדאללה עצמו שקל התקרבות לאיראן. על פי מקורותינו הירדניים, לא מכבר ביקר המלך עבדאללה אצל שבטי הבדואים בדרום ירדן ואמר להם כי הוא עומד לאשר לאיראן להקים מקומות קדושים לשיעה בדרום ירדן

ירדן משפרת את יחסיה עם סוריה, ביחוד את יחסי הסחר, לקראת שובה של סוריה לליגה הערבית במרץ – אם תחזור. מי שמתנגד לכך הם הסעודים. הם עשו בירור עם הסורים אם הם באמת מתכוונים להתנתק מאיראן ובסוף הבירורים הם קבעו: אסד משקר! בלי הסכמה סעודית, ספק אם סוריה תחזור לליגה הערבית.

נחזור לפלסטינים. מי שתומך בהתייצבות בצד הסורי/איראני הם בכירי פתח, ג'יבריל רג'וב ועבאס זכי. רג'וב סיים סבב של שיחות בדמשק ונועד עם אנשי הארגונים. ברמאללה הייתה תקווה שהארגונים יסכימו למתווה של פתח, ואז יכנסו את מושב המועצה המרכזית במחנה ירמוכ (ההרוס), אבל רג'וב חזר בידיים ריקות.

אז הוחלט לכנס את המושב ברמאללה, ומכיוון שהארגונים לא יגיעו לרמאללה "שתחת הכיבוש" הרי אש"ף היום הוא בעיקרו ארגון פתח של הגדה, כאשר פתח עזה כבר התמסד תחת דחלאן ולא ישתתף בכנס רמאללה.

כאשר רג'וב נסע לדמשק, נציגי הארגונים יצאו לאלג'יריה, בעלת הברית של איראן וסוריה בצפון אפריקה. יש לשים לב כי חמישה מששת הארגונים שהוזמנו לשם לעומתיים לפתח של אבו מאזן, ובהם חמאס והחזית העממית, כאשר אולי רק לחזית הדמוקרטית אין נתק מוחלט עם רמאללה.

מדוע שאלג'יריה תעשה זאת? מדוע שתעמיד במבוכה את רמאללה? התשובה ניתנה בעקיפין בידי הנייה, שלראשונה הודה בפה מלא שהוא בעד איראן, כי העולם הערבי, כך הסביר, לא יכול לתמוך בפן הצבאי של חמאס.

מדוע שאלג'יריה תעמיד במבוכה את רמאללה? התשובה ניתנה בעקיפין בידי הנייה, שלראשונה הודה בפה מלא שהוא בעד איראן, כי העולם הערבי, כך הסביר, לא יכול לתמוך בפן הצבאי של חמאס

מהראיון הזה של הנייה לאל-ג'זירה (דקה 14) עולה כי איראן תמכה בקידום המערך הצבאי של חמאס ב-70 מיליון דולר בתשלום אחד. וכי החלשת האויב הישראלי היא מטרה משותפת לאיראן ולחמאס (דקה 22):

דברים דומים אמרו נציגי הארגונים הפרו סוריים שבאו לאלג'יריה. כלומר: המהלך האלג'ירי נועד לייצר באש"ף החדש רוב לטובת תומכי איראן. אם זה לא יקרה עכשיו, לפחות כעת נסללה הדרך. זאת גם דרך לפרש את מאבק הירושה בפתח בין רג'וב לא-שיח'.

רמאללה ערה לכך, ובשבוע שעבר היא בחרה את רווחי פתוח ליורש של זענון כיושב ראש המועצה המרכזית. זאת דמות מזוהה עם אבו מאזן, שלא יכולה לייצג דמות מכילה ומאחדת כמו ראש המועצה היוצא סלים זענון. אם עוד נשבה רוח קלילה במפרשי האיחוד – כעת היא גוועה לגמרי.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 672 מילים
סגירה